Gå til innhold

Får jeg for lite i bidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest litarita
Skrevet

Jeg skjønner ikke utrekningen på bidragskalkulatoren! I følge den koster barnet 2900 kroner i måneden når vi har trukket fra det som skal trekkes fra. Og da fant vi ut at faren skal betale 1700 kroner i bidrag. Han tjener rundt 450000 i året, og jeg 200000. Jeg synes det er urettferdig at han ikke må bidra med mer. Men så hører jeg om andre som får både 2500 og 3500 i bidrag fra fedrene. Hvordan får man 3500 når max på kalkulatoren ser ut til å være rundt 3000?

Hva er liksom vanlig å betale for ett barn? Er 1700 alt for lite synes dere?

Det er vel det jeg lurer på egentlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Underholdskostnaden er høyere for eldre barn. Hvis man ikke får støtte til barnetilsyn, blir også underholdskostnaden høyere.

Synes ikke 1700 var så ille. Det skal mye til at man får mer med de nye reglene.

Selv får jeg 0. Det er ikke noe samvær heller.

Skrevet
Jeg skjønner ikke utrekningen på bidragskalkulatoren! I følge den koster barnet 2900 kroner i måneden når vi har trukket fra det som skal trekkes fra. Og da fant vi ut at faren skal betale 1700 kroner i bidrag. Han tjener rundt 450000 i året, og jeg 200000. Jeg synes det er urettferdig at han ikke må bidra med mer. Men så hører jeg om andre som får både 2500 og 3500 i bidrag fra fedrene. Hvordan får man 3500 når max på kalkulatoren ser ut til å være rundt 3000?

Hva er liksom vanlig å betale for ett barn? Er 1700 alt for lite synes dere?

Det er vel det jeg lurer på egentlig.

Nå sier du ingenting om du bor alene med barnet, barnets alder, hvor mye barnet er hos far, etc.

Men far betaler i dette tilfellet altså 60% av de utgiftene som faller på foreldrene om jeg har forstått trådstarter rett. I tillegg betaler han utgiftene når barnet er hos han.

Hvis han har barnet 35% av tiden betaler han altså totalt 1700 + 35% av totale omkostninger. Nå sier du ingenting om hva dette utgjør, men om vi antar at totale utgifter utgjør 4000,- betaler altså far ca 1700 i bidrag + 1400,- i utgifter for den tiden barnet er hos han (totalt 3.100,-). Trådstarter betaler ca 1200,-. Far betaler dermed 2 1/2 x hva bidragsmottager betaler.

Jeg synes ikke det er så ille for bidragsmottager.

Gjest gjest1
Skrevet

1700.- pr mnd er da virkelig ikke ille det? Jeg har 1200 pr. barn nå, og synes det er en helt grei sum.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får 75% av minstebidraget fra staten d.v.s. ca 1800,-, og

det er for 2 barn, fordi at far er fritat for barnebidrag p.g.a.

liten inntekt(far er gårdbruker). Selv tjener jeg 250000-280000 i året.

Så 1700 for et barn syns jeg er mye. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis han har barnet 35% av tiden betaler han altså totalt 1700 + 35% av totale omkostninger. Nå sier du ingenting om hva dette utgjør, men om vi antar at totale utgifter utgjør 4000,- betaler altså far ca 1700 i bidrag + 1400,- i utgifter for den tiden barnet er hos han (totalt 3.100,-). Trådstarter betaler ca 1200,-. Far betaler dermed 2 1/2 x hva bidragsmottager betaler.

Hvis du ser på inntekten til begge foreldrene så vil du se at BM tjener ca 250000 mindre enn BY. Det er da ikke urimelig at den av foreldrene som tjener mest betaler en større % andel for barnet.

Selv får jeg utbetalt 3700 kr for 1 barn, og BY's årsinntekt er på ca 500000.

Forsørgerandelen regnes utifra inntekten til foreldrene.

Gjest Piper
Skrevet

Jeg syns ikke du får fot lite, for trekker du fra barnetrygden som du sikkert får, betaler jo du veldig lite for barnet.

Gjest Gjest
Skrevet

Men det er jo ca 250000 kr i forskjell på inntekten til foreldrene her da. Det har jo endel å si, å uten å vite noe mer om forholdene enn det trådstarter skriver, så synes jeg at BM mottar for lite i bidrag.

Nå sier jo ikke trådstarter noe om BM har flere barn, hvor mye barnet er hos h*n, eller noe om BY samvær, flere barn osv.

Barnet skal ha den samme standarden som den sammenlagte inntekten til foreldrene tilsier, å da må nødvendigvis den som tjener mye betale mer i bidrag.

Trådstarter: har dere privat bidragsavtale eller har dere fått utregnet bidraget av trygdekontoret?

Gjest Piper
Skrevet
Men det er jo ca 250000 kr i forskjell på inntekten til foreldrene her da. Det har jo endel å si, å uten å vite noe mer om forholdene enn det trådstarter skriver, så synes jeg at BM mottar for lite i bidrag.

Nå sier jo ikke trådstarter noe om BM har flere barn, hvor mye barnet er hos h*n, eller noe om BY samvær, flere barn osv.

Barnet skal ha den samme standarden som den sammenlagte inntekten til foreldrene tilsier, å da må nødvendigvis den som tjener mye betale mer i bidrag.

Trådstarter: har dere privat bidragsavtale eller har dere fått utregnet bidraget av trygdekontoret?

Samme standard gjelder ikek lengre, for det har kommet nye regler. Selv om en tjener millioner, betaler en bare noen tusen kroner.

Barnet skal koste 2900, far betaler 1700 og da mangler det 1200, og trekker man fra barnetrygden som er ca 950 kr, betaler mor ca 250 kroner.

Gjest allium
Skrevet
Samme standard gjelder ikek lengre, for det har kommet nye regler. Selv om en tjener millioner, betaler en bare noen tusen kroner.

Barnet skal koste 2900, far betaler 1700 og da mangler det 1200, og trekker man fra barnetrygden som er ca 950 kr, betaler mor ca 250 kroner.

Barnetrygden er allerede trukket fra når man kom frem til 2900, så du kan ikke trekke den fra en gang til.

Gjest Piper
Skrevet
Barnetrygden er allerede trukket fra når man kom frem til 2900, så du kan ikke trekke den fra en gang til.

Ok, da dekker mor 1200, og det er ikke urimelig med tanke på den inntekten hun har. Man kan ikke forvente at bidragsyter skal dekke alt heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Underhold for mitt barn (9 år) er beregnet til 4510 kr utregnet på bidragsveilederen. Jeg får utbetalt 3700 kr i bidrag. Regnet også på hvor mye jeg kunne få hvis jeg søkte om utvidet bidrag, å havnet da på 6700 kr mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får 900 pr. barn. Uten samvær. Så jeg innbiller meg at 1700 er bra.

Gjest litarita
Skrevet
Nå sier du ingenting om du bor alene med barnet, barnets alder, hvor mye barnet er hos far, etc.

Men far betaler i dette tilfellet altså 60% av de utgiftene som faller på foreldrene om jeg har forstått trådstarter rett. I tillegg betaler han utgiftene når barnet er hos han.

Barnet er sju måneder. Faren har ikke samvær. Vil du regne på nytt er du snill :)

Gjest litarita
Skrevet
Jeg syns ikke du får fot lite, for trekker du fra barnetrygden som du sikkert får, betaler jo du veldig lite for barnet.

Barnetrygden er allerede trukket fra.

Gjest litarita
Skrevet

Vi har privat avtale og regnet ut dette selv. Men ville det blitt annerledes om trygdekontoret regnet det ut for oss? Bruker ikke også de bidragskalkulatoren?

Gjest litarita
Skrevet
Hvis du ser på inntekten til begge foreldrene så vil du se at BM tjener ca 250000 mindre enn BY. Det er da ikke urimelig at den av foreldrene som tjener mest betaler en større % andel for barnet.

Selv får jeg utbetalt 3700 kr for 1 barn, og BY's årsinntekt er på ca 500000.

Forsørgerandelen regnes utifra inntekten til foreldrene.

3700 var mye, hvordan har dere kommet fram til den summen, det kan ikke være via bidragskalkulatoren?

Gjest litarita
Skrevet
Underhold for mitt barn (9 år) er beregnet til 4510 kr utregnet på bidragsveilederen. Jeg får utbetalt 3700 kr i bidrag. Regnet også på hvor mye jeg kunne få hvis jeg søkte om utvidet bidrag, å havnet da på 6700 kr mnd.

hva er utvidet bidrag???

Gjest Gjest
Skrevet
3700 var mye, hvordan har dere kommet fram til den summen, det kan ikke være via bidragskalkulatoren?

Bidraget vårt går gjennom trygdeetaten. Det er de som har regnet ut bidraget.

Men nå er det stor forskjell på fars inntekt og min, også er det 0 samvær.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får ca 600 kr i bidrag og synes ikke du har noe å klage over. Du er så heldig at du har barnet boende hos deg, slik som jeg. Og slik jeg ser det så er det min plikt og glede å forsørge mitt barn. Hva faren bidrar eller ikke bidrar med ofrer jeg ikke en tanke.

Min mann betaler 2900 for to barn og det synes eksen hans er en helt grei sum, selv om hun er på attføring og ikke akkurat har en formue.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...