AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden I byen vi bor i (og sikkert andre steder i landet) står det før jul juletrær på kjøpesentre, med hjerter med påskrevne juleønsker på, i regi av en frivillig hjelpeorganisasjon. Tenåringen i huset har lyst at vi skal plukke noen slike hjerter i år, og kjøpe gaver til noen som ikke har like mye å rutte med som vi har. Jeg synes dette var en hyggelig ting å gjøre, mens mannen er skeptisk, og mener det ofte er «svindlere» som benytter seg av slike tilbud for fattige. Jeg er ikke like kynisk, og tenker at når det står at jente 8 år ønsker seg lilla pelspledd, så er det reelt. Hvorfor gå til det skrittet bare for å «lure til seg» et pelspledd? Hva tror dere? Anonymkode: 78650...f4d
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Når det henger røde hjerter med ønske om dyre airpods mister de relevansen. Jeg gir heller i julekrybben til Frelsesarmeen. Anonymkode: a2d75...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Jeg jobber som veileder på nav, og har flere brukere som jeg vet har ønsker for barna på ønsketreet. Det er reellt. Jeg vet også at noen ikke er like trengende (både folk som ikke feirer jul, som har penger selv osv), men skal vi avskrive alle trengende fordi noen kan være «svindlere» så blir det er megatrist samfunn. Anonymkode: f79b4...ae9 5 3 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Blant alle de ekte ønskene finnes det helt sikkert de som prøver å lure til seg noe, som i alle andre deler av samfunnet. Jeg er enig med hun over som sier at vi ikke kan avskrive alle trengende av den grunn. Jeg har selv tilknytning til en av organisasjonene som driver med julegaver, og at behovet er reelt for mange er det ingen tvil om. For meg er det at noen har skrevet dyre ønsker er heller ikke et argument for avstå fra å kjøpe gaver i andre prisklasser til de som har ønsket seg det. Lego, kosedyr, barbiedukke eller ullundertøy er mye vanligere ønsker enn dyr elektronikk. Anonymkode: 94e24...874 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Jeg jobber på et lavterskel tilbud for mennesker med rus og psykisk uhelse. Ja en kan selvfølgelig si som ofte blir sagt "rusmisbrukere får skylde seg selv", men jeg vet at mange har dårlig råd og at det er et reelt behov. Jeg plukker aldri ut gaver til barn fordi det er de som alltid blir prioritert av andre, jeg plukker ut to gaver til voksne på slike trær som sjeldent eller aldri blir prioritert. Ja jeg tar en risiko med at kanskje det er svindel men det er en risiko jeg er villig til å ta. Jeg tenker det er opp til hver og en hva en vil gjøre. Det er selvfølgelig en sjangse å ta men er enig med den ovenfor. Vi kan ikke avskrive at det ikke finnes trengende og mennesker med reelle behov pga et mindretall som utnytter systemet. Jeg vil iallefall ikke bli eller være et slikt menneske. Anonymkode: 0ef53...882 2 9
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Jeg tenker at det er en veldig fin ting tenåringen din kan lære av (hvis det blir slik at dere velger å kjøpe julegave) i stedet for å lære barnet at "det kan hende at det er svindlere" og skapet grobunn for mistillit. Tøft at tenåringen kom med forslaget selv! 🩷 Anonymkode: e6f1a...c31 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Jeg hadde først og fremst blitt stolt av tenåringen min som ville at vi skal bidra, og jeg har null problemer med å kjøpe et lilla pelspledd. Jeg er litt mer skeptisk til alle innleggene som kan komme på Finn og Facebook, hvor man ønsker seg ting som koster mer enn det jeg gir til mine aller nærmeste. Anonymkode: 6c4d6...0ad 4
Brunhilde Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Jeg pleier å levere til Ensomt Juletre. Jeg velger også å kjøpe et par gaver til voksne og om noen svindler til seg noe, så får det bare være. Jeg kjøper etpar gaver uansett. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden For noen år siden var det en debatt om dette, der en dame som var med å arrangere dette måtte forsvare og forklare at virkelige barn skrev opp virkelige ønsker, og hvem er vi andre som skal vurdere om ønskene deres er "moralsk riktige"? Det er ØNSKER. Kritikken gikk ut på at det var feil av fattige barn (gutt 10 år) å ønske seg playstation (kravstor og virkelighetsfjern og måtte skjønne at det undergraver ønsketreets funksjon, ingen kommer til å gi ham det og ingen vet om han har fortjent noe slikt, ønskene skal være mulige å oppfylle slik at vi andre kan føle oss snille, det skal ikke gi oss dårlig samvittighet eller øke fordommene mot fattige), og like feil av "jente 15" å ønske seg ny tannbørste (spekulativt og manipulativt, hun kom sikkert til å motta mengder med dyre toalettssaker og parfymeriprodukter og andre ting fordi alle syns så synd på ei som ikke har råd til tannbørste). Jeg velger å tro på damen og barna, det er nok virkelige ønsker. Vi velger alltid ett ønske fra en tenåring like gammel og samme kjønn som vårt barn. Da er vi ganske sikre på å treffe rett Og hos oss er det frelsesarmeen som har "forhåndsgodkjent" mottakerne som trengende. De har god oversikt over det i vår lille by. Anonymkode: 09a72...8c4 3 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I byen vi bor i (og sikkert andre steder i landet) står det før jul juletrær på kjøpesentre, med hjerter med påskrevne juleønsker på, i regi av en frivillig hjelpeorganisasjon. Tenåringen i huset har lyst at vi skal plukke noen slike hjerter i år, og kjøpe gaver til noen som ikke har like mye å rutte med som vi har. Jeg synes dette var en hyggelig ting å gjøre, mens mannen er skeptisk, og mener det ofte er «svindlere» som benytter seg av slike tilbud for fattige. Jeg er ikke like kynisk, og tenker at når det står at jente 8 år ønsker seg lilla pelspledd, så er det reelt. Hvorfor gå til det skrittet bare for å «lure til seg» et pelspledd? Hva tror dere? Anonymkode: 78650...f4d For en kynisk fyr du har i hus... Selvfølgelig finnes det folk som utnytter enhver situasjon. Men de færreste orker, klarer og gidder den ydmykelsen det er å be om almisser og hjelp! Så for å unngå å gi til noen som allerede har, vil han unngå å gi til alle. Kjenner at jeg mista lysta på en fyr jeg aldri har møtt 😂 Anonymkode: c30c5...4c7 2
avent Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Vi bor i et land hvor dagens tenåringer raskt faller utenfor eller føler seg utenfor om de ikke har earpods, Mac eller iPhone. Dette er ting som helt vanlige barn og tenåringer har i dag. Så skjønner godt om en tenåring fra en fattig familie som ikke har råd til sånne ting faktisk ønsker seg slike ting uten at hun kanskje tenker så mye over det annet at hun kanskje bare vil ha noe som " alle" andre har. Ear pods finnes i alle prisklasser fra et par hundre til flere tusen..
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden På juletreet på mitt lokale kjøpesenter henger det alt for mange ønsker som vintersko, vinterdress, ullundertøy. Jeg synes dette er trist da dette er behov for å fungere på lik linje som andre barn i samfunnet om vinteren og ikke gave ønsker som skal spre juleglede. Jeg kan ikke se for meg at disse ønskene kommer fra andre en de som er svært dårlig stilt. Og fattige barn må også få lov til å ønske seg airpods, det er noe utrolig trist over et samfunn som ikke anerkjenner at barn i fattige familier mangler mye og føler seg utenfor. En fattig gutt i 5 klasse burde få lov til å drømme om ps5 selv om det er lite sannsynlig at han får det via et slikt gave tre. De fleste moderne spill er kun fler player over nett så alle gutta i klassen sitter hjemme hos seg selv og sosialiser gjennom fortnight uten om deg. Selvsagt er dette tungt og ikke svindel. Anonymkode: 40f1d...c5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Da denne debatten gikk, var det en eldre dame som forsvarte de dyre ønskene. Hun fortalte at hun var en del av en større pensjonistvenninnegjeng, som hadde som førjulstradisjon å møtes og å velge et virkelig dyrt ønske, og oppfylle det (de spleisa). Kjempefin juletradisjon! Anonymkode: 09a72...8c4 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Det vil alltid være en svindler eller to så lenge ett tilbud finnes. Vanvittig trist at det skal ødelegge for alle med reelle behov. Har man råd til å bidra så er det vel ikke verdens undergang om ett eller annet stusselig menneske som ikke trengte det ender opp med gaven, det er jo synd på det mennesket på andre vis, herrefred for ett trist tillfelle man er da. Samme argument benyttes om NAVere, man skal liksom ikke ha gode løsninger for de uføre fordi alle kjenner en eller annen slusk som har klart å svindle til seg ufør. Det er forsvinnende lite i total sammenhengen og burde være forbudt å bruke som argument for løsninger for gruppen, for uansett om det er de alle henger seg opp i så er det veldig få i forhold til de med reelt behov. Anonymkode: a12df...e33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå