Gå til innhold

Er dere opptatt av å handle lokalt og i sentrumsbutikker? Hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er svært få fordeler med å handle lokalt og i sentrumsbutikker, i mine øyne. Tungvint ift et kjøpesenter på flere måter. Mye bedre å ha alt samlet på et sted, slippe å lete etter og betale for parkering og å kunne gå tørrskodd og komfortabelt innendørs. Bryr meg nada om "lokale" arbeidsplasser, det er virkelig ikke viktigere for meg at det er Anne i Annes landhandel som har jobb fremfor Gro på H&M på senteret eller Sofie på lageret til en nettbutikk som har jobb. Og sist men ikke minst, jeg gidder virkelig ikke å betale masse ekstra for samme vare bare for å holde kunstig liv i en lite lønnsom lokal sentrumsbutikk når jeg f eks kan få den samme kremen til halve prisen ved å scrolle på mobilen hjemme. 

Anonymkode: 21ab9...3b2

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sentrum i Bergen er blitt så kommerst og tettpakket i utesteder at jeg holder meg unna så langt jeg kan.

Anonymkode: 0d3b7...7f1

Skrevet

Har ikke råd til det, må kjøpe der det er billigst.

Anonymkode: 1a4dc...89e

• Liker 7
Skrevet

Nei, kjøper billigst mulig når det gjelder mat.  

Anonymkode: ac9f2...8bd

Skrevet

- liv i sentrum

- skatteinntekter til kommunen

- lokale butikker sponser lokale barne- og ungdomsaktiviteter

- lokale butikker gir sommerjobber og helgejobber til ungdommene

- lokale virksomheter genererer inntekter til andre virksomheter innen regnskap, revisjon, renhold, osv

• Liker 15
  • Nyttig 17
Skrevet

Jeg handler egentlig lite på nett, spesielt klær og sko vil jeg se og prøve først. Jeg symes at netthandel fungerer best når man vet akkurat hva man skal ha og at varene har en helt klar spesifikasjon. En 12-pakning med AA-batterier er jo akkurat det, mens en genser i str M kan jo være hva som helst..

Handler som oftest på senteret, for der er det rikelig med gratis parkering. Og så er jeg mest kjent der, vet hvor alt er, så det er effektivt. I sentrum blir jeg gående på måfå for jeg vet ikke helt hvor de ulike butikkene er siden jeg er der så sjelden.

Anonymkode: ef229...1fd

Skrevet

Jeg bor og ferdes i Oslo sentrum, har ikke bil og blir fort sliten, så for meg er sentrumsbutikkene et enklere valg enn kjøpesentre. Det blir en del netthandel, og da er jeg bevisst på å holde meg mest mulig til norske butikker. 

• Liker 2
Skrevet

Etter at netthandel kom, så ser man jo godt hvor disse nisjebutikkene fikk varene sine fra. Så ikke noe spesielt man kan få der vanligvis.

Er stort sett ungdom uten lappen som henger i sentrum, så det eneste som kan overleve der er billigbutikker som Normal, Nille osv. I tillegg til pensjonister, som bruker kafe. De kjøper vanligvis svært lite bortsett fra det som er i dagligvaren og nips, lys og servietter på Nille.  

Etter at vi fikk Normal på det lille kjøpesenteret vi har i sentrum her, så har det blitt en del flere som velger å dra dit i stedet for nabokommunen med store kjøpesentere. Inkludert meg selv. Men der er det fortsatt gratis parkering i 2 timer, som har veldig mye å si. Forsvinner gratis parkering, så blir nok sentrum dødt. De fleste er helt avhengig av bil her. 

Anonymkode: e1656...b1a

• Liker 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (10 minutter siden):

- liv i sentrum

- skatteinntekter til kommunen

- lokale butikker sponser lokale barne- og ungdomsaktiviteter

- lokale butikker gir sommerjobber og helgejobber til ungdommene

- lokale virksomheter genererer inntekter til andre virksomheter innen regnskap, revisjon, renhold, osv

Dette er ikke et argumenter her, da det er flere kjøpsentre i kommunen (utenfor sentrumsbebyggelsene). Det er også flere svære lagre og nettbutikker i kommunen, ikke i sentrum, men på industriområder. Både sentrene og lagrene gir jobb til mange flere personer, inkl skoleelever, enn sentrumsbutikkene, også pga åpningstidene. Kom med bedre argumenterer. Det virker jo ikke som du forstår at kjøpesentre også er arbeidsplasser. 😂

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg ts.

Handler også mye fra utlandet på nett der er det et langt mer variert tilbud, vi nordmenn har ekstremt kjedelig utvalg og prisene her er jo like dyre som med toll og frakt. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om lokale butikker. Skal jeg handle her i Norge er det også stortsett nettet jeg bruker, men det meste jeg kjøper på nettet kommer fra utenlandske butikker, heia en globalisert verden som faktisk tilbyr variasjon 

Anonymkode: ac726...c5e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke et argumenter her, da det er flere kjøpsentre i kommunen (utenfor sentrumsbebyggelsene). Det er også flere svære lagre og nettbutikker i kommunen, ikke i sentrum, men på industriområder. Både sentrene og lagrene gir jobb til mange flere personer, inkl skoleelever, enn sentrumsbutikkene, også pga åpningstidene. Kom med bedre argumenterer. Det virker jo ikke som du forstår at kjøpesentre også er arbeidsplasser. 😂

⬇️

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

... Sofie på lageret til en nettbutikk som har jobb....... få den samme kremen til halve prisen ved å scrolle på mobilen hjemme.

For meg er mine argumenter mer enn gode nok.

Hva som er gode nok argumenter for en hånlig, anonym bruker på KG interesserer meg midt i ryggen.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Et levende sentrum er viktig for meg, det gir trivsel og betyr en sosial arena. Handler på kjøpesentre og nett når det er eneste muligheten for å finne noe, men drar til sentrum så ofte jeg kan. Fikk en slags vekkelse da jeg var på ferie i USA, hvor så utrolig mange byer ikke hadde et levende sentrum i det hele tatt. Nitrist! 

Anonymkode: ad047...c66

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvis norske butikker ønsker pengene mine så får de også ha et mer variasjon i butikkene. Kjøper 90% av det jeg Kjøper i utenlandske nettbutikker. Norge er et kjedelig land med kjedelige butikker og det gidder jeg virkelig ikke å støtte.

Anonymkode: 5ea07...d7b

• Liker 5
Skrevet

Jeg handler sjeldent i nærbutikker, selv om jeg bor i en stor by. Bestiller på internett, og henter pakker i pakkeboks utenfor døra. Selv om jeg har både matbutikk og apotek rett over veien (2 min å gå). Men jeg blir stressa av masse folk og butikker. Så når jeg handler dagligvarer så handler jeg enten grytidlig om morgenen (kl 7-8) eller på kvelden (kl 21-22).

Apotekvarer med unntak av medisiner på resept handler jeg for eksempel på Apotera.no, lyn rask levering og mye billigere enn på fysisk apotek. Klær, hudpleie og sminke handler jeg også på internett. Sjeldent det blir bomkjøp, har bare opplevd det med sko - men da sender jeg bare de inn igjen.

Anonymkode: c1823...001

• Liker 1
Skrevet

Førstevalget er lokale butikker, jeg kan godt se etter varer på nettet og enten velge klikk&hent om den muligheten er der, eller bestille i den lokale butikken. 

Ønsker vi å ha ett tilbud, kan vi ikke bare handle «suppleringen» der. Lokale butikker er arbeidsplasser, skattepenger til kommunen, som igjen er med på å finansiere barnehager, skole og eldreomsorg. 

Anonymkode: d252c...002

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir ekstremt trist hvis vi ikke lenger har fysiske butikker. 

Å handle på nett river vekk næringsgrunnlaget for fysiske butikker. 

Problemstillingen handler utelukkende om du vil verne det å ha en butikkstand i ditt lokalmiljø eller ikke. 

Anonymkode: ee06b...afa

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg går til fysisk butikk for å prøve klær og sko. Og så bestiller jeg på nett. Som regel 20 % billigere eller mer. Føler meg som en snylter ja..

Anonymkode: 28210...149

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går til fysisk butikk for å prøve klær og sko. Og så bestiller jeg på nett. Som regel 20 % billigere eller mer. Føler meg som en snylter ja..

Anonymkode: 28210...149

Med god grunn!

Anonymkode: ee06b...afa

• Liker 8
Skrevet

Støtter byen min og butikker frisør og andre tjenester. Jeg vil ha by som lever. Mange byer har blitt nitriste allerede. Rart folk vil ha spøkelsesbyer og stå å hente pakker fra temu Kina osv.

Anonymkode: b2f64...bc7

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...