Gå til innhold

Var hos dyrlegen i dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

😭 Hunden min på 13 år har slitt med pustre vansker/hoster litt til og fra i årevis men ble brått verre i helgen så tok en kjapp tur innom dyrlegen igjen og de legger han i søvn og sjekker i munnen hans oi han er litt sår jeg må ta røngten. 

kommer tilbake og viser meg et stort sår langt bak i svelget, vi finner ingen svulser men det der er mest sannsynlig kreft siden han er såpass gammel er det ikke noe vi får gjort med og vi tenker det er greit han kan få sove nå men om du ikke er klar kan du ut fra dyrevernhensyn få han med deg hjem noen dager....... Jeg tok han med hjem..... Hva pokker gjør jeg nå? Han virker jo glad så lenge han ikke hoster. spiser våtfor og har noen anfall nå og da.

Overhodet ikke klar for å miste han men er så vondt å se på han og vite også

Anonymkode: fb2f9...bba

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skjønner at det er vondt for deg men det er helt feil å la et dyr lide fordi du ikke klarer ta farvel og tro meg, de fleste hunder viser ikke smerte eller ubehag før det er skikkelig ille og for en vet å si de mener det er best å avlive er absolutt alt du trenger for å si "da gjør vi det rette for hunden sin del" 

❤️ 

Anonymkode: bdbe1...e4d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Men han vet jo ikke bare høyst sannsynlig?

Skrevet

Nei nei nei klarer ikke

Skrevet

Et stort sår bak i svelget er veldig smertefullt. Ikke la hunden din lide!

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Når vi får oss kjæledyr, må vi også være klar til å ta den bestemmelsen at det er best at dyret får sovne inn. Han har noen gode dager, men så er han dårlig igjen. Jeg synes at du skal la han få slippe nå i stedet for at han må pines. Det er tungt, men det vil endre seg når det har gått en stund.

Gi deg selv lov til å sørge på den måten DU ønsker å sørge på ❤️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men han vet jo ikke bare høyst sannsynlig?

Skjønner at du er i tvil siden de ikke kan si med sikkerhet om det er kreft eller hva. Er det mulig å ta hunden til en annen lege og få en ny vurdering? Når du har to uavhengige uttalelser, vil mye av tvilen forsvinne og det blir kanskje lettere å treffe en beslutning som er best for hunden. Vær sterk nå ❤️

• Liker 1
Skrevet

Min fikk også kreft i munnen, nesten 14 år gammel. Jeg valgte å avlive henne før det ble så ille at hun ble plaget, for det var ikke noe som kunne behandles og det gikk jo bare en vei. Jeg ville ikke at hennes siste dager i livet skulle være i lidelse, da hadde jeg aldri klart å leve med meg selv.

Men aller først ville jeg tatt prøver for å få bekreftet at det faktisk er kreft, da.

Anonymkode: ce6d0...cd9

• Hjerte 2
Skrevet

La hunden din slippe plager - du er et voksent menneske med ansvar og må FAKTISK legge vekk dine egne følelser her. 

Anonymkode: 8c7ec...3f7

• Liker 5
Skrevet

Min fikk også kreft i munnen, nesten 14 år gammel. Jeg valgte å avlive henne før det ble så ille at hun ble plaget, for det var ikke noe som kunne behandles og det gikk jo bare en vei. Jeg ville ikke at hennes siste dager i livet skulle være i lidelse, da hadde jeg aldri klart å leve med meg selv.

Men aller først ville jeg tatt prøver for å få bekreftet at det faktisk er kreft, da.

Anonymkode: ce6d0...cd9

Det så så stygt ut og det var stort i en liten kar på 6 kg😭 var liksom et krater opp mot hodet. han nekter spise tørrfor men alt mykt går ned på høykant. Han er så glad men ser han blir fortere sliten og sover mer. Hoster og hiver etter pusten men så ern seg selv igjen så glad og vil på tur men gidder ikke kose så mye som vanlig.

Skrevet

La hunden din slippe plager - du er et voksent menneske med ansvar og må FAKTISK legge vekk dine egne følelser her. 

Føler meg ganske så liten og hjelpeløs nå😭😭😭

• Hjerte 2
Skrevet

Livredd for å gi han opp for tidlig han hadde aldri gitt opp meg liksom. Han stoler jo 110% på meg😭😭😭😭

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livredd for å gi han opp for tidlig han hadde aldri gitt opp meg liksom. Han stoler jo 110% på meg😭😭😭😭

Jeg skjønner deg, det er grusomt vondt. Og det er helt umulig å vite når den "perfekte" tiden for å gi slipp er, den finnes ikke. Det vil alltid føles for tidlig eller for sent uansett hva man gjør. Men vi skylder hundene våre å ta det vonde valget for dem, som de ikke kan ta selv. 

