Gå til innhold

Barnevernet må være ond eller syk i hodet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beundrer du Bv ansatte som sitter på fester og snakker om barn og familier de har undersøkt? Om det er Bv ansatte eller leger spiller ingen rolle. Når en ansatt i en tjeneste som sitter på sensitive opplysninger og ikke klarer holde kjeft så blir det rabalder. Jeg vet ikke hvordan de utfører jobbene sine og hvilke familier de er inne i og hva familiens opplevelse av møte med Bv er. Det vet vel kanskje ikke du heller 

Anonymkode: 6f1e4...ddd

Jeg har ikke vært på fester med bv-ansatte.

Anonymkode: 59b1b...93e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på feilen kanskje? Om ditt barn hadde blitt feiloperert og døde, der sykehuset klusset med dokumentasjon hadde du da tenkt: jaja alle kan gjøre feil. 

Det er milevis mellom å trakassere ansatte og å tenke jaja alle kan gjøre feil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her må du nesten komme med mer opplysninger. «Brudd på taushetsplikten», i hvilken situasjon og på hvilken måte skal det ha skjedd, hvilke vurderinger har bv tj gjort mtp å dele informasjon med feks andre instanser. Og OM det har skjedd, hadde det hatt noe annet for utfallet av saken? Vil tro det ligger noen vurderinger fra bv tj sin side for evt snakke om saken med andre instanser. Det trenger ikke handle om ren ondskap eller at «de» er syke i hode i bunn…. 

Anonymkode: 4b390...549

En Bv ansatt sitter på fest og legger ut om et barn og familie til andre som sitter der som ikke har med saken å gjøre. Etter saken er avsluttet. 
Dette er slarv. Da er man ikke egnet i tjenesten. Ikke alle ønsker at alle skal vite at de har vært en sak i bvt. Taushetsplikten er meget strengt regulert. 
Når man gjør slikt er man både slem og syk i hodet. Når de som skal hjelpe og beskytte barn skader barn. 
Bv benektet dette først, men siden 3 andre fra festen bekreftet dette innrømmet hun fra Bv det. 
Det var en av gjestene som meldte fra videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem snakker om å trakkassere ansatte? 
Ingen har gjort det i denne saken? 
Media skriver om saker som er relevant for innbyggerne i samfunnet, det må en leve med som offentlig ansatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Politiet som etterforsker dette nå. 

Da er det kanskje lurt å avvente dommen da

Anonymkode: 26c2b...072

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En Bv ansatt sitter på fest og legger ut om et barn og familie til andre som sitter der som ikke har med saken å gjøre. Etter saken er avsluttet. 
Dette er slarv. Da er man ikke egnet i tjenesten. Ikke alle ønsker at alle skal vite at de har vært en sak i bvt. Taushetsplikten er meget strengt regulert. 
Når man gjør slikt er man både slem og syk i hodet. Når de som skal hjelpe og beskytte barn skader barn. 
Bv benektet dette først, men siden 3 andre fra festen bekreftet dette innrømmet hun fra Bv det. 
Det var en av gjestene som meldte fra videre. 

Hvorfor sa ingen av gjestene fra at de ikke ville høre slarvet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barneverns ansatte har den strengeste taushetsplikten i forvaltningen. Det er konstatert brudd. 
Det er politiet og påtale som etterforsker saken. Jeg håper virkelig den som har sittet å lekket på fest blir dømt og fratatt sin stilling. Slike folk trenger vi ikke. 

At de har taushetsplikt er det selvsagt ikke tvil om. Men du finner nok andre i forvaltningen der krav til taushetsplikt er like strengt. Uten at det egentlig er relevant. 

Poenget mitt var egentlig om du i det hele tatt har satt deg inn i om forholdet er straffbart, før du langer ut på et forum om at du håper at en ansatt blir straffet? Eller går du rundt å håper at personen blir straffet selv om forholdet ikke er straffbart? 

Anonymkode: 95c4a...589

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man opplevd urett i saksbehandling i det offentlige er det en tjenestevei en må gå for å klage. Da er det statsforvalteren, kontrollutvalget i kommunen, politi. Alt ettersom hva saken gjelder. 
Helst ta det opp med den det gjelder hvis det er mindre alvorlig. Men alvorlige brudd skal det meldes avvik på, og Datatilsynet kan også koples på. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem snakker om å trakkassere ansatte? 
Ingen har gjort det i denne saken? 
Media skriver om saker som er relevant for innbyggerne i samfunnet, det må en leve med som offentlig ansatt. 

Du får lese bakover hva jeg har svart på i tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd med udokumenterte påstander mot barnevernet, ja. Ikke lenge siden siste tråd.. 

Anonymkode: 541ec...f6b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At de har taushetsplikt er det selvsagt ikke tvil om. Men du finner nok andre i forvaltningen der krav til taushetsplikt er like strengt. Uten at det egentlig er relevant. 

Poenget mitt var egentlig om du i det hele tatt har satt deg inn i om forholdet er straffbart, før du langer ut på et forum om at du håper at en ansatt blir straffet? Eller går du rundt å håper at personen blir straffet selv om forholdet ikke er straffbart? 

Anonymkode: 95c4a...589

Brudd på taushetsplikt som er dokumentert i denne saken har en strafferamme fra 1-3 år i fengsel. Eller bot. Også oppreisning til de en har utsatt. 
Hvordan de regner ut straffen kommer an på om det er forsettelig eller ei. I dette tilfellet er det grovt. Den ansatte handlet ikke i god tro. Det kan man forsvare hvis man har diskutert saken med en lege eller en instans som også har taushetsplikt. Men til og med det er ulovlig hvis foreldrene ikke har haket av og signert på hvilke instanser Bv kan innhente dokumentasjon fra og samarbeide med 

AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd med udokumenterte påstander mot barnevernet, ja. Ikke lenge siden siste tråd.. 

For det første gjelder ikke saken meg. For det andre har jeg lest vedtaket fra Statsforvalteren. Skal jeg legge det ut på et forum og henge ut kommunens navn? Den ansattes navn og familiens navn tenker du? Det har jeg hverken interesse av eller lov til. 

AnonymBruker
Skrevet

For det første gjelder ikke saken meg. For det andre har jeg lest vedtaket fra Statsforvalteren. Skal jeg legge det ut på et forum og henge ut kommunens navn? Den ansattes navn og familiens navn tenker du? Det har jeg hverken interesse av eller lov til. 

Nå er det jo ingen umulighet å anonymisere et vedtak, men du skal selvfølgelig ikke offentliggjøre noe som ikke gjelder deg selv.

Det blir likevel udokumenterte påstander fra en anonym på nettet som også skriver på en slik måte at du blir vanskelig å ta seriøst. 

At en ansatt med taushetsplikt kan bryte den og bli tatt i dette, er ingen umulighet. Det forekommer tidvis i alle yrker med taushetsplikt. 

Påstanden om at "Statsforvalteren har sagt at barneverntjenesten aldri vil be om unnskyldning" er den mest usannsynlige du kommer med. Jeg samarbeider hyppig med barnevernsavdelingen hos Statsforvalteren i flere fylker, og tror rett og slett ikke et kvidder på at dette har blitt uttalt derfra. Uansett er det ikke en påstand som stemmer. Dermed faller hele resonnementet om den institusjonelle ondskapen i fisk.

Anonymkode: fcc73...c52

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, og vedkomne mener at en etat er «ond eller syk i hodet». Spesielt. 

Anonymkode: 47112...32e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det jo ingen umulighet å anonymisere et vedtak, men du skal selvfølgelig ikke offentliggjøre noe som ikke gjelder deg selv.

Det blir likevel udokumenterte påstander fra en anonym på nettet som også skriver på en slik måte at du blir vanskelig å ta seriøst. 

