AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #1 Skrevet i går, 09:00 Har oppdaget at det foregår mye mer fysisk og verbal vold på barneskolen vi har barn. Voksne som ikke griper inn og lar barna håndtere selv. Forferdelig stygt ordbruk og rasisme. Dette er hverdagen og helt «normalt» for barn på denne skolen. Er det slik over alt? Hva har dere gjort der hvor det har vært mye av dette? Anonymkode: 93375...03d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:06 #2 Skrevet i går, 09:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har oppdaget at det foregår mye mer fysisk og verbal vold på barneskolen vi har barn. Voksne som ikke griper inn og lar barna håndtere selv. Forferdelig stygt ordbruk og rasisme. Dette er hverdagen og helt «normalt» for barn på denne skolen. Er det slik over alt? Hva har dere gjort der hvor det har vært mye av dette? Anonymkode: 93375...03d De håndterer det ikke noe særlig. Derfor har jentungen begynt å håndtere det selv, og gjør kort prosess. Guttene som prøver seg på trakassering og knuffing/dytting, blir lagt ned i bakken. Hun er prisgitt med naturlig styrke, god fysikk og karatekunnskaper. Anonymkode: 604a6...8bc 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:09 #3 Skrevet i går, 09:09 Vi har snakket om det i foreldregruppa, og snakket om hvor viktig det er å stoppe dette med en gang - slik at de blir "tatt hardt" om det er noe. Samt gitt støtte til lærerstaben om at de har myndighet til å snakke til barna våre. Det er en start, men opplever flere ganger at min jente kommer hjem å sier hun ble slått i ansiktet, at en lærer så det, men ikke sa ifra. Da tar jeg kontakt. Hver gang. Anonymkode: 336bf...811
AnonymBruker Skrevet i går, 11:09 #4 Skrevet i går, 11:09 Jeg jobber på en barneskole. Liker i utgangspunktet jobben min, men hovedproblemet er lite ressurser og at det er spart til beinet. Det er også svært begrenset hva jeg kan gjøre. Jeg har en av de tøffeste klassene på skolen , med 27 elever i en klasse - hvor 10 av de har meget store utfordringer. Vi snakker ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling. Jeg skal egentlig ha 2 assistenter inne i klassen til en hver tid i tillegg til meg, men selv det er ikke nok. Dette blir dessuten kuttet med en gang ved sykdom. Har vært alene noen dager , og det er ekstremt krevende. 3 av elevene hadde ikke vært i klasserommet hadde det vært for noen år siden, men nå skal alle inkluderes og hat rett på tilpasning. PPT har vært inne for å veilede , men det eneste de sier at man må tilrettelegge mer , ha mer praktisk tilnærming til de elevene det gjelder og gi pauser. Men lykke til med å drive mer praktisk med 27 stykker, gi passer til de som trenger det når de ikke kan gå ut av klasserommet uten å ødelegge noe , eller gå inn i andre klasserom. Mange timer er gode , men man kan omtrent glemme å prøve og ha en felles klassesamtale. Ledelsen sier at de vet det er en krevende klasse, men har lite rom for å gjøre noe med det. Jeg er noen ganger så sliten at alt av sykdommer går hardt utover meg, og jeg melder meg frivillig til å bli hjemme med barna hver eneste gang de er syke. Men da kommer jeg tilbake til masse meldinger om at det har vært krise når klassen har hatt vikarer. Anonymkode: cdc3a...f09 6
AnonymBruker Skrevet i går, 14:01 #5 Skrevet i går, 14:01 Jeg syns at det er svært viktig at barn lærer seg å håndtere små konflikter selv. Selvfølgelig er det på sin plass å kontakte lærer hvis barnet blir utsatt for mobbing og vold over lengre tid, men på i vår 2.klasse sendes det tydeligvis skolemelding om at noen hadde tatt lua til et barn, én gang. I går hadde sønnen min blitt spyttet i ansiktet av en medelev. Siden denne eleven vanligvis er en god kamerat, så oppfordret jeg barnet mitt om å håndtere denne konflikten selv. Anonymkode: 46003...e6b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:56 #6 Skrevet i går, 18:56 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber på en barneskole. Liker i utgangspunktet jobben min, men hovedproblemet er lite ressurser og at det er spart til beinet. Det er også svært begrenset hva jeg kan gjøre. Jeg har en av de tøffeste klassene på skolen , med 27 elever i en klasse - hvor 10 av de har meget store utfordringer. Vi snakker ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling. Jeg skal egentlig ha 2 assistenter inne i klassen til en hver tid i tillegg til meg, men selv det er ikke nok. Dette blir dessuten kuttet med en gang ved sykdom. Har vært alene noen dager , og det er ekstremt krevende. 