Gå til innhold

Dress skolebarn, flere spørsmål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min nå 6. klassing har helt siden han startet på skolen hatt 2 dresser. En dress har hengt fast på skolen, og den andre har han brukt frem og tilbake til skolen. Dressen på skolen har vært den han har brukt i friminutter og tur, mens den han har brukt til og fra skolen har primært vært brukt som reservedress dersom den på skolen var blitt gjennomvåt. Dette har fungert veldig bra, og sånn sett kunne det gjerne fortsatt. Han synes selv det er greit, og jeg har ikke fått inntrykk av at noen har kommentert noe på det. Samtidig ser jeg at stadig færre av vennene hans fremdeles bruker dress, og de som gjør det har begge deler på skolen. 

Fordelen jeg ser med dress er at han, i motsetning til en del andre, ikke har muligheten å droppe utebuksa for å skynde seg ut til friminutt. Det går også raskere å ta på dress enn bukse og jakke. 

1.Ville dere redusert antall dresser fra to til en når han er så stor? 

2. Dersom dere mener at en dress er nok, ville dere hatt den fast på skolen eller at det var den todelte som var på skolen? 

3. Siden 2.klasse har han hatt en jakke i tillegg til dressene. Dersom han kun har en dress, bør han da ha 2 jakker istedenfor? 

Anonymkode: 7ffdf...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min går i 4 klasse, har 2 vinterdresser og  vinterjakke. Ville hatt 2 dresser hvis det er det 6 klassingen din vil ha 😊. Min gutt vil bare ha dress, det går raskest å ta på  og han får ikke snø inn er hans argument 😊

Anonymkode: b6298...bfd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er akkurat det. Selv foretrekker han veldig dress. Frem til nå har det aldri vært en diskusjon om annet enn 2 dresser og en jakke. Hadde det vært opp til han hadde han sikkert ikke sett behovet for jakke heller. Når han bestemmer selv velger han dress selv om vi bare skal en tur på butikken. 

Det handler nok mest om hva jeg tenker selv. Som sagt ser jeg i utgangspunktet kun fordel med det, og det er sikkert mange mødre som misunner meg "problemet". Samtidig kan jeg ikke legge skjul på at han skiller seg en del ut når han møter venner på gaten, der de ofte ikke engang har utebukse mens han har hel dress. De andre barna sier ikke noe på det, men jeg frykter foreldrene tenker ting. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen andre som mener noe? 

Skrevet

Ingen av mine vil ha dress. De går i 1. Og 5. Klasse. Han eldste hadde dress i første men ikke etter det. Hadde uansett ikke hatt mer enn en dress. Hva du gjør med det andre er opp til deg. Vi har bare ett vintersett, aldri sett behovet for mer :) de har de på seg på skolen og tilbake. Er buksen igjen på skolen må de gå uten den til skolen neste dag.

Anonymkode: 2d603...c82

Skrevet

Skjønner hva du mener, jeg har egentlig prøvd å pushe 9 åringen litt til å ha 2 delt sett, han har vært eneste siden 2 klasse med hel dress. Men han bryr seg ikke. Så jeg måtte bare bestemme meg for å ikke bry meg, jeg heller 😊

• Liker 1
Skrevet

Min gutt elsker også vinterdress, jeg hadde dress opp til 5 klasse til han men fant ikke størrelse størrelse etter 152 cm. Har du tips hvor man finner dress til gutt i 164?

Anonymkode: 9356e...7ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner hva du mener, jeg har egentlig prøvd å pushe 9 åringen litt til å ha 2 delt sett, han har vært eneste siden 2 klasse med hel dress. Men han bryr seg ikke. Så jeg måtte bare bestemme meg for å ikke bry meg, jeg heller 😊

Tøff som gjør som han vil! :) men hadde bare hatt en dress og en jakke uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Frem til nå har det gått bra, men for min del begynte jeg å kjenne på det på senvinter/tidlig vår i år. Det er noen år siden alle hadde heldress, men plutselig merket jeg at det kun var han og et par av de andre guttene i klassen som hadde det. Det gjorde meg ekstra usikker nå når han også i år ville ha to dresser som vanlig. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min gutt elsker også vinterdress, jeg hadde dress opp til 5 klasse til han men fant ikke størrelse størrelse etter 152 cm. Har du tips hvor man finner dress til gutt i 164?

Anonymkode: 9356e...7ff

Min er fremdeles ganske liten for alderen (140), så det har heldigvis ikke vært noe problem tidligere og vil nok ikke være det i år heller. Sånn sett er vi heldig med at han ikke er så høy, utvalget er ganske bra. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tøff som gjør som han vil! :) men hadde bare hatt en dress og en jakke uansett. 

Det er jeg enig i. Mulig jeg ikke burde blande meg så mye og ødelegge for han. Ellers pleier jeg å heie på det å ikke følge flertallet. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har bare én av alt, og har ikke vinterdress. Vokste opp i Finnmark og hadde selv da kun én dress, hva skal man med to? 

Mine barn nekter å bruke dress, men nå bor vi et sted der det ikke er så mange skikkelige vinterdager i året. 

Fortsett med dress hvis han syns det er greit, og så lar du økonomien og logistikken avgjøre om det er én eller to dresser. :)

Skrevet

Personlig så syns jeg det er litt spesielt at en 12-åring bruker vinterdress og ikke todelt. Forstår heller ikke hvorfor du trenger to. Den som henger på skolen kan da umulig tørke til neste dag?

Anonymkode: 154d1...ecd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Personlig så syns jeg det er litt spesielt at en 12-åring bruker vinterdress og ikke todelt. Forstår heller ikke hvorfor du trenger to. Den som henger på skolen kan da umulig tørke til neste dag?

Hvorfor er det spesielt, sånn egentlig? 

Kommer fra Finnmark og der er det vanlig med heldress hele livet. Todelt også, og hva man bruker kommer helt an på hva man skal gjøre i den dressen, og været. Ingenting rart med en tolvåring i dress. 

Anonymkode: c9cb1...9e2

• Liker 2
Skrevet

Kan han ikke bare få bestemme selv? Hva synes han selv er mest praktisk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge både han og du synes det fungerer sånn så er det jo bare å fortsette 😊

Min 6.klassing elsker vinterdress, dessverre så finner jeg ingen som passer lengre ettersom han bruker str.170/176, så nå har han todelt.

Anonymkode: 138ca...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Ja

2. Hatt dress hjemme (til ski, aking osv). Todelt på skolen, og tatt lett på det hvis han dropper buksa av og til. 

3. Ja, har hatt to jakker. 

Anonymkode: 1acf4...1ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La ham bestemme. Her ville min først ha 2-delt, men angret seg fordi han er typen som virkelig leker seg og det kommer snø inn under jakken. Plutselig så vi flere barn komme med dress og det ble «kult» igjen.

Jeg har kjøpt meg vinterdress selv, hater å fryse og hater bukser som klemmer rundt magen, så er en stor forkjemper for dress hos både store og små!

Anonymkode: fa186...94b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 klassingen her vil også bare ha dress på skolen, har bukse hjemme til skift men brukes sjelden. Var med hele klassen og akte for et par dager siden, veldig mange hadde dress; lett/fort å hoppe inn i og komme seg fort ut i friminuttene, ingen jakke som sklir opp, snø som kommer inn mellom jakke og bukse ved aking og lek. Ser det er fler og fler ungdom som også bruker heldress i skibakken.

Noen foreldre vet jeg velger to delt, for barna må jo uansett ha vinterjakke, og da er det gjerne rimeligere med en bukse fremfor heldress itilegg til jakken. 

Anonymkode: c1822...6f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 0.36):

Nå skal det sies at min "bare" er 11.

bolla92 skrev (11 timer siden):

Kan han ikke bare få bestemme selv? Hva synes han selv er mest praktisk?

Min synes selv at hel dress er best. Egentlig liker jeg også best at han bruker hel dress, både fordi han da ikke "glemmer" utebuksa og fordi han slipper snø mellom jakke og bukse. "Problemet" er at han er ganske alene om det på sitt trinn, og jeg frykter derfor at han kan begynne å høre det. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så lenge både han og du synes det fungerer sånn så er det jo bare å fortsette 😊

Min 6.klassing elsker vinterdress, dessverre så finner jeg ingen som passer lengre ettersom han bruker str.170/176, så nå har han todelt.

Anonymkode: 138ca...b5a

Det skjønner jeg godt. Blir vel å måtte finne for voksne når han er så høy?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La ham bestemme. Her ville min først ha 2-delt, men angret seg fordi han er typen som virkelig leker seg og det kommer snø inn under jakken. Plutselig så vi flere barn komme med dress og det ble «kult» igjen.

Jeg har kjøpt meg vinterdress selv, hater å fryse og hater bukser som klemmer rundt magen, så er en stor forkjemper for dress hos både store og små!

Anonymkode: fa186...94b

Skulle ønske det ble populært på hans trinn også. Da hadde valget vært mye lettere. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

4 klassingen her vil også bare ha dress på skolen, har bukse hjemme til skift men brukes sjelden. Var med hele klassen og akte for et par dager siden, veldig mange hadde dress; lett/fort å hoppe inn i og komme seg fort ut i friminuttene, ingen jakke som sklir opp, snø som kommer inn mellom jakke og bukse ved aking og lek. Ser det er fler og fler ungdom som også bruker heldress i skibakken.

Noen foreldre vet jeg velger to delt, for barna må jo uansett ha vinterjakke, og da er det gjerne rimeligere med en bukse fremfor heldress itilegg til jakken. 

Anonymkode: c1822...6f3

Det er mye mer praktisk, så høres veldig fornuftig ut når det er vanlig på hans trinn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...