Jeg tenker du kan gi ham helgen. Bestill time til ham tidlig neste uke. Så gir du ham den beste helgen han kan tenke seg. Alt det han liker, enten det er skogsturer, godbiter, leke med andre hunder, kos i sofaen, masse leverpostei og alt han liker å spise (som er mykt). 

Ta gjerne masse bilder og ha den beste avslutningen dere kan ha. ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

En del hunder er utrolig flinke til å ikke vise smerter, for hvis de viser seg svake i naturen vil de bli utstøtt. Så mest sannsynlig har hunden mer smerter en du tror. 

Vi så selv på en hund her hvor fort ting gikk med kreft, så jeg vet vi hadde gjort det samme nå som vi gjorde i fjord hvis vi stod i det. Vi hadde avlivet i stede for at hunden skulle lide. Hos oss trodde de først kun kreft i pattene. Men med bilder av hele hunden var det tegn i livmor, eggstokker og lunger 

Anonymkode: 80c7d...006

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Føler meg ganske så liten og hjelpeløs nå😭😭😭

Men du er voksen og du har et ansvar for å sørge for at din hund, som elsker deg betingelsesløst!, ikke lider unødig. 

Gi han helgen, og bestill tima for avliving mandag. 

Hunder skjuler smerte for å ikke bli utstøtt av flokken. Han har nok mer smerter enn du tror. 

På med voksenbuksene! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vri på det. 
Han stoler 110 % på deg. Han stoler på at du tar avgjørelser til det beste for han, ikke for deg. 

Det er kjempevondt, det har jeg veldig stor forståelse for, jeg har tatt avgjørelsen selv. 
Men jeg tenker at det å la de få slippe når tiden er inne, og ikke vente for lenge, det er det jeg skylder mine dyr for alle de årene med glede de har gitt meg. 
Og jeg vil heller gjøre det en dag for tidlig, og vite at de aldri hadde vondt, enn å vente til de har så vondt at man ikke får tilrettelagt til det beste. 
Veterinæren din har allerede sagt "ta han hjem noen dager". Altså ikke noen uker, måneder eller år. Dere har noen dager for å slappe av og for å si hadet. 

Nå kan du tilrettelegge, la han få f.eks helgen, gi han masse godteri og det beste han vet å spise. Gå favoritt-turene hans. Se om det finnes en veterinær som kan komme hjem til dere, og la han få sovne ett sted han føler seg trygg. Ikke vent til han ikke klarer spise favoritt-godisen... 

Anonymkode: 5883d...a98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan går det her ts? Har hunden din fått slippe nå? 

Skrevet

Hadde det likt med min lille hund. 

Virket i grei nok form til å vente over helgen så barna fikk tatt skikkelig farvel.

Angrer på at vi ikke lot han slippe før helgen fordi han over helgen ble dårligere og led nok litt ekstra fordi vi ville ha mer tid med han.

Det er fryktelig tøft, men tenk heller på at han slipper å lide unødig❤️

Anonymkode: b0217...167

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan går det her ts? Har hunden din fått slippe nå? 

Jeg er så full av anger og fortvilelse så redd for at jeg gjorde feil å lot han slippe, så i tvil om jeg ga opp for tidlig. PÅ 24 timer tverrvendte jeg og lot han slippe men er så redd for at det ble feil han var jo så glad og spiste  og viste så mot men jeg klarte ikke anfallene når jeg viste så tok valget 3 dager før jeg egentlig planla og lot han slippe det er så jævlig og føler meg som bøddelen selv jeg burde vært sterk for han som han har vært for meg så mange ganger før. Jeg sliter som pokker med om jeg tok en forhasta avgjørelse.

• Hjerte 7
Skrevet

Jeg skjønnet fryktelig godt hvor vondt dette er ts. Vi måtte ta samme avgjørelse med vår kjære katt for ett år siden. Hun viste heller ikke tegn til smerte, men begynte å hoste når hun skulle male. Det veterinæren sa var vondt, men ikke uventet. Hun hadde fått lammelser i øvre luftveier som gjorde at hostingen satte i når hun skulle male. Vetrinæren sa at dette var en meget smertefull tilstand. Jeg tok henne med hjem, men bestilte time til avlivning samme ettermiddag. Jeg ville barna og mannen skulle få ta farvell med henne før hun fikk sin siste hvile. Vi hadde henne i 17 år og barna fikk henholdsvis 9 og 7 år sammen med henne. Hun er dypt savnet, selvom vi har en annen katt nå. Hun er gravlagt i hagen hvor vi har lys på hele året. Hun var helt spesiell. 

For meg har det alltid vært viktig at dyrene mine har det bra, de er fullverdige familiemedlemmer. Vi har muligheten med dyrene til å la de slippe når det er på tide, for vår var tiden inne, og det høres dessverre ut som tiden er inne for din kjære hund også. La han slippe smertene, og behold alle de gode minnene❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...