Gå til innhold

Jobber med større inntak av frukt og grønt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Reagerer likt som deg på sukker. Det kan gå om jeg spiser noe solid først (et måltid med mye protein og fett), og kun en mindre mengde (feks ca. 100 g smågodt)

Ikke tenk på 800 gram per dag for nå.

Mine tips:

- Min faste regel er å alltid ha minst en grønnsak til hvert måltid.

- Velg grønnsaker du kan spise i rå tilstand. Tomater, gulrot, kålrot, agurk, paprika.

- Kjøp frosne bær og ananas eller mango. Kjempegodt og enkelt.

- Lag retter der grønnsaker er en naturlig del av retten. Feks. kjøttsaus og pasta. Da får du i deg minst tomatsaus og kanskje løk og hvitløk etc.

- Spiser du brødskriver, så bli vant med å ha grønt på skiva. Agurk, tomat, paprika o.l er godt på ost og kjøttpålegg. Spirer er visst veldig sunt, prøv deg fram!

- Plukk med deg en helt ukjent grønnsak i ny og ne, og se hva du kan lage av den.

Anonymkode: 1ad4d...b6d

Takk for kjempegode tips! Spirer liker jeg egentlig veldig godt, skal se etter det på butikken. Og så kom jeg på at jeg elsker avokado 😍

Anonymkode: ff949...aee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, gulrot og eple spiser jeg hver dag 😊. Bær er så dyrt, men det er oppe til vurdering. Ts

Frosne blåbær er ikke så dyrt. De er ville og usprøytet.

Anonymkode: 35664...da0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fokuser på grønnsaker, ikke frukt. Spis ca 200g grønnsaker til middag for eks. Frukt er ikke nødvendig å spise.

Anonymkode: 7f1c1...c5f

Feil, frukt ER nødvendig å spise. Hold deg til biffen din du, og ikke hat på frukt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 17.13):

Ja, jeg føler at sukker trigger angsten, merker det faktisk veldig godt. Dessuten blir jeg svimmel og uvel. Spiser gulrot og kålrot, og ovnsbakte rotgrønnsaker. Er 800 g per dag virkelig realistisk? Jeg er ikke så storspist,  så synes det virker mye?  

800g rotgrønnsaker anser jeg som en porsjon personlig😂 ting veier mer enn du tror.

Anonymkode: 1ccd4...be5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

800g rotgrønnsaker anser jeg som en porsjon personlig😂 ting veier mer enn du tror.

Anonymkode: 1ccd4...be5

Ja, veide en skive kålrot i dag, den var 100 gram, ca dobbelt av hva jeg trodde. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta 100 g tomater til frokost, 100 g agurk og 100 g gulrot til lunsj. 300 g grønnsaker til middag, f.eks. brokkoli og paprika. Et eple og en annen frukt, og så er du allerede i mål. 

Anonymkode: 3a814...c9a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Feil, frukt ER nødvendig å spise. Hold deg til biffen din du, og ikke hat på frukt.

Nei, det er ikke nødvendig. Ingen mat er nødvendig isolert sett, men anbefalt er mye grønt. Anbefalingen sier noe om at minst så og så mye skal være grønnsaker , ikke frukt. Det er ingenting frukt gir deg du ikke kan få fra grønnsaker og bær. 

frokosten min i dag var 1 avokado , 3 gulrøtter , 125 g bringebær . Tror du kroppen min klager fordi den ikke fikk banan ? I så fall, forklar gjerne. 

Anonymkode: 1f50c...f8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke nødvendig. Ingen mat er nødvendig isolert sett, men anbefalt er mye grønt. Anbefalingen sier noe om at minst så og så mye skal være grønnsaker , ikke frukt. Det er ingenting frukt gir deg du ikke kan få fra grønnsaker og bær. 

frokosten min i dag var 1 avokado , 3 gulrøtter , 125 g bringebær . Tror du kroppen min klager fordi den ikke fikk banan ? I så fall, forklar gjerne. 

Bær er frukt. Og det høres ut som for lite mat om du ikke spiste noe mere. Med mindre du er veldig finspist da. Og det er forskjell på å ikke spise bananer til frokost og å leve et helt liv uten en eneste frukt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bær er frukt. Og det høres ut som for lite mat om du ikke spiste noe mere. Med mindre du er veldig finspist da. Og det er forskjell på å ikke spise bananer til frokost og å leve et helt liv uten en eneste frukt.

Er bær frukt? Fint , da er det jo mulig og spise frukt med lite sukker da. Mulig jeg er finspist i forhold til deg, men det er en helt normal frokost for meg. Spiser mer utover dagen. 
og leve et helt liv uten frukt var da veldig dramatisk. Jeg lever ikke er helt liv uten sjokolade, øl, kamskjell og tartar heller, men jeg spiser det ikke hver dag. 

hvis bær er frukt for deg , så har jeg jo spist masse frukt i dag. Hva er argumentet til for banan nå da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er bær frukt? Fint , da er det jo mulig og spise frukt med lite sukker da. Mulig jeg er finspist i forhold til deg, men det er en helt normal frokost for meg. Spiser mer utover dagen. 
og leve et helt liv uten frukt var da veldig dramatisk. Jeg lever ikke er helt liv uten sjokolade, øl, kamskjell og tartar heller, men jeg spiser det ikke hver dag. 

hvis bær er frukt for deg , så har jeg jo spist masse frukt i dag. Hva er argumentet til for banan nå da? 

Grunnen til at jeg sier at bær er frukt, er at de har veldig like næringsmessige egenskaper, så skillet mellom dem kan bli litt meningsløst når man snakker om mat og ikke botanikk. 
Og jeg aner ikke hva du maser om med bananer, det er du som er så opptatt av dem. Og om man skal skille botanisk mellom bær og frukt, så er banan et bær: 
https://www.godt.no/aktuelt/i/RRBd3a/maten-du-ikke-visste-var-frukt

Og hverken jordbær, bringebær eller bjørnebær er bær:
https://snl.no/frukttyper#:~:text=Enkelte «bær» er ikke bær,kirsebær (alle tre steinfrukter).

Og ville Canadiske/Nordamerikanske blåbær har mer sukker enn f.ex. meloner eller appelsiner, 10 gram pr 100 gram, og de bugner av antioksidanter: https://wildblueberries.com/?pressreleases=the-story-of-wild-blueberries-10000-years-in-the-making

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg sier at bær er frukt, er at de har veldig like næringsmessige egenskaper, så skillet mellom dem kan bli litt meningsløst når man snakker om mat og ikke botanikk. 
Og jeg aner ikke hva du maser om med bananer, det er du som er så opptatt av dem. Og om man skal skille botanisk mellom bær og frukt, så er banan et bær: 
https://www.godt.no/aktuelt/i/RRBd3a/maten-du-ikke-visste-var-frukt

Og hverken jordbær, bringebær eller bjørnebær er bær:
https://snl.no/frukttyper#:~:text=Enkelte «bær» er ikke bær,kirsebær (alle tre steinfrukter).

Og ville Canadiske/Nordamerikanske blåbær har mer sukker enn f.ex. meloner eller appelsiner, 10 gram pr 100 gram, og de bugner av antioksidanter: https://wildblueberries.com/?pressreleases=the-story-of-wild-blueberries-10000-years-in-the-making

Diskusjonen handler om at ts er bekymret for sukkerinntaket. 
banan er blant de fruktene som inneholder mest sukker, derfor anbefalte jeg annen frukt eller helst grønnsaker og bær. 

nei, jeg snakker ikke om botanikk . Linkene dine om at enkelte bær ikke er bær stemmer sikkert. Kan vi forenkle det til at steinfruktene som heter bær - jordbær, bringebær og bjørnebær - og andre bær som kanskje / kanskje ikke er bær som blåbær inneholder mindre sukker som banan? Jeg diskuterer ikke botanikk , men kosthold. Ja, vannmelon er helt supert og inneholder veldig lite sukker.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...