AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Hei! For å få godkjent søknad om lån i Husbanken trenger man bevis på avslag fra vanlig bank. Er det best å møte opp fysisk for å få en manuell vurdering av låneevne eller skal jeg bare søke på nett? Er litt «redd» for å få godkjent lån da jeg har grei egenkapital, og ønsker helst lån via Husbanken.. er ung ufør. Noen som vet hvilken fremgangsmåte som er best? Anonymkode: ee407...701
Abra Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Vi hadde ingen bevis å vise til da vi fikk lån i husbanken.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Abra skrev (Akkurat nå): Vi hadde ingen bevis å vise til da vi fikk lån i husbanken. Sikkert forskjellig krav, hørt om flere også som slapp å søke i vanlig bank.. Likevel krever noen dessverre det men takk for svar. -TS Anonymkode: ee407...701 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Jeg søkte på nett. Hvorfor ønsker du helst lån via Husbanken? Det er ikke noe bedre vilkår der enn i en vanlig bank. Hadde lett valgt vanlig banklån over Husbanklånet mitt, for her driver kommunen og blander seg inn i hvordan boligen skal benyttes når man har lån via dem. Anonymkode: 93da5...8d1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg søkte på nett. Hvorfor ønsker du helst lån via Husbanken? Det er ikke noe bedre vilkår der enn i en vanlig bank. Hadde lett valgt vanlig banklån over Husbanklånet mitt, for her driver kommunen og blander seg inn i hvordan boligen skal benyttes når man har lån via dem. Anonymkode: 93da5...8d1 Er det ikke bedre vilkår mtp. renter og nedbetaling? Hvordan blander seg inn? Takk for innspill, mye jeg ikke har satt meg inn i skjønner jeg -TS Anonymkode: ee407...701
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke bedre vilkår mtp. renter og nedbetaling? Hvordan blander seg inn? Takk for innspill, mye jeg ikke har satt meg inn i skjønner jeg -TS Anonymkode: ee407...701 Jeg har like høy rente som min søter, som har lån i vanlig bank. Vi har samme nedbetalingstid (50 år). I mitt vedtak står det at det kun er jeg som kan bruke boligen, så jeg har ikke lov til å leie ut hvis jeg f.eks. er bortreist over lengre tid. Anonymkode: 93da5...8d1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har like høy rente som min søter, som har lån i vanlig bank. Vi har samme nedbetalingstid (50 år). I mitt vedtak står det at det kun er jeg som kan bruke boligen, så jeg har ikke lov til å leie ut hvis jeg f.eks. er bortreist over lengre tid. Anonymkode: 93da5...8d1 Hvilken bank har hun? For det er ikke vanlig at bankene tilbyr 50 års nedbetalingstid! Det er svært sjeldent man får mer enn 30 års nedbetalingstid i vanlig bank. Anonymkode: bb390...c61 1
Abra Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har like høy rente som min søter, som har lån i vanlig bank. Vi har samme nedbetalingstid (50 år). I mitt vedtak står det at det kun er jeg som kan bruke boligen, så jeg har ikke lov til å leie ut hvis jeg f.eks. er bortreist over lengre tid. Anonymkode: 93da5...8d1 Vårt husbanklån har alltid hatt noen prosentpoeng lavere enn de andre bankene. Og 50år nedbetalingstid er ikke vanlig i de flest banker.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har like høy rente som min søter, som har lån i vanlig bank. Vi har samme nedbetalingstid (50 år). I mitt vedtak står det at det kun er jeg som kan bruke boligen, så jeg har ikke lov til å leie ut hvis jeg f.eks. er bortreist over lengre tid. Anonymkode: 93da5...8d1 Det vedtaket kan du bare ignorere. Det er bare å leie ut så mye du vil. Anonymkode: 7481f...dbc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken bank har hun? For det er ikke vanlig at bankene tilbyr 50 års nedbetalingstid! Det er svært sjeldent man får mer enn 30 års nedbetalingstid i vanlig bank. Anonymkode: bb390...c61 Aner ikke. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vedtaket kan du bare ignorere. Det er bare å leie ut så mye du vil. Anonymkode: 7481f...dbc Jeg har jo skrevet under på at jeg godtar avtalen. Det står også at lånet kreves tilbakebetalt i sin helhet hvis jeg bryter noen vilkår. Jeg er ikke interessert i å have i en konflikt med kommunen, det har ikke jeg ressurser til. Anonymkode: 93da5...8d1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aner ikke. Jeg har jo skrevet under på at jeg godtar avtalen. Det står også at lånet kreves tilbakebetalt i sin helhet hvis jeg bryter noen vilkår. Jeg er ikke interessert i å have i en konflikt med kommunen, det har ikke jeg ressurser til. Anonymkode: 93da5...8d1 Det er vedtatt at kommuner ikke har lov til dette. Altså bare å leie ut. Anonymkode: 7481f...dbc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aner ikke. Jeg har jo skrevet under på at jeg godtar avtalen. Det står også at lånet kreves tilbakebetalt i sin helhet hvis jeg bryter noen vilkår. Jeg er ikke interessert i å have i en konflikt med kommunen, det har ikke jeg ressurser til. Anonymkode: 93da5...8d1 https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/oppfolging/eierraadighet/ Anonymkode: 7481f...dbc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Altså du kan jo bare søke flere steder? Jeg tjener lite og har ingen EK. Søkte på DnB.no og fikk mail med har jeg ditt, har jeg datt. Sa bare at nei, jeg har ingenting og må bare vise til et avslag. Så fikk jeg mail 2 min etter det med "beklager etc". Men selvfølgelig, får du lån i vanlig bank er du jo ikke vanskeligstilte bare fordi du er ufør. Du sitter jo ganske mye bedre i det hvis du allerede har bra EK. Anonymkode: 42036...b6b
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er vedtatt at kommuner ikke har lov til dette. Altså bare å leie ut. Anonymkode: 7481f...dbc Jeg er klar over det. Men hva tror du skjer hvis jeg leier ut, og kommunen får vite det? De kommer jo selvsagt til å forfølge det rettslig, og noe sånt har ikke jeg helse til å gå gjennom. Og det vet de, det er vel derfor en del kommuner prøver seg på sånne kontrakter. Anonymkode: 93da5...8d1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er klar over det. Men hva tror du skjer hvis jeg leier ut, og kommunen får vite det? De kommer jo selvsagt til å forfølge det rettslig, og noe sånt har ikke jeg helse til å gå gjennom. Og det vet de, det er vel derfor en del kommuner prøver seg på sånne kontrakter. Anonymkode: 93da5...8d1 Du kontakter kommunen, ber om et skriftlig tilsvar på dette og leier ut deretter. Anonymkode: 7481f...dbc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kontakter kommunen, ber om et skriftlig tilsvar på dette og leier ut deretter. Anonymkode: 7481f...dbc Jeg har gjort det, fikk beskjed om at utleie ikke er tillatt. Anonymkode: 93da5...8d1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har gjort det, fikk beskjed om at utleie ikke er tillatt. Anonymkode: 93da5...8d1 Og det må de gå tilbake på. Se link over. Anonymkode: 7481f...dbc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og det må de gå tilbake på. Se link over. Anonymkode: 7481f...dbc Ja jeg er klar over at de ikke har lov til dette, men jeg har ikke helse til å havne i Forliksrådet eller hvor enn det nå er man må møte opp for å diskutere hvorvidt en kontrakt er gyldig. Anonymkode: 93da5...8d1
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #19 Skrevet 45 minutter siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja jeg er klar over at de ikke har lov til dette, men jeg har ikke helse til å havne i Forliksrådet eller hvor enn det nå er man må møte opp for å diskutere hvorvidt en kontrakt er gyldig. Anonymkode: 93da5...8d1 En går som sagt til kommunen, viser dette vedtaket og spør om hvordan de kan nekte utleie. Eller en kan ringe Husbanken og få en personlig bekreftelse. Det er tross alt dem som har gitt lånet. Anonymkode: 7481f...dbc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå