Gå til innhold

Virker som at folk her inne har ofte UL, hvordan og hvorfor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 8, og har blitt kalt inn til TUL i uke 12. Ser ofte tråder her på forumet hvor de har vært på UL alt fra uke 6-7 og oppover i tillegg til TUL og OUL. Går dere privat eller er det noe dere får tilbud om? Eventuelt ber dere om det?

Jeg bor 2,5 timer unna sykehus (hvor jeg er henvist til TUL) og antar det er fordi kapasiteten på fødestua her er sprengt. Har ikke noe historikk eller annet som tilsier at jeg bør ha tett oppfølging. Jeg bare lurer på hvordan og hvorfor ta ultralyd før det kan brukes til å se så mye annet enn at det er «noe» der, og eventuelt høre hjerteslag. Har jeg gått glipp av noe jeg burde etterspurt?

Får inntrykk på forumet her at det er mer normalen enn unntakene.

Anonymkode: 9cb1e...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går nok da privat ja. Jeg er også gravid i uke 8 og har kun fått time hos jordmor i desember. Ingen tidlig ultralyd enda i hvertfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kun tidlig UL i mitt siste svangerskap, det var fordi det var IVF baby, da får man UL hos klinikken rundt uke 7. 

Anonymkode: c822e...042

AnonymBruker
Skrevet

Med første svangerskap hadde jeg kun én UL i uke 19, det var før tidlig ultralyd var et alternativ. 

Med andremann var jeg på ultralyd i uke 8 fordi jeg ikke ante om jeg var 2 eller 20 uker på vei😅 Svangerskapet var uplanlagt. Ble henvist av fastlegen. Så på TUL i uke 12 oppdaget de en mulig komplikasjon med morkaken, så derifra ble det ultralyd annenhver uke frem til fødsel. Men det var altså pga komplikasjoner.

Jeg har ikke inntrykk av at mange ultralyder er vanlig ute i "det virkelige liv". Vi bor også et sted uten tilbud om privat UL (må reise veldig langt da), så i min omgangskrets har de fleste kun de to ultralydene - pluss på eventuell overtidskontroll. 

Anonymkode: 486ce...076

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk UL i uke 8. Men jeg følges opp ekstra godt på grunn av en sykdom jeg har. UL ble brukt til å se at baby lå på riktig sted, fastslå antall babyer og høre hjertet. 

Anonymkode: ddb7b...809

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 10 ultralyd i mitt første fullgåtte svangerskap.

Første var i uke 6 pga blødninger. 

Neste var i uke 7 for å se om de fant hjerterytme.

Deretter gikk det slag i slag pga jeg har mistet 2 i tidlig graviditet tidligere.

Det ble ansett som risiko svangerskap, så all UL ble foretatt på sykehus.

Med sistemann hadde jeg 5 UL. 3 av de var pga voldsomme blødninger i 5 mnd. Har aldri blødd så mye i hele mitt liv. Hadde småblødninger dann og vann utenom de store blødningene. Endte opp med friskt barn og blodoverføring rett etter fødselen.

Jeg er så takknemlig for å ha blitt fulgt opp så tett.

Anonymkode: 7b157...003

Skrevet

Jeg hadde UL i uke 7, etter anbefalingen fra fertilitetsseksjonen etter IVF. Måtte likevel gå privat pga manglende kapasitet. Hvis ikke det hadde vært IVF-baby så hadde jeg nok ikke tatt den. Fikk TUL og OUL i det offentlige, og det virker som dette er "normalen" her jeg bor. Har ei venninne som fikk en til UL pga en kjent risikofaktor for prematur fødsel, så har du nok de som får overtids kontroll, eller ekstra kontroller pga svangerskapsdiabetes, eller vanskelige forhold med morkaken, men det er da gjerne mye senere ut i graviditeten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk privat i uke 7 for å se om svangerskapet var i livmor og for å se etter hjertebank. Hadde en spontanabort rett før graviditeten, så jeg engstet meg i hjel de første ukene. Hadde i tillegg store smerter et par dager som minnet om spontanaborten, så jeg var et nervevrak. Klarte ikke glede meg over graviditeten før den første ultralyden. Så for meg var det veldig verdt det for å få litt mer ro rundt det hele. Men har man ingen historikk med at ting går galt så er det vel liten grunn til privat tidlig ultralyd annet enn nysgjerrighet:)

Anonymkode: 1076d...9b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er gravid i uke 8, og har blitt kalt inn til TUL i uke 12. Ser ofte tråder her på forumet hvor de har vært på UL alt fra uke 6-7 og oppover i tillegg til TUL og OUL. Går dere privat eller er det noe dere får tilbud om? Eventuelt ber dere om det?

Jeg bor 2,5 timer unna sykehus (hvor jeg er henvist til TUL) og antar det er fordi kapasiteten på fødestua her er sprengt. Har ikke noe historikk eller annet som tilsier at jeg bør ha tett oppfølging. Jeg bare lurer på hvordan og hvorfor ta ultralyd før det kan brukes til å se så mye annet enn at det er «noe» der, og eventuelt høre hjerteslag. Har jeg gått glipp av noe jeg burde etterspurt?

Får inntrykk på forumet her at det er mer normalen enn unntakene.

Anonymkode: 9cb1e...ef2

Det ordinære tilbudet er:

TUL uke 10-13 OUL uke 18-20. 

Noen får en tidlig UL rundt uke 8 hvis se har opplevd en del spontanaborter/komplikasjoner tidligere.

Noen får ekstra UL gjennom svangerskapet fordi de har opplevd dødfødsel eller senaborter. 

Noen får ekstra UL på grunn av komplikasjoner som svangerskapsdiabetes, morkakeproblemer, svangerskapsforgiftning.

Noen venter flere enn ett barn og følges opp ekstra på grunn av det.

Noen er engstelige eller nysgjerrige og betaler for private UL-er.

Selv hadde jeg 8 uker, TUL(uke 13), uke 16, OUL (uke 20) og placentakontroll i uke 32 på sykehuset. Og en spontan UL i uke 33 på grunn av en liten blødning. Årsak: hadde mistet i andre trimester forrige gang, derfor fikk jeg tilbud om ekstra UL i uke 8 og 16 (det er ikke medisinsk nødvendig, men ble nok gitt som psykisk støtte til meg. Jeg måtte ta placentakontroll i uke 32 fordi morkaken var nær mormunnen. 

Ellers tok jeg UL privat i uke 7 (blødning), uke 10 (engstelig) og uke 19 (engstelig). Jeg følte meg beroliget like etter UL, men det varte ikke lenge. 

Husk at de som skriver på forum ofte er spesielt opptatt av et emne og kanskje har noen utfordringer med det. Jeg tror ikke det er normalen å ta så mange UL.

Anonymkode: 5aaf7...def

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har har hørt det er valig med tidelig ul uke 6-8 når hvis man har mistet 3 ganger. Jeg fikk ikke det tilbudet 😭

Anonymkode: 57e35...4af

AnonymBruker
Skrevet

Folk går privat med mindre har utfordringer som gjør at de får ul i det offentlige.

Anonymkode: 69bcf...30f

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanligere å skrive her blant de som bekymrer seg mye, og også vanligere blant dem å ta ekstra UL. Jeg tok det jeg ble innkalt til i det offentlige, ingen ekstra. Men skrev ikke noe om det, var liksom ikke så interessant😅

Anonymkode: 6765c...5d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første graviditet hadde jeg ingen før ordinær (husker ikke helt når, uke 20? ), men hadde jevnlig for vekstkontroll mot slutten pga svangerskapsdiabetes. .

Med andre hadde jeg så dårlig kontroll på syklus at jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei, så fastlegen henviste meg til ul hos gynekolog. Han satte opp ny time i uke 12. Etter det var det  den rundt uke 20. da lå hun så dumt til at de måtte lete lenge før de til slutt skimtet det fjerde hjertekammeret, og da ble jeg engstelig selv om de sa de fant det og alt var bra. Bestilte privat for å sjekke ekstra og få vite kjønn. Ble også sendt til ny ul da jordmor mente det var noe med hjerterytmen til fosteret. 

Anonymkode: db797...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Privat. Likte å titte innom ca annenhver uke. 

Anonymkode: 55327...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe nytt nå? Da jeg var gravid for 15 og 18 år siden, så var jeg kun på ul i uke 20. 

Anonymkode: f6bb6...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det noe nytt nå? Da jeg var gravid for 15 og 18 år siden, så var jeg kun på ul i uke 20. 

Anonymkode: f6bb6...6ff

Nå får man tidlig også, rundt uke 12-14 

Anonymkode: aecb6...f41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok privat ultralyd uke 6 i første graviditet bare for å se om hjertet slo osv. Synes det er så skummelt å vente til TOUL i uke 11-13 i tilfelle man har MA e.l. 

Endre med to SA og fikk derfor komme til gyn med offentlig avtale (henvist fra fastlege) for utredning og tok da i tredje graviditeten ultralyd i uke 6 og uke 8 mener jeg det var. Hadde gått privat hvis ikke (eller til fastlege som har UL), da jeg var redd for å miste igjen.

Videre i svangerskapet har jeg fått en god del ultralyder på sykehuset pga flere ulike forhold/komplikasjoner. Føler meg kjempegodt ivaretatt men det skyldes komplikasjoner og ikke kun det at jeg hadde to tidlige SA. 

Anonymkode: 8a5bc...cbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har har hørt det er valig med tidelig ul uke 6-8 når hvis man har mistet 3 ganger. Jeg fikk ikke det tilbudet 😭

Anonymkode: 57e35...4af

Har du best om henvisning fra fastlegen din? Du har krav på utredning, ikke nødvendigvis ultralyd men det blir jo ofte naturlig å tilby i den sammenhengen.

frøkna skrev (6 timer siden):

De går nok da privat ja. Jeg er også gravid i uke 8 og har kun fått time hos jordmor i desember. Ingen tidlig ultralyd enda i hvertfall. 

Jordmor eller lege må henvise for tidlig offentlig ultralyd i uke 11-14, du får det ikke automatisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist til ultralyd i uke 7 fordi jeg hadde ekstreme hcg-nivåer. Så det måtte undersøkes. Uten indikasjon ville jeg ikke fått UL før uke 13. Det er første UL som tilbys alle uavhengig av indikasjon.

Hvis du vil ta UL tidligere uten indikasjon, er det noe du betaler for selv. Jeg tenker det er helt unødvendig med mindre du er veldig bekymret for om noe er galt.

Anonymkode: d66a0...777

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok privat ultralyd uke 6 i første graviditet bare for å se om hjertet slo osv. Synes det er så skummelt å vente til TOUL i uke 11-13 i tilfelle man har MA e.l. 

Endre med to SA og fikk derfor komme til gyn med offentlig avtale (henvist fra fastlege) for utredning og tok da i tredje graviditeten ultralyd i uke 6 og uke 8 mener jeg det var. Hadde gått privat hvis ikke (eller til fastlege som har UL), da jeg var redd for å miste igjen.

Videre i svangerskapet har jeg fått en god del ultralyder på sykehuset pga flere ulike forhold/komplikasjoner. Føler meg kjempegodt ivaretatt men det skyldes komplikasjoner og ikke kun det at jeg hadde to tidlige SA. 

Hvorfor ble du henvist etter to sa? Jeg har hatt to spontanaborter. En kjemisk og en ma. Sykehuset sa at man ikke har rett på utredning før etter tre spontanaborter. 

Anonymkode: 1066e...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...