AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Kan dere vær så snill å si i fra? Jeg jobber i barnehage har spart noen feriedager og avspasering til jula. Nå blir jeg pålagt å ta de neste ukene fordi kun 2 av 24 barn har satt seg på fri fra 23 desember. Jeg VET at vi max blir 10 barn, aldri opplevd at det har vært flere. Men det blir ikke gitt beskjed før samme dag om fri. Så da må jeg droppe juleferie med egen familie og reise på jobb uten at det er behov for meg. Og resten av november, da blir gruppene gående underbemannet fordi vi må ta ut fri. Og hvem går det utover, jo barna deres. Samme greia hvert eneste år. Anonymkode: 6aa50...47f 10 8 9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Har satt opp barnet på fri❤️ Anonymkode: 7e116...3d7
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Er enig med deg i at folk må være flinkere til å gi beskjed. Det er respektløst å la det ligge til siste liten. I vår barnehage blir det ikke regnet som ferie, med mindre det er meldt fra om 2 uker før. Etter det blir det bare vanlig fravær. Den pålagte ferien barna har krav på kommer da utenom. Men dere må jo purre på foreldrene i den aktuelle barnehagen. Ikke sikkert disse foreldrene leser kvinneguiden. Anonymkode: c776c...baf 10 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har satt opp barnet på fri❤️ Anonymkode: 7e116...3d7 Takk ❤️❤️. Vil poengtere at det handler ikke om at jeg tenker at alle foreldre burde sette barna på fri. Noen skal jobbe og noen barn trenger uansett å komme i barnehagen selv om foreldrene er hjemme. Det jeg ønsker er at de som skal ha ungene sine hjemme, sier i fra Anonymkode: 6aa50...47f 6 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er enig med deg i at folk må være flinkere til å gi beskjed. Det er respektløst å la det ligge til siste liten. I vår barnehage blir det ikke regnet som ferie, med mindre det er meldt fra om 2 uker før. Etter det blir det bare vanlig fravær. Den pålagte ferien barna har krav på kommer da utenom. Men dere må jo purre på foreldrene i den aktuelle barnehagen. Ikke sikkert disse foreldrene leser kvinneguiden. Anonymkode: c776c...baf Er nok lurt å få en felles påminnelse her og. Anonymkode: 8df06...cc3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden Men dette må jo barnehagen følge opp? Ped leder og/eller styrer må jo snakke med foreldrene. Har de satt seg på "kommer" eller bare ikke skrevet noe? Her er det spesifikk påmelding til romjulsdagene, da er det ikke ordinær barnehage men slått sammen med annen barnehage. 23/12 er vanlig dag men de har bedt om info om man kommer eller skal ta fri 22. og 23. + 2. og 3. Anonymkode: 98a43...d80 2 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er enig med deg i at folk må være flinkere til å gi beskjed. Det er respektløst å la det ligge til siste liten. I vår barnehage blir det ikke regnet som ferie, med mindre det er meldt fra om 2 uker før. Etter det blir det bare vanlig fravær. Den pålagte ferien barna har krav på kommer da utenom. Men dere må jo purre på foreldrene i den aktuelle barnehagen. Ikke sikkert disse foreldrene leser kvinneguiden. Anonymkode: c776c...baf Hehe, jeg regner ikke dette som å ha gitt beskjed altså. Jeg har sent ut flere beskjeder, men det hjelper lite desverre. Vi vurderte å kjøre samme opplegg som sfo, at ungene måtte meldes på innen en gitt frist, ellers mister de tilgang på plassen disse dagene. Men det fikk vi ikke lov til av kommunen. Sfo får lov, men ikke vi. Skjønn det den som kan. Anonymkode: 6aa50...47f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dette må jo barnehagen følge opp? Ped leder og/eller styrer må jo snakke med foreldrene. Har de satt seg på "kommer" eller bare ikke skrevet noe? Her er det spesifikk påmelding til romjulsdagene, da er det ikke ordinær barnehage men slått sammen med annen barnehage. 23/12 er vanlig dag men de har bedt om info om man kommer eller skal ta fri 22. og 23. + 2. og 3. Anonymkode: 98a43...d80 Jeg er pedagogisk leder (har fri hver torsdag). Jeg har " vært på" foreldrene, men får ikke noen respons, annet enn at de må vente å se når det nærmer seg. Vi er en kommunal barnehage og har fått tydelig beskjed om at vi ikke kan kreve svar av foreldrene. Anonymkode: 6aa50...47f
Himmelen_91 Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hehe, jeg regner ikke dette som å ha gitt beskjed altså. Jeg har sent ut flere beskjeder, men det hjelper lite desverre. Vi vurderte å kjøre samme opplegg som sfo, at ungene måtte meldes på innen en gitt frist, ellers mister de tilgang på plassen disse dagene. Men det fikk vi ikke lov til av kommunen. Sfo får lov, men ikke vi. Skjønn det den som kan. Anonymkode: 6aa50...47f Så spesielt! Her måtte vi signere på hvilket dager barnet skal ha fri. Alle foreldrene fikk en lapp hver så måtte vi bare krysse også levere. Fristen er ut 21 november. 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden For noen er det ikke så lett å vite på forhånd heller. Som oss i helse som jobber deltid feks. Plutselig får vi ekstravakter, må bytte vakter osv for å få det til å gå rundt på avd. Husker selv at jeg ikke kunne svare en mnd før om barnet kom eller ikke. Ja jeg hadde kanskje fri i turnus, men som avhengig av ekstravakter så måtte jeg stå tilgjengelig. Om jeg ikke fikk vakt innen dagen før feks., kunne jeg ta barna fri. Ble da sikkert sett på som en av de kjipe av dere... men prøvde å forklare hvertfall Anonymkode: 80975...dcc 3
