AnonymBruker Skrevet i går, 15:49 #161 Skrevet i går, 15:49 I barnehagen vi gikk i hadde de obligatorisk påmelding til ferier. Holdt ikke å være passiv. Viss det kun er avmelding som krever at foreldre aktivt gjør noe ville jeg snakket med ped leder om en mer aktiv påmelding i tillegg. Anonymkode: 08d73...bcb
AnonymBruker Skrevet i går, 15:55 #162 Skrevet i går, 15:55 Har satt opp barna på juleferie 😊 Anonymkode: fd26f...ead
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #163 Skrevet i går, 15:57 I barnehagen til barna så har de gjort det slik at hvis man ikke sier ifra om de skal ha ferie eller ikke- så blir de satt på ferie- som er obligatorisk. Burde ha det slik i alle barnehager 😊 Anonymkode: fd26f...ead
AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #164 Skrevet i går, 16:02 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 10.54): Det får vi ikke lov til av eier (kommunen). Hvis ikke, hadde vi selvfølgelig gjort det. Jeg har fri i dag, men skal på seinvakt i morgen, så da treffer jeg alle foreldrene. Kommer igjen til å spørre, men får mest sannsynlig bare beskjed om at de må se det an 🤷♀️ Anonymkode: 6aa50...47f Da bør dere klage hardt til kommunen om å kreve bindende påmelding, folk forholder seg uansett bare til regler. Anonymkode: fd26f...ead
AnonymBruker Skrevet i går, 16:44 #165 Skrevet i går, 16:44 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du blir beordret sier du bare at barnet er hjemme. Partner kan være opptatt/selv på jobb. Har man sagt til barnehagen at barnet har fri, regner de ikke med ekstra ansatte, og arbeidsgiveren din kan nesten ikke tvinge deg til å sende i barnehagen hvis det ikke er avtale. Noen barnehager har julestengt, og arbeidsgiver vet vel kanskje ikke om din går i privat eller kommunal? Anonymkode: 1bd24...de3 Det er dessverre ikke så enkelt. De aller fleste på avdelingen har småbarn, og når du vet du er den eneste igjen byen fordi «Trym» feirer nordpå, «Kari» er i utlandet, «Nils» feirer sin første jul som pappa og «Line» sin sønn er lagt inn på psykiatrisk så skal det mye til for at man krever at disse kalles inn når din grunn er «bare» at man har små barn. Anonymkode: 14202...4f6 1
Brunello Skrevet i går, 16:49 #166 Skrevet i går, 16:49 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Man har barnet i bhg for å se på sport?😱 Anonymkode: e1264...16c Nei, selvsagt ikke. Men det var et eksempel på at foreldrene fokuserer på noe annet og at det kan være bedre for barnet å være i barnehagen sammen med andre barn.
AnonymBruker Skrevet i går, 16:55 #167 Skrevet i går, 16:55 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I barnehagen til mitt barn fikk vi nettopp melding om at alle barn skulle ha fri alle juledagene, så alle ansatte fikk juleferie i år 🎄 Anonymkode: 6b1da...fea Hvordan løser dere det? Ikke alle som har pensjonerte besteforeldre i nærheten. Håper virkelig ikke at noen på min arbeidsplass har fått en sånn lapp, det blir jo et stort problem for flere enn de som har barn i barnehagen , når det plutselig « må « ha fri. Anonymkode: 3b025...2a0
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #168 Skrevet 21 timer siden Brunello skrev (4 timer siden): Det betyr ikke at det beste for barnet er å være hjemme. Foreldre har stort sett også annet å gjøre i romjula. Husarbeid, gjøre i stand til selskap, følge opp andre barn som har fri, se på sport på Tv og mye annet. Dette er det rareste jeg har lest! Så kun hjemme når foreldre har tid til å ha fullt fokus på barnet? Det er en del av familiehverdagen å gjøre husarbeid, lekser, lage middag osv, en viktig del av dagliglivet i familien. Du mener oppriktigat det er bedre for barnet ditt å være i barnehagen, enn å være sammen med deg fordi du har hverdagsplikter? Ikke rart så mange barn må være i bhg når foreldrene har fri om flere tenker slik.. Anonymkode: 365c4...eab 4 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #169 Skrevet 20 timer siden Brunello skrev (5 timer siden): Det betyr ikke at det beste for barnet er å være hjemme. Foreldre har stort sett også annet å gjøre i romjula. Husarbeid, gjøre i stand til selskap, følge opp andre barn som har fri, se på sport på Tv og mye annet. Troll, dust, dårlig far, provokatør… You take your pick! 🙃 Anonymkode: b994d...b99 2
Brunello Skrevet 20 timer siden #170 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Troll, dust, dårlig far, provokatør… You take your pick! 🙃 Anonymkode: b994d...b99 Mener du en toåring har stort utbytte av å være en dag på fotballcup?
