Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her, mulig jeg formulerte meg klønete, men jeg blir medlåntaker, altsa at jeg står på papiret som ansvarlig sammen med han, men går han fra meg eller ikke kan betale, så vil banken forvente at jeg betaler. Så lenge han betaler, vil ikke jeg merke noe. Men er er den risikoen ved å være medlåntaker som jeg syntes blir høy! Reagerer også på hans reaksjon ved at jeg er usikker og egentlig har sagt nei.

Anonymkode: 758e9...3fa

Fortsatt neineinei!

• Liker 3
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og grunnen til at jeg sier nei er at banken anbefalte meg å si nei. De ville gi han lån, men kunne ikke det uten at jeg på papiret står med han som medlåntaker. Og de hadde sett før at personer kunne havne i en skikkelig økonomisk skvis hvis det skar seg. Jeg blir jo kjempe usikker på om jeg er urimelig som sier nei. Han har flere eiendommer og har en del penger som han har i sikkerhet, så dette er hans argument for at dette ikke er risiko for meg…

Til tross at han har en del penger og eiendommen mener banken at han ikke har nok sikkerhet.

Nei! Bare nei!

Anonymkode: 222af...f61

• Liker 9
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

La ham bli sur. Si nei med god samvittighet! 

Anonymkode: 17446...381

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men NEI NEI og atter NEI

Hadde ALDRI gått inn og satt meg i milliongjeld uten å eie noe eller å ha styring på noe som helst. Det hadde ikke skjedd. Du sitter kun igjen med risikoen og ingen gevinst, og med skjegget fullt av postkasser dersom dette går til helvete. Da er du gjeldsslave uten å å eie noe

Anonymkode: f3e6f...ad2

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Måten han oppfører seg på hadde i alle fall gjort at jeg sa nei. At dere har vært sammen i 17 år og du kjenner han ut og inn så spør deg selv om du forventet denne reaksjonen i fra han når du sa nei? 

Anonymkode: 54205...1c8

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, dette er for risikabelt. Og angående det med at du liksom ikke stoler på ham. Hvorfor får ikke du eierandel i prosjektet? Stoler han ikke på deg?

Uansett, det der hadde jeg ikke gått inn på verken med eller uten eierandel.

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei!

Jeg trenger noen objektive tanker rundt en situasjon.

Samboeren min ønsker å kjøpe et utleieprosjekt og må ta opp et lån. For å få det til vil banken at mitt eksisterende boliglån skal økes, slik at den totale summen jeg står ansvarlig for blir rundt 4 millioner. Han får ikke lån alene. Jeg vil altså stå ansvarlig for hele lånesummen, mens han eier prosjektet.

Jeg får ingen eierandel i prosjektet, kun ansvaret og den økte risikoen. Dette vil også redusere min egen låneevne i flere år. Så lenge han betaler, så vil ikke jeg merke noe, bortsett fra at jeg ikke vil kunne ta opp egne lån.

Når jeg uttrykker at jeg er usikker, blir han sur og sier at jeg ikke stoler på ham. Han mener at risikoen min bare eksisterer “hvis han stikker av”, noe han sier aldri vil skje. Jeg synes likevel dette er en stor økonomisk binding for meg.

Vi har vært sammen i 17 år og har ingen grunn til å mistenke at han skal lure meg, men kjenner en stor usikkerhet knyttet til dette, og at han blir sur på meg for at jeg sier nei, blir også en tilleggsgreie. Han sier liksom først at det er bra jeg tenker selv og jeg ikke skal kjenne på press, så sier jeg nei, og da begynner han å si ting som «du kan jo glemme hjelp fra meg i fremtiden», og «du får bare jobbe som det du er frem til du blir pensjonist og leve av det». Så sier jeg at dette føles litt som manipulasjon (og at han ikke gjør det bevisst), men han spiller veldig på samvittigheten min. 

Hva tenker dere? Er jeg urimelig, eller er dette for stor risiko å ta når jeg ikke får eierskap eller sikkerhet? Og hva med hans reaksjon, er det bare for at jeg setter en grense og han ikke får det som han vil? Eller er det en velbegrunnet reaksjon? 

NEI NEI NEI aldri i livet om du må ga med på det der. Om så så skal du eie ALDRI ALDRI stol på noen uten å ha sikra deg penger og ei 20 åring så sitter du der og betaler alt alene

Anonymkode: 334fd...588

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei!

Samboeren min ønsker å kjøpe et utleieprosjekt og må ta opp et lån. For å få det til vil banken at mitt eksisterende boliglån skal økes, slik at den totale summen jeg står ansvarlig for blir rundt 4 millioner. Han får ikke lån alene. Jeg vil altså stå ansvarlig for hele lånesummen, mens han eier prosjektet.

Jeg får ingen eierandel i prosjektet, kun ansvaret og den økte risikoen. Dette vil også redusere min egen låneevne i flere år. Så lenge han betaler, så vil ikke jeg merke noe, bortsett fra at jeg ikke vil kunne ta opp egne lån.

Når jeg uttrykker at jeg er usikker, blir han sur og sier at jeg ikke stoler på ham. Han mener at risikoen min bare eksisterer “hvis han stikker av”, noe han sier aldri vil skje. Jeg synes likevel dette er en stor økonomisk binding for meg.

Vi har vært sammen i 17 år og har ingen grunn til å mistenke at han skal lure meg, men kjenner en stor usikkerhet knyttet til dette, og at han blir sur på meg for at jeg sier nei, blir også en tilleggsgreie. Han sier liksom først at det er bra jeg tenker selv og jeg ikke skal kjenne på press, så sier jeg nei, og da begynner han å si ting som «du kan jo glemme hjelp fra meg i fremtiden», og «du får bare jobbe som det du er frem til du blir pensjonist og leve av det». Så sier jeg at dette føles litt som manipulasjon (og at han ikke gjør det bevisst), men han spiller veldig på samvittigheten min. 

Hva tenker dere? Er jeg urimelig, eller er dette for stor risiko å ta når jeg ikke får eierskap eller sikkerhet? Og hva med hans reaksjon, er det bare for at jeg setter en grense og han ikke får det som han vil? Eller er det en velbegrunnet reaksjon? 

Hadde sagt at jeg kunne vært kausjonist, ikke noe annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei er det korte svaret.

Så kan man diskutere eierandel, vil su i det hele tatt HA eierandel? Har prosjektet livets rett? Betaler du 100% av finansieringen er 100% eierandel OG eventuelt avkastning ditt, frem til han kjøper deg ut.

Du er ikke bank.

Du vet at om prosjektet mislykkes vil du ha 4 mill i lån og ingenting å vise for det? Om dere skulle gå fra hverandre vil du ha 100% lån og han 100% eierandel. Og enda verre: samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre. Ditt gjeld er ditt gjeld. Skulle du miste jobben vil du fremdeles ha 4+ millioner i gjeld som DU ALENEstår ansvarlig for.

Anonymkode: dd4c5...918

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (Akkurat nå):

NEI da er du å ansvarlig om han stikker

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei! Nei nei!! Det er en grunn til at banken fraråder deg dette. Det er også en grunn til at banken ikke gir han nok lån. Banken vil ikke bare be deg betale om han slutter å betale, de vil kreve! Han kan rasere hele økonomien din!

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Nei! Da sitter man igjen med hele regninga hvis vedkommende slutter å betale.

Anonymkode: 4775a...a6e

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Det er jo akkurat like dumt… 

Anonymkode: be3f8...140

• Liker 16
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er han skikkelig uheldig med leietaker står han også der uten leieinntekter i månedsvis før han får kastet vedkommende ut.

Lånet må betales. Sannsynligvis av medlåntaker.

Anonymkode: 222af...f61

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og grunnen til at jeg sier nei er at banken anbefalte meg å si nei. De ville gi han lån, men kunne ikke det uten at jeg på papiret står med han som medlåntaker. Og de hadde sett før at personer kunne havne i en skikkelig økonomisk skvis hvis det skar seg. Jeg blir jo kjempe usikker på om jeg er urimelig som sier nei. Han har flere eiendommer og har en del penger som han har i sikkerhet, så dette er hans argument for at dette ikke er risiko for meg…

ærlig talt TS, banken sier de anbefaler deg å si nei, og du lurer på om du er urimelig? Slutt å surve! Selvsagt er du ikke urimelig. Det som er urimelig er at han overhode foreslår at du er medansvarlig for lånet uten tilsvarende eierandel. 

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Medlåntaker er noe jeg kunne vurderer for eget barn og innenfor egen økonomisk ramme så jeg kan leve med konsekvensen av å bli alene betalende på lånet.

For en samboer ville jeg aldri sagt ja til dette. Jeg kunne ha spyttet inn 50% kapital opp mot 50% eier andel. Du er ikke urimelig og hvis din samboer ikke er i stand til å skaffe seg egne verdier ville ikke jeg stolt på han med en invistering av denne summen. Du er ikke ansvarlig for å løfte han økonomisk på denne måten. 

Nå tar jeg utgangspunkt i at han ikke eier deres bolig men at du eier den alene men har vært sammen i 17 år. Fra han var ferdig med utdanning burde han ha vært istand til å bygge seg opp økonomisk. At du skal stå ansvarlig for et lån på 4 millioner alene uten fortjeneste er ingen god idé.

Anonymkode: ace69...0fd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har endel eiendommer og sparing, og likevel har han ikke sikkerhet nok til å finansiere. Det er nok mye om sin økonomiske situasjon han ikke forteller deg. Det røde flagget er gigantisk- og blir enda mer gigantisk ved at han forsøker å manipulere deg. 

Anonymkode: 001ec...3cf

• Liker 11
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Han får ikke lån alene.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han har flere eiendommer og har en del penger som han har i sikkerhet,

Hvordan henger dette sammen? 

Har han historie på å misligholde lån?  

Hvordan er økonomien hans i hverdagen? Er han sparsom, eller sløser han? 

Anonymkode: 62168...5f9

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei!

Men du eier du boligen alene? HAn får ikke lån og vil du skal låne opp på din bolig for og kjøpe seg ny bolig? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja, en liten test kan jo være at du forestiller deg at han plutselig ikke betaler av en eller annen årsak, er du da villig til å selge din bolig for å betale ut dette lånet? At du kanskje må ut på leiemarkedet? 

Som alle andre over her sier, dette er galskap. Det er ingen som vet hva som kan skje i fremtiden, men vi er alle ansvarlig for å gjøre gode risikovurderinger for å forsøke å unngå reduksjon i livskvalitet fremover.

• Liker 9
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...