Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det har jeg ikke sagt. Jeg lurte bare på om han kunne spre drikkemønsteret sitt, så det ikke ble så mye på kort tid.

Jeg har endret en del av meg selv for ham. Kan ikke utdype mer, vil ikke bli gjenkjent. Noe som var en slags hobby, en viktig del av meg siden jeg var barn. Han likte det ikke, derfor sluttet jeg.

Ts

Anonymkode: ad794...6b6

Dette er jo et mye større rødt flagg, enn den ene flaska vin i uka konsumert på én time. 

Anonymkode: 51862...41b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje du har rett i det. Jeg synes bare at jeg er så utrolig heldig som fant en som han. Det var tøft å gi opp dette, og det er fremdeles et savn for meg. Har så gode minner fra spesielt meg og et familiemedlem, som virkelig koste oss med dette. Men, det var jo jeg som bestemte meg når han ville ha en endring.

Uansett så er drikkingen er først og fremst mitt problem, jeg vet jo det. Det jeg kanskje egentlig lurer på er om det er naivt av meg å flytte sammen med ham, når dette er noe jeg misliker. Helt greit at andre ikke har noe problem med det, men det er ikke spørsmålet her. 

Noen som spurte om han drikker mer enn dette. Det skjer sjelden. Hvis vi feirer en venns bursdag, så drikker han seg svært full. Men dette skjer bare noen veldig få ganger i året.

Ts

Anonymkode: ad794...6b6

Det er nok naivt, ja. Samtidig må vi alle gjøre feil og lære av det. Jeg hadde gitt det noen år, og sett hvordan kontrollen over deg og dine hobbyer, samt alkoholforbruket hans utartet seg, før jeg hadde vurdert samboerskap. Er det en grunn til at det haster med å flytte sammen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker alkohol på ca samme måten som samboeren din, det har jeg gjort i mer enn 30 år, og det har jeg heller ikke tenkt å slutte med.

Begrunnelsen for å drikke en flaske vin en dag i uka og ikke ellers, går som følger: Jeg liker følelsen av rus, men jeg liker ikke å være fyllesyk. Alkohol er heller ikke så sunt, men gleden over rusen oppveier de helsemessige ulempene en flaske vin i uka medfører. Hadde jeg drukket ett glass vin om dagen hver dag, hadde jeg ikke fått rusgleden, bare kostnadene (og en relativt liten helserisiko).

Jeg hadde blitt sur hvis noen hadde blanda seg i det, men jeg passer også på å være full på en hensynsfull måte den dagen i uka jeg er det. Det er ikke vanskelig.

Anonymkode: 6054a...f64

Det er ikke hensynsfullt å la partner sitte med aleneansvaret for barna hver eneste helg mens du er full/fyllesyk.

Anonymkode: 46442...4b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du lot deg endre, tviler på at han gjør det.

Hvorfor lot du han styre deg? Han vil bare fortsette - hva er det neste han ikke liker? 

Men, én flaske vin på 7 dager......du har ikke vært borti så mange med alkoholproblemer,har du vel? 

Anonymkode: 307e3...5bf

En flaske vin på syv dager er ikke noe stort problem. 
En flaske vin på en time derimot... 

Anonymkode: b10b0...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig kan det bli hennes problem hvis de f.eks får barn, eller han begynner å drikke mer.

Men nå har han drukket sånn som dette i flere år, dermed har da ikke begynt å drikke mer.

Anonymkode: 05517...276

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå har han drukket sånn som dette i flere år, dermed har da ikke begynt å drikke mer.

Anonymkode: 05517...276

Det er dog ikke min erfaring. Men, folk er forskjellige.

Uansett. Så lenge hun synes det er ubehagelig er og blir det også hennes problem. 

AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (17 timer siden):

Hvis du synes en flaske vin i uken er problematisk, så anbefaler jeg at du heller tar en tur i kirken å finner deg en som er avholds.

Hvilken glede får du av å spre eder og galle her inne?

Dersom man nærmest styrter en flaske vin, er det problematisk for de aller fleste å leve med. Er nok de som drikker litervis av vin som bør finne hverandre.

Hilsen ikketroende og hva du tydeligvis kaller avholds fordi jeg ville riktig en hel kveld på en flaske vin...

Anonymkode: 3afb7...388

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg syns heller det ikke er for mye. Er 3 glass i en flaske vin. 

At du sliter med dette må du jobbe med. 

Jeg har selv vokst opp med far som var periodedranker i helgene. Der snakker vi 1 liter Vodka om dagen.

Så jeg syns din kjæreste drikker helt normalt.

Anonymkode: 4af19...e6d

Tre glass??

Hva slags vinglass har du i hus?

Fem enheter på en time er i overkant av ti minutter per enhet. Det er problematisk og vitner om noe annet.

Det at han har fått deg til å kutte ut noe av betydning, burde vært ditt signal til å gå.

Man skal ikke endre seg, man skal finne noen man passer med og som ønsker at du skal få gjøre ting som gjør deg godt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

En ting jeg lurer på. 

Hvor ofte sees dere nå som dere ikke bor sammen? 

Kan det være han drikker uten at du vet det ellers også? For det er veldig rart og merkelig å styrte en vin flaske. Ikke unaturlig mye, men veldig unaturlig fort... Og jeg skjønner ikke hvorfor..? For å få mer funk? Hvorfor da ikke ta to liksom... 

Grunnen til at jeg fikk denne ideen: 

For mange år siden ble jeg sammen med en kollega.

Trodde jeg kjente han godt, vi jobbet jo sammen. Vi hadde liten tid sammen i uka, men var sammen kanskje tre dager i uka? Og hver gang drakk han...

Men han var jo på jobb edru hver dag, så jeg tenkte han bare koste seg.. 

Så fikk jeg lang ferie hvor jeg var på besøk hos han hver dag i 14 dager... Og han drakk hver eneste dag! ( han jobbet på dagtid altså) Vi var også en uke sammen på ferie.. Dritings hele ferien! ( er selv avholds) 

Da fant jeg jo ut at jeg ikke ville dette mer.. Han var ikke den jeg trodde... Varte ikke mange mnd dette.. 

Endret av Perfume
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok foreslått at han kunne fordelt denne flaska på fredag og lørdag, lære seg å kose seg med den. Nå kan han ikke dele flaska med deg, det synes han kanskje er litt kjedelig, men du kan jo kjøpe noe godt uten alkohol på polet (jeg liker f.eks. sparkling tea) og holde ham med selskap, da med god mat til. Folk som kun jakter rusen gjør meg alltid skeptisk, det samme med dem som har en fast rutine, f.eks. hver fredag må de ha fire 0,5 med øl. 

Jeg liker også å ta meg et glass, men da i godt selskap som en hjelp til å senke skuldrene litt (jeg har et lite snev av sosial angst 😄). Jeg sitter aldri alene hjemme og drikker. Jeg kan bli småfull på fest 2-3 ganger i året, for det meste er jeg bare salongberuset, tar 2-3 enheter et par ganger i mnd. med venner.

Man kan ha et problematisk forhold til alkohol selv om man ikke er direkte alkoholiker. Om han ikke kan la være å drikke den flaska, og må drikke den så raskt som mulig for å makse rusen vil jeg kalle det problematisk. Da ser jeg for meg at han har tenkt på den flaska hele uka, og at det på sikt kan skli ut.

Anonymkode: 7adfd...7be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo et mye større rødt flagg, enn den ene flaska vin i uka konsumert på én time. 

Kommer jo litt an på hva denne hobbyen faktisk var da. Hekling er litt annerledes enn swinging, liksom. 

Anonymkode: 01a3d...0ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Høres ut som helgealkoholiker og periodedranker for min del…

Han ville nok fått diagnosen av helsepersonell.

Anonymkode: adc3b...3d4

Ikke uten at de selv ler av det latterlig lave antall enheter som regnes som "over grensa". Hadde et sykehusopphold nylig hvor jeg måtte oppgi enheter jeg drakk i uka. I.o.m at spennet var enten 1-2, eller 3-5 endte jeg på 3-5 (og vel så det). "Ja, der ender vi alle. Så vi har visst alle et overkonsum her" var kommentaren deres, mens de humret.

Anonymkode: 0198a...03f

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i denne. En flaske vin i uka er ikke mye isolert sett. Men å drikke den på en time høres ganske tullete ut dersom han setter seg ned for å drikke. Eneste forbehold er om han eksempelvis lager biffmiddag hver lørdag og drikker en flaske vin til middag som de bruker en time på å spise. 

I et brøkdel av et sekund var jeg helt enig med deg, helt til jeg begynte å tenke to ganger over hvor tullete det er å legitimere dette med en biffmiddag. Så hvis konteksten er litt mer "høyverdig" og sosialt akseptert, så er det greit med en flaske vin på én time? Om han hadde dytta i seg en grandis på samme tid og styrtet vinflaska samtidig, hvordan hadde det stilt seg da?

Selv om jeg synes det er en pussig greie å helle i seg en flaske vin på én time, så ser jeg allikevel ikke at det trenger være noe verre eller bedre (med eller uten) biffmiddag, selv om jeg instinktivt tenker det er helt greit i sammenhengen du skisserer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avholdskvinne, delvis pga. helse, men mest pga. tidligere traumer fra familiemedlemmers alkoholforbruk. Min ektemann gjennom 13 år er glad i både øl og vin, og å ta seg en fest... Det har ført til noen konflikter mellom oss oppigjennom åra, men stort sett klarer vi å akseptere at vi er forskjellige på dette området. Han drikker nok mindre med meg enn han ville gjort alene eller med en kvinne med mer avslappet forhold til alkohol, mens jeg har lært meg å roe litt ned og skjønne at ikke alle som drikker, er alkoholikere (som jeg "tror", ikke rasjonelt, men følelsesmessig, pga. det jeg har opplevd).  Jeg synes det er dumt å avslutte et ellers godt forhold på grunn av noe sånt. Her vil jeg i alle fall si at vi får det til.

Anonymkode: 5b24c...6f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I et brøkdel av et sekund var jeg helt enig med deg, helt til jeg begynte å tenke to ganger over hvor tullete det er å legitimere dette med en biffmiddag. Så hvis konteksten er litt mer "høyverdig" og sosialt akseptert, så er det greit med en flaske vin på én time? Om han hadde dytta i seg en grandis på samme tid og styrtet vinflaska samtidig, hvordan hadde det stilt seg da?

Selv om jeg synes det er en pussig greie å helle i seg en flaske vin på én time, så ser jeg allikevel ikke at det trenger være noe verre eller bedre (med eller uten) biffmiddag, selv om jeg instinktivt tenker det er helt greit i sammenhengen du skisserer.

Vin til mat er noe helt annet enn å bare helle nedpå uten noen annen grunn enn beruselse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er avholdskvinne, delvis pga. helse, men mest pga. tidligere traumer fra familiemedlemmers alkoholforbruk. Min ektemann gjennom 13 år er glad i både øl og vin, og å ta seg en fest... Det har ført til noen konflikter mellom oss oppigjennom åra, men stort sett klarer vi å akseptere at vi er forskjellige på dette området. Han drikker nok mindre med meg enn han ville gjort alene eller med en kvinne med mer avslappet forhold til alkohol, mens jeg har lært meg å roe litt ned og skjønne at ikke alle som drikker, er alkoholikere (som jeg "tror", ikke rasjonelt, men følelsesmessig, pga. det jeg har opplevd).  Jeg synes det er dumt å avslutte et ellers godt forhold på grunn av noe sånt. Her vil jeg i alle fall si at vi får det til.

Anonymkode: 5b24c...6f9

Men jeg antar at din mann ikke nekter deg å ha hobbyer du har hatt siden du var barn, og dermed nekter deg å ha den nære kontakten med familiemedlemmer og venner som også drev med samme hobby? Jeg regner med at din mann heller ikke en dag hver helg målrettet tømmer en flaske vin hjemme for å bli ruset?

Din manns drikkemønster er noe annet enn hva kjæresten til Ts driver med. Kjæresten til Ts drikker helt bevisst en hel flaske vin på en time for å bli ruset - det er rusen han er ute etter! Og når kjæresten til Ts er på fest, da drikker han seg stupfull, som igjen bekrefter at han ikke greier å moderere seg.

Kjæresten til Ts er, foruten sin rusavhengighet, en manipulerende mann som isolerer Ts fra aktiviteter, familiemedlemmer og venner. Det er klassisk narsissistisk - og dette gjør han før de en gang har flyttet sammen. 

Om Ts fortsetter dette forholdet vil det ødelegge henne!

Anonymkode: 0a089...bef

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tre glass??

Hva slags vinglass har du i hus?

Fem enheter på en time er i overkant av ti minutter per enhet. Det er problematisk og vitner om noe annet.

Det at han har fått deg til å kutte ut noe av betydning, burde vært ditt signal til å gå.

Man skal ikke endre seg, man skal finne noen man passer med og som ønsker at du skal få gjøre ting som gjør deg godt. 

En flaske er seks glass i antall enheter alkohol, men mange skjenker en god del mer. Mengden alkohol blir ikke noe mindre av den grunn.

En flaske på en time er i overkant raskt tempo. Men dere kvinner må også huske at menn tåler en del mer enn dere. En flaske for en mann blir som litt over en halv for kvinner (generelt sett).

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (19 timer siden):

Hvis du synes en flaske vin i uken er problematisk, så anbefaler jeg at du heller tar en tur i kirken å finner deg en som er avholds.

er d kun i kirken man finner avholdsfolk? Jeg går personlig ikke i kirken og jeg drikker heller ikke 🤦‍♀️

Anonymkode: 517d2...780

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I følge deg så drikker personen 1 flaske vin i uken, og den drikker han på 1 time? 

Det høres ut som om du er er en tegneseriefigur

Anonymkode: d6cec...111

Det er jo han som høres ut som en tegneseriefigur. 

Anonymkode: 9b1ce...65f

AnonymBruker
Skrevet

- og så var det vel ikke en flaske vin i uken men en flaske vin på en time TS skrev?? Da drikker du ganske hardt den timen vil jeg påstå..  

Anonymkode: 517d2...780

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...