Gå til innhold

Ville dere tatt influensavaksine i første trimester?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får tilbud om influensavaksine gjennom jobben når jeg er 6+0. Tilbudet er ikke fordi jeg jobber i helsevesenet eller noe slikt. Vet ikke EL.

Jeg vet at anbefalingen for friske gravide er andre trimester, men da er jeg i så fall allerede i januar og godt inn i influensasesongen. Det står så mye om influensasesongen i avisene i år igjen, at det bekymrer meg. Men ærlig talt, akkurat nå bekymrer alt meg 😭

Jeg har forsøkt å søke opp fordeler og ulemper ved å ta vaksinen i første eller andre trimester, men det virker som om det egentlig skal være trygt uansett.

Planen min er å bare møte på vaksinetimen og informere om at jeg er gravid, og så får de gjøre en vurdering der og da.

Men hva tenker dere?

Anonymkode: 4e2d3...9b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får tilbud om influensavaksine gjennom jobben når jeg er 6+0. Tilbudet er ikke fordi jeg jobber i helsevesenet eller noe slikt. Vet ikke EL.

Jeg vet at anbefalingen for friske gravide er andre trimester, men da er jeg i så fall allerede i januar og godt inn i influensasesongen. Det står så mye om influensasesongen i avisene i år igjen, at det bekymrer meg. Men ærlig talt, akkurat nå bekymrer alt meg 😭

Jeg har forsøkt å søke opp fordeler og ulemper ved å ta vaksinen i første eller andre trimester, men det virker som om det egentlig skal være trygt uansett.

Planen min er å bare møte på vaksinetimen og informere om at jeg er gravid, og så får de gjøre en vurdering der og da.

Men hva tenker dere?

Anonymkode: 4e2d3...9b2

Da jeg var gravid sist gang var det i hvert fall anbefalt med vaksine i andre trimester, dersom retningslinjene inne har endret seg, hadde jeg forholdt meg til det. Mest sannsynlig tåler du influensa om du får den før andre trimester.

Anonymkode: 53404...751

AnonymBruker
Skrevet

Alliminium kan ha en dårlig effekt på fosteret det går rett inn i blodet. Alliminium påvirker hjernen. 

Anonymkode: e51d0...96f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sånn at det er negativt å ta den i første trimester, selv om det først er i andre trimester man mener at det er særskilt viktig for gravide å ta den. 

Anonymkode: eb614...e7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som er stemplet trygt men som likevell har bivirkninger og effekt på foster 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alliminium kan ha en dårlig effekt på fosteret det går rett inn i blodet. Alliminium påvirker hjernen. 

Alliminium i deodoranter, sminke, tamponger, frukt, grønnsaker, vann, korn, tannkrem.

Anonymkode: 29e54...652

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trodde den kunne tas i alle trimester? Det fikk jeg beskjed om da jeg tok den i oktober. 

Anonymkode: ba53b...9a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette rett og slett bare piss. 

1) Influensavaksiner i Norge inneholder null - 0 - aluminium. Ikke at det ville vært farlig i disse mengdene uansett, men den inneholder null.

2) Aluminium, som altså uansett ikke finnes i denne vaksinen, går ikke «rett inn i blodet». Når aluminium i minimale mengder brukes i vaksiner er det bundet i salt, og det går i en muskel. Det krysser aldri - uten unntak - blod-hjerne-barrieren.

3) En enkelt kopp te inneholder over 20 ganger den mengde aluminium du får i deg av en vaksine. En banan 10 ganger, en brødskive 5 ganger. En runde med deodorant 100 ganger. Men denne vaksinen inneholder altså null aluminium, ikke bare «veldig lite» heller. 

Så alt du sier her er rett og slett løgn. Det er ikke min mening, det er et objektivt faktum. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alliminium i deodoranter, sminke, tamponger, frukt, grønnsaker, vann, korn, tannkrem.

Anonymkode: 29e54...652

Ja og man for i seg for mye det tar 7 år å få det ut av kroppen kroppen samler det opp og man skal ha minst muligt der må vi alle ta mer annsvar hvis vi skal ta vaksiner burde vi alle bruke produkter uten alliminium for å minske den negative  helseeffekten. Tungmetaller er ikke til å tulle med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette rett og slett bare piss. 

1) Influensavaksiner i Norge inneholder null - 0 - aluminium. Ikke at det ville vært farlig i disse mengdene uansett, men den inneholder null.

2) Aluminium, som altså uansett ikke finnes i denne vaksinen, går ikke «rett inn i blodet». Når aluminium i minimale mengder brukes i vaksiner er det bundet i salt, og det går i en muskel. Det krysser aldri - uten unntak - blod-hjerne-barrieren.

3) En enkelt kopp te inneholder over 20 ganger den mengde aluminium du får i deg av en vaksine. En banan 10 ganger, en brødskive 5 ganger. En runde med deodorant 100 ganger. Men denne vaksinen inneholder altså null aluminium, ikke bare «veldig lite» heller. 

Så alt du sier her er rett og slett løgn. Det er ikke min mening, det er et objektivt faktum. 

Jo alke vaksiner har alliminium ellers hadde ikke vaksinene funket. Les og lær. ALLE vaksiner i norge i slle land har alliminium

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trodde den kunne tas i alle trimester? Det fikk jeg beskjed om da jeg tok den i oktober. 

Anonymkode: ba53b...9a5

Det kan den. Poenget er at den er «grei å ta» for de fleste og «anbefalt» (som i at man aktivt oppfordrer til) for andre. Gravide i første trimester har ganske normal risiko for alvorlig influensasykdom, mens gravide i andre og tredje trimester har forhøyet risiko for å bli temmelig alvorlig syke.

Så hvis du kommer deg gjennom hele influensasesongen uten å bikke over i andre trimester, da er det bare å forholde seg til influensavaksinen på samme måte som alle andre sesonger. Ta den gjerne, men det går fint å droppe. Hvis du i løpet av influensasesongen kommer over i andre eller til og med tredje trimester, da bør du sterkt vurdere å ta den selv hvis du sløyfer den andre år. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo alke vaksiner har alliminium ellers hadde ikke vaksinene funket. Les og lær. ALLE vaksiner i norge i slle land har alliminium

Dette er nok en gang helt usant og vitner om at du ikke har den minste peiling på vaksiner. 

Ikke alle vaksiner inneholder aluminium som såkalt adjuvans. Influensavaksinene her til lands, alle de fem som er godkjent for bruk i Norge, er altså blant de som ikke inneholder aluminium. Så er det selvsagt sånn at det ikke er farlig med så små doser uansett, du får altså i deg 10 ganger mer av en enkelt banan, men her er det altså 0. Helt 0. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri tatt noen som helst vaksiner i graviditeten. 

Anonymkode: 1b348...324

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som skjer? Jeg er bare i 40 åra da, så ikke helt eldgammel ennå, men det er da ikke lenge siden at det var helt uhørt at en gravid kvinne skulle vaksineres for noe som helst. Under 10 år siden jeg fødte sist. Selv da var det ingen vaksiner anbefalt under graviditet. 

Anonymkode: 1b5e8...d9a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er mye som er stemplet trygt men som likevell har bivirkninger og effekt på foster 

Ingen virkning uten bivirkning. Du må forstå hva bivirkninger er; kalkulert risiko. Det er heller ikke "stemplet", men vitenskapelig fundert. TS må veie den ørlille risikoen det å ta vaksine innebærer, opp mot risikoen ved å bli alvorlig syk av influensa.

Anonymkode: 7ad5c...9ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som skjer? Jeg er bare i 40 åra da, så ikke helt eldgammel ennå, men det er da ikke lenge siden at det var helt uhørt at en gravid kvinne skulle vaksineres for noe som helst. Under 10 år siden jeg fødte sist. Selv da var det ingen vaksiner anbefalt under graviditet. 

Dette er jo helt feil. Jeg fikk influensa mot svineinfluensa da jeg var gravid i 2009/10, og da jeg var gravid for to år siden fikk jeg vaksine mot kikhoste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo helt feil. Jeg fikk influensa mot svineinfluensa da jeg var gravid i 2009/10, og da jeg var gravid for to år siden fikk jeg vaksine mot kikhoste. 

Vaksine

AnonymBruker
Skrevet

jeg har nettopp selv blitt gravid og har tenkt til å ta den, men får spørre legen når jeg har time der senere i dag

Anonymkode: fe5c6...224

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodde du under en stein? Jeg var gravid for ni år siden, og da ble jeg anbefalt (og tok selvfølgelig) influensavaksinen.

Anonymkode: 12277...2cf

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...