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #171 Skrevet 10 timer siden Brunello skrev (16 timer siden): Det betyr ikke at det beste for barnet er å være hjemme. Foreldre har stort sett også annet å gjøre i romjula. Husarbeid, gjøre i stand til selskap, følge opp andre barn som har fri, se på sport på Tv og mye annet. Jo, det er det. Barna har godt av å kunne være en del av familien. Det du nevner er ting barna kan være med på. Anonymkode: dae2c...165 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #172 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 10.10): Kan dere vær så snill å si i fra? Jeg jobber i barnehage har spart noen feriedager og avspasering til jula. Nå blir jeg pålagt å ta de neste ukene fordi kun 2 av 24 barn har satt seg på fri fra 23 desember. Jeg VET at vi max blir 10 barn, aldri opplevd at det har vært flere. Men det blir ikke gitt beskjed før samme dag om fri. Så da må jeg droppe juleferie med egen familie og reise på jobb uten at det er behov for meg. Og resten av november, da blir gruppene gående underbemannet fordi vi må ta ut fri. Og hvem går det utover, jo barna deres. Samme greia hvert eneste år. Anonymkode: 6aa50...47f Du har fått beskjed om at du må avvikle restferie i november og begynnelsen av desember nå ? Ferieloven § 6 nr. 2 sier at arbeidstaker kan kreve å få underrettelse om ferietidspunkt senest 2 måneder før ferien starter, så såfremt ikke særlige grunner er til hinder kan ikke arbeidsgiver kreve avvikling av ferie på så kort varsel. At de ikke har undersøkt hvor mange barn som er påmeldt i romjula tidligere går ikke under «særlige grunner», da barnehagen har full anledning til å innhente denne informasjonen tidligere. Ergo så kan TS, og andre i samme situasjon, kreve å få avvikle restferie innen utløp av ferieåret, så fremt arbeidsgiver ikke har varslet avvikling av restferie innen fristen, eller arbeidstaker har signert søknad om overføring av restferie til neste ferieår. Anonymkode: 1466a...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #173 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er dessverre ikke så enkelt. De aller fleste på avdelingen har småbarn, og når du vet du er den eneste igjen byen fordi «Trym» feirer nordpå, «Kari» er i utlandet, «Nils» feirer sin første jul som pappa og «Line» sin sønn er lagt inn på psykiatrisk så skal det mye til for at man krever at disse kalles inn når din grunn er «bare» at man har små barn. Anonymkode: 14202...4f6 Man har ikke lov til å beordre noen som har ansvar for barn som ikke kan ta vare på seg selv. Man kan også la være å svare på telefoner fra jobb. Anonymkode: 01129...3f9 3
Mei88 Skrevet 8 timer siden #174 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Man har ikke lov til å beordre noen som har ansvar for barn som ikke kan ta vare på seg selv. Man kan også la være å svare på telefoner fra jobb. Anonymkode: 01129...3f9 Skjønner ikke denne problemstillingen egentlig helt, hva hvis man blir beordret på jobb utenom bhg åpningstider, da må det jo løses på ett vis? Hvordan løses det og kan det ikke løses på samme måte i jula? 5
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #175 Skrevet 8 timer siden Ønsker at vi leger også kunne gjøre som dere i barnehagen. Be pasientene våres om å si i fra at den og den dagen/uken så skal dere være hjemme og være friske/holde dere unna sykehuset, fordi vi leger ønsker oss juleferie.. Anonymkode: c88ff...064
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #176 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ønsker at vi leger også kunne gjøre som dere i barnehagen. Be pasientene våres om å si i fra at den og den dagen/uken så skal dere være hjemme og være friske/holde dere unna sykehuset, fordi vi leger ønsker oss juleferie.. Anonymkode: c88ff...064 Slik bemanningen og sykefraværssituasjonen er i bhgen i dag får man ikke avviklet avspasering og ferie man har opparbeidet seg. Om dere har det likt som leger håper jeg dere og fagforeningene jobber for bedring også. Jeg unner utslitte barnehageansatte fridager i jula om de foreldre som ikke skal på jobb kan holde barna hjemme. De som må jobbe må selvsagt benytte seg av tilbudet. Hovedproblemet er syltynn bemanning året rundt, og om foreldre kan hjelpe litt er vel ikke det for mye forlangt? Anonymkode: b994d...b99 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #177 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ønsker at vi leger også kunne gjøre som dere i barnehagen. Be pasientene våres om å si i fra at den og den dagen/uken så skal dere være hjemme og være friske/holde dere unna sykehuset, fordi vi leger ønsker oss juleferie.. Anonymkode: c88ff...064 Absolutt ikke sammenliknbart. Det er ikke slik at de ønsker fri med lønn her, men mulighet til å ta ut feriedager/avspasering. At folk bli syke kan man ikke gjøre noe med, men at folk er late og ikke gidder å si i fra at barna skal få fri kan man absolutt gjøre noe med. jeg er også lege, og jeg får jo ta ut ferien min. I Julen har vi juleturnus, og ganske mye mindre planlagt aktivitet - nettopp for at folk skal få fri. Anonymkode: dae2c...165 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #178 Skrevet 7 timer siden Trodde alle barnehager var stengt hele jula? Vår er det. Holder barnet hjemme fra 22 (som er siste dag). Lagt det inn i kalenderen Anonymkode: 0d65f...58d
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #179 Skrevet 7 timer siden Når jeg leser slike tråder som dette, skulle jeg ønske vi hadde samme regler for barnehageplass som i Sverige. Anonymkode: d6383...42e 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #180 Skrevet 7 timer siden Mitt barn skal i barnehagen de to dagene i romjulen vi har nettopp vært en uke på ferie, og skal ha ferie igjen i slutten av januar, så da får barnet en uke til fri. Julen i år har mange fridager, så at vi sender barnet i bhg i romjula mens jeg har fri den ene dagen har jeg ikke dårlig samvittighet for den dagen skal jeg bruke på alle ærender som barnet syntes er kjedelig uansett; som å fylle opp kjøleskapet igjen, husvask etter et å ha hatt flere selskap både julaften og i romjulen og kanskje få presset inn en treningsøkt før barnet hentes senest kl 1430 Ja barnet har behov for fri, men jeg mener man må se på helheten gjennom året også, ikke bare julen isolert sett. Så har foreldre også behov for å hente seg litt inn igjen alene. Syntes argumentene med «trist at man ikke vil være med eget barn» osv er så utrolig korttenkt. Folk er forskjellig, og har behov for å løse juleb forskjellig. Det burde man respektere Anonymkode: 5f29b...802
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå