Gå til innhold

Får man barn er det det siste ballegrepet staten får over deg. Nådestøtet for all frihet.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men hva kunne du selv sett for deg da? Du kan jo bare dra til skogs om du vil, hva stopper deg? Personlig tror jeg grunnen til at folk flest ikke gjør det er fordi at da blir man fattig, kald, ensom og sulten. Men hvilket samfunn ser du for deg? Hva ønsker du deg? Du kan ikke bare sutre, du må si noe om hva som hadde vært bedre også.

Anonymkode: cfa79...a79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig med ts i stor grad. Og skulle du skille deg fra kona, får hun enda større balletak på deg med bidrag som er over alle støvleskaft. 
litt av noen signaler staten sender ut. 

Anonymkode: 0bb1d...9c3

De fleste har 50/50 nå, og bidrag over alle støvleskaft har jeg aldri hørt om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig med ts i stor grad. Og skulle du skille deg fra kona, får hun enda større balletak på deg med bidrag som er over alle støvleskaft. 
litt av noen signaler staten sender ut. 

Anonymkode: 0bb1d...9c3

Hvilke signaler tenker du på? Bidrag - tenker du da på de pengene du må betale for å forsørge ditt eget barn? Tenker du at din fraskilte kone burde tatt denne utgiften helt selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Der mistet du enhver troverdighet. Start med å forholde deg til realitetene i stedet for å forlese deg på internett og YouTube/TikTok-videoer. Før du klarer å få et mer nyansert forhold til virkeligheten så vil ingen klare å ta deg seriøst.

Anonymkode: 3116a...ec1

Les det seriøse svaret mitt under.

Trolltunge skrev (40 minutter siden):

Reis litt (utover turistløypa) og så kan vi ta en ny diskusjon angående dette. 

Bare det at vi har en statsminister som nærmest taper penger på å være statsminister, i motsetning til å grabbe til seg en enorm formue på å være i topp- politikken, er ganske så unikt. 

Eventuelt få et barn uten å ha utdanning og jobb i boks først, og så åpne øynene for hvordan det ville gå i de fleste andre land i verden. 

Eller bli alvorlig syk, og tenk over hvilken situasjon det ville satt deg i et annet sted i verden. 

Systemet er ikke perfekt, men det er pokker meg noe av det beste som finnes i verden. 

Den samme statsministeren/regjeringen som sender milliarder til krigføring i Ukraina, mens kommune-Norge sliter med å få nok penger til å drifte skoler og helsevesen..

Og de ønsker at vi skal ha barn slik at de kan ta seg av eldrebølgen. De vil at folk skal utdanne seg til å jobbe i helsevesen og skole, to institusjoner som ansatte rømmer fra pga elendig lønn og knalltøff arbeidshverdag.

Hvorfor er finsk skole bedre enn den norske? Fordi de satser på de unge. Hvorfor er Norge det minst lykkelige landet i Norden selv om vi er rikest?

Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at vi er en oljenasjon som tjener uhorvelig mye penger, når levestandarden i Sverige, Finland, Island og Danmark er den samme som i Norge. Til tross for lite eller ingen inntekt på oljeproduksjon.

Anonymkode: fccb7...38c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv før man får barn har staten ballegrep på deg. Du har kanskje gjeld som må betales fordi du tvinges inn i en norm om at du skal ha utdannelse og en god jobb. Man skal bidra i samfunnet, må vite!

Kommer du i jobb går mesteparten av pengene dine til regninger og utgifter. Er du heldig går du i null, selv som barnløs. Du har studiegjeld, boliglån og kanskje forbruksgjeld eller andre typer lån.

Så lenge du er singel og barnløs har du alltid en mulighet til å bryte ut. F.eks leve i pakt med naturen og helt gratis. Eller bare stikke av til utlandet. Eller bare la være å jobbe. Valget er ditt. Men nesten ingen tar et slikt valg. Fordi det er stigmatiserende å bryte ut av normen. En norm som for øvrig er helt syk.

Får du barn er det eneste staten er interessert i at barnet ditt skal bli en nyttig samfunnsborger. Du har forpliktet deg til et menneske livet ut og du kan ikke lenger tenke på deg selv. Du kan ikke stikke av fra alt. Du er tvunget til å jobbe de neste 18 årene for at barnet ditt skal ha alt som trengs.

Barnet ditt skal ha mat, tak over hodet, klær, være med på fritidsaktiviteter og ta utdannelse. For så å være slaver av samfunnet til de dør. Forpliktet til å gjøre den samme nytten for samfunnet som foreldrene gjorde. Og generasjonene før det.

Hvis alt bare er et pliktløp, hva er da vitsen med barn? De er bare nyttige slaver for staten.

Hvorfor bli sjokkert over at staten ønsker produktive borgere? Hva er det du ikke skjønner?

Også alltid artig med de som tenker at ALLE skal bryte ut av normen og leve i skogen, men antagelig vil klage når det ikke går en buss til den mcdonalds som ikke finnes på gatehjørnet, at du ikke finner noe legekontor og absolutt ikke noe apotek som kan gi deg antibiotika for riften i huden som er kraftig infisert av spennende bakterier… de fleste av denne typen tenker at alle skal bryte ut av normen og drite i å være samfunnsnyttig, men at samfunnet ALLIKEVEL skal fortsette som normalt.

Det var jo sånn en gang, mennesker bodde i huler osv. en eller annen dust etablerte bål og ild som en ny normal. Døde mye sjeldnere av angrep fra rovdyr, frøs mindre ihjel, stekte maten sin, fikk mindre matforgiftning… mens resten forble tullinger i skogen fordi de ikke syntes noe om denne nye normen. Gjett hvem som klarte seg best… 

Ta nå bare ansvar for ditt eget liv, flytt i et telt i skogen da vel. Ta med deg barna. Mye lykkeligere uten Jumpyard og Nintendo switch må vite. Ikke farlig med skolegang når man ikke skal gjøre noe nytte uansett. Spennende liv. Du må ja lykke til :) 

Anonymkode: 8ee00...46f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er singel og barnløs har du alltid en mulighet til å bryte ut. F.eks leve i pakt med naturen og helt gratis. Eller bare stikke av til utlandet. Eller bare la være å jobbe. Valget er ditt.

Skulle nesten tro du har har familie og barn hvis du tror at enslige bare kan slutte å jobbe. 

Anonymkode: 82935...40b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den samme statsministeren/regjeringen som sender milliarder til krigføring i Ukraina, mens kommune-Norge sliter med å få nok penger til å drifte skoler og helsevesen..

Og de ønsker at vi skal ha barn slik at de kan ta seg av eldrebølgen. De vil at folk skal utdanne seg til å jobbe i helsevesen og skole, to institusjoner som ansatte rømmer fra pga elendig lønn og knalltøff arbeidshverdag.

Hvorfor er finsk skole bedre enn den norske? Fordi de satser på de unge. Hvorfor er Norge det minst lykkelige landet i Norden selv om vi er rikest?

Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at vi er en oljenasjon som tjener uhorvelig mye penger, når levestandarden i Sverige, Finland, Island og Danmark er den samme som i Norge. Til tross for lite eller ingen inntekt på oljeproduksjon.

"De" vil at folk skal ta seg av eldrebølgen ja, som du også kommer til å være en del av en gang. Tipper du kommer til å være glad for at "de" fikk folk til å jobbe i helsevesenet når du er 90 og trenger noen til å passe på deg. Om du lever så lenge da, og ikke har krepert i pakt med naturen innen den tid. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For et trist og fordummende syn på å leve i et samfunn. 

Ingen tvinger deg til å ta del i samfunnet. Du kan bygge deg en hytte på fjellet og leve av naturen, om du vil det. Bare lek med tanken så kanskje den modnes. Være helt fri osv. Men ikke forvent at jég skal delta i å betale for deg der på fjellet. For det er vel akkurat det som skjer om du blir syk... da kommer du krypende ned og ønsker å få medisin fra det "dumme samfunnet som tvinger folk til å jobbe". 

Anonymkode: db7a8...4fd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du tenkt på hva som vil bli konsekvensen hvis Russland vinner denne krigen over Ukraina? Har det slått deg at det å hjelpe Ukrania også er en måte å beskytte Norge på? 

• Nyttig 2
Skrevet

Du burde lese litt om kontraktsteori.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

"De" vil at folk skal ta seg av eldrebølgen ja, som du også kommer til å være en del av en gang. Tipper du kommer til å være glad for at "de" fikk folk til å jobbe i helsevesenet når du er 90 og trenger noen til å passe på deg. Om du lever så lenge da, og ikke har krepert i pakt med naturen innen den tid. 

Jeg skal definitivt ikke bli 90! Helst ikke halvparten engang.

Eldrebølgen kommer ikke til å skje da levealderen kommer til å synke drastisk, tror jeg. Har vi enda sett konsekvensene av et helt liv med junkfood, sukker, salt, fett og ultraprosessert mat i lange baner? Er vi virkelig så naive at vi tror de skal bli 90 år?

De som er gamle nå (født på 30-40 tallet) var voksne da slik mat ble vanlig. Tror de også er mentalt sterkere enn dagens diagnose-generasjon. Det vil også påvirke levealderen.

Samfunnets utvikling med sosiale medier, stressende arbeidsliv/familieliv vil også påvirke negativt.

AnonymBruker
Skrevet

At jeg har valgt å å barn, har ingen ting med staten å gjøre. Det er ikke ansvarlig for mine valg og kan heller ikke forventetes å ta verken kostnader eller ansvar for oppdragelse. 

Anonymkode: 9d123...106

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

At jeg har valgt å å barn, har ingen ting med staten å gjøre. Det er ikke ansvarlig for mine valg og kan heller ikke forventetes å ta verken kostnader eller ansvar for oppdragelse. 

Staten tar jo kostnader, ved å gi barna dine skolegang og helsehjelp. Eller vil du holde barna dine unna alt dette?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal definitivt ikke bli 90! Helst ikke halvparten engang.

Eldrebølgen kommer ikke til å skje da levealderen kommer til å synke drastisk, tror jeg. Har vi enda sett konsekvensene av et helt liv med junkfood, sukker, salt, fett og ultraprosessert mat i lange baner? Er vi virkelig så naive at vi tror de skal bli 90 år?

De som er gamle nå (født på 30-40 tallet) var voksne da slik mat ble vanlig. Tror de også er mentalt sterkere enn dagens diagnose-generasjon. Det vil også påvirke levealderen.

Samfunnets utvikling med sosiale medier, stressende arbeidsliv/familieliv vil også påvirke negativt.

Man vil jo likevel bli eldre/syke før man til slutt dør, så uansett hvor gamle man faktisk ender opp med å bli, vil det bli mange mennesker med behov for helsehjelp. Uavhengig om man ender opp med å bli  70 eller 90 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Staten tar jo kostnader, ved å gi barna dine skolegang og helsehjelp. Eller vil du holde barna dine unna alt dette?

Staten tar skatt ja, men om jeg regner på det. Har jeg brukt opp skattepengene mine opp til flere ganger og i større grad enn jeg har betalt inn. Så i mitt tilfelle, staten tar og gir dobbelt tilbake - Rene Robin Hood. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv før man får barn har staten ballegrep på deg. Du har kanskje gjeld som må betales fordi du tvinges inn i en norm om at du skal ha utdannelse og en god jobb. Man skal bidra i samfunnet, må vite!

Kommer du i jobb går mesteparten av pengene dine til regninger og utgifter. Er du heldig går du i null, selv som barnløs. Du har studiegjeld, boliglån og kanskje forbruksgjeld eller andre typer lån.

Så lenge du er singel og barnløs har du alltid en mulighet til å bryte ut. F.eks leve i pakt med naturen og helt gratis. Eller bare stikke av til utlandet. Eller bare la være å jobbe. Valget er ditt. Men nesten ingen tar et slikt valg. Fordi det er stigmatiserende å bryte ut av normen. En norm som for øvrig er helt syk.

Får du barn er det eneste staten er interessert i at barnet ditt skal bli en nyttig samfunnsborger. Du har forpliktet deg til et menneske livet ut og du kan ikke lenger tenke på deg selv. Du kan ikke stikke av fra alt. Du er tvunget til å jobbe de neste 18 årene for at barnet ditt skal ha alt som trengs.

Barnet ditt skal ha mat, tak over hodet, klær, være med på fritidsaktiviteter og ta utdannelse. For så å være slaver av samfunnet til de dør. Forpliktet til å gjøre den samme nytten for samfunnet som foreldrene gjorde. Og generasjonene før det.

Hvis alt bare er et pliktløp, hva er da vitsen med barn? De er bare nyttige slaver for staten.

Jeg e l s k e r dette innlegget. Det eneste du har glemt å påpeke er hvilken verden vi lever i mtp politikk. Og da kan man virkelig spørre seg selv «hvorfor få barn?». Ingenting i vårt samfunn eller i vår verden er lagt opp til at det går bra. 

Anonymkode: 92062...7b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som litt av et regnestykke. Hvordan klarte du egentlig å finne ut hva et menneske koster staten gjennom livet? Ville du heller hatt et system som feks USA, der du måtte spart skolepengene og betalt helseytekser selv, og hatt en stat som støttet Israel? For USA ligger jo der, tipper de kan trenge flere smarte folk i frihetens land i årene som kommer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

F.eks leve i pakt med naturen og helt gratis.

Jeg vil nå vitterlig ikke si at det er "helt gratis" å bo i naturen. Nei, det koster kanskje ikke i kroner og ører, men det koster deg langt dyrere i innsats enn en A4-jobb i Norge.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har fullt lov til å leve i pakt med naturen med et barn, ha lav inntekt med et barn, flytte til utlandet med et barn osv. Du er forpliktet til å gi barnet mat, klær, tak over hodet, helsehjelp og utdanning, men feks hjemmeskole er lov i Norge. Fritidsaktivitet er høyst frivillig. Mange klager over at ungene hindrer dem i å gjøre det de vil, samtidig er det andre som også har unger som bosetter seg u andre land for kortere eller lengre tid, sparer penger og drar på jordomseiling, kjøper seg gård, tar ny utdanning, flytter til ny landsdel, bytter jobb, begynner med hobby eller for den saks skyld ikke bryr seg om annet enn koselige kvelder med familien på lørdag eller i feriene.

Hva drømmer du om da, som barn hindrer? Altså, unger tar tid og er dyrt. Men det meste folk driver med tar tid og er dyrt. Hva konkret blir du hindret i? Hvilken livsstil vil du ha med barn som staten ikke lar deg få lov til?

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke staten sitt påfunn at barn trenger mat på bordet og tak over hodet 😅🫠

Eneste jeg kan si meg enig i er at du blir låst til systemets standard. Her er det bare å logge inn på visma, spond og stille på dugnad. Skal innrømme at dette ofte sliter meg mer ut enn selve oppdragelsen. Men det er vel like mye andre foreldre enn staren. 

Anonymkode: 8b7dd...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...