Gå til innhold

Ville dere tatt influensavaksine i første trimester?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får tilbud om influensavaksine gjennom jobben når jeg er 6+0. Tilbudet er ikke fordi jeg jobber i helsevesenet eller noe slikt. Vet ikke EL.

Jeg vet at anbefalingen for friske gravide er andre trimester, men da er jeg i så fall allerede i januar og godt inn i influensasesongen. Det står så mye om influensasesongen i avisene i år igjen, at det bekymrer meg. Men ærlig talt, akkurat nå bekymrer alt meg 😭

Jeg har forsøkt å søke opp fordeler og ulemper ved å ta vaksinen i første eller andre trimester, men det virker som om det egentlig skal være trygt uansett.

Planen min er å bare møte på vaksinetimen og informere om at jeg er gravid, og så får de gjøre en vurdering der og da.

Men hva tenker dere?

Anonymkode: 4e2d3...9b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får tilbud om influensavaksine gjennom jobben når jeg er 6+0. Tilbudet er ikke fordi jeg jobber i helsevesenet eller noe slikt. Vet ikke EL.

Jeg vet at anbefalingen for friske gravide er andre trimester, men da er jeg i så fall allerede i januar og godt inn i influensasesongen. Det står så mye om influensasesongen i avisene i år igjen, at det bekymrer meg. Men ærlig talt, akkurat nå bekymrer alt meg 😭

Jeg har forsøkt å søke opp fordeler og ulemper ved å ta vaksinen i første eller andre trimester, men det virker som om det egentlig skal være trygt uansett.

Planen min er å bare møte på vaksinetimen og informere om at jeg er gravid, og så får de gjøre en vurdering der og da.

Men hva tenker dere?

Da jeg var gravid sist gang var det i hvert fall anbefalt med vaksine i andre trimester, dersom retningslinjene inne har endret seg, hadde jeg forholdt meg til det. Mest sannsynlig tåler du influensa om du får den før andre trimester.

Anonymkode: 53404...751

Skrevet

Det er jo ikke sånn at det er negativt å ta den i første trimester, selv om det først er i andre trimester man mener at det er særskilt viktig for gravide å ta den. 

Anonymkode: eb614...e7e

• Liker 1
Skrevet

Trodde den kunne tas i alle trimester? Det fikk jeg beskjed om da jeg tok den i oktober. 

Anonymkode: ba53b...9a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trodde den kunne tas i alle trimester? Det fikk jeg beskjed om da jeg tok den i oktober. 

Anonymkode: ba53b...9a5

Det kan den. Poenget er at den er «grei å ta» for de fleste og «anbefalt» (som i at man aktivt oppfordrer til) for andre. Gravide i første trimester har ganske normal risiko for alvorlig influensasykdom, mens gravide i andre og tredje trimester har forhøyet risiko for å bli temmelig alvorlig syke.

Så hvis du kommer deg gjennom hele influensasesongen uten å bikke over i andre trimester, da er det bare å forholde seg til influensavaksinen på samme måte som alle andre sesonger. Ta den gjerne, men det går fint å droppe. Hvis du i løpet av influensasesongen kommer over i andre eller til og med tredje trimester, da bør du sterkt vurdere å ta den selv hvis du sløyfer den andre år. 

Anonymkode: eb614...e7e

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde aldri tatt noen som helst vaksiner i graviditeten. 

Anonymkode: 1b348...324

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

jeg har nettopp selv blitt gravid og har tenkt til å ta den, men får spørre legen når jeg har time der senere i dag

Anonymkode: fe5c6...224

• Liker 1
Skrevet

Hadde følt meg mye tryggere MED vaksine enn uten, også om jeg var gravid. Vaksinen kan brukes av gravide i alle tre trimester. Det er bare at det finnes mer statistikk om 2. og 3. trimester. 

Og når det gjelder aluminium: kilder som frukt, grønnsaker, korn, drikkevann, deodoranter og matvareemballasje bidrar med aluminium hver eneste dag. Mengden er enormt mye større enn den mengden som man får fra aluminiumssalter i vaksiner.  

