Gå til innhold

Er dere opptatt av å handle lokalt og i sentrumsbutikker? Hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er svært få fordeler med å handle lokalt og i sentrumsbutikker, i mine øyne. Tungvint ift et kjøpesenter på flere måter. Mye bedre å ha alt samlet på et sted, slippe å lete etter og betale for parkering og å kunne gå tørrskodd og komfortabelt innendørs. Bryr meg nada om "lokale" arbeidsplasser, det er virkelig ikke viktigere for meg at det er Anne i Annes landhandel som har jobb fremfor Gro på H&M på senteret eller Sofie på lageret til en nettbutikk som har jobb. Og sist men ikke minst, jeg gidder virkelig ikke å betale masse ekstra for samme vare bare for å holde kunstig liv i en lite lønnsom lokal sentrumsbutikk når jeg f eks kan få den samme kremen til halve prisen ved å scrolle på mobilen hjemme. 

Anonymkode: 21ab9...3b2

Det er jeg fullstendig enig i. Ikke aktuelt å gi flere hundre kroner mer i mange tilfeller.

Anonymkode: 714f0...bb9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg handler egentlig lite på nett, spesielt klær og sko vil jeg se og prøve først. Jeg symes at netthandel fungerer best når man vet akkurat hva man skal ha og at varene har en helt klar spesifikasjon. En 12-pakning med AA-batterier er jo akkurat det, mens en genser i str M kan jo være hva som helst..

Handler som oftest på senteret, for der er det rikelig med gratis parkering. Og så er jeg mest kjent der, vet hvor alt er, så det er effektivt. I sentrum blir jeg gående på måfå for jeg vet ikke helt hvor de ulike butikkene er siden jeg er der så sjelden.

Anonymkode: ef229...1fd

Prøver på klær og sko i butikk hvis jeg kan. Tar bilder og finner de på nett.

Anonymkode: 714f0...bb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner godt at du benytter deg av nettapotek,men selv er jeg ikke så intressert i å måtte betale 39 kroner ekstra for en pakke Paracet eller en pakke bandasjer. Eller å få gratis frakt når en bruker over 199 kroner. Så her blir det nok ennå benyttet ordinært apotek.

Anonymkode: 78efc...1fb

Kan spare flere 100 kr, så du får gjøre som du vil. Jeg bruker mye avene og la Roche-Posay produkter for allergi. Og der er det mange hundrelapper og spare ved å kjøpe på nett. Eller rett og slett bestille på nett og hente det ut på apoteket. Da betaler man ikke frakt og sparer mye.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (6 minutter siden):

Jeg kunngjør at du dikter opp hva jeg mener. Ufin oppførsel som ikke hører hjemme i en diskusjon.

Det er jo det du mener, du mener det er frekt å prøve klær i fysisk butikk for så å kjøpe det billigere andre plasser. Det er selvfølgelig ikke frekt, det er lønnsomt, økonomisk og en frihet alle har. Ingen har kjøpeplikt i fysiske butikker, og ingen måte kjøpe det de har prøvd i den butikken heller. At du selv mener at om en prøver noe i en butikk så har en plikt til å handle der og ikke finne varene billigere andre plasser er bare tåpelig.

• Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Det er jo det du mener, du mener det er frekt å prøve klær i fysisk butikk for så å kjøpe det billigere andre plasser. Det er selvfølgelig ikke frekt, det er lønnsomt, økonomisk og en frihet alle har. Ingen har kjøpeplikt i fysiske butikker, og ingen måte kjøpe det de har prøvd i den butikken heller. At du selv mener at om en prøver noe i en butikk så har en plikt til å handle der og ikke finne varene billigere andre plasser er bare tåpelig.

Bare fortsett å dikte du - det blir ikke mer sant av at du gjentar det.

Skrevet (endret)
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Bare fortsett å dikte du - det blir ikke mer sant av at du gjentar det.

Trenger ikke dikte, du har så mange innlegg i denne tråden at en kan bare lese hva du mener og skriver.

Ps: trodde ikke du ville diskutere mer jeg... Så mye var punktumet ditt verdt 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (5 minutter siden):

Trenger ikke dikte, du har så mange innlegg i denne tråden at en kan bare lese hva du mener og skriver.

Ps: trodde ikke du ville diskutere mer jeg... Så mye var punktumet ditt verdt 

Hvorfor dikter du hvis du ikke trenger å dikte?

Skrevet

Jeg handler der det er billigst. Jeg har ikke råd til å være prinsippfast for å støtte lokale. 

Anonymkode: 2e913...7f0

Skrevet

Apropos å bruke fysisk butikk som "prøverom" før man bestiller på nett. Det hele begynte vel for meg når jeg gikk forbi en butikk og så en dyr genser fra Dale jeg bare måtte ha. Den var veldig dyr. Nesten 4000 kr. Av nysgjerrighet sjekket jeg på nettet og så til min store overraskelse at den var mulig å få kjøpt for nesten 2000 kr billigere. 
Hva er det riktige å gjøre her? Følte at nesten 2000 kr tross alt er mye penger spart. Kanskje man ville droppet å sjekke på nettet om en fysisk butikk ikke la seg så ekstremt dyrere i pris kontra nettbutikker. 
Man føler jo nesten butikken prøver å lure en. 

Anonymkode: 28210...149

• Nyttig 2
Skrevet

Får ikke lenger tak i gode kremer på lokale apoteker. De vil heller selge julegaver og røkelse tydeligvis. Kremen jeg trenger har de sluttet å føre. Men den fås nå på nettapotek til halv pris.

Anonymkode: ce935...08c

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Hvorfor dikter du hvis du ikke trenger å dikte?

Jeg dikter ikke, at du ikke kan stå inne for det du skriver får stå for din egen regning. Selvfølgelig er det på ingen måte frekt å handle på nettet fremfor fysiske butikker når en ser at en kan spare mye. Det heter å være en bevisst forbruker. Igjen, ingen har kjøpeplikt på det en prøver i butikken og det er det du mener en har når du hevder dette er frekt gjort av forbrukere.

• Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (19 minutter siden):

Jeg dikter ikke, at du ikke kan stå inne for det du skriver får stå for din egen regning. Selvfølgelig er det på ingen måte frekt å handle på nettet fremfor fysiske butikker når en ser at en kan spare mye. Det heter å være en bevisst forbruker. Igjen, ingen har kjøpeplikt på det en prøver i butikken og det er det du mener en har når du hevder dette er frekt gjort av forbrukere.

Jeg står for det jeg skriver, ikke det du dikter opp. Det er ikke min feil at du mangler leseforståelse.

Skrevet
skreppamedleppa skrev (15 minutter siden):

Du gjør som du vil, selvsagt.

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Muligens på en stor kjedebutikk, men ikke hos den enkeltstående butikken søstrene Hansen har startet sammen, hvor de skal betale husleie, strøm, lønn til seg og ferievikarene, renholderne, skatt, innkjøp av varer og alle andre utgifter de måtte ha. Om de fører et merke jeg kan kjøpe rimeligere på nett, synes jeg det er frekt å bruke deres innsats «gratis», dvs prøve plagget, kjenne på kvaliteten etc. hos dem, for så å stikke hjem og kjøpe det på nettbutikk. 

Har jeg ikke råd til å handle hos søstrene Hansen så tar jeg også ulempen det kan medføre å handle på nett, nemlig å risikere å måtte sende plagget i retur. 

Og som sagt, jeg er villig til å betale ekstra for å ha et levende sentrum, det synes jeg har en enorm verdi i seg selv. 

Anonymkode: ad047...c66

• Nyttig 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden):

Jeg står for det jeg skriver, ikke det du dikter opp. Det er ikke min feil at du mangler leseforståelse.

Du gjør en ikonisk dårlig jobb med å forklare deg, kanskje fordi poenget ditt nettopp er så fryktelig dårlig at det ikke lar seg gjøre

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sentrum i Bergen er blitt så kommerst og tettpakket i utesteder at jeg holder meg unna så langt jeg kan.

Anonymkode: 0d3b7...7f1

Masse fine, ikke kjede, butikker i bergen sentrum 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Muligens på en stor kjedebutikk, men ikke hos den enkeltstående butikken søstrene Hansen har startet sammen, hvor de skal betale husleie, strøm, lønn til seg og ferievikarene, renholderne, skatt, innkjøp av varer og alle andre utgifter de måtte ha. Om de fører et merke jeg kan kjøpe rimeligere på nett, synes jeg det er frekt å bruke deres innsats «gratis», dvs prøve plagget, kjenne på kvaliteten etc. hos dem, for så å stikke hjem og kjøpe det på nettbutikk. 

Har jeg ikke råd til å handle hos søstrene Hansen så tar jeg også ulempen det kan medføre å handle på nett, nemlig å risikere å måtte sende plagget i retur. 

Og som sagt, jeg er villig til å betale ekstra for å ha et levende sentrum, det synes jeg har en enorm verdi i seg selv. 

Og sa håper jeg selvfølgelig du ikke er en av de som klager på at strømmen er dyr, matvarene har steget osv osv osv

Jeg har overhode ingen dårlig samvittighet for at jeg sjekker priser, er prisbevisst, undersøker hvor jeg kan kjøpe noe billigere en plass vs en annen og prøver eller ser meg om i fysiske butikker både for å sammenligne og prøve.

Men du har selvfølgelig rett i at vi gjør som vi selv vil, men som skrevet av en annen ovenfor i innlegg #89 "Man føler jo nesten butikken prøver å lure en". Så det er mye penger å spare for oss som ikke er interessert i å betale 2000 kroner mer i fysiske butikker enn på nettet. Selv om det bare var et eksempel så er det mange slike eksempler rundt om. Men du gjør som du vil, jeg som jeg vil. Vi er forskjellige.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke lenger tak i gode kremer på lokale apoteker. De vil heller selge julegaver og røkelse tydeligvis. Kremen jeg trenger har de sluttet å føre. Men den fås nå på nettapotek til halv pris.

Anonymkode: ce935...08c

Har du spurt dem om å ta inn noen av kremene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg handler sjeldent i nærbutikker, selv om jeg bor i en stor by. Bestiller på internett, og henter pakker i pakkeboks utenfor døra. Selv om jeg har både matbutikk og apotek rett over veien (2 min å gå). Men jeg blir stressa av masse folk og butikker. Så når jeg handler dagligvarer så handler jeg enten grytidlig om morgenen (kl 7-8) eller på kvelden (kl 21-22).

Apotekvarer med unntak av medisiner på resept handler jeg for eksempel på Apotera.no, lyn rask levering og mye billigere enn på fysisk apotek. Klær, hudpleie og sminke handler jeg også på internett. Sjeldent det blir bomkjøp, har bare opplevd det med sko - men da sender jeg bare de inn igjen.

Anonymkode: c1823...001

Farmasiet sender deg resept medisin, gratis levering 

Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Og sa håper jeg selvfølgelig du ikke er en av de som klager på at strømmen er dyr, matvarene har steget osv osv osv

Jeg har overhode ingen dårlig samvittighet for at jeg sjekker priser, er prisbevisst, undersøker hvor jeg kan kjøpe noe billigere en plass vs en annen og prøver eller ser meg om i fysiske butikker både for å sammenligne og prøve.

Men du har selvfølgelig rett i at vi gjør som vi selv vil, men som skrevet av en annen ovenfor i innlegg #89 "Man føler jo nesten butikken prøver å lure en". Så det er mye penger å spare for oss som ikke er interessert i å betale 2000 kroner mer i fysiske butikker enn på nettet. Selv om det bare var et eksempel så er det mange slike eksempler rundt om. Men du gjør som du vil, jeg som jeg vil. Vi er forskjellige.

Ja, vi kommer tydeligvis fra et diametralt ulikt ståsted. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en 20% regel, er villig til å betale 20% mer på uavhengig butikk enn kjede/nett

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...