Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør man når den som er død ikke er i nær familie, men en nær venn? Bare tar en fridag? Eller find det permisjon for sånt også?

Har en jobb hvor ingen egentlig bryr seg eller merker at jeg er borte, og kan ta igjen det tapte arbeidet i løpet av en helg eller to. 

Men hva er det riktige å gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hva personalhåndboken sier og så snakker du med nærmeste leder.

Anonymkode: 4f0cf...e7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss faller det ikke inn under de velferdspermisjonene man har rett til (med eller uten lønn), men siden jeg jobber flexitid har jeg rett og slett tatt ut avspasering for å gå i begravelser.

Hvis avspasering ikke er mulig for deg, ville jeg søkt om enten en feriedag eller permisjon uten lønn. Arbeidsgivere pleier å være forståelsesfulle og fleksible i slike tilfeller, selv om det ikke faller direkte under forskrift eller arbeidsreglement, og gir fri så langt det er mulig

Anonymkode: 1393d...48f

• Nyttig 1
Skrevet

Generelt så må man ta avspasering/fri. Velferd gjelder i de fleste bedrifter for nærmeste familie.  Men som andre sier snakk med nærmeste leder da det kan hende det er andre regler hos dere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ishavet skrev (13 minutter siden):

Hva gjør man når den som er død ikke er i nær familie, men en nær venn? Bare tar en fridag? Eller find det permisjon for sånt også?

Har en jobb hvor ingen egentlig bryr seg eller merker at jeg er borte, og kan ta igjen det tapte arbeidet i løpet av en helg eller to. 

Men hva er det riktige å gjøre?

Nei, velferd gjelder nærmeste familie.

Du må enten avspasere eller be om ulønna perm.

Anonymkode: 99828...596

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg måtte ta en feriedag uten lønn, det var helt ok, viktigst for meg at jeg faktisk kunne gå. (eller permisjon uten lønn var det vel. Lenge siden,)

Endret av Natttåke
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, velferd gjelder nærmeste familie.

Du må enten avspasere eller be om ulønna perm.

Anonymkode: 99828...596

Velferdspermisjon reguleres av tariffavtale, og varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Det du sier er ikke riktig 

Sjekk med leder, alvorlige ting som begravelse til noen som står deg nær vil man se på hvordan man kan løse på en god måte, selvom det ikke er familie. Kondolerer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig praksis i ulike bedrifter så ikke fasit svar. Ulønnet permisjon er vel det sikreste i ts sin situasjon. 

Anonymkode: fce70...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte ta en feriedag uten lønn, det var helt ok, viktigst for meg at jeg faktisk kunne gå.

Helt enig! I slike tilfeller er ikke penger det som bør ha høyest prioritet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig! I slike tilfeller er ikke penger det som bør ha høyest prioritet. 

Absolutt ikke, jeg var takknemlig fordi jeg kunne være der da!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss får vi fridag uten lønn til sånt hvis vi spør. 

Kan og avspasere overtid- eller flekstimer hvis man heller vil det.

Anonymkode: 6ab02...980

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på velferdspermisjon, så er det selvfølgelig ikke forbudt for arbeidsgiver å gi deg det likevel. 

Hos oss er praksisen veldig raus. Ekspedisjonssjefen (sjefen til sjefen) har sagt noe i retning av at han ikke tror vi har noen blant oss som går i begravelser for moro skyld. Han mener at vi bør få gå i de begravelsene vi selv har et ønske om å gå i, og da uten at det koster oss timer eller kroner.

Synes det er en både sympatisk og fin forståelse av verden, og de fleste av oss er nå heldigvis i maks en begravelse eller to i året. Det oppstod ikke et rush av spennende begravelser idet han flagget denne praksisen, akkurat. 

Anonymkode: 06409...dbe

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Summeer skrev (På 20.11.2025 den 12.42):

Velferdspermisjon reguleres av tariffavtale, og varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Det du sier er ikke riktig 

Sjekk med leder, alvorlige ting som begravelse til noen som står deg nær vil man se på hvordan man kan løse på en god måte, selvom det ikke er familie. Kondolerer.

Du har rett, men også feil. De fleste tariffavralene har en eller annen form for velferdspermisjon i seg. Men man kan likevel ha velferdspermisjoner i bedrifter som ikke er tariff. Alt kommer an på regelverket i bedriften. 

Kondolerer ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 13.07):

Du har ikke rett på velferdspermisjon, så er det selvfølgelig ikke forbudt for arbeidsgiver å gi deg det likevel. 

Hos oss er praksisen veldig raus. Ekspedisjonssjefen (sjefen til sjefen) har sagt noe i retning av at han ikke tror vi har noen blant oss som går i begravelser for moro skyld. Han mener at vi bør få gå i de begravelsene vi selv har et ønske om å gå i, og da uten at det koster oss timer eller kroner.

Synes det er en både sympatisk og fin forståelse av verden, og de fleste av oss er nå heldigvis i maks en begravelse eller to i året. Det oppstod ikke et rush av spennende begravelser idet han flagget denne praksisen, akkurat. 

Anonymkode: 06409...dbe

Vi har det samme hos oss. Vi har i utgangspunktet ikke rett på velferdspermisjon, men jeg har alltid fått fri for lønn for å gå i begravelser

Anonymkode: cc2dd...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...