AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #141 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så fordi du lærte deg å lile noe, er det likt for alle? Jeg er snart 40 og har smakt pinnekjøtt siden jeg var lita. Jeg liker det enda ikke, og jeg kan ikke gjøre noe med det. Det er faktisk nesten som om folk er forskjellige...🙄 Anonymkode: 40e4f...7d5 Det trur jeg rett og slett ikke noe på. Anonymkode: c11b6...524 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #142 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det trur jeg rett og slett ikke noe på. Anonymkode: c11b6...524 Så synd, for erfaringsmessig kan jeg si at du tar feil. Jeg har lært meg å lile flete ting, men pinnekjøtt er ikke en av dem. Anonymkode: 40e4f...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #143 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det trur jeg rett og slett ikke noe på. Anonymkode: c11b6...524 Må være veldig tunkt å være ute av stand til å fatte at ikke alle er som deg. Folk som liker alt er som måker. Nyttig egenskap, men ikke noe positivt. Å lage god mat til de er bortkastet for de sluker hva enn du setter forran de. Anonymkode: 33db6...838 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #144 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det trur jeg rett og slett ikke noe på. Anonymkode: c11b6...524 Er det så rart å tro på da? Har smakt pinnekjøtt flere ganger selv, forsyner meg firsuktig og spiser det. Men er ikkw noe bedre her heller på 40år. Klarer ikke sau, men har klart å lære meg å like lammelår Anonymkode: 770d6...039 1
LilleMy_09 Skrevet 7 timer siden #145 Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 22.33): Fordi man er voksen. Anonymkode: 4d851...48a Det er ikke god nok grunn til at man skal spise ting man ikke liker. Det er lov å ikke like ting Endret 7 timer siden av LilleMy_09 1
LilleMy_09 Skrevet 7 timer siden #146 Skrevet 7 timer siden Abra skrev (På 21.11.2025 den 9.39): Bryr meg ikke om hva andre måtte mene og tenke om hva jeg liker og ikke liker av mat. Samme her
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #147 Skrevet 7 timer siden "Jeg synes ikke oliven er noe godt og klarer ikke å spise det" hadde da vært alternativet. "Liker ikke" er hakket raskere og forteller det samme. Anonymkode: aaff6...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #148 Skrevet 7 timer siden Man sier ikke «liker ikke» når man er over fem år. Man kan si «nei takk, jeg drikker ikke kaffe» eller «jeg foretrekker vann, takk». Er man bedt til middag, så forsyner man seg enten selv - og tar mindre av det man ikke er så begeistret for - eller maten er lagt opp på tallerkenen allerede. I sistnevnte tilfelle så forventes det ikke at man spiser opp alt. Noen er jo småspiste. Men å være voksen og gå rundt med en liste over ting man ikke liker, det tyder for meg på at man ikke er så veldig verdensvant og har lært seg tidlig å tilpasse seg ulike situasjoner og kulturer. Man takker og smaker og roser maten. Anonymkode: 5c6c8...c5b 1 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #149 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man sier ikke «liker ikke» når man er over fem år. Man kan si «nei takk, jeg drikker ikke kaffe» eller «jeg foretrekker vann, takk». Er man bedt til middag, så forsyner man seg enten selv - og tar mindre av det man ikke er så begeistret for - eller maten er lagt opp på tallerkenen allerede. I sistnevnte tilfelle så forventes det ikke at man spiser opp alt. Noen er jo småspiste. Men å være voksen og gå rundt med en liste over ting man ikke liker, det tyder for meg på at man ikke er så veldig verdensvant og har lært seg tidlig å tilpasse seg ulike situasjoner og kulturer. Man takker og smaker og roser maten. Anonymkode: 5c6c8...c5b Man roser mat som smaker høgg? Jeg er heller ærlig. Jeg har mine lister. Forstår ikke hva det har med verdensvandt å gjøre. Dit jeg blir invitert vet jeg som regel hva som er på menyen og kan takke nei. Spiser kun hjemme i påska feks fordi jeg ikke spiser lam. Det smaker grusomt. Anonymkode: 33db6...838 1 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #150 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man sier ikke «liker ikke» når man er over fem år. Man kan si «nei takk, jeg drikker ikke kaffe» eller «jeg foretrekker vann, takk». Er man bedt til middag, så forsyner man seg enten selv - og tar mindre av det man ikke er så begeistret for - eller maten er lagt opp på tallerkenen allerede. I sistnevnte tilfelle så forventes det ikke at man spiser opp alt. Noen er jo småspiste. Men å være voksen og gå rundt med en liste over ting man ikke liker, det tyder for meg på at man ikke er så veldig verdensvant og har lært seg tidlig å tilpasse seg ulike situasjoner og kulturer. Man takker og smaker og roser maten. Anonymkode: 5c6c8...c5b Men her i tråden viser det seg jo at det ikke handler om hvordan man sier det, men at det finnes mennesker som har andre preferanser som man visstnok rett og slett ikke tror på at er sånn. Pinnekjøtt ble jo et godt eksempel. Vi som ikke spiser det, blir jo rett og slett umyndiggjort fordi vi visstnok har bestemt oss for å ikke like det. Og hva har noe av dette med verdensvandthet å gjøre? Folk liker ulike ting, skjønner ikke at folk har så dårlig aksept for det. Det er hvert fall ikke voksent, å mangle en så grunnleggende forståelse for at folk er forskjellige. Anonymkode: 40e4f...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #151 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): "Jeg synes ikke oliven er noe godt og klarer ikke å spise det" hadde da vært alternativet. "Liker ikke" er hakket raskere og forteller det samme. Anonymkode: aaff6...a6d Oliven er et godt eksempel på noe mange må lære seg å like. Jeg hatet det som pesten i årevis. Nå elsker jeg det. Spiser de rett fra glasset som snacks. Er veldig glad for at jeg tok meg bryet med å lære meg å like det. Det gir meg glede. Anonymkode: c11b6...524 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #152 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oliven er et godt eksempel på noe mange må lære seg å like. Jeg hatet det som pesten i årevis. Nå elsker jeg det. Spiser de rett fra glasset som snacks. Er veldig glad for at jeg tok meg bryet med å lære meg å like det. Det gir meg glede. Anonymkode: c11b6...524 Kan ikke hatt mye positivt livet om oliven gjorde så stort utslag😅 good for you, men jeg klarer meg uten. Anonymkode: 33db6...838 4
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #153 Skrevet 6 timer siden ThereGoesBob skrev (På 20.11.2025 den 22.17): Er litt lei av å høre folk si dette om alt det de ikke liker av mat. Tenker de er bortskjemte og ikke forstår hvor godt vi egentlig har det. Vi kan velge og vrake i alt av mat og drikke. Flere som er enige og synes dette er en Uting? Er du ikke enig kan du selvfølgelig hate litt. Jeg er ikke kresen å er det noe jeg får servert som jeg ikke liker så spiser jeg det som regel uansett. Laks er noe jeg ikke klarer. Jeg brekker meg bokstavligtalt av smaken. Jeg var i et bryllup der de serverte laks å jeg endte med å skjære små biter legge i munnen å svelge det rett ned med drikke for å unngå smaken. Etterhvert var smaken så sterk i munnen og ubehagelig at jeg holdt på å begynne å brekke meg å derfor stoppet å prøve å presse det i meg. Er helt ok å ikke like alt. Anonymkode: ba4d3...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #154 Skrevet 6 timer siden ThereGoesBob skrev (På 20.11.2025 den 22.17): Er litt lei av å høre folk si dette om alt det de ikke liker av mat. Tenker de er bortskjemte og ikke forstår hvor godt vi egentlig har det. Vi kan velge og vrake i alt av mat og drikke. Flere som er enige og synes dette er en Uting? Er du ikke enig kan du selvfølgelig hate litt. Hvis du vil tvinge dem til å tygge i seg noe motbydelige greier de brekker seg av, så kan de jo ikke velge og vrake, og er ikke heldige i det hele tatt. Jeg spiser ikke alt, men jeg sier ikke at jeg ikke liker, jeg bare lar være å forsyne meg, evt om hele måltidet er motbydelig sier jeg at jeg ikke er sulten. Jeg synes det er provoserende med frekke mennesker som sitter og sier liker ikke ved bordet mens andre spiser, men anser dem ikke som bortskjemte, stort sett er jo det mennesker som bare er vant med ultraprosessert søppel og som derfor ikke liker ordentlig mat. Anonymkode: 28af0...2e0
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #155 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan ikke hatt mye positivt livet om oliven gjorde så stort utslag😅 good for you, men jeg klarer meg uten. Anonymkode: 33db6...838 For en frekk ting å si. Livet mitt er ekstremt positivt. Ja, jeg finner glede mat. Er interessert i mat. Velger reisemål basert på den lokale maten, osv. Å lære meg å like forskjellige matvarer har tilført livet mitt masse, og jeg synes synd på de som ikke liker ting, og ikke bryr seg om å endre det. De vet ikke hva de går glipp av. Anonymkode: c11b6...524 2
Maleficenta Skrevet 5 timer siden #156 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan ikke hatt mye positivt livet om oliven gjorde så stort utslag😅 good for you, men jeg klarer meg uten. Anonymkode: 33db6...838 Sushi da? Det er jo og ofte en ting man elsker dersom man har lært seg å like det
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #157 Skrevet 5 timer siden Maleficenta skrev (5 minutter siden): Sushi da? Det er jo og ofte en ting man elsker dersom man har lært seg å like det Jeg har ikke tenkt til å smake sushi. Lukter jævlig ihvertfall. Ser ingen grunn til å kaste bort tid på å lære meg å like det når det finnes utallige andre retter å spise. Anonymkode: 33db6...838
Anonymbruker*** Skrevet 5 timer siden #158 Skrevet 5 timer siden Jeg fatter ikke hva som er problemet med å være ærlig på at man ikke liker enkelte retter og matvarer. Det er helt greit å ha preferanser på klær, interiør, kosmetikk, musikk etc etc, men liker man ikke alt av mat er man barnslig og bortskjemt. Hvorfor? Er man bortskjemt og utakknemlig om man lar være å bruke en bluse man fikk i gave som man absolutt ikke liker? Jeg har mer enn en gang hatt samtaler om hvilken mat jeg og de jeg prater med liker og ikke liker. Jeg har likevell aldri problemer med å være høflig og normal i middagsselskaper og restaurant. Noen ting kan man droppe å forsyne seg av, noen ting kan svelges helt om man ikke orker å tygge og kjenne smaken. Om jeg blir invitert på pinnekjøtt middag f.eks spiser jeg en ok porsjon med mye tilbehør, selv om jeg egt ikke synes pinnekjøttet smaker godt. Er man veldig kresen ser jeg at det kan bli problematisk. For min del er det egentlig en god del ting jeg ikke liker noe særlig, men likevell er det sjeldent jeg takker nei til noe pga smak. 1
Maleficenta Skrevet 5 timer siden #159 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke tenkt til å smake sushi. Lukter jævlig ihvertfall. Ser ingen grunn til å kaste bort tid på å lære meg å like det når det finnes utallige andre retter å spise. Anonymkode: 33db6...838 Man blir jo litt begrenset da. Tviler på at du har mye på repertoaret ditt som du liker når du ikke vil prøve noe nytt noen gang 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #160 Skrevet 1 time siden Maleficenta skrev (3 timer siden): Man blir jo litt begrenset da. Tviler på at du har mye på repertoaret ditt som du liker når du ikke vil prøve noe nytt noen gang Prøver mye nytt men har visse grenser☺️ Anonymkode: 33db6...838
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå