Gå til innhold

Virker som at folk her inne har ofte UL, hvordan og hvorfor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du best om henvisning fra fastlegen din? Du har krav på utredning, ikke nødvendigvis ultralyd men det blir jo ofte naturlig å tilby i den sammenhengen.

Jordmor eller lege må henvise for tidlig offentlig ultralyd i uke 11-14, du får det ikke automatisk.

Anonymkode: 8a5bc...cbf

ja jeg sa det til hun når jeg var der og hun sa at hun alderi hadde hørt om tidelig tul eller mer oppfølgning etter 3 spontanaborter noe jeg syns er veldig rart, jeg har også stor risisko for å miste igjen og få blodprop. var noen prøver som ikke var noe bra som gjør meg veldig stressa 

Anonymkode: 57e35...4af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uke 12 nå med ivf. Går privat hver andre uke pga tidligere MA. Kommer til å slutte med UL når jeg kjenner liv, men akkurat i denne fasen syns jeg det er en fin trygghet, samt at jeg liker jordmoren på klinikken godt da hun har kjent oss lenge og vet at jeg er redd. Men ja, dyrt blir det, men verdt det for oss. 

Anonymkode: a1cb6...e94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde placenta previa i første svangerskap og da var jeg til UL annenhver uke en periode på slutten. I andre svangerskap hadde jeg svangerskapsdiabetes. Da får man vekstkontroll i uke 32? Husker ikke  helt. Der ble det oppdaget lite fostervann, så jeg gikk til ultralyd hver uke frem til igangsettelse. Men det var ikke noen spennende ultralyder altså. De så så klart på baby, men mest på morkake/ fostervann. Da de sjekket fostervann, sjekket de ikke baby i det hele tatt. Jeg måtte også ta vaginal ultralyd i første svangerskap pga morkaka. 

Ellers var jeg kun på OUL i uke 19 med første, og TUL og OUL med andre. 

Du får ekstra ultralyder hvis det er medisinsk behov for det. Ønsker du noen flere,  går du privat. Jeg tok aldri noe privat. 

Anonymkode: eed00...718

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er gravid i uke 8, og har blitt kalt inn til TUL i uke 12. Ser ofte tråder her på forumet hvor de har vært på UL alt fra uke 6-7 og oppover i tillegg til TUL og OUL. Går dere privat eller er det noe dere får tilbud om? Eventuelt ber dere om det?

Jeg bor 2,5 timer unna sykehus (hvor jeg er henvist til TUL) og antar det er fordi kapasiteten på fødestua her er sprengt. Har ikke noe historikk eller annet som tilsier at jeg bør ha tett oppfølging. Jeg bare lurer på hvordan og hvorfor ta ultralyd før det kan brukes til å se så mye annet enn at det er «noe» der, og eventuelt høre hjerteslag. Har jeg gått glipp av noe jeg burde etterspurt?

Får inntrykk på forumet her at det er mer normalen enn unntakene.

Anonymkode: 9cb1e...ef2

Jeg gikk privat for å se at det faktisk var noe der.

Også har jeg tatt privat mellom TUL og OUL, samt en etter OUL. Det er fordi jeg syns det er koselig og gøy å se den lille. Føler mer tilknytning til baby. 

Anonymkode: 8515d...055

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at mange av mine venninner stresser sånn, og må sjekke i hytt og gevær, uten at de har noen opplevelser som bygger oppunder frykten. 

Anonymkode: 415fe...645

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg gikk privat i uke 7 for å se om svangerskapet var i livmor og for å se etter hjertebank. Hadde en spontanabort rett før graviditeten, så jeg engstet meg i hjel de første ukene. Hadde i tillegg store smerter et par dager som minnet om spontanaborten, så jeg var et nervevrak. Klarte ikke glede meg over graviditeten før den første ultralyden. Så for meg var det veldig verdt det for å få litt mer ro rundt det hele. Men har man ingen historikk med at ting går galt så er det vel liten grunn til privat tidlig ultralyd annet enn nysgjerrighet:)

Anonymkode: 1076d...9b6

Jeg hadde 3 spontanaborter før "den satt", men for meg var det viktig å ikke stresse rundt det. Tidlig ultralyd var for meg ingen garanti for at det gikk bra 2 uker senere, liksom. Men vi er forskjellige. Jeg er mer sånn at jeg tenker ikke særlig på det, før det har gått 12 uker, og risikoen er mindre. I uke 6-7 visste jeg knapt at jeg var gravid en gang. Ser at venninner vet omtrent fra dag 1 at de er gravide, og da begynner de å stresse. 

Anonymkode: 415fe...645

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte meg som forsøkskanin for studenter som skulle lære seg ultralyd, så jeg fikk komme inn 4 ganger ekstra pga. det. Hadde også ul i uke 7 fordi hun er unnfanget ved IVF. 

Anonymkode: ba6bd...2c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ble du henvist etter to sa? Jeg har hatt to spontanaborter. En kjemisk og en ma. Sykehuset sa at man ikke har rett på utredning før etter tre spontanaborter. 

Anonymkode: 1066e...205

Fastlegen har lov å bruke skjønn etter to SA faktisk. Kanskje det er enklere hvis du henvises til gynekolog med offentlig avtale, sykehuset er sikkert strengere? Jeg hadde også tilleggsrisiko med unormal livmoranatomi og visste at jeg ville trenge operasjon, derfor pushet jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ja jeg sa det til hun når jeg var der og hun sa at hun alderi hadde hørt om tidelig tul eller mer oppfølgning etter 3 spontanaborter noe jeg syns er veldig rart, jeg har også stor risisko for å miste igjen og få blodprop. var noen prøver som ikke var noe bra som gjør meg veldig stressa 

Anonymkode: 57e35...4af

Da må du legge frem for legen hva du har krav på, det er enkelt å finne hvis du googler.  Skriv ut fra nett f.eks. og gi til legen? Spesielt når du vet du har risiko for blodpropp så trenger du jo kanskje blodfortynnende i graviditet (vet ikke om du har fått det allerede) og det er viktig at du står opp for deg selv. Hvis du ikke når frem så kan du ta utredning privat feks hos Medicus e.l. eller bytte fastlege om det er noen andre ledig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 14.19):

Jeg er gravid i uke 8, og har blitt kalt inn til TUL i uke 12. Ser ofte tråder her på forumet hvor de har vært på UL alt fra uke 6-7 og oppover i tillegg til TUL og OUL. Går dere privat eller er det noe dere får tilbud om? Eventuelt ber dere om det?

Jeg bor 2,5 timer unna sykehus (hvor jeg er henvist til TUL) og antar det er fordi kapasiteten på fødestua her er sprengt. Har ikke noe historikk eller annet som tilsier at jeg bør ha tett oppfølging. Jeg bare lurer på hvordan og hvorfor ta ultralyd før det kan brukes til å se så mye annet enn at det er «noe» der, og eventuelt høre hjerteslag. Har jeg gått glipp av noe jeg burde etterspurt?

De aller fleste som er på mer enn 2 UL, går privat eller har jordmor som har UL apparat - eller får speisell oppfølging pga behov. 

Anonymkode: 234b7...021

AnonymBruker
Skrevet

Tok privat i uke 8 bare for å se at det faktisk var liv. 

Hadde så tul på sykehuset i slutten av uke 13. lege henviste til denne, pluss oul som jeg hadde uke 18+

Videre nå følges jeg opp med vekstkontroller for å følge med på at baby vokser som den skal. Folk kan få dette av ulike grunner, og jeg har hatt det med alle 3. 

Anonymkode: 2f582...d6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 14.19):

Fik oppfølging pga blødninger , mistanke om gravididet utenfor livmoren og etter hvert lite fostervann og baby, absolutt ingenting å trakte etter flere ul

Anonymkode: 53af9...17c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...