Gå til innhold

Omplassere eller avlive hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, trenger råd for vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi har en hund på syv år, som vi har hatt han fra valp.

Han har alltid vært vanskelig å gå tur med, kjefter på alle hunder han ser, må stå stille og holde han fast til de andre har gått forbi. Svært var på lyder og usikker på fremmede.

Hjemme er han dog verdens største kosegris med oss fire i familien. Men her om dagen kom datteren vår hjem med en ny gutt hun har blitt kjent med. Han skulle hilse på hunden, men iom at vi vet at han kan være litt usikker tok vi det veldig forsiktig og gutten var rolig og bøyde seg ikke over osv. men plutselig glefser hunden til og prøver å bite han i hendene. Jeg får dratt han bort, men flere ganger etter dette har han blitt helt rabiat hvis han lukter/hører denne gutten i huset. Sønnen forteller at dette skjedde en gang han hadde med en kamerat hjem, men det er en stund siden. Vi var ikke klar over dette.

Nå har vi begynt å se hvor mye vi har gjort om på livet vårt de siste årene pga denne hunden. Vi har aldri besøk lenger, kun av de som har kjennskap til hunden fra før. For vi er redde for hvor «gal» han blir av nye mennesker. Jeg er livredd for at han skal stikke ut og kanskje angripe noen på gata. Vi kan ikke ta han med noen steder, og han for nok ofte litt lite tur pga han er så sykt krevende å gå med.

Hunden er fysisk frisk, og tanken på å leve slik i 5-7 år alt etter helsen til hunden gjør oss så slitne og nedtrykte. Vi elsker hunden vår, men dessverre er elsker vi ikke hvordan livet er med denne hunden. Det føles så vanskelig, for isolert med oss, er han jo en kjempegod hund. Men vi vet ikke hva og hvor lenge vi orker å holde på sånn. Men kan vi omplassere en hund (hvis vi finner noen) som kan være aggressiv, eller må den bøte med livet? Veldig fortvilet her hjemme. Ungdommene synes jo dette er trist, men de har jo ikke alt ansvaret og bekymringene vi har. Vet ikke hva jeg er ute etter, men kanskje erfaringer fra andre som har opplevd noe av det samme? 

Anonymkode: b3ca7...816

Dere skulle aldri hatt dyr! Dette er jo totat svikt på oppdragelse av dyret! Jeg håper noen melder dere til mattilsynet slik at dere kan få konsikvensene av dette. Eneste rette her er å avlive dyret, åfor all del aldri skaff dere dyr igjen!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde avlivet. Døde dyr lider ikke.

Anonymkode: a4edd...4b5

Forkastelig hvor lett sånne som deg tar på ett liv.. 

Anonymkode: 52001...c49

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (39 minutter siden):

Slike kommentarer er ikke bare direkte feil, de bidrar også til dårligere hundehold.
Din påvirkning på hunden er bare en av flere faktorer som former adferden. Dersom det genetiske uttrykket er sterkt nok, er det ikke rimelig å tro at man kan endre dette gjennom oppdragelse eller trening. Å sette likhetstegn mellom adferdsvansker hos en hund og dårlig eller manglende oppdragelse viser derfor at man forstår svært lite av problematikken.

Det blir som å automatisk legge skylden på foreldrene dersom et barn har en dysfunksjonell adferd, noe de fleste forstår er urimelig. 

Resultatet av slike kommentarer er at hundeeiere ikke tør å gjøre nødvendige endringer, og i stedet blir det økt lidelse for både hund og eiere.

👏👏👏 kunne ikke vært mere enig!!👍

Anonymkode: 91470...192

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 23.30):

Jeg hadde avlivd, uten tvil. Hunden har det ikke bra med seg selv, og ingen/få med nok kompetanse gidder å overta en sånn hund. En død hund lider ikke. 

Jeg er hundeelsker selv, og har hatt en hund tilsvarende deres. Var ikke før den måtte avlives at jeg så hvor mye vi hadde tilrettelagt og endret livene våre for hunden vår. Det er grusomt å ta avgjørelsen, men dere vil ikke angre.

Anonymkode: 6b52e...65c

Så du mener bastant at en hund du ikke har møtt burde avlives basert på uttalelser fra noen som helt tydelig ikke burde ha hatt hund i utgangspunktet?

Anonymkode: 845f2...09b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjære TS .  Her fikk du mange surmagete svar, jeg syns det er veldig bra at du ser etter løsninger og råd i situasjonen dere er i nå, 

Det er nærliggende å tenke at hunden ikke har fått rett trening og korregering i oppveksten, men det er det muligheter for å gjøre noe med . 

Jeg syns avliving er ganske drøyt for en 7 år gammel hund pga adferdsproblemer , det går også av å kjøpe en munnkurv til hunden.
                                 Som en midlertidig nødløsning   .
Det finnes munnkurver som er behagelig å ha på og som lar hunden drikke vann .
Ville hvertfall brukt en slik på tur ute , så man kan slappe av og ikke være redd for at hunden kan skade andre , pluss at den som går turen vil også ha en bedre energi som vil smitt over på hunden . 

Hvilken type hund er det ?  Medium, stor ?  Ren rase eller blanding ? 

Hvis omplassering er løsningen for dere , så lag en annonse hvor dere er ærlig om årsak .  Det er faktisk mange som kan hund og er gode trenere uten å ha utdanning . 
Jeg overtok en hund på 7 år i 2016, som var ganske lik deres i oppførsel, han ble 15,5 år . Han fikk rett korregering og mosjon, mer trengte han ikke . 
Jeg tror deres hund også  bare trenger noen som "ser" ham og kan gi ham tid og trening.   

Dette selvfølgelig hvis det er en adferd ting og ikke sykdom og smerter  🤗

Anonymkode: 30a97...d68

Jeg har tenkt så grusomt at folk faktisk bryr seg om dyr og reagerer på at ts ikke har tatt tak i utfordringene før det ble for slitsomt for de som familie og de nå vurderer å avlive hunden🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 845f2...09b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg avlivet min hund med samme utfordringer i fjor. Ikke en gang litt i tvil om at det var riktig avgjørelse, både for hunden og for oss. Han var tre år, og det var egentlig minst et år for lenge. 

Jeg har hatt hunder hele livet og selv om jeg ikke er noen adferdsspesialist så skjønner man jo når noe er galt med psyken til hunden.

Anonymkode: 4d3d5...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...