3 av elevene hadde ikke vært i klasserommet hadde det vært for noen år siden, men nå skal alle inkluderes og hat rett på tilpasning. PPT har vært inne for å veilede , men det eneste de sier at man må tilrettelegge mer , ha mer praktisk tilnærming til de elevene det gjelder og gi pauser. Men lykke til med å drive mer praktisk med 27 stykker, gi passer til de som trenger det når de ikke kan gå ut av klasserommet uten å ødelegge noe , eller gå inn i andre klasserom. Mange timer er gode , men man kan omtrent glemme å prøve og ha en felles klassesamtale. Ledelsen sier at de vet det er en krevende klasse, men har lite rom for å gjøre noe med det. Jeg er noen ganger så sliten at alt av sykdommer går hardt utover meg, og jeg melder meg frivillig til å bli hjemme med barna hver eneste gang de er syke. Men da kommer jeg tilbake til masse meldinger om at det har vært krise når klassen har hatt vikarer. Anonymkode: cdc3a...f09 To spørsmål : Tenker du at det er forsvarlig av foreldre å sende barna sine inn i et miljø der det foregår ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling. Hadde dette foregått i et privat hjem hadde det kanskje vært en barnevernssak å eksponere andre barn for dette ? Til syvende og sist er det foreldre som har ansvaret for hvor vi sender ungene våre. Når det skal gis pauser, betyr ikke det at ungene mister undervisningstid? For skoledagen blir vel ikke forlenget tilsvarende? Anonymkode: 5b6fb...dfc 3
AnonymBruker Skrevet i går, 18:59 #7 Skrevet i går, 18:59 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg syns at det er svært viktig at barn lærer seg å håndtere små konflikter selv. Selvfølgelig er det på sin plass å kontakte lærer hvis barnet blir utsatt for mobbing og vold over lengre tid, men på i vår 2.klasse sendes det tydeligvis skolemelding om at noen hadde tatt lua til et barn, én gang. I går hadde sønnen min blitt spyttet i ansiktet av en medelev. Siden denne eleven vanligvis er en god kamerat, så oppfordret jeg barnet mitt om å håndtere denne konflikten selv. Anonymkode: 46003...e6b Og hvordan tenker du at det er fornuftig å håndtere å bli spyttet i ansiktet? Jeg hadde anmeldt dersom noen gjorde dette mot meg. Å bli spyttet i ansiktet er ikke en triviell liten ting, det er skikkelig drøyt. Anonymkode: 5b6fb...dfc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:00 #8 Skrevet i går, 19:00 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De håndterer det ikke noe særlig. Derfor har jentungen begynt å håndtere det selv, og gjør kort prosess. Guttene som prøver seg på trakassering og knuffing/dytting, blir lagt ned i bakken. Hun er prisgitt med naturlig styrke, god fysikk og karatekunnskaper. Anonymkode: 604a6...8bc Hjelper det? Eller skjer det likevel om og om igjen? Anonymkode: 5b6fb...dfc
AnonymBruker Skrevet i går, 19:03 #9 Skrevet i går, 19:03 Kan man melde skolen til barnevernet? Anonymkode: 2509a...591 3
AnonymBruker Skrevet i går, 19:13 #10 Skrevet i går, 19:13 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjelper det? Eller skjer det likevel om og om igjen? Anonymkode: 5b6fb...dfc Ikke henne du spør, men jeg har ei stor sterk jente som reagerer omtrent på samme måte. "Legger i bakken" er å overdrive, men hun har dyttet dem ganske kraftig og tydelig vist at hun er sterk. Det hjelper på den måten at de ikke tør å prøve seg på akkurat henne, men det hjelper absolutt ingenting for de jentene som er små og tynne. Heldigvis er situasjonen her en del bedre i år enn det var i fjor ettersom noen av de verste har flyttet eller byttet skole, men jeg kjenner skremmende godt igjen beskrivelsen. Anonymkode: 41642...8ab 1 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): To spørsmål : Tenker du at det er forsvarlig av foreldre å sende barna sine inn i et miljø der det foregår ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling. Hadde dette foregått i et privat hjem hadde det kanskje vært en barnevernssak å eksponere andre barn for dette ? Til syvende og sist er det foreldre som har ansvaret for hvor vi sender ungene våre. Når det skal gis pauser, betyr ikke det at ungene mister undervisningstid? For skoledagen blir vel ikke forlenget tilsvarende? Anonymkode: 5b6fb...dfc Nei, jeg tenker ikke det. Har meldt til barnevern, og de er inne- men veiledning som de tilbyr er frivillig... Jeg har ikke makt til å overstyre dette. Jo, det betyr at unger mister undervisningstid i klasserommet når det gis pauser - men pausene kan jo bestå av tid på sløyd, sosial læring, praktisk arbeid osv. som også kan forsvares gjennom læreplanen - ved kompentansemålene eller generell del av læreplanen som handler om mer overordna verdier som skal videreformidles til elevene. Utfordringen er at disse pausene til de aktuelle elevene krever ekstra ressurser. Jeg har meldt avvik flere ganger, sagt ifra til ledelsen, sagt at foreldrene skal gå videre når jeg får hendevendelser som jeg ikke har makt til å gjøre noe med osv. Anonymkode: cdc3a...f09
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, jeg tenker ikke det. Har meldt til barnevern, og de er inne- men veiledning som de tilbyr er frivillig... Jeg har ikke makt til å overstyre dette. Jo, det betyr at unger mister undervisningstid i klasserommet når det gis pauser - men pausene kan jo bestå av tid på sløyd, sosial læring, praktisk arbeid osv. som også kan forsvares gjennom læreplanen - ved kompentansemålene eller generell del av læreplanen som handler om mer overordna verdier som skal videreformidles til elevene. Utfordringen er at disse pausene til de aktuelle elevene krever ekstra ressurser. Jeg har meldt avvik flere ganger, sagt ifra til ledelsen, sagt at foreldrene skal gå videre når jeg får hendevendelser som jeg ikke har makt til å gjøre noe med osv. Anonymkode: cdc3a...f09 Det er jo SKOLEN og evt deg selv som lærer som må veiledes når miljøet på skolen er som beskrevet. Det er ikke foreldrene som har ansvaret der. Det er ikke hjemme hos foreldrene 27 barn eksponeres for ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling Anonymkode: 5b6fb...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan man melde skolen til barnevernet? Anonymkode: 2509a...591 Det tror jeg ikke. Høres ut som læreren som postet i tråden meldte foreldrene til barnevernet, selv om det var skolen og henne selv som har ansvaret for miljøet der barna opplever "ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling" Synes skikkelig synd på disse ungene. Skammelig at det ikke er noen voksne hjemme på skolen som tar grep. Anonymkode: 5b6fb...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har meldt avvik flere ganger, sagt ifra til ledelsen, sagt at foreldrene skal gå videre når jeg får hendevendelser som jeg ikke har makt til å gjøre noe med osv. Anonymkode: cdc3a...f09 Skolen har vel ordensregler man systematisk kan benytte seg av. Hvis ikke må dere ta grep og oppdatere disse. Gjetter at dere ikke systematisk utviser for brudd på reglementet og ringer foreldrene og ber de hente. Anonymkode: 5b6fb...dfc
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har oppdaget at det foregår mye mer fysisk og verbal vold på barneskolen vi har barn. Voksne som ikke griper inn og lar barna håndtere selv. Forferdelig stygt ordbruk og rasisme. Dette er hverdagen og helt «normalt» for barn på denne skolen. Er det slik over alt? Hva har dere gjort der hvor det har vært mye av dette? Anonymkode: 93375...03d Les opplæringsloven og skolens reglement. Ta kontakt umiddelbart når hendelser oppstår og krev at de tar grep. Følg opp etter en uke dersom tiltak ikke er på plass. Følg opp dersom tiltak er ineffektive. Klag til statsforvalter dersom skolen ikke tar grep. Hvis skolereglementer åpner for f eks å utvise og ingen blir utvist etter vold e.l., er det noen som ikke gjør jobben sin. Hvis det ikke fører frem kanskje du kan flytte ungen til en privatskole der elendig oppførsel ikke er normalisert og akseptert av ledelsen. Anonymkode: 5b6fb...dfc 1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden Trist å lese. Virker som det bare blir mer og mer og mer. På en ungdomsskole på mitt hjemsted er det over dobling av mobbetallene siden i fjor. Det er mobbing, utestenging, trusler og vold. Det er flere barn som vegrer seg til å gå på skolen. Foreldre er fortvilt. Flere foreldre har kommet med konkrete forslag til tiltak til kommunen der de kan kalle inn til foreldremøte, men ingenting har blitt gjort. Trist utvikling. årsaken er vel en miks av så mangt. Men tiltakene burde vært å sette inn flere ressurser der barn som mobber og plager andre får hjelp. Blir skjermet fra de andre elevene og får komme tilbake når de har endret adferd. Anonymkode: b0404...934 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Les opplæringsloven og skolens reglement. Ta kontakt umiddelbart når hendelser oppstår og krev at de tar grep. Følg opp etter en uke dersom tiltak ikke er på plass. Følg opp dersom tiltak er ineffektive. Klag til statsforvalter dersom skolen ikke tar grep. Hvis skolereglementer åpner for f eks å utvise og ingen blir utvist etter vold e.l., er det noen som ikke gjør jobben sin. Hvis det ikke fører frem kanskje du kan flytte ungen til en privatskole der elendig oppførsel ikke er normalisert og akseptert av ledelsen. Anonymkode: 5b6fb...dfc Enig! Meld mobbesak til rektor og krev aktivitetsplan. Dette har rektor 5 dager på å gjøre. Hvis ikke meld til Statsforvalteren. kontakt også kontrollutvalget i kommunen du bor i da de kan gå inn med tilsyn på skolen. Barn og unge skal bli prioritert Anonymkode: b0404...934 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trist å lese. Virker som det bare blir mer og mer og mer. På en ungdomsskole på mitt hjemsted er det over dobling av mobbetallene siden i fjor. Det er mobbing, utestenging, trusler og vold. Det er flere barn som vegrer seg til å gå på skolen. Foreldre er fortvilt. Flere foreldre har kommet med konkrete forslag til tiltak til kommunen der de kan kalle inn til foreldremøte, men ingenting har blitt gjort. Trist utvikling. årsaken er vel en miks av så mangt. Men tiltakene burde vært å sette inn flere ressurser der barn som mobber og plager andre får hjelp. Blir skjermet fra de andre elevene og får komme tilbake når de har endret adferd. Anonymkode: b0404...934 Skjønner veldig godt at enkelte barn ikke vil gå. Hadde ikke ønsket et slik arbeidsmiljø selv. Det er veldig dessverre altfor vanlig at de som utagerer ikke blir skjermet selv om reglementene som regel gir rom for dette. Anonymkode: 5b6fb...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har oppdaget at det foregår mye mer fysisk og verbal vold på barneskolen vi har barn. Voksne som ikke griper inn og lar barna håndtere selv. Forferdelig stygt ordbruk og rasisme. Dette er hverdagen og helt «normalt» for barn på denne skolen. Er det slik over alt? Hva har dere gjort der hvor det har vært mye av dette? Anonymkode: 93375...03d Skolen klarte ikke håndtere det, foreldre lukket øyne og ører. Så vi byttet til privatskole, og her er alt annerledes. Beste avgjørelsen jeg noen gang har gjort! Anonymkode: 4121c...d63 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo SKOLEN og evt deg selv som lærer som må veiledes når miljøet på skolen er som beskrevet. Det er ikke foreldrene som har ansvaret der. Det er ikke hjemme hos foreldrene 27 barn eksponeres for ekstremt grovt språkbruk, kasting av gjenstander uten forvarsel, svært nedsettende og rasistiske uttalelser og plutselig hyling Anonymkode: 5b6fb...dfc Hva mener dere egentlig at barnevernet skal gjøre på skolen? Husk at skolen også har ansvaret for de 10 barna (i dette tilfellet) som driver med vold og bråk, ikke bare de 17 andre. De kan ikke bare sende dem hjem eller sperre dem inne et sted for å beskytte de andre. Tidligere ble slike barn sendt til "skolehjem" og andre institusjoner for vanskelige barn, men det gikk i mange tilfeller ikke spesielt bra med dem (for å si det mildt), så det er ingen fasit. Anonymkode: 41642...8ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå