Gå til innhold

Rosacea og kosthold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har Rosacea som har lagt om kosthold og blitt bedre? Hva anbefaler du å spise?

Anonymkode: ab2d1...c4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styr helt unna ultraprosessert mat og særlig vegetabilske oljer og margarin. Spis masse animalsk fett av god kvalitet, som gressfora og ville dyr, økologisk smør osv. Dette styrker cellemembranen i huden din.

Spis kjøtt, egg, innmat og fisk som ikke er oppdrett. Dette gir deg nødvendige næringsstoffer til å vedlikeholde og reparere cellene i kroppen din. 

Spis så variert som mulig av vegetabilske matvarer (frukt, grønt, bær, syrnet/spiret korn, nøtter, frø, sjørgrønnsaker, belgfrukter osv) for å gi næring til en variert tarmflora, dette roer betennelse i kroppen din. 

Begrens sukker, som også øker betennelse, men ikke bytt ut med kunstig søtning, det tar knekken på tarmfloraen. 

Anonymkode: 8b693...6a2

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Styr helt unna ultraprosessert mat og særlig vegetabilske oljer og margarin. Spis masse animalsk fett av god kvalitet, som gressfora og ville dyr, økologisk smør osv. Dette styrker cellemembranen i huden din.

Spis kjøtt, egg, innmat og fisk som ikke er oppdrett. Dette gir deg nødvendige næringsstoffer til å vedlikeholde og reparere cellene i kroppen din. 

Spis så variert som mulig av vegetabilske matvarer (frukt, grønt, bær, syrnet/spiret korn, nøtter, frø, sjørgrønnsaker, belgfrukter osv) for å gi næring til en variert tarmflora, dette roer betennelse i kroppen din. 

Begrens sukker, som også øker betennelse, men ikke bytt ut med kunstig søtning, det tar knekken på tarmfloraen. 

Så du vet ingenting om rosacea og hva som gjør det bedre og verre altså.

Anonymkode: 01805...85c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Neivel? Kan ikke du øse av din umåtelige visdom da, siden du sikkert vet mye bedre? 🙄

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mye av det du sier som ikke har noe med rosacea å gjøre, men som bare er en forfektelse av sunt kosthold. 

Anonymkode: 743fb...629

• Nyttig 2
Skrevet

Vanlige triggere som kan forverre symptomene kan være sollys, sterk kulde/sterk varme, hard trening, stress, alkohol, sterkt krydret mat. Men det er ikke det som forårsaker rosacea i seg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke kosthold sånn sett, men min rosacea blomstrer opp av bare et glass vin. Jeg drikker ikke rød vin, men et glass rosé vil være nok.

jeg unner meg et glass vin allikevel, av og til.. 

Anonymkode: 105ad...200

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye av det du sier som ikke har noe med rosacea å gjøre, men som bare er en forfektelse av sunt kosthold. 

Jeg antar at TS har lest seg opp på de vanlige rådene, som å unngå alkohol og sterke kryddere, og kanskje selv har erfaring med hva som trigger for hen. Jeg poengterer hvordan anbefalingene jeg gir kan påvirke huden og betennelsen, og det er ikke nødvendigvis full konsensus I befolkningen at nettopp dette er et sunt kosthold selv om jeg mener det. 

Jeg har jobber med ernæring i 15 år, og det er først de siste årene at dette med ultraprosessert mat har fått bredt fokus. Min erfaring med flere tilfeller av Rosacea er at disse rådene kan gjøre stor forskjell. 

Og du har fortsatt ikke bidratt med egne råd til TS. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har rosacea grad 2 og merker en forverring av sterkt krydret mat, alkohol og mye sukker. Jeg drikker aldri alkohol og prøver å begrense sukkerinntaket. Er veldig glad i krydret mat, men har erkjent at jeg bare må begrense det også. For noen uker siden testet jeg om kaffe forverret rosaceaen. Jeg drikker vanligvis 2-3 kopper daglig på jobb men lot være å drikke kaffe på en uke. Merket ingen endring.

Har prøvd antibiotika og andre reseptbelagte legemidler og mange ulike hudpleieserier uten noe varig effekt. Det hjelper en liten stund men ikke mer. I tillegg til kosthold er for meg de største triggerne for utbrudd de som kommer innenifra: stress, hormonelle endringer, perioder med sykdom, lite søvn osv...

Endret av Sandie
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanlige triggere som kan forverre symptomene kan være sollys, sterk kulde/sterk varme, hard trening, stress, alkohol, sterkt krydret mat. Men det er ikke det som forårsaker rosacea i seg selv.

Nettopp. Det er en autoimmun betennelse, og for å bli kvitt det må man ta tak i fordøyelse/immunforsvar, samt å dempe inflammasjon i kroppen generelt. 👍

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Det er en autoimmun betennelse, og for å bli kvitt det må man ta tak i fordøyelse/immunforsvar, samt å dempe inflammasjon i kroppen generelt. 👍

Rosacea er ikke en autoimmun sykdom.

Årsaken til bennelsene som oppstår er ikke klarlagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hun sier her, hjelper veldig på min rosacea hver fall ;) 

Anonymkode: a34a2...f3d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du først fått rosacea, så kan disse tingene hjelpe slik at man holder utslett i sjakk! Det finnes mange grunner/triggere til rosacea! For meg, spiller f.eks ikke sol eller alkohol inn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sandie skrev (6 minutter siden):

Rosacea er ikke en autoimmun sykdom.

Årsaken til bennelsene som oppstår er ikke klarlagt.

Mange mener det er en autoimmun sykdom, men det er ikke bekreftet/blitt enighet om. 

• Liker 2
Skrevet

Rene matvarer hjelper enormt her, sammen med å ikke ha produkter på huden.

Det aller verste er godteri, sjokolade og alkohol. Grønnsaker, bær, fiskefilet, egg, rene meieriprodukter, havregryn spiser jeg mye av og som funker bra for min hud/kropp. 

Anonymkode: 2737a...7e9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...