AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Skrevet 20 timer siden Jeg er ganske lydsensitiv, og våkner desverre lett, isllfall hvis jeg er i lett søvn. Jeg bor i 2.etasje på enden av et borettslag. De siste nettene har jeg våknet av en lyd som varer i 3-5 sekund. Så opphold kanskje et halv minutt , og så lyd igjen, sånn varer det en liten stund. Så tror jeg det har stoppet, og så kommer det kanskje en gang til. Det er ikke pipelyd, ikke durelyd, kanskje noe imellom. Det er ikke fra min leilighet, hører et er lenger unna. Ikke høyt, men «føler» det på kroppen hvis du skjønner. I natt måtte jeg gå og legge meg på sønnen min sitt rom (han er hos faren.) Enten hørtes ikke lyden der, eller så var det blitt stille. Dette ødelegger virkelig søvnen min. Hva kan det være? Anonymkode: a1d21...7be 1
Muskath Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden Det er kanskje noen i en av naboleilighetene som lager/mixer noe de trenger om natta. Kanskje til barn, eller noen er syke? Er du sikker på at det er inne i blokka, eller kan det være noe ute? Jeg vil tro at det er noe nødvendig, siden lyden kommer om nettene. Kan det være en vifte? Har du prøvd å gå ut i oppgangen og lytte når du hører lyden? 2 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Det er ikke felles oppgang. Det er åtte leiligheter i rekke. Fire nede, og fire oppe Anonymkode: a1d21...7be
Natttåke Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Medfølelse. Vi våkner av en hund om natta so eier ikke har kontroll på. Vi liker i utgangspunktet hunder.
Comfy Pysjamas Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden Huff! Jeg føler veldig med deg. Sliter med lydsensitivitet om natten selv. Altså, dette er jo tidenes mest randome gjett da, men kan være det er enn søvnapné maskin du hører fra en annen leilighet f.eks? Det hadde i såfall forklart hvorfor du hører den om natten. De lager jo litt forskjellige lyder 1
orkide1 Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Bruk ørepropper! Funker for meg ellers hadde jeg våknet konstant 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden Umulig å si hva det kan være. Legg du en melding i borettslagets facebookgruppe eller liknende og spør om andre hører lyden. Anonymkode: cae5e...5c0 2
Ms. Steele Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Kan det være en varmepumpe fra en av naboene? De høres jo ekstra godt når det ellers er svært stille om natten.
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden Ms. Steele skrev (27 minutter siden): Kan det være en varmepumpe fra en av naboene? De høres jo ekstra godt når det ellers er svært stille om natten. Vi har ikke lov å ha varmepumpe der, så kan ikkd være det. Anonymkode: a1d21...7be
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden orkide1 skrev (47 minutter siden): Bruk ørepropper! Funker for meg ellers hadde jeg våknet konstant Jeg får ikke til å bruke det, hvis ikke skulle jeg gjerne brukt det. Anonymkode: a1d21...7be
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden Natttåke skrev (1 time siden): Medfølelse. Vi våkner av en hund om natta so eier ikke har kontroll på. Vi liker i utgangspunktet hunder. Huff, fælt når det ødelegger søvnen. Anonymkode: a1d21...7be
Natttåke Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Huff, fælt når det ødelegger søvnen. Anonymkode: a1d21...7be Ja, eller som mannen min sa: Stakkars oss og stakkars hund.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden Det er vel en eller annen maskin i bygget (et eller annet sted) som slår seg på el.lign. Få tak i ørepropper om det plager deg. Anonymkode: 1902f...b2e
Kvist Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg får ikke til å bruke det, hvis ikke skulle jeg gjerne brukt det. Anonymkode: a1d21...7be Sånn har jeg alltid vært også. Helt til jeg prøvde Loop Dream https://www.loopearplugs.com/products/dream Det var litt rart de første nettene, jeg sover på siden og brukte litt tid på å venne meg til følelsen/lyden av "tett" i det øret som var opp. Bortsett fra det kjenner jeg dem ikke. De har ovale myke tipper som er inni øret, og resten er mykt også. Og de blokker ut snorking, rare lyder, familie som fortsatt er våkne og går i trapper etc, søplebilen rett uten for vinduet våkner jeg heller ikke av lengre. Jeg har akkurat kjøpt meg et par til, i tilfelle jeg skulle miste, glemme eller ødelegge de jeg har. Virkelig et nytt liv med dem.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel en eller annen maskin i bygget (et eller annet sted) som slår seg på el.lign. Få tak i ørepropper om det plager deg. Anonymkode: 1902f...b2e Hvorfor leser du ikke hva ts skriver og svarer. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får ikke til å bruke det, hvis ikke skulle jeg gjerne brukt det. Anonymkode: a1d21...7be Anonymkode: be31f...96a
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor leser du ikke hva ts skriver og svarer. Anonymkode: be31f...96a Det har jeg da gjort. Er fortsatt mulig at det kan være en maskin, vifte el.lign som skrur seg på i bygget… eller i et annet nærliggende bygg for den del. Lyd bærer godt nattestid når det ellers ikke er så mange lyder. Anonymkode: 1902f...b2e
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Ta opp lyden på mobil neste gang og legg ut her 😯👀 Anonymkode: f6024...487 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ganske lydsensitiv, og våkner desverre lett, isllfall hvis jeg er i lett søvn. Jeg bor i 2.etasje på enden av et borettslag. De siste nettene har jeg våknet av en lyd som varer i 3-5 sekund. Så opphold kanskje et halv minutt , og så lyd igjen, sånn varer det en liten stund. Så tror jeg det har stoppet, og så kommer det kanskje en gang til. Det er ikke pipelyd, ikke durelyd, kanskje noe imellom. Det er ikke fra min leilighet, hører et er lenger unna. Ikke høyt, men «føler» det på kroppen hvis du skjønner. I natt måtte jeg gå og legge meg på sønnen min sitt rom (han er hos faren.) Enten hørtes ikke lyden der, eller så var det blitt stille. Dette ødelegger virkelig søvnen min. Hva kan det være? Anonymkode: a1d21...7be Det er mer trolig at du har vent deg til lyden. Folk flest våkner nemlig av nye lyder. Det er den velfungerende reaksjonen på enhver ny og ukjent lyd mens vi sover. Ukjente lyder er potensielt et varsel om fare for oss, så de av oss som ikke våkner av slike lyder lever med en økt fare for skade eller død. Du er ikke «lydsensitiv». Du er normalfungerende. Men så går det noen dager (eller netter). Og intet farlig skjer, men lyden er der. Og da kategoriserer hjernen vår lyden som «ikke farlig» og vi sover gjennom den. Du må bare vente det ut og la den kategorisere. Du tåler jo veldig godt å våkne et par ganger noen netter. Det er ikke krise - så ikke behandle det som krise. Hva det er? Irrelevant. Det er ikke farlig. Du venner deg til det. Anonymkode: 9476c...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mer trolig at du har vent deg til lyden. Folk flest våkner nemlig av nye lyder. Det er den velfungerende reaksjonen på enhver ny og ukjent lyd mens vi sover. Ukjente lyder er potensielt et varsel om fare for oss, så de av oss som ikke våkner av slike lyder lever med en økt fare for skade eller død. Du er ikke «lydsensitiv». Du er normalfungerende. Men så går det noen dager (eller netter). Og intet farlig skjer, men lyden er der. Og da kategoriserer hjernen vår lyden som «ikke farlig» og vi sover gjennom den. Du må bare vente det ut og la den kategorisere. Du tåler jo veldig godt å våkne et par ganger noen netter. Det er ikke krise - så ikke behandle det som krise. Hva det er? Irrelevant. Det er ikke farlig. Du venner deg til det. Anonymkode: 9476c...1ff Hvis det er en vedvarende lyd, kan man venne seg til det. Denne varer 3-5 sekund, så er det stille en stund, så kommer den igjen. Så er det stille en lengre stund, og jeg prøver å slappe av og sove, og så dukker den opp igjen. Blir jo automatisk liggende og vente på lyden, selv om jeg prøver å la være. Anonymkode: a1d21...7be
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er en vedvarende lyd, kan man venne seg til det. Denne varer 3-5 sekund, så er det stille en stund, så kommer den igjen. Så er det stille en lengre stund, og jeg prøver å slappe av og sove, og så dukker den opp igjen. Blir jo automatisk liggende og vente på lyden, selv om jeg prøver å la være. Anonymkode: a1d21...7be Men har du spurt om noen av naboene dine også hører lyden? Anonymkode: cae5e...5c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå