Gå til innhold

Dere som vet at ungene deres skal ha fri fra barnehagen i jula..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er overraskende mange kommunale barnehager som tilbyr normal åpningstid i juleferien. Her er det faktisk potensiale for å stramme inn i disse tider med stram kommuneøkonomi. Jeg tenker jo selvsagt det bør finnes et tilbud til de som MÅ på jobb, men i vår bydel har de nå begynt å samle barna i en barnehage i nærheten, altså at barnet muligens må dra til et nytt sted i juleferien. Det er også begrensa åpningstid. Det gjør at vi som foreldre hvertfall ikke gidder å sende barnet i barnehage, syns det blir litt voldsomt å måtte dra til et ukjent sted. 

Anonymkode: eceb8...374

Dette blir jo vanligere og vanligere, i likhet med kort åpningstid og stengt SFO i skoleferier og så videre. Greit for middelklassen med fleksible kontorjobber, mulighet for avspasering og høy nok lønn til at å gå ned 20% ikke er noe pes, men det går hardt ut over de som har de jobbene som må gjøres, året rundt og ofte døgnet rundt. Og så blir man overrasket over at det blir vanskeligere å finne folk til å stå i disse jobbene. 

Anonymkode: fc342...f2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hjem har barnet i barnehagen i julen???

Anonymkode: f715b...bba

De som jobber steder som aldri stenger, som i helsevesenet, politi, flyplasser, Vy, Ruter, forsvaret, brannvesenet osv

Pluss alle de som jobber i butikker når de åpner igjen tredje dag.

Ganske mange altså.

Anonymkode: 56f84...781

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette blir jo vanligere og vanligere, i likhet med kort åpningstid og stengt SFO i skoleferier og så videre. Greit for middelklassen med fleksible kontorjobber, mulighet for avspasering og høy nok lønn til at å gå ned 20% ikke er noe pes, men det går hardt ut over de som har de jobbene som må gjøres, året rundt og ofte døgnet rundt. Og så blir man overrasket over at det blir vanskeligere å finne folk til å stå i disse jobbene. 

Anonymkode: fc342...f2d

Det må selvsagt være noe tilbud, men de som har slike jobber er jo ikke slik at man alltid har perfekt timeplan for barnehagen i utgangspunktet heller. Dersom man jobber turnus starter kanskje skiftet før barnehagen åpner, så det er uansett logistikk. Derfor mener jeg at litt redusert åpningstid akkurat i jula, av hensyn til de ansatte der, ikke hadde vært urimelig. Åpent fra 8-16 for eksempel. Så slipper de å ha like mange på jobb for å dekke morgenvakt og ettermiddagsvakta.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan dere vær så snill å si i fra? Jeg jobber i barnehage har spart noen feriedager og avspasering til jula. Nå blir jeg pålagt å ta de neste ukene fordi kun 2 av 24 barn har satt seg på fri fra 23 desember. Jeg VET at vi max blir 10 barn, aldri opplevd at det har vært flere. Men det blir ikke gitt beskjed før samme dag om fri. Så da må jeg droppe juleferie med egen familie og reise på jobb uten at det er behov for meg. Og resten av november, da blir gruppene gående underbemannet fordi vi må ta ut fri. Og hvem går det utover, jo barna deres. Samme greia hvert eneste år.

Anonymkode: 6aa50...47f

Hos oss følger styrer så godt hun kan opp, og oppfordrer til å ta fri så de ansatte også kan få jul. 
Men jeg kan dessverre ikke gi den garantien før det nærmer seg, for jeg har en slik jobb som gjør at jeg plutselig må jobbe, og andre ganger ikke. Så beklager veldig, men jeg kan ikke risikere å ikke ha plassen hvis det blir behov for det, så vi setter ikke opp fri. 
Ikke alle foreldre har forutsigbar jobb, dessverre. Prøver så godt jeg kan. Men denne jula er også ekstra unik da vi har termin. 

