AnonymBruker Skrevet 20. november #21 Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også fått kortere syklus og den er nå på 21-24 dager ganske stabilt, istedenfor 27-28 dager som før, jeg er 44. Det er mildt sagt irriterende får nå har jeg mensen i ei uke, hver tredje uke. Lurer på å gå til fastlege og sette inn spiral.. Anonymkode: 6392d...0f0 Kun fire dager her. Tre dager normal blødning og siste bare litt. Thats it. Hadde fem-seks dager før midten av 30-åra. Og blødde mest andre dagen så mindre og mindre. Det går ikke an å forlenge syklus? Mulig et dumt spørsmål. Får vondt i ryggen og vondt i brystene når det kommer,det er symptomene. Av og til press i magen og nedover låret det går over etter noen timer. Når jeg var yngre hadde jeg ingen smerter når den kom. Har aldri hatt spiral. Fjerner det mensen helt? Anonymkode: 4162b...c68
AnonymBruker Skrevet 20. november #22 Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i 40-årene og har fått kortere sykluser og uregelmessig mens, også sterkere PMS sånn mentalt sett, humørsyk og deppa dagene før og den slags. Kunne stille klokka etter mensen før, og har aldri merket noe på PMS-plager. Jeg antar det er periomenopause. Min mor fikk menopause tidlig også, så krysser fingrene for at jeg ikke har så mange år igjen med dette dritet. Jeg blødde også sykt mye mer etter covid-vaksinene, så noe skjedde der også. Anonymkode: 18a70...36c Kjipt. Tok ikke vaksinene jeg🙈. Anonymkode: 4162b...c68
AnonymBruker Skrevet 20. november #23 Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du fått barn etter 40,om jeg kan spør?Normalt eller IVF? Anonymkode: 4162b...c68 Blitt naturlig gravid ja, men jeg vil ikke ha barn så det var rett ut. Anonymkode: 94abc...043
AnonymBruker Skrevet 21. november #24 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): 40-45 er da en relativt vanlig alder å få barn. Jeg er 46, og har ingen tegn på nedsatt fruktbarhet. Anonymkode: 94abc...043 Trådstarter skriver at moren hennes kom i overgangsalderen som 53-åring. Det betyr at hun da var ufruktbar fra rundt 43 år, siden eggene "går ut på dato" omkring 10 år før siste menstruasjon. Jeg har altså ikke påstått noe om din fruktbarhet. Sliter du generelt med leseforståelse? Anonymkode: c1f53...135 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #25 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Trådstarter skriver at moren hennes kom i overgangsalderen som 53-åring. Det betyr at hun da var ufruktbar fra rundt 43 år, siden eggene "går ut på dato" omkring 10 år før siste menstruasjon. Jeg har altså ikke påstått noe om din fruktbarhet. Sliter du generelt med leseforståelse? Anonymkode: c1f53...135 Men det du skriver er jo bare piss, det er da ingenting som tilsier at moren til TS ble ufruktbar 10 år før overgangsalderen. Anonymkode: 94abc...043 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #26 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trådstarter skriver at moren hennes kom i overgangsalderen som 53-åring. Det betyr at hun da var ufruktbar fra rundt 43 år, siden eggene "går ut på dato" omkring 10 år før siste menstruasjon. Jeg har altså ikke påstått noe om din fruktbarhet. Sliter du generelt med leseforståelse? Anonymkode: c1f53...135 Man kan faktisk bli gravid helt frem til ett år etter siste mens. Det er en grunn til at man anbefales å bruke prevensjon frem til da (og ikke bare hormonbasert prevensjon). Men sjansen for å bli gravid på naturlig måte er redusert. Begge mine bestemødre var godt opp i 40 årene da de fikk mine foreldre (og i overgangsalder før fylte 50) Vet og om ei som ble gravid som 52 åring lenge før IVF og hormonbehandlig var oppfunnet. Anonymkode: 32141...743 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #27 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men er ikke overgangsalder arvelig og ofte genetisk? Min mor var 53 år når hun kom i overgangsalderen og hadde ingen tidlig overgangsalder-symptom før den kom for godt. Jeg har ikke barn heller og ønsker et biologisk barn selv om det er veldig på overtid. Anonymkode: 4162b...c68 Det er stor sjanse for at man kommer i overgangsalder rundt samme tid som ens mor men det er jo ingen garanti. Å vente til du er over 40 med å få et biologisk barn er jo ikke så lurt om du faktisk vil ha barn. Man kan si mye rart om at mange får barn i den alderen men det er mindre sjanse for å få barn jo eldre man er. Anonymkode: 3d158...25e
AnonymBruker Skrevet 21. november #28 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er stor sjanse for at man kommer i overgangsalder rundt samme tid som ens mor men det er jo ingen garanti. Å vente til du er over 40 med å få et biologisk barn er jo ikke så lurt om du faktisk vil ha barn. Man kan si mye rart om at mange får barn i den alderen men det er mindre sjanse for å få barn jo eldre man er. Anonymkode: 3d158...25e Det er ikke alltid man kan velge dette du er klar over det? Har en bekjent som fikk sitt første barn denne sommeren i en alder av 43 år. Et svært etterlengtet barn. Vet om ei som fikk tvillinger som førstefødte for 18-20 år siden som 43-åring. Jeg har slitt med å finne en bra fyr og dele livet med. Det har ikke vært lett. Ikke gøy. Og ville heller ikke ha barn før 30,men ikke lett å finne den rette. Jeg ønsker sterkt et barn. Anonymkode: 4162b...c68 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #29 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men det du skriver er jo bare piss, det er da ingenting som tilsier at moren til TS ble ufruktbar 10 år før overgangsalderen. Anonymkode: 94abc...043 Dette er da allment kjent. Man kan absolutt ikke regne med å bli gravid spontant i perimenopause, og i hvert fall ikke at befruktning resulterer i levedyktig avkom. https://www.nrk.no/nyttig/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 https://www.aleris.no/gynekolog/kvinnehelse/sa-lenge-kan-du-vente-med-barn/ Ser forøvrig at TS svarte senere i tråden at moren hennes fikk siste barn som 33-åring, altså 20 år før menopausen. Så hvis vi legger til grunn at hun da ikke forsøkte å bli gravid flere ganger, så vet vi altså ingenting om hennes fruktbarhet i 40-årene. Men statistisk sett er den naturligvis lav. Anonymkode: c1f53...135 4
AnonymBruker Skrevet 21. november #30 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke alltid man kan velge dette du er klar over det? Har en bekjent som fikk sitt første barn denne sommeren i en alder av 43 år. Et svært etterlengtet barn. Vet om ei som fikk tvillinger som førstefødte for 18-20 år siden som 43-åring. Jeg har slitt med å finne en bra fyr og dele livet med. Det har ikke vært lett. Ikke gøy. Og ville heller ikke ha barn før 30,men ikke lett å finne den rette. Jeg ønsker sterkt et barn. Anonymkode: 4162b...c68 Ville bedt om full utredning så raskt som mulig om jeg var deg❤️ Anonymkode: 0ef7c...823
AnonymBruker Skrevet 21. november #31 Skrevet 21. november Syklus på 30-32 dager som ung, endret seg til ca 27 dager da jeg var rundt et par og førti og har forblitt uendret de siste 7 årene. Så det trenger ikke bety at det kommer til å skje store endringer med det første. Anonymkode: d3d6b...968
AnonymBruker Skrevet 21. november #32 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er nok unntakene ja. Men ville nok ikke stolt på at man er ufruktbar de 10 siste årene og slutta med prevensjon. Min gamle nabo som ble født av en mor på 52, var da både levende og høyst oppegående. Har mange flere eksempler på barn født av mødre godt opp i 40 årene (unnfanget på naturlig vis) til å stole på at det ikke går. Vil ikke si mitt kunnskapsnivå er lavt, heller at du er litt naiv😉 Anonymkode: 32141...743 Alle vet vel at anbefalingen for de som ikke ønsker å bli gravide er å bruke prevensjon i 1 år etter siste menstruasjon hvis du er over 50 år, og i 2 år etter siste menstruasjon hvis du er under 50 år? Nettopp fordi man aldri kan være sikker. Men generelt er en kvinnes fruktbarhet SVÆRT NEDSATT de siste 10 årene før menopause. Det er et uomtvistelig faktum. Så jeg svarer utifra perspektivet til trådstarter: En dame på over 40 som ikke har prøvd å bli gravid tidligere og derfor ikke vet noe om sin egen fruktbarhetsstatus, men som nå har fått symptomer som kan være forenlig med perimenopause. Og som kan anta utifra familiehistorikk at menopause kommer tidlig i 50-årene. For trådstarter er derfor anekdoter om andre kvinner som uten problemer har fått barn sent i 40-årene eller tidlig i 50-årene fullstendig irrelevante. Hun må snarest mulig få utredet sine muligheter til å få biologiske barn og kan ikke lene seg på "solskinnshistorier" fra fremmede. Anonymkode: c1f53...135 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #33 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Alle vet vel at anbefalingen for de som ikke ønsker å bli gravide er å bruke prevensjon i 1 år etter siste menstruasjon hvis du er over 50 år, og i 2 år etter siste menstruasjon hvis du er under 50 år? Nettopp fordi man aldri kan være sikker. Men generelt er en kvinnes fruktbarhet SVÆRT NEDSATT de siste 10 årene før menopause. Det er et uomtvistelig faktum. Så jeg svarer utifra perspektivet til trådstarter: En dame på over 40 som ikke har prøvd å bli gravid tidligere og derfor ikke vet noe om sin egen fruktbarhetsstatus, men som nå har fått symptomer som kan være forenlig med perimenopause. Og som kan anta utifra familiehistorikk at menopause kommer tidlig i 50-årene. For trådstarter er derfor anekdoter om andre kvinner som uten problemer har fått barn sent i 40-årene eller tidlig i 50-årene fullstendig irrelevante. Hun må snarest mulig få utredet sine muligheter til å få biologiske barn og kan ikke lene seg på "solskinnshistorier" fra fremmede. Anonymkode: c1f53...135 Jeg svarte ikke henne med solskinnshistorier. Jeg svarte på din bastante påstand om at man er UFRUKTBAR ti år før overgangsalder😉 Anonymkode: 32141...743
veronica<3 Skrevet 21. november #34 Skrevet 21. november Tråden er ryddet for brukerdebatt. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 21. november #35 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg svarte ikke henne med solskinnshistorier. Jeg svarte på din bastante påstand om at man er UFRUKTBAR ti år før overgangsalder😉 Anonymkode: 32141...743 Det er ikke "min bastante påstand", det er ren fakta. Majoriteten av kvinner har såpass nedsatt fruktbarhet ti år før overgangsalder at det er usannsynlig at de blir gravide naturlig. Altså ikke nødvendigvis umulig, men usannsynlig. Og så har man selvsagt unntakene: Kvinner som er mye mer fruktbare enn alderen skulle tilsi. Anonymkode: c1f53...135 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #36 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke "min bastante påstand", det er ren fakta. Majoriteten av kvinner har såpass nedsatt fruktbarhet ti år før overgangsalder at det er usannsynlig at de blir gravide naturlig. Altså ikke nødvendigvis umulig, men usannsynlig. Og så har man selvsagt unntakene: Kvinner som er mye mer fruktbare enn alderen skulle tilsi. Anonymkode: c1f53...135 Usannsynlig å kunne bli gravid stemmer nok og noe helt annet enn å være ufruktbar. For om man er det så er det ikke mulig å bli gravid. Pass på hvilke ord du bruker. Anonymkode: 32141...743
AnonymBruker Skrevet 21. november #37 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Usannsynlig å kunne bli gravid stemmer nok og noe helt annet enn å være ufruktbar. For om man er det så er det ikke mulig å bli gravid. Pass på hvilke ord du bruker. Anonymkode: 32141...743 Det er som sagt et faktum at majoriteten av kvinner er nettopp UFRUKTBARE hele ti år før overgangsalder. Noen få av disse kan kanskje lykkes med å bli gravide likevel med målrettet hormonstimulering og IVF, men de er likevel ansett som ufruktbare. Klarer du ikke å bli gravid naturlig er du per definisjon ufruktbar. Anonymkode: c1f53...135 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #38 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er som sagt et faktum at majoriteten av kvinner er nettopp UFRUKTBARE hele ti år før overgangsalder. Noen få av disse kan kanskje lykkes med å bli gravide likevel med målrettet hormonstimulering og IVF, men de er likevel ansett som ufruktbare. Klarer du ikke å bli gravid naturlig er du per definisjon ufruktbar. Anonymkode: c1f53...135 Det er mulig å bli gravid på naturlig måte, selv om det er svært sjelden. Og man vet ikke nødvendigvis selv om man er blant disse. Så litt dumt å si at man er ufruktbar og satse på at man er det. Hadde det stemt det du sier, hadde ikke jeg sittet her😉 Anonymkode: 32141...743
AnonymBruker Skrevet 21. november #39 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke alltid man kan velge dette du er klar over det? Har en bekjent som fikk sitt første barn denne sommeren i en alder av 43 år. Et svært etterlengtet barn. Vet om ei som fikk tvillinger som førstefødte for 18-20 år siden som 43-åring. Jeg har slitt med å finne en bra fyr og dele livet med. Det har ikke vært lett. Ikke gøy. Og ville heller ikke ha barn før 30,men ikke lett å finne den rette. Jeg ønsker sterkt et barn. Anonymkode: 4162b...c68 Man trenger ikke fast forhold eller en mann i livet for å få barn så om det er et sterkt ønske så har man muligheter men skjønner jo du vil ha A4 versjonen av familielivet. Men det er viktig å være realitetsorientert slik at man ikke får et sjokk når det kanskje ikke går. Kjenner veldig få som har fått barn naturlig i 40 årene, vet mange sier mye rart her på kg men i det virkelige liv så trenger faktisk de fleste hjelp for å bli gravide når de er såpass gammel som du er spesielt om syklusen din er endret og hvis du ikke har fått sjekket fruktbarheten. Sier ikke at det er umulig men du har det travelt, veldig travelt. Har to venninner som etter mye om og men klarte å få to barn i 40 årene. siste som 47 åring og det har gått greit men de hadde nok ikke fått de barna uten hjelp. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er mulig å bli gravid på naturlig måte, selv om det er svært sjelden. Og man vet ikke nødvendigvis selv om man er blant disse. Så litt dumt å si at man er ufruktbar og satse på at man er det. Hadde det stemt det du sier, hadde ikke jeg sittet her😉 Anonymkode: 32141...743 Alt er mulig men det er ikke vanlig og da er det veldig dumt at man fyrer opp unna at !dette går fint du kan blir gravid uten hjelp". sjansene blir dårligere uke for uke i vår alder, hadde ikke mine venninner som var så gamle når de ville ha barn fått hjelp så hadde det nok ikke blitt noe barn på de. Så hvis ts vil ha barn så må hun få hjelp slik at hun kan rekke å få et eget biologisk barn før klokken stopper helt opp. Anonymkode: 3d158...25e 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #40 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mulig å bli gravid på naturlig måte, selv om det er svært sjelden. Og man vet ikke nødvendigvis selv om man er blant disse. Så litt dumt å si at man er ufruktbar og satse på at man er det. Hadde det stemt det du sier, hadde ikke jeg sittet her😉 Anonymkode: 32141...743 Hva er det som er så vanskelig å forstå med det enkle faktum at MAJORITETEN er ufruktbare i perimenopause? Det vil da naturligvis også være en MINORITET som er fruktbar. Og HVEM her i tråden har påstått at man skal "satse på" at man er ufruktbar? Vil veldig gjerne at du peker på hvor du finner anbefalingen om at kvinner i førtiårene trygt kan droppe prevensjon. Jeg har aldri kommet med slike påstander, og det har ingen andre her heller. Anonymkode: c1f53...135 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå