Gå til innhold

Folk Som Sier "liker ikke"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan er innstillingen din til kaffe? Trodde du hater det. 

Anonymkode: e5f62...f13

Hater brennheit kaffe, men har den kjølt seg ned litt smaker jeg gjerne.

Men når det er sagt, er jeg ingen kaffedrikker.

Lillegutt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har smakt både grillet tarantell, sprøstekte gresshopper og kokt fisk, og jeg vet hvilken jeg foretrekker. 

Jeg klarer ikke å holde nede kokt fisk, og det er for mye forlangt at jeg skal være tvunget til å kaste opp i et forsøk på å være høflig under en middag🤮. Det beste for alle parter er om jeg sier «jeg liker ikke»

Insisterer motparten fortsatt på å servere kokt fisk skal jeg alltids finne noen taranteller jeg kan grille til neste familieselskap🕷️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer jo an på konteksten da. Er man gjest og blir servert noe,spiser man litt for høflighet skyld,eller sier pent at man ikke er så glad i akkurat det. Snakker man med andre om forskjellig typer mat er det greit å si hva man ikke liker. De aller fleste har noe de er mindre glad i,altså. Og det er faktisk lov! 

Anonymkode: 212d5...e62

Skrevet

Liker ikke lutefisk ei heller lungemos 

Skrevet
Knirke skrev (På 24.11.2025 den 22.01):

Jeg har smakt både grillet tarantell, sprøstekte gresshopper og kokt fisk, og jeg vet hvilken jeg foretrekker. 

Jeg klarer ikke å holde nede kokt fisk, og det er for mye forlangt at jeg skal være tvunget til å kaste opp i et forsøk på å være høflig under en middag🤮. Det beste for alle parter er om jeg sier «jeg liker ikke»

Insisterer motparten fortsatt på å servere kokt fisk skal jeg alltids finne noen taranteller jeg kan grille til neste familieselskap🕷️

Selvsagt sier du ikke «liker ikke». Kokt fisk er virkelig ikke veldig spesielt. Hvis du er så sær så sier du at du ikke er så sulten og forsyner deg mest med grønnsaker. Har du aldri blitt oppdratt?

Anonymkode: 5c6c8...c5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker det meste, heldigvis, og har aldri fått servert noe som får meg til å brekke meg ved bordet. Det må være kjedelig å være så kresen at det meste er æsj og høgg.  Ungene mine vokste opp med helt vanlig mat, både tradisjonell "husmannskost" og pizza, pasta osv. , men som voksne er det mye de ikke liker lenger.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 22.19):

Det er flaut hvis man er over ti år, men jeg synes ikke det er noe jeg hører særlig ofte. 

Anonymkode: 3a767...e71

javel det er ingen som liker alt av mat, jeg hører det støtt og stadig fra voksene 

mange liker ikke and, fårikål og pinnekjøtt. jeg selv syns det er veldig godt men jeg ville ikke spist smalahove og det tror jeg få tallet av dere hadde spiset 

Anonymkode: b9800...eb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt sier du ikke «liker ikke». Kokt fisk er virkelig ikke veldig spesielt. Hvis du er så sær så sier du at du ikke er så sulten og forsyner deg mest med grønnsaker. Har du aldri blitt oppdratt?

Anonymkode: 5c6c8...c5b

Ingen grunn til å være frekk.

Når jeg serverer mat så sørger jeg for at alle får mat de kan spise, og ingen skal behøve å gå sulten etterpå fordi de kun spiste agurkskiver. Jeg ønsker at gjestene mine skal ha det bra.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk aldri spist noe i voksen alder som jeg ikke har likt. Og jeg har smakt mye rart. Hvalkjøtt er ikke noe jeg synes var særlig godt, men helt greit liksom. Klarer å få det i meg. Er ikke glad i konsistens av sopp, østers, blåskjell, gul løk, men jeg spiser det likevel. Det er jo ikke dårlig på smak. 

Jeg synes generelt at mat smaker lite. Jeg må dynke i sterke chili krydder. Sikkert derfor jeg er "altetende" 😅

Anonymkode: aee0b...8da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når noen regelrett sier de spyr av en matvare/matrett , så er det noe mer galt med vedkommendes forhold til denne maten, enn det å ikke like. Og da kan man si at man ikke tåler maten. For min egen del, spiser jeg alt. Det er mer eller mindre godt, men ingenting er uspiselig. Ordet liker i matsammenheng, vokser man fra. 

Anonymkode: e3360...744

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå at det skal være så høflig å late som man liker ting man ikke liker. Presse i seg mat for å ikke såre kokken? Er det virkelig noe å trakte etter? Hva slags fasadesamfunn vil vi ha?
Jeg kan godt ta en hvit løgn og si at genseren din er fin selv om jeg synes den er stygg, men jeg orker ikke å spise ting som ikke engang smaker ok minus.
Vi er voksne mennesker, vi vet hva som er ubehagelig for oss å spise, enten det er pga smak eller konsistens. Men jeg har aldri møtt noen som snakker ned mat de ikke liker, alle vet at det er en veldig subjektiv mening de har. Ingen sier "nei takk, fisk er drittmat". De sier "nei takk, jeg liker ikke smaken av fisk så jeg velger noe annet".

Det overrasker meg stadig at så mange er så låst i tankegangen på at alle andre skal fungere på samme måte som dem. De ser på seg selv og egne reaksjonsmønstre som en slags fasit. Sånn er jeg, og derfor er mennesker sånn. Punktum.
Folk er ekstremt forskjellige. Vær litt raus. La andre være seg selv sånn de er. 

Anonymkode: 6cef3...0d7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 2.57):

Jeg tenker at når noen regelrett sier de spyr av en matvare/matrett , så er det noe mer galt med vedkommendes forhold til denne maten, enn det å ikke like. Og da kan man si at man ikke tåler maten. For min egen del, spiser jeg alt. Det er mer eller mindre godt, men ingenting er uspiselig. Ordet liker i matsammenheng, vokser man fra. 

Anonymkode: e3360...744

Jeg syns nå det er greit å si hvis man ikke liker ting jeg da, men er selvfølgelig barnslig å si at dette spyr jeg av. Er noe med hvordan man ordlegger seg. Jeg sier til ungene mine at det er helt lov å ikke like ting men det er ikke lov å si æsj eller blææh og sånn

Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Jeg syns nå det er greit å si hvis man ikke liker ting jeg da, men er selvfølgelig barnslig å si at dette spyr jeg av. Er noe med hvordan man ordlegger seg. Jeg sier til ungene mine at det er helt lov å ikke like ting men det er ikke lov å si æsj eller blææh og sånn

Har ikke inntrykk av at folk faktisk sier det til andre irl, kun her i tråden for å understreke for de som mener man kan lære seg å like ting, at det for noen ikke er fysisk mulig. Jeg brekker meg helt ærlig av skinke, klarer ikke (og har ikke lyst til) å lære meg å like noe som gir meg såpass stort ubehag.

Anonymkode: 40e4f...7d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...