Gå til innhold

Helt flat på lamictal

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går på lamictal for bipolar type 2 og det har hatt veldig god effekt mot depresjonene mine. Merker derimot at jeg har blitt mye flat og føler jeg har blitt et kjedelig menneske. Er ikke i nærheten like sosial, har fått mindre empati for andre og føler alt er litt "døll". Er dette normale bivirkninger? Jeg kan ikke se for meg å gå av heller, da vil livet mitt gå rett vest. Har hatt det så trøblete før jeg ble medisinert.

Anonymkode: 47848...a7a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er en ganske vanlig effekt av Lamictal dessverre. 

Jeg brukte Lamictal, men opplevde ikke tilstrekkelig effekt. Nå bruker jeg litium og merker mye bedre effekt og lite bivirkninger. Humøret mitt føles som "meg". Har også bipolar 2.

Anonymkode: d38ba...ae9

Skrevet

Jeg har ikke den erfaringen, så det slår nok ulikt ut hos person til person. Har og bipolar 2. Men jeg må gå på relativt høy dose for å ha effekt. Så mulig det har noe med hvordan man forbrenner medisin også. Jeg vet ikke, bare en tanke. Ble derimot helt flat og veldig rar både i kropp og hode av ssri. Fikk dette før jeg visste at jeg ikke hadde vanlig depresjon, men bipolar 2. merker likevel restsymptomer som nedstemthet og uro i kroppen. Virker som jeg egentlig aldri har en «normal» periode. Hvordan er det for dere andre med bipolar 2. flere enn meg som føler at man omtrent «alltid» er i en episode, at en episode overlapper en annen? Føler meg ofte også «tom». Men dette har jeg gjort så lenge jeg kan huske, og lenge før medisiner.

Anonymkode: 564fa...185

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke den erfaringen, så det slår nok ulikt ut hos person til person. Har og bipolar 2. Men jeg må gå på relativt høy dose for å ha effekt. Så mulig det har noe med hvordan man forbrenner medisin også. Jeg vet ikke, bare en tanke. Ble derimot helt flat og veldig rar både i kropp og hode av ssri. Fikk dette før jeg visste at jeg ikke hadde vanlig depresjon, men bipolar 2. merker likevel restsymptomer som nedstemthet og uro i kroppen. Virker som jeg egentlig aldri har en «normal» periode. Hvordan er det for dere andre med bipolar 2. flere enn meg som føler at man omtrent «alltid» er i en episode, at en episode overlapper en annen? Føler meg ofte også «tom». Men dette har jeg gjort så lenge jeg kan huske, og lenge før medisiner.

Anonymkode: 564fa...185

Jeg føler slitenhet, motivasjon og delvis konsentrasjonsevne fortsatt er dårlig etter depressive perioder, selv om alt annet er bra. Det kan liksom fortsatt være et slit å dusje og holde det rent hjemme, eller vanskelig å lese bøker, selv om jeg ikke er direkte deprimert. Tom tror jeg ikke at jeg føler meg da. 

Jeg har forresten også veldig dårlig erfaring med SSRI, for min del utløste Zoloft en helt jævlig og lang blandet episode. 

Anonymkode: d38ba...ae9

Skrevet

Har bipolar lidelse type 2 og bruker Lamictal. De siste månedene har jeg følt meg tom, har lite motivasjon og blir verken sint eller glad. Bilen havarerte og jeg tenkte «hm, det var kjipt», og ferdig med det. Men det går i perioder som dere vet.

Avventer å høre med legen om jeg skal justere noe, gidder ikke gjøre noe med det nå. 

Anonymkode: fa491...898

Skrevet

Det går alltid an å høre med legen om det finnes enten andre alternativer eller om det går an å endre på dose.

❤️ 

Anonymkode: d910b...8cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har bipolar lidelse type 2 og bruker Lamictal. De siste månedene har jeg følt meg tom, har lite motivasjon og blir verken sint eller glad. Bilen havarerte og jeg tenkte «hm, det var kjipt», og ferdig med det. Men det går i perioder som dere vet.

Avventer å høre med legen om jeg skal justere noe, gidder ikke gjøre noe med det nå. 

Haha.. Når du forteller om bilen.. Før var jeg så oppgitt over småting/store ting at jeg ammet i et stort, mørkt hull… Nå er det som du sier.. Ja, ja😂 Er ikke like mange bekymringer lenger da i hvertfall 

Anonymkode: 59dc5...19c

Skrevet

Det kan jo være veldig trivelig å være hypoman, men selv om du er vant til det betyr det ikke at det er normalt. Det er altså ikke sikkert du er så "flat" som du tror, det er bare at kontrasten mellom din vanlige tilstand og et normalt følelsesliv er så stor.

Anonymkode: 3880e...2ca

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering.

veronica<3, mod.

Skrevet

Er ikke sikkert du er så flat som du tror. Bare at du er vant til ting går i hundre.

Anonymkode: b2008...2cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Haha.. Når du forteller om bilen.. Før var jeg så oppgitt over småting/store ting at jeg ammet i et stort, mørkt hull… Nå er det som du sier.. Ja, ja😂 Er ikke like mange bekymringer lenger da i hvertfall 

Anonymkode: 59dc5...19c

Det er positive deler med å være «flat» ja 😅 i dag fikk jeg en regning på 5000 som jeg i utgangspunktet ikke skulle hatt. Men jeg kan ikke bevise det siden jeg har byttet e-post , så må bare betale. Kjipt, men. Får ikke gjort noe. Tidligere hadde jeg lagt meg ned og revurdert livet, men får bare bla opp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 8.10):

Går på lamictal for bipolar type 2 og det har hatt veldig god effekt mot depresjonene mine. Merker derimot at jeg har blitt mye flat og føler jeg har blitt et kjedelig menneske. Er ikke i nærheten like sosial, har fått mindre empati for andre og føler alt er litt "døll". Er dette normale bivirkninger? Jeg kan ikke se for meg å gå av heller, da vil livet mitt gå rett vest. Har hatt det så trøblete før jeg ble medisinert.

Anonymkode: 47848...a7a

Jeg skal fortelle noe jeg opplevde for mange år siden.

Jeg ble plutselig singel etter er langt ekteskap. Det skjedde enormt mye vondt i ettertid. Jeg ble innlagt på dps fordi jeg omtrent ikke klarte meg selv.

Der snakket jeg med psykolog og plutselig en dag så hadde jeg diagnosen bipolar type 2. Helt ærlig så visste jeg ikke at jeg ble utredet for det engang. Jeg hadde så vekslende humør den tiden alt fra skikkelig gråt til latterkrampe.

Jeg begynte med Lamictal og gikk på det i 4 år. Jeg bare bestemte meg og sa til fastlegen at jeg vil ikke gå på de mer, jeg føler meg helt flat i humøret.

I ettertid så har fastlege og jeg snakket om dette og fastlegen sa han aldri hadde mistenkt meg for å være bipolar. Han kunne likevel ikke si noe da avgjørelsen var tatt av en psykolog under en periode hvor jeg var skikkelig ustabil.

Jeg har aldri tatt noe mer Lamictal eller andre medisiner som skal hjelpe på humør og velstand. Det tok lang tid, men nå er jeg helt i vater og har vært det i mange år.

Lamicta er faens verk, det ødelegger mennesker. Medisinene gjør så selve problemet ikke kan jobbes med fordi de demper humøret. Man føler ingen veldig glede, men heller ingen dyp sorg. Helt ærlig følte jeg meg lettere lei meg i disse 4 årene.

Anonymkode: 706ef...67c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg kjenner igjen det du skriver om reaksjon på havarert bil. Jeg ble plutselig alene med alt av utgifter til bolig. Min lønn strakk ikke til det, så regningene ble betalt ettersom jeg fikk lønn og ork til å betale. Det endte opp med at boliglånet ble misligholdt fordi jeg prioriterte andre viktige regninger som strøm, mat, drivstoff til bil så jeg kom på jobb etc. En dag dumpet ett brev fra banken i postkassa og det var regning på hele boliglånet (7 sifret beløp) som skulle betales innen 2 uker. Jeg fikk ikke sjokk og bare slang brevet i haugen med alt det andre og fikk ikke økt puls i det hele tatt. Brydde meg virkelig ikke. Jeg fikk heldigvis hjelp og fikk snakket med arb.giver og bank. Endte med høyere stilling og at lånet ble betalt punktlig. Bor fremdeles i samme bolig den dag i dag.

Opplevde flere ting som kunne gjort så jeg ble lei meg tidligere, men det gikk like mye inn på meg som om naboen sa hun hadde bakt boller. Brydde meg nada og niks.

Anonymkode: 706ef...67c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...