Gå til innhold

Likelønnsdagen 19 november - Kvinner arbeider skattefritt fra starten av august og ut året

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gunnar Stavrum kommenterer på en utmerket måte "fake news myten" om at kvinner jobber gratis ut året fra 19 november. Hva er det egentlig med enkelte medier som fortsatt tror at bare en myte blir omtalt mange nok ganger så blir det til en sannhet? 

“Det er store forskjeller i skatteinnbetaling i Norge. I 2023 betalte kvinner i snitt 111.400 kroner i skatt, mens menn i gjennomsnitt betalte 186.500 kroner.
Med andre ord: Kvinner tjener 88,2 prosent av menn, men betaler kun 60 prosent av skatten til menn. Med samme logikk som Likelønnsdagen betaler kvinner skatt i 218 dager, og da kan vi tidfeste Nullskattdagen til 7. august 2025. Med Unios logikk vil altså kvinner jobbe skattefritt resten av året.”

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/likelonnsdagens-bakside-kvinner-betaler-null-skatt-fra-begynnelsen-av-august/s/5-95-2737059

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller er realiteten heller at kvinner i større grad søker seg til trygge jobber i offentlig sektor, mens menn er mer risikovillige og i mindre grad velger denne typen yrker? Offentlig sektor kan aldri være lønnsledende. Da blir tjenestene for kostbare, skattene må økes og den reelle kompensasjonen for disse jobbene blir høyere enn for sammenlignbare arbeidsplasser i det private, da både pensjon, arbeidstidsordninger og vilkår ofte er bedre i offentlig sektor. Offentlig tjenestepensjon utbetales f. eks. livet ut. Har man privat pensjonsordning utbetales den i et bestemt antall år. Lever du lenger blir utbetalingen langt lavere.

I henhold til likelønnsdirektivet må bedrifter rapportere på likelønn, og dersom de har gap må det legges en konkret plan for hvordan disse skal lukkes. At lønnsgapet mellom sammenlignbare stillinger innen et enkelt selskap er så stor som påstanden om at «kvinner jobber gratis ut året fra 19. november» er derfor lite sannsynlig, og vil bli enda mindre sannsynlig når likelønnsdirektivet trer i kraft. Årsaken til at tallene ser ut som de gjør skyldes nok i langt større grad at kvinner oftere søker seg til trygge jobber med begrenset mulighet for lønnsutvikling, og i større grad enn menn tar ulønnet permisjon eller jobber redusert for å ivareta familien. 

Anonymkode: 7cec5...46d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Påstanden om at «kvinner jobber skattefritt fra august» er for øvrig bare tullete, da årsaken til dette åpenbart er at menn eier 79% av verdiene på Oslo Børs, noe som er enda et tegn på at menn er mer risikovillige enn kvinner. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber gratis fra våren av, med tanke på all skatt jeg betaler. 

Anonymkode: 0460b...de0

Skrevet

Gjesp. 

Er vi ikke enige om at kvinner søker seg til trygge, offentlige yrker, og oftere velger deltid (og får helseplager) pga barn/fødsler?

Jeg sier ikke at jeg er en av dem, jeg sier bare at det er sånn det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (7 minutter siden):

Gjesp. 

Er vi ikke enige om at kvinner søker seg til trygge, offentlige yrker, og oftere velger deltid (og får helseplager) pga barn/fødsler?

Jeg sier ikke at jeg er en av dem, jeg sier bare at det er sånn det er.

Problemet her er jo at det er ulik lønn for likt arbeid! Ikke at flertallet av de som jobber i lavtlønnete omsorgsyrker er kvinner. 

Anonymkode: 2cab9...c22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Problemet her er jo at det er ulik lønn for likt arbeid! Ikke at flertallet av de som jobber i lavtlønnete omsorgsyrker er kvinner. 

Likt arbeid?
Du mener det ikke er forskjeller i arbeidet som utføres?

Kan jeg være din håndtverker? Har aldri gjort slikt arbeid før, men arbeidet er jo likt uansett hvem som utfører det, så jeg kan sikker bygge huset ditt like godt som alle andre.

AnonymBruker
Skrevet

For mennenes del er jo det slik at det er noen svært godt  betalte menn på toppen som trekker veldig opp..

Kan man ikke en gang for alle bare bli enig om at likestilling handler om like muligheter. Kvinner har MINST like gode muligheter til å få godt betalte jobber som menn. Men de orker ikke - rett og slett.

Det ble ramakrik blant visse kvinnegrupper da Kjerstil Haugland var avbildet som 1 kvinne blant 9 menn blant landets beste økonomer/meglere etc. 

De mente bildet viste at det var et åpenbart "glasstak" i denne bransjen.

Så ble Haugland spurt selv - var det ikke slik at det var lettere for menn å komme til topps - svaret var tydelig: NEI - det er lettere for kvinner, de blir heiet frem  - men årsaken til at hun er eneste kvinne er at det rett og slett ikke er så mange kvinner som ønsker å ofte så mye av livet sitt for å tjene mange millioner i året. 

Og igjen - da kan man jo spørre hvorfor... 

Anonymkode: ed3a1...d03

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det? Hvor?

Jeg har tarifflønn, har ikke du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og betalte 290 000 i skatt i fjor, så jeg vet ikke hvor mine skattefrie måneder ble av...?

Anonymkode: e9c36...20c

AnonymBruker
Skrevet

Andelen kvinner med uføretrygd er også langt høyere, noe som påvirker både snitt og median inntekt, samt skattenivå… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...