Anonymkode: fd354...a53

Skrevet

Har allerede fra starten av året meldt inn at hun tar ferie samkjørt med skolens ferier. Så det slipper jeg å gjøre heldigvis. Nå måtte jeg dobbeltsjekke for sikkerhets skyld og det var registrert, ja 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hos oss følger styrer så godt hun kan opp, og oppfordrer til å ta fri så de ansatte også kan få jul. 
Men jeg kan dessverre ikke gi den garantien før det nærmer seg, for jeg har en slik jobb som gjør at jeg plutselig må jobbe, og andre ganger ikke. Så beklager veldig, men jeg kan ikke risikere å ikke ha plassen hvis det blir behov for det, så vi setter ikke opp fri. 
Ikke alle foreldre har forutsigbar jobb, dessverre. Prøver så godt jeg kan. Men denne jula er også ekstra unik da vi har termin. 

Anonymkode: fd354...a53

Da lurer jeg veldig på hvordan dere gjør det på sommeren f.eks når dere har meldt inn ferie? Eller har barna aldri fri fra barnehagen, i tilfelle dere må jobbe?

Eller er det kun i julen jobben er uforutsigbar ?

Anonymkode: dae2c...165

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan dere vær så snill å si i fra? Jeg jobber i barnehage har spart noen feriedager og avspasering til jula. Nå blir jeg pålagt å ta de neste ukene fordi kun 2 av 24 barn har satt seg på fri fra 23 desember. Jeg VET at vi max blir 10 barn, aldri opplevd at det har vært flere. Men det blir ikke gitt beskjed før samme dag om fri. Så da må jeg droppe juleferie med egen familie og reise på jobb uten at det er behov for meg. Og resten av november, da blir gruppene gående underbemannet fordi vi må ta ut fri. Og hvem går det utover, jo barna deres. Samme greia hvert eneste år.

Dette sjokkerer meg og, at folk ikke greier legge inn barna på fri. Det har vi allerede gjort. Det tar 8 sekunder. 

Skrevet

Jeg tipper det er lurere å be styrer si fra til foreldrene i bhg der du jobber, enn at du kommer med en PSA på Kvinneguiden.

Det har nemlig styrer gjort hos oss. Fristen er neste fredag, men vi la inn fri forrige uke, da vi begge fikk svar fra vår arbeidsplass.

Skrevet

Fikk melding- igjen, fra barnehagen i går om at det var mange som enda ikke hadde svart på skjema om juleferie. Jeg svarte samme dag. Skjønner ikke at det er aå forbanna vanskelig å gi barnehagen et svar på om og når ungene skal være i barnehagen. Mangel på respekt rett og slett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For et klageinnlegg! Sånn er det i mange yrkesgrupper..... Du vet at når du må jobbe, så er det fordi foreldrene til barna også jobber! De fleste som er hjemme, tar barna ut! 

Anonymkode: 35880...d37

Hehe, sånn er det på ingen måte. Utrolig mange sender barna i barnehagen jul og påske «fordi de kjeder seg hjemme».

Det opplegget vi har med barnehage og skole/sfo i dag gjør at foreldre blir helt overvelda når de har lange friperioder med barna. Helt forståelig at det er en veldig stor endring å gå fra 2-3 timer daglig våkentid med barn ispedd noen hektiske helgedager der man skal klemme inn både besøk, bursdager, lekeland, tur i skogen, shopping og cafe til å ha en uke eller mer helt uten andre planer enn selve julaften og kanskje et besøk hos besteforeldre 2. juledag. 

Jeg skal jobbe i jula og har visst det i mange år allerede. De som har fri har også visst det. For vi har en rullering der vi har fri annethvert år. Nå som jeg ikke har små barn selv er det null stress å jobbe i jula. Faktisk er det litt godt å komme seg ut av huset og ha litt vanlig hverdag midt i all kosen. Jeg har opplevd alt fra 2 til 20 barn på jobb i høytider, men det er flere som melder på for sikkerhets skyld nå enn før. Jeg tror det er litt fordi man er så travle i livene sine nå at det er vanskelig å planlegge. Men når roen senker seg og barna er harmoniske er det nok lettere for besteforeldre og andre å si at «jeg tar dem i morgen, jeg» når foreldrene må jobbe. 

Siden de to dagene vi har åpent i jula i år er 5. og 6. juledag antar jeg det er mange barn som kommer. Da har det vært hele fem dager fri sammen og jeg kan se for meg at det er flere med brakkesyke som ønsker miljøforandring. Men vi har kortere åpningstid disse dagene, og erfaringsmessig kommer barna og er noen timer midt på dagen bare.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo ikke om du har fri selv? Antar du ikke har barn, men om du har det hva gjør du da? Jeg vet ikke om jeg får fri , så om jeg hadde hatt barnehagebarn og det hadde kommet bindende påmelding nå så måtte jeg jo skrevet at de kommer? Så får jeg kanskje fri noen dager. Kanskje de blir invitert med på noe . 
jeg kan ikke huske mine var i barnehagen hver dag i romjulen, men jeg visste jo ikke hvilke dager i november. Nå blir man sure hvis de får fri?

Anonymkode: 3b025...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er overraskende mange kommunale barnehager som tilbyr normal åpningstid i juleferien. Her er det faktisk potensiale for å stramme inn i disse tider med stram kommuneøkonomi. Jeg tenker jo selvsagt det bør finnes et tilbud til de som MÅ på jobb, men i vår bydel har de nå begynt å samle barna i en barnehage i nærheten, altså at barnet muligens må dra til et nytt sted i juleferien. Det er også begrensa åpningstid. Det gjør at vi som foreldre hvertfall ikke gidder å sende barnet i barnehage, syns det blir litt voldsomt å måtte dra til et ukjent sted. 

Hvorfor er det overraskende, det er jo vanlige arbeidsdager for mange? Jeg har feks bare en feriedag igjen dette året, så her blir det jobbing i romjulen. Tar som regel ut mye av ferien på sommeren. Har heldigvis besteforeldre som kan passe, men det er det jo ikke alle som har. Har en helt vanlig kontorjobb i staten. 

Anonymkode: f3eed...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff så synd i deg....Vær glad du har fri juledagene! Selv har jeg fått både julaften, 1. og 2.juledag på turnus. Det er ikke uvanlig å jobbe dager som ikke er rød i julen.

Har selv fri i romjulen, men mulig barnet leveres 1-2 dager likevel (korte dager). Siden jeg jobber helligdagene får vi ikke besøkt min familie, og ikke stelt i stand noe hjemme (ikke lett for faren å gjøre alene med en på 1,5 og en på 3år). Så da blir det nok rydding og vask før vi inviterer til besøk på ettermiddagen en dag. Har også besteforelder som bor en time unna på sykehjem som vi må besøke, men fordi hun er dement og kan oppføre seg ufint, tar vi ikke med barna. 

Det er altså ulike grunner til at man må sende i barnehagen. I stedet for å sutre, hvorfor ikke spørre om å få ta ut noen dager i løpet av høsten eller tidlig desember? Slik at du f.eks får en langhelg.

Vi har frist nå i slutten av november for å gi beskjed. Mannen vet enda ikke om han må jobbe selv, og vet det ikke før nærmere jul uansett. I hans yrke er det sånn. Da må vi nesten skrive at barnet kommer alle dagene om begge jobber, også har vi de evt hjemme om fri. 

Er faktisk lei barnehageansatte som sutrer om fri. Dere har fri hver helg, helligdager, ofte sommerstengt. Og for de som selv har barn er det ofte gode muligheter å få feriedager ENTEN påske, jul, høstferie eller vinterferie når egne barn uansett er hjemme. 

Anonymkode: 1bd24...de3

Skrevet
smurfebuss skrev (20 minutter siden):

Hehe, sånn er det på ingen måte. Utrolig mange sender barna i barnehagen jul og påske «fordi de kjeder seg hjemme».

Vi har barna i en privat bhg med ca 50 barn, der så og si alle foreldrene er MEGET fornøyd, og barna flest elsker barnehagen.

I denne barnehagen er det knapt barn før 8 og etter 16, og knapt barn i påsken, jula, vinterferien, høstferien og juli - selv om det er åpent.

Det er fascinerende for meg at det kan være så store forskjeller fra sted til sted. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har de redusert åpningstidene til 8-16, og det er helt greit for oss med fleksible jobber. Vi har tatt ut eldste 22. og 23., men det var det ingen innmelding for. Men vi sender henne i romjula og 2. januar, da vi er hjemme hele perioden, og vi ser det kan bli drøyt å ha henne hjemme alle arbeidsdagene. Vi rullerer på å jobbe og være i permisjon med minste, som er en krevende type, så det er vanskelig å gi eldste noe ordentlig opplegg når minste også skal tas hånd om. Vi hadde klart oss om det var stengt, men kjører korte dager nå når vi kan. 

Anonymkode: 69190...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff så synd i deg....Vær glad du har fri juledagene! Selv har jeg fått både julaften, 1. og 2.juledag på turnus. Det er ikke uvanlig å jobbe dager som ikke er rød i julen.

Har selv fri i romjulen, men mulig barnet leveres 1-2 dager likevel (korte dager). Siden jeg jobber helligdagene får vi ikke besøkt min familie, og ikke stelt i stand noe hjemme (ikke lett for faren å gjøre alene med en på 1,5 og en på 3år). Så da blir det nok rydding og vask før vi inviterer til besøk på ettermiddagen en dag. Har også besteforelder som bor en time unna på sykehjem som vi må besøke, men fordi hun er dement og kan oppføre seg ufint, tar vi ikke med barna. 

Det er altså ulike grunner til at man må sende i barnehagen. I stedet for å sutre, hvorfor ikke spørre om å få ta ut noen dager i løpet av høsten eller tidlig desember? Slik at du f.eks får en langhelg.

Vi har frist nå i slutten av november for å gi beskjed. Mannen vet enda ikke om han må jobbe selv, og vet det ikke før nærmere jul uansett. I hans yrke er det sånn. Da må vi nesten skrive at barnet kommer alle dagene om begge jobber, også har vi de evt hjemme om fri. 

Er faktisk lei barnehageansatte som sutrer om fri. Dere har fri hver helg, helligdager, ofte sommerstengt. Og for de som selv har barn er det ofte gode muligheter å få feriedager ENTEN påske, jul, høstferie eller vinterferie når egne barn uansett er hjemme. 

Anonymkode: 1bd24...de3

Og Her ser man.. (dere som i denne tråden skriver at det ikke er noen som har fri som sender barna i bhg i romjulen). 

Har fri, men skal allikevel sende barna i barnehagen… 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (1 time siden):

Fikk melding- igjen, fra barnehagen i går om at det var mange som enda ikke hadde svart på skjema om juleferie. Jeg svarte samme dag. Skjønner ikke at det er aå forbanna vanskelig å gi barnehagen et svar på om og når ungene skal være i barnehagen. Mangel på respekt rett og slett. 

På min jobb er ikke julelista klar enda så jeg vet ikke om jeg får fri eller ikke. 
Når barnehagen maser skriver jeg opp at ungene kommer og så tar jeg dem fri dersom jeg får fri 

Anonymkode: 83d66...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På min jobb er ikke julelista klar enda så jeg vet ikke om jeg får fri eller ikke. 
Når barnehagen maser skriver jeg opp at ungene kommer og så tar jeg dem fri dersom jeg får fri 

Men da gir du vel beskjed så fort du får juleturnusen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da gir du vel beskjed så fort du får juleturnusen?

Nei. Har skrevet opp at de kommer og da holder jeg på den muligheten siden jeg allerede har meldt det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 10.10):

Du får veldig rolige dager på jobb mot samme lønn.

Anonymkode: 552a7...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...