Mandarina Skrevet 1. april 2006 #1 Skrevet 1. april 2006 Ja jeg tenkte jeg skulle lage en stoooor porsjon med bolognese saus og ha de på glass (dette er vel uproblematisk vel, bare til å ha det varmt nok når jeg heller det oppi glassene?) Noen andre ideer til ting jeg kan lage stort av og ha på glass? Kan jeg gjøre det med carbonara saus? (evt noen som har en grunnoppskrift til kun sausen , ikke kjøtt i) Ble plutselig så lei av å kjøpe ferdigmat
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #2 Skrevet 1. april 2006 Lag gjerne opp store porsjoner og hell på glass, men putt det i fryseren. Å hermetisere er en litt mer omstendelig prosess enn å helle noe varmt på glass. Jeg bruker å lage opp store porsjoner av lasagne å fryse - deler opp i passe porsjoner før jeg frysr ned og varmer opp i microovnen. Kjempegreit. Kan også fint fryse ned pizzasaus. Jeg vet ikke hva som er i carbonarasaus, så vet ikke om du kan fryse ned det.
Gjest Lea Skrevet 1. april 2006 #4 Skrevet 1. april 2006 Pastasaus er relativt raskt å lage, så jeg tror neppe at du sparer så mye tid på å heller over på glass. Ingrediensene holder seg lenge, så du kan godt kjøpe inn mye om gangen og lage etter hvert. Min oppskrift er (ca 4 pers.) 2 bokser hakkede tomater 1 liten boks tomatpurè 1 liten boks vann (bruk den tomme boksen fra tomatopureen) Krydder (Basilikum, pepper, timian e.l.) Kok opp alt sammen og la det putre i 15-30 minutter. Jo lengre den får stå, jo bedre er den. Men det går fint med 15 minutter også. Jeg pleier å steke opp kjøttdeig når jeg kjøper på tilbud eller i Sverige. Steker sammen med finhakket løk og pakker ned i poser som slenges i fryseren. Disse "klumpene tiner fort i varm pastasaus og sparer meg for en del oppvask. Men om du ikke har fryser, så er det kanskje ikke så nyttig dette...
Mandarina Skrevet 1. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2006 Lag gjerne opp store porsjoner og hell på glass, men putt det i fryseren. Å hermetisere er en litt mer omstendelig prosess enn å helle noe varmt på glass. ← Hmm...det visste jeg ikke....Har ikke tid til å stå og lage mat, så hvis jeg tenkte dette var en lur ide i stedet for vanlige pastaglass. Hvordan hermetiserer man da.. ?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #6 Skrevet 1. april 2006 Jeg har ikke frys! ← Ok, da må du hermetisere da - men det er ikke verdt den jobben. Alle glassene må selvfølgelig være helt rene (lokkene også), så må de steriliseres, det må også øsa som du bruker til å få sausen oppi glassene være. Sterilisere dem gjør du i ovnen, du må ikke berøre glass eller lokk på innsiden eller på kanten etter at de er sterilisert - fordi du ikke er helt steril på hendene. Uff - det er bare sån innmari mye styr - jeg har gjort det en gang og aldri mer.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #7 Skrevet 1. april 2006 Hvordan hermetiserer man da.. ? ← Ga deg en kort innføring over her - hele prosessen har jeg glemt/fortrengt.
Plym Skrevet 2. april 2006 #8 Skrevet 2. april 2006 Carbonarasaus er jo bare egg pisket sammen med revet parmesanost (evt fløte for de som liker det) som du blander rett inn i nykokt pasta. Det er så fort gjort at det ikke ville hatt noe for seg å ha det ferdig om det var mulig:)
Gjest allium Skrevet 2. april 2006 #9 Skrevet 2. april 2006 Ok, da må du hermetisere da - men det er ikke verdt den jobben. Alle glassene må selvfølgelig være helt rene (lokkene også), så må de steriliseres, det må også øsa som du bruker til å få sausen oppi glassene være. Sterilisere dem gjør du i ovnen, du må ikke berøre glass eller lokk på innsiden eller på kanten etter at de er sterilisert - fordi du ikke er helt steril på hendene. Uff - det er bare sån innmari mye styr - jeg har gjort det en gang og aldri mer. ← Og så skal glassene opp ned i en rist i en gryte med vann, som skal kokes opp og koke en stund tror jeg. Husker vagt at vi drev med noe sånt på skolekjøkkenet. Viktig: Til hermetisering holder det ikke med vanlige skrulokk-glass, man må ha Norgesglass med gummiringer.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #10 Skrevet 2. april 2006 Og så skal glassene opp ned i en rist i en gryte med vann, som skal kokes opp og koke en stund tror jeg. Husker vagt at vi drev med noe sånt på skolekjøkkenet. Viktig: Til hermetisering holder det ikke med vanlige skrulokk-glass, man må ha Norgesglass med gummiringer. ← Og gummistrikkene må også være sterile - fy for en jobb. Skal vi i fellesskap prise fryseren?
ashera Skrevet 2. april 2006 #11 Skrevet 2. april 2006 Carbonarasaus skal det jo egg i, ikke noe å lage i stort vaffal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå