Gå til innhold

Dere som vet at ungene deres skal ha fri fra barnehagen i jula..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Har skrevet opp at de kommer og da holder jeg på den muligheten siden jeg allerede har meldt det 

Anonymkode: 83d66...781

Hvorfor skal du holde på den muligheten, om du selv får turnusfri? 

Anonymkode: dae2c...165

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Huff så synd i deg....Vær glad du har fri juledagene! Selv har jeg fått både julaften, 1. og 2.juledag på turnus. Det er ikke uvanlig å jobbe dager som ikke er rød i julen.

Har selv fri i romjulen, men mulig barnet leveres 1-2 dager likevel (korte dager). Siden jeg jobber helligdagene får vi ikke besøkt min familie, og ikke stelt i stand noe hjemme (ikke lett for faren å gjøre alene med en på 1,5 og en på 3år). Så da blir det nok rydding og vask før vi inviterer til besøk på ettermiddagen en dag. Har også besteforelder som bor en time unna på sykehjem som vi må besøke, men fordi hun er dement og kan oppføre seg ufint, tar vi ikke med barna. 

Det er altså ulike grunner til at man må sende i barnehagen. I stedet for å sutre, hvorfor ikke spørre om å få ta ut noen dager i løpet av høsten eller tidlig desember? Slik at du f.eks får en langhelg.

Vi har frist nå i slutten av november for å gi beskjed. Mannen vet enda ikke om han må jobbe selv, og vet det ikke før nærmere jul uansett. I hans yrke er det sånn. Da må vi nesten skrive at barnet kommer alle dagene om begge jobber, også har vi de evt hjemme om fri. 

Er faktisk lei barnehageansatte som sutrer om fri. Dere har fri hver helg, helligdager, ofte sommerstengt. Og for de som selv har barn er det ofte gode muligheter å 

Endret av LivetErEnLek
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (På 20.11.2025 den 10.26):

Så spesielt! Her måtte vi signere på hvilket dager barnet skal ha fri. Alle foreldrene fikk en lapp hver så måtte vi bare krysse også levere. Fristen er ut 21 november. 

Her også, vi fikk det for to uker siden.

Anonymkode: 5cf3e...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 11.21):

Og Her ser man.. (dere som i denne tråden skriver at det ikke er noen som har fri som sender barna i bhg i romjulen). 

Har fri, men skal allikevel sende barna i barnehagen… 

Ja.. Litt trist at man jobber på helligdagene, men likevel sender barna i barnehagen fordi det kan være vanskelig for pappaen å stelle i stand med to barn hjemme? Burde man ikke nyte fridager med barna når en ikke får vært så mye med dem på helligdagene?

En liten tur i bhg for besøk til dement bestemor er ok OM barna får være hjemme når de er syke, og ellers har litt fri her og der resten av året.

Anonymkode: 72e5b...121

AnonymBruker
Skrevet

De første årene jeg hadde barn i bhg så meldte jeg alltid i fra om at barna tok fri. Men så var det en gang hvor besteforeldre som skulle passe barna ble syk og ikke kunne ha de likevel. Jeg ringte bhg og spurte om barna kunne komme likevel og fikk klar beskjed om at det ikke gikk når de ikke var påmeldt. Jeg måtte da ta meg fri uten lønn i noen dager selv om jeg har betalt for barnehageplass. Samtidig kom det beskjed fra bhg om at de var oppgitt over at det kom mye færre barn enn det som var påmeldt denne jula og at de hadde for mange ansatte på jobb som kunne hatt fri. Jeg tror at barnehagene må finne en bedre løsning slik at man kan melde inn det man faktisk tror men samtidig ha fleksibilitet slik at de som blir kalt ut på vakt, får sykdom osv kan ha barna i bhg likevel. Når barnehagene er så streng på at barn som ikke er påmeldt ikke får komme i bhg selv om det er mer enn nok bemanning til det så tvinges jo vi foreldre til å melde på barn som mest sannsynlig skal ha fri. 

Anonymkode: 1d507...4b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jobber vi annakvar jul. Denna jula jobber eg, mine barn skal derfor i bhg og SFO. Neste år har vi fri, både eg og barna. Vi sender ut bindande påmelding til både barnehage og SFO. Mange svarer at barna kjem når dei likevel får fri. Det er fordi mangen har jobbar som endre seg på kort varsel. Dei veit gjerne ikkje om barna faktisk kan ta fri før dagen før.

Anonymkode: 35ffd...f20

AnonymBruker
Skrevet

bhg burde skrive at dersom vi ikke har hørt noe innen dato så anser vi at de tar fri. Da blir det nok fart på tilbakemeldingene til de som skal ha barn i bhg. 

Anonymkode: 14c4a...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 9.22):

Da lurer jeg veldig på hvordan dere gjør det på sommeren f.eks når dere har meldt inn ferie? Eller har barna aldri fri fra barnehagen, i tilfelle dere må jobbe?

Eller er det kun i julen jobben er uforutsigbar ?

Forskjellen er at arbeidstakere har rett på tre ukers sammenhengende ferie om sommeren. I jula blir det bare ferie avhengig av hva arbeidsgiveren får til. 

Anonymkode: fc342...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Så er det greit å huske på ar i aml så er varslingsfrist for hva man skal jobbe 14 dager. Det betyr at mange ikke vet.

Vi fikk bestandig julen sein varslet for de var usikre på produksjonen, og da måtte jeg alltid sette opp barna i barnehagen som hadde frist over 1 måned før. 
I år er det faktisk ikke lov å klage på jula, julaften er på onsdag. Dere har fri resten av den uka inkludert helg. Vi skal både jobbe jul og nyttår. 

Anonymkode: 87892...06b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 10.54):

Det får vi ikke lov til av eier (kommunen). Hvis ikke, hadde vi selvfølgelig gjort det. Jeg har fri i dag, men skal på seinvakt i morgen,  så da treffer jeg alle foreldrene.  Kommer igjen til å spørre, men får mest sannsynlig bare beskjed om at de må se det an 🤷‍♀️

Anonymkode: 6aa50...47f

Hvem er «kommunen»? Hvem - spesifikt - har myndighet til å nekte dere dette, og med hvilket vedtak og/eller lovhjemmel som bakgrunn? 

Man kan ikke bare si «nei». Slik du ikke kan gi foreldrene en beskjed om at noe er innafor eller utenfor uten først å ha skjekket lovligheten av denne regelen, og sikret deg kjennskap til den lov/forskrift der lovligheten er hjemlet kan ikke de over deg gjøre tilsvarende. 

Anonymkode: cca28...f2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 11.21):

Og Her ser man.. (dere som i denne tråden skriver at det ikke er noen som har fri som sender barna i bhg i romjulen). 

Har fri, men skal allikevel sende barna i barnehagen… 

Ville du tatt med barna til en dement besteforelder som oppfører seg ufint? Kan kjefte på barna, rope og virke skremmende. 

Barnet har ellers korte dager i barnehagen. Leverer mellom 0730-0930 og henter mellom 1430-1530. De fleste av dagene er barnet ca 6-7t i barnehagen. I snitt er også barnet hjemme 1-2 dager i mnd. På sommerhalvåret gjerne oftere dersom det er fint vær og vi finner på noe kjeks ute som en langtur, badestrand osv. Vi benytter oss nok vesentlig mindre av barnehagen enn mange andre foreldre! Barna trives godt også. Jeg syns ikke synd i avsatte som må jobbe i romjulen, som veldig mange andre må. Vi betaler likt som alle andre. Vil barnehagene ha slutt på at foreldre sier barna kommer, men ikke dukker opp, må de heller redusere betalingen for de som ikke sender barna i julen. 

Anonymkode: 1bd24...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 16.25):

Hvorfor skal du holde på den muligheten, om du selv får turnusfri? 

Hva er turnusfri?? Jeg jobber ikke turnus 

Anonymkode: 83d66...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...