Gå til innhold

Er dere opptatt av å handle lokalt og i sentrumsbutikker? Hvorfor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor 2 min unna et kjøpesenter så det er mine lokale butikker. Handler noe i fysisk i butikk. Men er ikke mye jeg trenger uten om forbruksvarer og mat.

I sentrum er det veldig mye kjedebutikker og de få litt mer spennende butikkene har lite av utvalget sitt fysisk i butikken i forhold til nettilbudet. 

Det er noen få spesial forretninger jeg drar til en skjeldent gang men de ligger så kronglete til og parkeringen har blitt håpløs at jeg heller finner tilsvarende på nett. Er en gitar butikk jeg fortsatt kun handler fysisk i da de har gode parkerings muligheter, bra service, stort utvalg og gode åpningstider.

Anonymkode: 861fb...f58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (6 timer siden):

⬇️

For meg er mine argumenter mer enn gode nok.

Hva som er gode nok argumenter for en hånlig, anonym bruker på KG interesserer meg midt i ryggen.

Ok, men du tar feil, bare det som er så synd for deg. Du har laget deg argumenter som ikke holder.

Typisk argument her på KG fra folk som skriver under et nick når de blir sure er å komme med kommentar om anonyme brukere. Du er NØYAKTIG like anonym selv.

Anonymkode: 21ab9...3b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Førstevalget er lokale butikker, jeg kan godt se etter varer på nettet og enten velge klikk&hent om den muligheten er der, eller bestille i den lokale butikken. 

Ønsker vi å ha ett tilbud, kan vi ikke bare handle «suppleringen» der. Lokale butikker er arbeidsplasser, skattepenger til kommunen, som igjen er med på å finansiere barnehager, skole og eldreomsorg. 

Anonymkode: d252c...002

Så det finnes kun sentrumsbutikker der du bor? Ikke større kjøpesentre, varehus og svære lagre på industriområder? Det tror jeg nesten ikke på. De sistnevnte genererer mye større skatteinntekter enn en liten sentrumsbutikk.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, men du tar feil, bare det som er så synd for deg. Du har laget deg argumenter som ikke holder.

Typisk argument her på KG fra folk som skriver under et nick når de blir sure er å komme med kommentar om anonyme brukere. Du er NØYAKTIG like anonym selv.

Nei, jeg tar ikke feil om at argumentene er gode nok for meg.

Hvor har jeg skrevet at jeg er mer anonym enn deg? 

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er de samme butikkene på sentrene som det er i sentrum. I tillegg har sentrene noen butikker som ikke finnes i sentrum. Så her blir det et senter om jeg skal handle noe.

Anonymkode: 53da4...bd9

AnonymBruker
Skrevet

hvis du vil ha et levende sentrum og butikker der du bor må du bruke de. Det verste jeg vet er folk som drar i butikken for "å prøve" for så å bestilel på nett "fordi de sparer noen kroner" 

Anonymkode: 2f2ed...27b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Og om 10 år lurer vi på butikkene er blitt av, hvor arbeidsplassene forsvant og hvorfor nettbutikkene er blitt mye dyrere de siste årene…

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i sentrum, men legger aldri igjen penger der - annet enn på restauranter, frisør, manikyr og slikt. Handler på nett eller på reise. 

Anonymkode: c07fb...27d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der vi handler er det ikke kjøpesenter, alt er i egene butikker, kaffe og spisesteder.  Kan kjøre 15 min lenger hvor det er kjøpesenter. Men der liker jeg meg ikke mye folk, rotete, håpløs med parkering, dårlig med å kunne sete seg for en kopp kaffe.

Anonymkode: e53c3...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk ønsker seg fysiske butikker må de handle der nå, ellers blir de borte. 

Mange klarer ikke å se lenger frem i tid, det er derfor arbeidsgiver automatisk sparer pensjon for oss folk klarer ikke å se at det er noe de må gjøre selv. Noen klarer det og mange "har ikke råd", og slik er det med svært mange ting.

jeg ønsker meg et sentrum med fysiske butikker og synes det er trist at det blir flere og flere butiukker med kun ræl, les Normal og andre billigbutikker med dårlig kvalitet. Gågaten her fylles opp av disse.

Anonymkode: aa4bd...305

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et levende sentrum er viktig for meg, det gir trivsel og betyr en sosial arena. Handler på kjøpesentre og nett når det er eneste muligheten for å finne noe, men drar til sentrum så ofte jeg kan. Fikk en slags vekkelse da jeg var på ferie i USA, hvor så utrolig mange byer ikke hadde et levende sentrum i det hele tatt. Nitrist! 

Anonymkode: ad047...c66

Ja, du har sett resultatet med egne øyne, vi ligger bare litt etter. 

I USA har kjøpesentrene også trøbbel for folk får alt på døra, såkalt "free delivery". 

TS ønsker et slikt bymiljø. Det er en ærlig sak, men for meg lite attraktivt.

Her jeg bor består sentrum er stort sett servering, hårklipp og lokaler til leie.

Anonymkode: 5870f...98a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et levende sentrum er viktig for meg, det gir trivsel og betyr en sosial arena. Handler på kjøpesentre og nett når det er eneste muligheten for å finne noe, men drar til sentrum så ofte jeg kan. Fikk en slags vekkelse da jeg var på ferie i USA, hvor så utrolig mange byer ikke hadde et levende sentrum i det hele tatt. Nitrist! 

Anonymkode: ad047...c66

Det er dessverre ganske mange norske byer som ikke lenger har et levende sentrum.

Av de jeg har besøkt de siste årene er det vel kun Lillehammer som har klart å bevare sentrum.

Ålesund er dødt, Gjøvik er dødt, Hamar er dødt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å bevare sentrum! Det er veldig kjekt å gå på kafé, kjøpe blomster, en gave, nytt sportsutstyr hos noen som brenner for det de driver med. Jeg hater kjøpesentre, men må jo innom der innimellom.

Jeg betaler gjerne litt mer i en fysisk butikk!

Anonymkode: cbd9c...0d5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så det finnes kun sentrumsbutikker der du bor? Ikke større kjøpesentre, varehus og svære lagre på industriområder? Det tror jeg nesten ikke på. De sistnevnte genererer mye større skatteinntekter enn en liten sentrumsbutikk.

Men skatteinntektene går ofte ikke til kommunen der de ligger, men til kommunen til hovedkontoret.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg går til fysisk butikk for å prøve klær og sko. Og så bestiller jeg på nett. Som regel 20 % billigere eller mer. Føler meg som en snylter ja..

Anonymkode: 28210...149

Så frekk har det aldri falt meg inn å være.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker liv i sentrumsgatene, har ikke bil og kjøper minst mulig klær og sko på nett fordi jeg vil prøve først, så da er sentrumsbutikker både praktisk og dem jeg vil støtte. 

Anonymkode: 19f83...e47

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å støtte sentrumsbutikkene i det øyeblikket bysentrumsgjengen ville straffe kjøpesentergjengen med bomring og avgiftsparkering. Handelsparken i min by har nå fått bomring rundt seg ("for det må være likt som bysentrum"), men de har heldigvis fortsatt avgiftsfri parkering. 

Anonymkode: f1352...d3c

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden):

Nei, jeg tar ikke feil om at argumentene er gode nok for meg.

Hvor har jeg skrevet at jeg er mer anonym enn deg? 

Du lever altså i en alternativ verden der fakta ikke betyr noe. 😂

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (40 minutter siden):

Men skatteinntektene går ofte ikke til kommunen der de ligger, men til kommunen til hovedkontoret.

🤣🤣🤣 Skatteinntektene følger lønnsmottakeren. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her handler jeg det meste på kjøpesenter, jeg handler svært lite på nett. Det er tre kjøpesenter her i byen. Men jeg setter stor pris på at det er etablert en butikk som kan sy om en bunad eller andre finklær,den er lokal og i samme gate som det ene senteret.

Her er det ikke så mange gater i sentrum. Og jeg observerer at det ikke bare er eldre som bruker kafeene i byen.

Anonymkode: 78efc...1fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...