At en ansatt med taushetsplikt kan bryte den og bli tatt i dette, er ingen umulighet. Det forekommer tidvis i alle yrker med taushetsplikt. 

Påstanden om at "Statsforvalteren har sagt at barneverntjenesten aldri vil be om unnskyldning" er den mest usannsynlige du kommer med. Jeg samarbeider hyppig med barnevernsavdelingen hos Statsforvalteren i flere fylker, og tror rett og slett ikke et kvidder på at dette har blitt uttalt derfra. Uansett er det ikke en påstand som stemmer. Dermed faller hele resonnementet om den institusjonelle ondskapen i fisk.

Det var det de sa til foreldrene. Foreldrene krevde en beklagelse eller et svar fra Bv tjenesten. Det var i den forbindelse Statsforvalteren sa dette. Og det stemmer jo også. 
Hva du tror er ikke relevant uansett 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og vedkomne mener at en etat er «ond eller syk i hodet». Spesielt. 

Anonymkode: 47112...32e

Man sier barnevernet om de som jobber der. De fleste forstår at det gjelder ansatte. Eller forsto du ikke det? 

Skrevet

Jeg jobber på oppdrag for Bufetat som spesialisert fosterhjem. Og jeg kan forstå at mange foreldre har behov for å lage et fiendebilde av barnevernstjenesten og ansatte der. Det er jo mennesker i krise, som veldig ofte ikke klarer å se seg selv eller egne utfordringer. Å plassere skyld utenfor seg selv er nok en ganske vanlig overlevelsesstrategi. Hvis alle andre er problemet behøver man ikke endre noe hos seg selv. 

Det er utrolig mange foreldre og overraskende nok; folk som ikke har barn, som engasjerer seg i arbeidet med barnevernsmotstand. Av disse er det nok noen som har gyldig grunn til å klage og ønske endring, men jaggu er det uhorvelig mange som mangler fullstendig evne til selvinnsikt og selvrefleksjon. For ikke å snakke om å være uegnet som forelder. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Igjen, alt det du påstår her er udokumentert. Ingen som mener at du skal legge ut noe som helst på dette forumet, men jeg skjønner heller ikke intensjonen din om å opprette en sånn tråd for å sverte ansatte i en etat, når ingenting av det du påstår kan dokumenteres. Du kunne bare latt være å opprette denne tråden i utgangspunktet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber på oppdrag for Bufetat som spesialisert fosterhjem. Og jeg kan forstå at mange foreldre har behov for å lage et fiendebilde av barnevernstjenesten og ansatte der. Det er jo mennesker i krise, som veldig ofte ikke klarer å se seg selv eller egne utfordringer. Å plassere skyld utenfor seg selv er nok en ganske vanlig overlevelsesstrategi. Hvis alle andre er problemet behøver man ikke endre noe hos seg selv. 

Det er utrolig mange foreldre og overraskende nok; folk som ikke har barn, som engasjerer seg i arbeidet med barnevernsmotstand. Av disse er det nok noen som har gyldig grunn til å klage og ønske endring, men jaggu er det uhorvelig mange som mangler fullstendig evne til selvinnsikt og selvrefleksjon. For ikke å snakke om å være uegnet som forelder. 

Hva har dette med saken å gjøre? 
Et innlegg om å angripe dårlige foreldre og forsvare ansatte i Bv? 
Tråden handler om noe helt annet. Brudd på taushetsplikt i en sak som ble henlagt etter 3 samtaler. 
handler ikke om fosterhjem eller dårlige foreldre. Handler om en Bv ansatt som ikke er egnet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var det de sa til foreldrene. Foreldrene krevde en beklagelse eller et svar fra Bv tjenesten. Det var i den forbindelse Statsforvalteren sa dette. Og det stemmer jo også. 
Hva du tror er ikke relevant uansett 

Vilt usannsynlig tredjehåndsinformasjon der, altså.

Hva du tror er jo slik sett akkurat like irrelevant? 

Det blir en meningsløs "debatt."

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...