Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har jeg ikke sagt. Jeg lurte bare på om han kunne spre drikkemønsteret sitt, så det ikke ble så mye på kort tid.

Jeg har endret en del av meg selv for ham. Kan ikke utdype mer, vil ikke bli gjenkjent. Noe som var en slags hobby, en viktig del av meg siden jeg var barn. Han likte det ikke, derfor sluttet jeg.

Ts

Anonymkode: ad794...6b6

Høres ikke spesielt sunt ut å slutte med noe som var viktig for deg, bare fordi kjæresten din ikke likte det..

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skjønner deg jeg. Vi har to barn og det er selvfølgelig helt uaktuelt for begge to å drikke hver helg. Ikke noe mine barn skal måtte behøve å forholde seg til. Å drikke hver eneste helg er altfor ofte syns jeg.

Anonymkode: c1494...33e

Hva mener du barna til folk som deler en flaske vin på fredager og lørdager må forholde seg til? 

De første 7-8 årene av livene sine  ante ikke våre barn at vi drakk vin. Og etter at de forstod hva vin er, har de heller ikke hatt problemer med det. 
Vi forholder oss til at vi har barn og drikker ikke alkohol om de skal kjøres eller hentes noe sted.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jeg enig i, men samtidig så har jeg inngått et ganske stort kompromiss for hans skyld, og er vant til at det går begge veier i et forhold, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal snakke med ham om dette, om han eventuelt er villig til å spre alkoholforbruket i løpet av uken.

Ts

Det blir som å ha to minutter forspill på mandag og torsdag og ingen sex hele uken. Én flaske vin i uken er knapt å regne som forbruk. 

Anonymkode: 66a61...def

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
BuffyTheVampire skrev (10 minutter siden):

Høres ikke spesielt sunt ut å slutte med noe som var viktig for deg, bare fordi kjæresten din ikke likte det..

Kanskje du har rett i det. Jeg synes bare at jeg er så utrolig heldig som fant en som han. Det var tøft å gi opp dette, og det er fremdeles et savn for meg. Har så gode minner fra spesielt meg og et familiemedlem, som virkelig koste oss med dette. Men, det var jo jeg som bestemte meg når han ville ha en endring.

Uansett så er drikkingen er først og fremst mitt problem, jeg vet jo det. Det jeg kanskje egentlig lurer på er om det er naivt av meg å flytte sammen med ham, når dette er noe jeg misliker. Helt greit at andre ikke har noe problem med det, men det er ikke spørsmålet her. 

Noen som spurte om han drikker mer enn dette. Det skjer sjelden. Hvis vi feirer en venns bursdag, så drikker han seg svært full. Men dette skjer bare noen veldig få ganger i året.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som helgealkoholiker og periodedranker for min del…

Han ville nok fått diagnosen av helsepersonell.

Anonymkode: adc3b...3d4

Å i det hele tatt bruke ordet "alkoholiker" i denne konteksten er ekstremt tullete. Jeg har hatt en alkoholiker i familien og dette kan på ingen måte sidestilles.

Anonymkode: 56aa1...c5f

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i vin selv, og drikker mer enn en flaske i uka. Jeg ville reagert veldig negativt på at noen drakk en hel flaske på en time. Den typen styrting av alkohol minner meg mest om russetiden. 

Om man styrter alkohol på den måten så oppnår man en høyere promille, enn om man fordeler samme mengde ut over en kveld. 

Anonymkode: b10b0...d8e

• Nyttig 2
Skrevet

Når vi har snakket om at vi begge kunne tenkt oss å flytte sammen på et senere tidspunkt, så tenker jeg at dette kan bli et fremtidig problem for meg. Jeg drikker ikke alkohol selv, og har særdeles dårlige minner fra et familiemedlem som drakk store mengder alkohol hver eneste helg. Kjæresten min er ikke alkoholiker, men jeg synes det er mye å drikke en flaske vin, fast en gang i uken, i løpet av en time. Jeg har lest at dette tilsvarer «binge drinking», og er også bekymret hva dette kan eventuelt gjøre med helsen hans.

Han veier ikke så mye, 70 kg. Har noen et forslag til hvordan vi kan løse dette? Han har hatt denne vanen i mange år.

1 flaske på 1 time er mye. Det handler ikke så mye om å kose seg med litt vin i sosialt lag heller i grunn.  1 flaske i løpet av en kveld som gjelder alt fra 2,5 til 4 timer er mer vanlig. Burde han ha mer vann o.l tilgjenglig samtidig som han sitter med vinen? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkoholisme handler ikke nødvendigvis om mengde. Det handler om avhengighet. Må han drikke,eller klarer han å holde seg unna om du ber om det? Hvordan har han det om han dropper det? Går det helt fint,eller blir han rastløs og evt i dårlig humør? Drikker han i skjul?

Har du prøvd å snakke med han om dette? Vet han hva du tenker? Hva med framtiden,evt barn? Har han tenkt over hvordan livet vil se ut da? 

Anonymkode: 1788e...fe4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg ikke sagt. Jeg lurte bare på om han kunne spre drikkemønsteret sitt, så det ikke ble så mye på kort tid.

Jeg har endret en del av meg selv for ham. Kan ikke utdype mer, vil ikke bli gjenkjent. Noe som var en slags hobby, en viktig del av meg siden jeg var barn. Han likte det ikke, derfor sluttet jeg.

Ts

Du lot deg endre, tviler på at han gjør det.

Hvorfor lot du han styre deg? Han vil bare fortsette - hva er det neste han ikke liker? 

Men, én flaske vin på 7 dager......du har ikke vært borti så mange med alkoholproblemer,har du vel? 

Anonymkode: 307e3...5bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg er kanskje det, det er derfor jeg spør om andre synspunkter. Tar til meg det dere sier. Men jeg har faktisk ikke bedt han inngå kompromiss enda, men jeg har måttet legge om en stor del av livet mitt pga ham. Men, det er ikke noe han skylder meg å gjøre, selvfølgelig er det ikke det.

Ts

Hvorfor forandre deg for han? At du river deg selv i biter pga en mann er da virkelig ikke greit. 

Du har et problem med at han drikker en flaske vin. Men at du må forandre deg og kutte ut hobbyer pga en mann er da veldig psykisk kontrollerende fra han sin side.

Jeg trur du vil få det mye bedre uten han ❤️

Anonymkode: 4af19...e6d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du har all grunn til å ikke like måten kjæresten din drikker på.

Som en annen sier - alkoholisme har ikke alltid så mye med mengde å gjøre, ikke i begynnelsen, i hvert fall.

Et familiemedlem av meg begynte omtrent slik da denne var 15-16 år, og en kompis begynte slik da han var i begynnelsen av 20-råene. Førstnevnte begravde vi for åtte år siden, den andre for et par år siden. Begge av alkoholrelaterte lidelser.

Kjæresten din drikker en flaske vin på én time. Noe avhengig av alkoholprosenten, så styrter han med andre ord minst 5 enheter alkohol på én time. Da er han ikke ute etter smaken, han er ikke ute etter kosen, han er ikke ute etter det sosiale. Han er utelukkende ute etter rusen! Og da vil han nok for de fleste som har hatt med alkoholikere å gjøre og vet hvordan mange av dem begynte sitt rusmisbruk, kalles en periodedranker. En periodedranker som foreløpig tror han har kontroll. 

Men, at det er rusen han er ute etter, det er det ingen tvil om. Han han drikker så mye så raskt tyder også på at når han først skal drikke så er det viktig for ham å få rusen så raskt som mulig - som også periodedrankere og andre alkoholmisbruk også ofte gjør.

Når han skal ta en fest drikker han seg stupfull, noe som er varsellampe nr. to, for det viser at han ikke der greier å kontrollere alkoholinntaket. Og med det viser han også at han er mer hektet på alkoholen enn han selv innrømmer.

Klassisk for alkoholikere bagatelliserer han egen drikking og bortforklarer virkningen eget alkoholforbruk har for hans nærmeste.

Om jeg møtte en mann som han hadde jeg avsluttet forholdet. Hadde ikke hjulpet om jeg var stormende forelsket, for alle varsellamper ringer høyt her ang. hans alkoholvaner! 

I tillegg driver han med å isolere og kontrollere deg - får deg til å slutte med en hobby du elsker å gjøre sammen med et familiemedlem og venner. Dette er alvorlig tegn! For det er slik narsissister får kontroll på sine offer, de manipulerer og presser og overtaler. Og han her gjør det til og med før dere har flyttet sammen...

Ikke flytt sammen med denne mannen, Ts! Og sørg for at du IKKE får barn med ham før du har dumpet ham!

Kom deg unna, avslutt forholdet - mens du enda kan og greier det! Dette er en mann som ikke vil være bra for deg! ❤️ 

Anonymkode: 0a089...bef

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det jeg kanskje egentlig lurer på er om det er naivt av meg å flytte sammen med ham, når dette er noe jeg misliker.

Ja, det tror jeg det er. Jeg frykter at det også er noe naivt å ta det opp med han fordi mange lover å endre seg og så flytter dere sammen, så sklir det ut ogjen. Hva gjør du da?

Anonymkode: 87202...5c1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Ikke dump dine egne hobbyer for andre. 

Å styrte en flaske vin er og en ganske merkelig ting å gjøre, hver uke. Ikke at det er mye alkohol i snitt - men jeg hadde tenkt at personen manglet noen skruer. Sjansen for at et slikt drikkemønster kan endre seg til noe negativt er og tilstede, plutselig er det en flaske 3 dager i uka, så 4 osv. 

Anonymkode: eea67...4d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over at du får så mange svar om at dette er helt OK og at du er kontrollerende som reagerer. En flaske vin i uken er ikke mye, men en flaske vin på en time som fast rutine en gang i uken, det synes jeg faktisk er alt for mye på en gang. Det er ca 6 alkoholenheter i en flaske vin, og at han styrter dette på en time er utrolig merkelig. Det er selvfølgelig binge drinking, og det anbefales at menn drikker maksimalt 2-3 enheter per dag. Han dobler altså dette på kun en time. Han drikker altså ikke for smaken eller kosens skyld, men for å bli beruset på kort tid. Du sier også at han drikker seg full når dere en sjelden gang skal på bursdagsfeiring, og det er også bekymringsverdig. 

Har du snakket med ham om dette? Hvorfor har han denne vanen med å drikke en hel flaske vin på en time hver uke? 

Anonymkode: 9302c...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på dem som sier at "du må gå i kirka" og at "du må godta drikkingen hans". En mann som drikker en flaske vin hver fredag eller lørdag, vil jo fortsette med det også etter dere eventuelt får barn. Da blir du sittende alene helg etter helg med ansvaret for barna og en fyllesyk, ubrukelig far. Nei, du er ikke kontrollerende som ikke ønsker å ta del i den norske alkoholkulturen. Og nei, det er ikke bare i kirka man finner mennesker som ikke drikker hver eneste uke. Jeg har en mann som ikke drikker alkohol i det hele tatt, og han er ikke religiøs. Som anonym over meg sier, så drikker ikke han for smakens skyld, men for å bli full. 

Anonymkode: 46442...4b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alkohol på ca samme måten som samboeren din, det har jeg gjort i mer enn 30 år, og det har jeg heller ikke tenkt å slutte med.

Begrunnelsen for å drikke en flaske vin en dag i uka og ikke ellers, går som følger: Jeg liker følelsen av rus, men jeg liker ikke å være fyllesyk. Alkohol er heller ikke så sunt, men gleden over rusen oppveier de helsemessige ulempene en flaske vin i uka medfører. Hadde jeg drukket ett glass vin om dagen hver dag, hadde jeg ikke fått rusgleden, bare kostnadene (og en relativt liten helserisiko).

Jeg hadde blitt sur hvis noen hadde blanda seg i det, men jeg passer også på å være full på en hensynsfull måte den dagen i uka jeg er det. Det er ikke vanskelig.

Anonymkode: 6054a...f64

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er glad i vin selv, og drikker mer enn en flaske i uka. Jeg ville reagert veldig negativt på at noen drakk en hel flaske på en time. Den typen styrting av alkohol minner meg mest om russetiden. 

Om man styrter alkohol på den måten så oppnår man en høyere promille, enn om man fordeler samme mengde ut over en kveld. 

Anonymkode: b10b0...d8e

Jeg er enig i denne. En flaske vin i uka er ikke mye isolert sett. Men å drikke den på en time høres ganske tullete ut dersom han setter seg ned for å drikke. Eneste forbehold er om han eksempelvis lager biffmiddag hver lørdag og drikker en flaske vin til middag som de bruker en time på å spise. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det er ditt problem, ikke hans.

Anonymkode: 05517...276

Selvfølgelig kan det bli hennes problem hvis de f.eks får barn, eller han begynner å drikke mer.

Til ts: her vil du møte liten forståelse. Alkohol virker å være en ting man bare må akseptere, og terskelen er høy, særlig på KG, for å kalle noe problematisk. 

Jeg forstår deg veldig godt, jeg drikker ikke selv. Jeg var tidligere sammen med en som drakk alkohol. I begynnelsen det som kan kalles "normal mengde". Men, det eskalerte stadig, fra en flaske på en time, til flere flasker ila en dag osv.

Jeg er i dag sammen med en som ikke drikker alkohol, og det er jeg sjeleglad for. Du får ikke endret din partner, han må ville det selv, så løsningen for deg er nok å finne en som ikke drikker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når vi har snakket om at vi begge kunne tenkt oss å flytte sammen på et senere tidspunkt, så tenker jeg at dette kan bli et fremtidig problem for meg. Jeg drikker ikke alkohol selv, og har særdeles dårlige minner fra et familiemedlem som drakk store mengder alkohol hver eneste helg. Kjæresten min er ikke alkoholiker, men jeg synes det er mye å drikke en flaske vin, fast en gang i uken, i løpet av en time. Jeg har lest at dette tilsvarer «binge drinking», og er også bekymret hva dette kan eventuelt gjøre med helsen hans.

Han veier ikke så mye, 70 kg. Har noen et forslag til hvordan vi kan løse dette? Han har hatt denne vanen i mange år.

Mye med en flaske vin i uka? Hahaha. Kjæresten din bør løpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han drikker jo ikke seks dager i uken da, om dette stemmer. Er jo praktisk talt avholds.

Anonymkode: 5a7b8...3a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...