Anonymkode: c1bd8...853

Skrevet

Gjetter på at en av årsakene til at vaksinen ikke direkte anbefales i første trimester er for å unngå at folk som spontanaborterer (hvilket oftere skjer i første trimester av ulike årsaker) skylder på vaksinen.

Anonymkode: 12277...2cf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok alle vaksinene covid,influensa og kikhoste (kikhoste var vel ikke før etter uke 26 eller noe sånt, tok den i januar i år). Ville ikke tatt noe i 1 trimester. Jeg fikk kronisk migrene av covidvaksinen, men det er jo ikke en vanlig bivirkning(håper jeg). Ble også kjempe syk med influensa i 3 trimester, trodde jeg skulle hoste opp lungene av og til. Så jeg slapp ikke unna. 

Anonymkode: e181e...2a9

Skrevet

Da jeg var gravid i 2001 var det ikke noe snakk om influensavaksine.

Det var jo influensa da også

Anonymkode: b930e...5b2

Skrevet

Nope. 

Anonymkode: 106e6...5e4

Skrevet

Jeg ville tatt den i andre trimester, med mindre sesongen gjorde at det ville vært lurt før. Og nå er det slik at sesongen gjør at det er lurt å ta den nå 

Anonymkode: 10c8f...481

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hadde aldri tatt noen som helst vaksiner i graviditeten. 

Anonymkode: 1b348...324

Helt enig. Jeg sa nei til de jeg har fått tilbud om. Vi så jo hvordan corona vaksinen gikk etter ett par år. Man vet aldri. Kvinner har klart seg i all tid som uvaksinerte under svangerskap. 

Anonymkode: fff7c...dcd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Jeg sa nei til de jeg har fått tilbud om. Vi så jo hvordan corona vaksinen gikk etter ett par år. Man vet aldri. Kvinner har klart seg i all tid som uvaksinerte under svangerskap. 

Anonymkode: fff7c...dcd

Er enig med deg når det gjelder covid vaksine. kikhoste og influensa vaksiner er en del "eldre" og mye mer utprøvde enn covid, så da har man mye bedre data for å anbefale de. Fortsatt opp til hver enkelt å ta beslutningen, men det var nok for meg. 

Anonymkode: 26dc6...55b

Skrevet

Gravide har høyere risiko for alvorlig sykdom på grunn av influensa enn andre. Risikoen øker jo lenger ut i svangerskapet du kommer, og ved noen kroniske sykdommer.

Influensasykdom kan blant annet føre til alvorlig lungebetennelse. Hvis du blir alvorlig syk, utgjør dette også en fare for fosteret. Influensa gir noe økt risiko for dødfødsel og for spedbarn kan sykdommen være alvorlig.

Influensavaksine beskytter deg under svangerskapet og barnet ditt den første tiden etter fødselen. Gravide kan vaksineres når som helst i svangerskapet, men vil ha best nytte av vaksinen i 2. og 3. trimester. Hvis du har annen kronisk sykdom bør du vaksineres i 1. trimester. Anbefalingen for gravide gjelder for influensasesongen (høst og vinter).

Dette stod på Helsenorge. Er ikke farlig å ta den i første trimester. Det er bare det at den har større nytte i andre trimester 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 11.45):

Da jeg var gravid i 2001 var det ikke noe snakk om influensavaksine.

Det var jo influensa da også

Anonymkode: b930e...5b2

Nå er det over 20 år siden da, og er gjort en del forskning på dette i ettertid

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 9.46):

Men hva tenker dere?

Jeg for min del droppet den i alle fire svangerskap. Jeg sier derimot ikke at DU skal gjøre det. Jeg reagerer svært dårlig på influensavaksiner, og orket ikke å bli langvarig syk av vaksinen i tillegg til kvalme, bekkenløsning og alle de andre "nydelige" tingene.

Anonymkode: 5387a...253

AnonymBruker
Skrevet

Tar influensavaksinen årlig, og tatt den i ulike trimestre for hver graviditet. Så jeg hadde tatt den. 

Anonymkode: 7d6b5...0b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...