Tbag Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er pedagogisk leder (har fri hver torsdag). Jeg har " vært på" foreldrene, men får ikke noen respons, annet enn at de må vente å se når det nærmer seg. Vi er en kommunal barnehage og har fått tydelig beskjed om at vi ikke kan kreve svar av foreldrene. Anonymkode: 6aa50...47f Så utrolig spesielt. Vi bruker selv kommunal bhg og har frist denne uka med å sette opp om vi skal ha fri eller ikke, eventuelt hvilke dager, og med uthevet skrift om at det er bindende hva man setter seg opp på. Det gjelder 22.,23.,29.,30. og 2. januar. Synes det er en ryddig ordning. Håpløst for dere at dere ikke har samme ordning når kabalen skal legges opp. 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Mannen er sykehuslege. Jeg har en jobb der ting brått kan skje. Vi ønsker oss mest mulig fri, men vi vet jo ikke hva vi får til. Er det bedre at du og dine er uten bemanning på sykehuset, tenker du? Anonymkode: 97335...838 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For noen er det ikke så lett å vite på forhånd heller. Som oss i helse som jobber deltid feks. Plutselig får vi ekstravakter, må bytte vakter osv for å få det til å gå rundt på avd. Husker selv at jeg ikke kunne svare en mnd før om barnet kom eller ikke. Ja jeg hadde kanskje fri i turnus, men som avhengig av ekstravakter så måtte jeg stå tilgjengelig. Om jeg ikke fikk vakt innen dagen før feks., kunne jeg ta barna fri. Ble da sikkert sett på som en av de kjipe av dere... men prøvde å forklare hvertfall Anonymkode: 80975...dcc Men da har du en grunn, og det er en ærlig sak. Dette gjelder hos de færreste. Anonymkode: 6aa50...47f 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen er sykehuslege. Jeg har en jobb der ting brått kan skje. Vi ønsker oss mest mulig fri, men vi vet jo ikke hva vi får til. Er det bedre at du og dine er uten bemanning på sykehuset, tenker du? Anonymkode: 97335...838 Selvfølgelig ikke. Men dette gjelder de færreste. Det jeg ønsker, er at de som vet de skal ha fri sier i fra og at man ikke tenker at det er greit å ha det åpent i tilfelle ungene kjeder seg en dag. Anonymkode: 6aa50...47f 4 1
AprilLudgate Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden Dette må du snakke med din leder om, ikke KG? Leder skal sende ut bindende påmelding med dato. Ferdig ordnet. 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Dette må du snakke med din leder om, ikke KG? Leder skal sende ut bindende påmelding med dato. Ferdig ordnet. Det får vi ikke lov til av eier (kommunen). Hvis ikke, hadde vi selvfølgelig gjort det. Jeg har fri i dag, men skal på seinvakt i morgen, så da treffer jeg alle foreldrene. Kommer igjen til å spørre, men får mest sannsynlig bare beskjed om at de må se det an 🤷♀️ Anonymkode: 6aa50...47f 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hehe, jeg regner ikke dette som å ha gitt beskjed altså. Jeg har sent ut flere beskjeder, men det hjelper lite desverre. Vi vurderte å kjøre samme opplegg som sfo, at ungene måtte meldes på innen en gitt frist, ellers mister de tilgang på plassen disse dagene. Men det fikk vi ikke lov til av kommunen. Sfo får lov, men ikke vi. Skjønn det den som kan. Anonymkode: 6aa50...47f Håper dere klager til kommunen. Dette er ikke greit. Anonymkode: c776c...baf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Selvfølgelig ikke. Men dette gjelder de færreste. Det jeg ønsker, er at de som vet de skal ha fri sier i fra og at man ikke tenker at det er greit å ha det åpent i tilfelle ungene kjeder seg en dag. Anonymkode: 6aa50...47f Du har fasiten her. Jeg forstår at ingen barnehageansatte er sure for at helsearbeidere må ha en viss form for fleksibilitet i julen, mtp barnepass. Men problemet er jo alle de foreldrene som ikke gidder å være med barna sine, som ellers i året. De er totalt utslitte etter vanlig helg og noen helligdager sammen med eget avkom, så de unnskylder seg med at «lille Ole elsker barnehagen, og savner vennene sine», og så sender de ham i barnehagen i romjula, når de selv har fri. Men hvis farmor plutselig tilbys seg å passe og gå på museum og kafé, så er jo ståa en annen. Jeg forstår frustrasjonen din, TS. Anonymkode: c2198...1b9 1 5
AprilLudgate Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det får vi ikke lov til av eier (kommunen). Hvis ikke, hadde vi selvfølgelig gjort det. Jeg har fri i dag, men skal på seinvakt i morgen, så da treffer jeg alle foreldrene. Kommer igjen til å spørre, men får mest sannsynlig bare beskjed om at de må se det an 🤷♀️ Anonymkode: 6aa50...47f Får ikke lov av kommunen? Jeg hadde barn i Oslo kommunes barnehage(r) samt skole/AKS. Alltid måtte melde på. Dette må styrer ta opp som sak. Man må kunne planlegge ressursbruken og sikkerhet/nok bemanning. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden Vi har frist for påmelding til dagene i romjulen første desember. De som ikke registrerer fri eller kommer innen fristen blir satt opp på fri. Anonymkode: 733ae...c8f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå