Honey Dew Skrevet i går, 15:25 #121 Skrevet i går, 15:25 Brunello skrev (47 minutter siden): Hva du mener er i alle fall ikke min erfaring. Og dette får man når manngoogler: 1 Smalahove har en kraftig og salt/røykt smak, lik den til røykt pinnekjøtt. Kjøttet er mørt og smaken er preget av «umami», som er en dypt tilfredsstillende og rik smak, og gir en unik opplevelse for de som ikke er vant til å spise innmat. Smak: Kraftig, salt og røkt. Konsistens: Mørt kjøtt. Type smak: Dypt umami-preget. Sammenligning: Kan sammenlignes med smaken av røykt pinnekjøtt. Det jeg kjøper er hvertfall svidd.
Brunello Skrevet i går, 15:28 #122 Skrevet i går, 15:28 Honey Dew skrev (2 minutter siden): Det jeg kjøper er hvertfall svidd. Sikker på at du har fått med hele prosessen? Smalahove lages ved å først svidd, kløyvd og rense et sauehode. Deretter saltes, røykes og kokes det i flere timer til kjøttet er mørt .
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #123 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 22.24): At man er allergisk 😙 Anonymkode: dbf13...bf0 Blir veldig rart å si at jeg ikke liker rosiner når jeg spiser store mengder druer Anonymkode: 28a33...21d
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #124 Skrevet 23 timer siden Liker man ikke noe er det bare å tvinge det i seg, også lærer man å like det etterhvert. Det har jeg gjort med mange typer mat. Noe av det jeg hatet før har blitt noe jeg virkelig nyter. Man kan lære seg til å like alt! Anonymkode: c11b6...524 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #125 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Liker man ikke noe er det bare å tvinge det i seg, også lærer man å like det etterhvert. Det har jeg gjort med mange typer mat. Noe av det jeg hatet før har blitt noe jeg virkelig nyter. Man kan lære seg til å like alt! Anonymkode: c11b6...524 Det er det absolutt ingen automatikk i. Men hvorfor skal man tvinge i seg mat man synes er ekkelt, egentlig? Man MÅ ikke like alt. Jeg lever fint med å kun spise mat jeg liker. Dessuten har jeg aldri lært meg å like f.eks pinnekjøtt selv om jeg har blitt servert det mange ganger og prøvd å presse det i meg. Skinke hater jeg også, og får brekninger av det. Da skal jeg vel ikke tvinge det i meg, når kroppen får fysiske reaksjoner? Helt hjernedødt å presse meg til å spise noe som jeg synes er motbydelig. Anonymkode: 40e4f...7d5 4 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #126 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det absolutt ingen automatikk i. Men hvorfor skal man tvinge i seg mat man synes er ekkelt, egentlig? Man MÅ ikke like alt. Jeg lever fint med å kun spise mat jeg liker. Dessuten har jeg aldri lært meg å like f.eks pinnekjøtt selv om jeg har blitt servert det mange ganger og prøvd å presse det i meg. Skinke hater jeg også, og får brekninger av det. Da skal jeg vel ikke tvinge det i meg, når kroppen får fysiske reaksjoner? Helt hjernedødt å presse meg til å spise noe som jeg synes er motbydelig. Anonymkode: 40e4f...7d5 Fordi du åpner opp for nye opplevelser. Jeg likte ikke pinnekjøtt før. Da familien spiste det hver jul spise jeg noe annet. Til slutt var det flaut å være voksen som ikke likte pinnekjøtt, så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Nå er pinnekjøtt noe av det aller beste jeg vet om. Har allerede spist det to ganger, og vi er fortsatt bare i November. Tenk om jeg bare hadde fortsatt livet uten å lære meg å like det? Da hadde livet vært fattigere, mener jeg. Det samme kan jeg si om mange andre ting jeg ikke likte før, men som nå er noe jeg virkelig elsker smaken av. Øl, for eksempel. Det må man lære seg å like, og når man har gjort det, så er det helt fantastisk. Anonymkode: c11b6...524 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #127 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi du åpner opp for nye opplevelser. Jeg likte ikke pinnekjøtt før. Da familien spiste det hver jul spise jeg noe annet. Til slutt var det flaut å være voksen som ikke likte pinnekjøtt, så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Nå er pinnekjøtt noe av det aller beste jeg vet om. Har allerede spist det to ganger, og vi er fortsatt bare i November. Tenk om jeg bare hadde fortsatt livet uten å lære meg å like det? Da hadde livet vært fattigere, mener jeg. Det samme kan jeg si om mange andre ting jeg ikke likte før, men som nå er noe jeg virkelig elsker smaken av. Øl, for eksempel. Det må man lære seg å like, og når man har gjort det, så er det helt fantastisk. Anonymkode: c11b6...524 Så fordi du lærte deg å lile noe, er det likt for alle? Jeg er snart 40 og har smakt pinnekjøtt siden jeg var lita. Jeg liker det enda ikke, og jeg kan ikke gjøre noe med det. Det er faktisk nesten som om folk er forskjellige...🙄 Anonymkode: 40e4f...7d5 4 1
Ludovica- Skrevet 20 timer siden #128 Skrevet 20 timer siden Jeg har lite behov for å like pinnekjøtt. Får omtrent akutt nyresvikt av å lukte det. Har og lite behov for å like alt i verden da det uansett er såpass mange ting jeg faktisk liker at det sjeldent er noe stort problem å finne mat. 2 1
ThereGoesBob Skrevet 20 timer siden Forfatter #129 Skrevet 20 timer siden Dere 2 siste liker ikke pinnekjøtt fordi dere har mentalt bestemt dere for IKKE å like det. Flere her som ser den trenden der, eller? 🫢 1
Ludovica- Skrevet 20 timer siden #130 Skrevet 20 timer siden ThereGoesBob skrev (2 minutter siden): Dere 2 siste liker ikke pinnekjøtt fordi dere har mentalt bestemt dere for IKKE å like det. Flere her som ser den trenden der, eller? 🫢 Trekker konklusjoner litt raskt? Jeg har smakt flere ganger men det er alt for salt for meg. Pinnekjøtt er heller ikke noe kroppen har godt av så jeg ser ikke helt poenget med å tvinge meg til å spise det. Er det viktig for deg at folk skal spise pinnekjøtt? 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #131 Skrevet 19 timer siden Ludovica- skrev (8 minutter siden): Trekker konklusjoner litt raskt? Jeg har smakt flere ganger men det er alt for salt for meg. Pinnekjøtt er heller ikke noe kroppen har godt av så jeg ser ikke helt poenget med å tvinge meg til å spise det. Er det viktig for deg at folk skal spise pinnekjøtt? Samme her. Der er alt for salt. At folk tror man bare bestemmer seg for ikke å like ting, har lite innsikt og forståelse for at folk smaker ting ulikt og at man faktisk er forskjellige. Det er ingen fasit på mat. Anonymkode: 40e4f...7d5 3
Ludovica- Skrevet 19 timer siden #132 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. Der er alt for salt. At folk tror man bare bestemmer seg for ikke å like ting, har lite innsikt og forståelse for at folk smaker ting ulikt og at man faktisk er forskjellige. Det er ingen fasit på mat. Anonymkode: 40e4f...7d5 Nei ikke sant. Dessuten ser jeg ikke helt hvorfor man må like alt så lenge man faktisk liker noe. Er heller ikke alle som har like stor interesse for mat. Så lenge man ikke har problemer i dagliglivet pga mat så får det være greit. 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #133 Skrevet 19 timer siden Ludovica- skrev (Akkurat nå): Nei ikke sant. Dessuten ser jeg ikke helt hvorfor man må like alt så lenge man faktisk liker noe. Er heller ikke alle som har like stor interesse for mat. Så lenge man ikke har problemer i dagliglivet pga mat så får det være greit. Amen. Jeg synes f.eks ikke mat er særlig spennende, og spiser fordi jeg vet jeg trenger det. Byr sjelden på problemer. Anonymkode: 40e4f...7d5
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #134 Skrevet 19 timer siden ThereGoesBob skrev (18 minutter siden): Dere 2 siste liker ikke pinnekjøtt fordi dere har mentalt bestemt dere for IKKE å like det. Flere her som ser den trenden der, eller? 🫢 Blir du litt fornærma over at folk ikke liler pinnekjøtt, eller? Siden du er så bastant, du tror jo du sitter med fasiten her. Anonymkode: 40e4f...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #135 Skrevet 18 timer siden ThereGoesBob skrev (1 time siden): Dere 2 siste liker ikke pinnekjøtt fordi dere har mentalt bestemt dere for IKKE å like det. Flere her som ser den trenden der, eller? 🫢 Så du liker all mat og drikke? Anonymkode: e5f62...f13 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #136 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så du liker all mat og drikke? Anonymkode: e5f62...f13 Jeg liker alt! Anonymkode: 0b55d...531
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #137 Skrevet 16 timer siden Liker ikke, er jo relativt, det er ikke alt som jeg synes er like godt, men jeg kan ikke alltid spise det beste jeg vet, da er faren at man går matlei. Og som mange sier så er eksponering viktig, jeg liker mange ting i dag som jeg ikke likte før, og ting som jeg trodde jeg ikke likte. For det merklige er at smaken har en egen evne til å tilpasse seg det man spiser, eller prøver å spise. For eksempel likte jeg ikke røykelaks når jeg var ungdom, syntes det var ekkelt. Men allikvel så så det litt godt ut, og når jeg hadde smakt det noen ganger, så var det ikke så værst allikevel, og i dag så elsker jeg røykelaks. Og da gikk det opp et lys for meg, at det går an å lære seg å like mat, som man i utgangspunktet ikke er så begeistret for. Gjorde det samme med oliven, som jeg syntes smakte pyton de første gangene, men det var allikevel noe så var fristende, så jeg fortsatte å prøve, i dag elsker jeg oliven også, og kan spise det som snacks. Dette er bare to eksempel av mange. I dag er jeg voksen, og ser at ungene mine har hatt det altfor lett i matveien og alltid har kunnet velge, det betyr at utvalget mat de spiser er veldig begrenset, og ser også at de kan fort gå matlei. Det er også litt trist at de går glipp av så mange gode smaker, og de problemene det evntuellt gir og ha så begrenset reportoar. Anonymkode: f861e...19c 2 1
ThereGoesBob Skrevet 7 timer siden Forfatter #138 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så du liker all mat og drikke? Anonymkode: e5f62...f13 Tror det har veldig mye med innstilling å gjøre. Har man en negativ innstilling til noe, er det vel naturlig for vedkommende å "ikke like". Samme som tommel opp, tommel ned på diverse bruk og kast forum. Folk er enkle sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #139 Skrevet 6 timer siden ThereGoesBob skrev (1 time siden): Tror det har veldig mye med innstilling å gjøre. Har man en negativ innstilling til noe, er det vel naturlig for vedkommende å "ikke like". Samme som tommel opp, tommel ned på diverse bruk og kast forum. Folk er enkle sånn. Hvordan er innstillingen din til kaffe? Trodde du hater det. Anonymkode: e5f62...f13 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #140 Skrevet 5 timer siden Jeg synes det må være lov å si at man ikke liker noe, men det er noe med måten man sier det på. Å lage et stort nummer ut av det med æsj, fysj og uff er ganske barnslig, men et enkelt 'nei, takk. Jeg liker ikke det' hvis man blir tilbudt noe er helt ok. For min del er det forskjell på å spise noe jeg ikke synes er så godt og det å spise noe som jeg ikke takler lukten, smaken eller konsistensen på. Jeg prøver gjerne mat men når jeg har gjort det så har jeg ingen behov for å lære meg å like noe. Noen ting har jeg prøvd igjen i voksen alder og noe har jeg funnet ut at jeg liker nå, men andre ting kommer jeg aldri til å like eller å spise. Anonymkode: 46dc7...c9a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå