AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #41 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff. Det er så fælt, jeg hadde virkelig følt meg lumpen om jeg gjorde dette mot en gjest! Tenk at noen oppriktig ikke tror på allergier og sensitivitet eller IBS feks. Jeg er veldig glad i å bake og mannen lager mye god mat. Vi tar alltid hensyn, og husker hvilke behov de ulike gjestene har. Det er derfor såå frustrerende med mamma som har masse regler rundt mat. Ikke gluten, ikke karbo, ikke lårfilet av kylling, kun vanlig filet ( ), ikke margarin, ikke den type olje, det må være riktig vin til, det må ikke være noe som lukter sterkt bla bla bla. Vi tar alle hensyn - og så forsyner hun seg grovt av alt hun liksom IKKE spiser… så da sitter vi igjen med en enorm porsjon jordskokkpure som var beregnet på henne (og NÅDE OSS om vi ikke lager noe for henne!) men så ender hun opp med å spise det som er beregnet til oss…. Så det blir mindre til oss Og etter å ha messet om hvor hun får i magen av potet (les: karbo) gomler hun på en medbrakt Nidar Stratos-sjokoladeplate vi andre ikke får smake på. GÅDD. Anonymkode: b875f...db2 Jeg er så lei av sånne, hadde nektet å bry med med å lage noe spesialmat til henne Anonymkode: e4cb4...6f3 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #42 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er så lei av sånne, hadde nektet å bry med med å lage noe spesialmat til henne Anonymkode: e4cb4...6f3 Jeg skulle ønske vi kunne la være, men det blir så dårlig stemning… Anonymkode: b875f...db2
Mei88 Skrevet 8 timer siden #43 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen, ja. Problemet er jo at mange ikke skiller mellom allergi og sensitivitet, det er derfor andre avfeier det som tull og hysteri. Når en som blir litt oppblåst i magen av noe, fremstiller det som like alvorlig som reelle allergier der folk kan dø av noe, er det jo ikke rart at det oppstår sånne holdninger som hos den du svarer. Anonymkode: 817ac...0c6 Fordi de blir avfeid med at "litt tåler du vel" når de sier sensitiv eller at de er intolerante. Allergi er ett ord som blir tatt mer på alvor
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #44 Skrevet 8 timer siden MarieOlsen skrev (1 time siden): Som en som tåler lite mat, så må jeg bare si jeg har det ofte helt fint, de rundt meg pleier å ha det verre, jeg syntes eks kokt torsk med masse grønnsaker og salt og pepper er knallgodt. Eller salat med kokt egg og reker og en liten dert majones er helt supert. Når det gjelder middager hos andre som jul pleier jeg å spise masse gode grønnsaker ovnsbakt rødbeter, rosenkål med mandler i ovnen med en go saus er helt topp. Det er det som er litt kjipt at noen ganger stresser folk for at jeg skal ha det fint og ha mye mat mens jeg er fornøyd med tilbehøret til middagen. Så senk skuldrene og snakk med personen om dere skal lage en liten meny sammen så får du slappet litt mere av. Da blir det mindre stress for alle parter. Som en annen med tidvis veldig sart mage pga sykdom sier jeg meg enig med deg. Det er stort sett de rundt som stresser med at jeg ‘knapt har noe jeg kan spise’ og synes det er fælt at de har så lite å by på i jula som de fleste assosierer med overflod. Jeg er vant med å spise svært begrenset, og har det helt fint uten. At det finnes noe jeg trygt kan spise til middag er mer enn nok. Og det har ofte vært et stykke fisk/kylling og grønnsaker. Bruker ikke saus en gang, bare litt krydder/salt og pepper og evt smør/olje om magen er i godlage. TS, det er helt innafor å ta en prat med personen, og si rett ut at du er usikker på hvordan gjøre det med mat og diskutere løsninger sammen. Ofte skal det ikke store tilretteleggingen til, for meg gjerne bare at det kokes litt ekstra grønnsaker siden jeg spiser mye av det. Til jul har jeg ofte hatt med litt ovnsbakt laks selv, så vertskapet slipper å stresse. Min erfaring er at ting løser seg når en tar en prat, og nå initierer jeg den gjerne selv. Men pleide å føle at jeg da var til bry, og ble veldig glad for om verten bare ringte og spurte meg. Som da ofte ble til at en i misforstått omtanke ikke snakker med hverandre, for verten føler at en ikke kan be om hjelp heller. Men denne personen er jo den som sitter på førstehåndserfaringen på hva de pleier å spise og hva som kan fungere. Benytt deg av kilden - og det er helt innafor å be personen ta med noe selv også. Slik føler jeg det i hvert fall. Vil mye heller bli bedt om å hjelpe til og ta med noe selv, enn at vertskapet skal stresse unødvendig og kanskje servere mat jeg ikke kan spise selv om de har prøvd, fordi min diett er så fryktelig begrenset. Anonymkode: 16452...7e4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #45 Skrevet 8 timer siden Mange spiser nøttestek. Ellers er jo et stykke fisk av god kvalitet innafor. Finnes nok også oppskrifter på veggis-"medisterkaker". Jeg ville laget tilbehør som vanlig. Rødkål/surkål, poteter, rene grønnsaker og kålrabistappe (ta av en porsjon før fløte/smør brukes) tåler hun vel? Også er det evt en melkefri saus som passer proteinet. Til frokost kan du ha sild (om dere også spiser), røkelaks, eggerøre, rødbetsalat (hjemmelaget med majones), godt syltetøy. Har man mye allergier/dietter kan man jo ikke spise det alle andre gjør, og må regne med at noe utgår. Det blir ikke like spennende uansett da. Jeg ville sendt melding i god tid å foreslått at du lager x rett med samme tilbehør som resten, samt nevne utvalget til frokost. Om hun ønsker å ta med noe annet selv, kan hun gi beskjed innen en hvis tid (før du handler). Men jeg syns også det er helt ok å be gjestene ta med protein til middagen. Anonymkode: 04058...eae 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #46 Skrevet 7 timer siden Å være allergisk mot både sukker og alle sukkererstatninger, er ekstremt usannsynlig altså. Uten at det hadde vært avgjørende. Jeg ville spurt vedkommende hva slags julemat som funker og laget det. Må vel gå ut fra at hen har erfaring med egen kropp. Anonymkode: b780f...45d 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #47 Skrevet 7 timer siden Tar selvsagt hensyn til det. Det er ikke så vanskelig engang. Har en nevø som ikke tåler melk og soya og en niese som ikke tåler gluten. Anonymkode: 87ff3...75f
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #48 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg kjenner ingen sånne. De som sier de ikke tåler noe... de spiser det ikke. Anonymkode: 95bf3...6ab Kona til en kollega til mannen, de kom på middag hos oss en gang. Kona kunne ikke spise brødet vi serverte til maten, for hun tålte ikke gluten. Småkakene vi serverte til isen tålte hun merkelig nok svært godt, for det var ikke sååå farlig. Så joda, de finnes. Anonymkode: 7d8e9...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #49 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å være allergisk mot både sukker og alle sukkererstatninger, er ekstremt usannsynlig altså. Uten at det hadde vært avgjørende. Jeg ville spurt vedkommende hva slags julemat som funker og laget det. Må vel gå ut fra at hen har erfaring med egen kropp. Anonymkode: b780f...45d At det et usannsynlig betyr ikke at det ikke er ekte. Man kan være allergisk mot absolutt alt, men det varierer jo hvor alvorlig/livstruende allergien er. Anonymkode: 95bf3...6ab
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #50 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å være allergisk mot både sukker og alle sukkererstatninger, er ekstremt usannsynlig altså. Uten at det hadde vært avgjørende. Jeg ville spurt vedkommende hva slags julemat som funker og laget det. Må vel gå ut fra at hen har erfaring med egen kropp. Anonymkode: b780f...45d Det er veldig, veldig vanlig å hverken tåle sukker eller sukkererstatninger når en har en ‘råtten mage’ som fungerer dårlig. For min del er det ikke allergi, men bakteriell overvekst i tarmen. Blir full rulle med akutt diaré og lite hyggelig med meg som okkuperer dassen. Men jeg forventer ingen kaker/dessert/julegodt da jeg vet det blir umulig. Og det er mye hyggeligere å kunne nyte godt selskap uten å være redd for å bokstavelig talt drite meg ut. Jeg sier ikke selv at det er allergi mot sukker, men folk rundt meg bruker det ordet for det er hva en tenker på å måtte unngå enkelte matvarer som, uansett grunn. Anonymkode: 16452...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #51 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så når folk får utslett, pustevansker og blodtrykksfall når de spiser noe så er det bare tull? Anonymkode: d61bd...54e Det et bare å ta medisiner det, eller holde seg borte. Anonymkode: 5d7f6...84e
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #52 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg håper du bare prøver å være morsom nå. Med sånne holdninger kan du risikere å ta livet av noen med allergi! Jeg har «bare» IBS, men om du ikke hadde tatt hensyn til mitt kosthold, så hadde jeg tilbragt hele besøket hos deg på toalettet. Anonymkode: 8ec20...af0 Da får du la være å spise det du ikke "tåler" da. Anonymkode: 5d7f6...84e
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #53 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det et bare å ta medisiner det, eller holde seg borte. Anonymkode: 5d7f6...84e Morsom du Anonymkode: 95bf3...6ab
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #54 Skrevet 7 timer siden Hva med linsegryte med kokosmelk? Veldig lettvint og godt. Anonymkode: 95bf3...6ab
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #55 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da får de ta med sin egen mat og lage den. Disse "allergiene" et bare tull. Anonymkode: 5d7f6...84e føles ikke som tull for meg når jeg "sprenger dassen" og vrir meg i smerter av gluten og laktose.. Anonymkode: a35e9...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #56 Skrevet 7 timer siden Du må jo prate med vedkommende og spørre hva han/hun kan spise. Anonymkode: 1a419...da9 2
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #57 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Å være allergisk mot både sukker og alle sukkererstatninger, er ekstremt usannsynlig altså. Uten at det hadde vært avgjørende. Jeg ville spurt vedkommende hva slags julemat som funker og laget det. Må vel gå ut fra at hen har erfaring med egen kropp. Anonymkode: b780f...45d En kan ha intoleranse for sukker, men ikke allergi
Rotemor Skrevet 6 timer siden #58 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Trenger noen råd. Skal ha besøk av en som «ikke tåler noen ting» - Gluten - Melk ( Heller ikke laktosefri-melkeprodukter ) - Sukker ( Heller ikke sukker-erstatninger ) Vedkommende spiser heller ikke kjøtt Julen er jo gjerne fylt av alt slikt. Kommer jo et stykke med fisk og potet, og fisk og eggerøre til frokost, men synes det er litt stusslig? Er det innafor å be vedkommende om å ta litt ansvar for deler av egen mat? Anonymkode: e9542...f4a Jeg ville bedt en slik person om å komme med forslag selv. 1
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #59 Skrevet 6 timer siden Fullstendig Liste Over Matallergener Og Intoleranser Frukt og Grønnsaker: Kiwi, Banan, Avokado, Druer, Sitrusfrukter, Fersken, Kirsebær, Mango, Ananas, Gulrot, Potet, Tomat, Paprika, Hvitløk, Løk, Asparges, Mais Krydder: Koriander, Spisskummen, Anis, Oregano, Muskatnøtt, Kanel, Vanilje Belgfrukter/Frø: Linser, Erter, Bønner, Solsikkefrø, Gresskarfrø, Pinjekjerner Kjøtt: Rødt kjøtt (Alpha-gal), Kylling, Kalkun Tilsetningsstoffer & Kjemikalier: Glutamat (MSG), Tartrazin (E 102), Karmin (E 120), Nitritter/Nitrat, Histaminer, Tyramin, Salisylater Annet: Gjær, Gelatin, Aspartam Kokosnøtt Lupin Bløtdyr Kumelk Egg Hvete (Gluten) Soya Nøtter (inkludert peanøtter, trenøtter) Fisk Skalldyr Selleri Sennep Sesamfrø Svoveldioksid og sulfitt (i konsentrasjoner over 10 mg/kg eller 10 mg/l) 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #60 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kona til en kollega til mannen, de kom på middag hos oss en gang. Kona kunne ikke spise brødet vi serverte til maten, for hun tålte ikke gluten. Småkakene vi serverte til isen tålte hun merkelig nok svært godt, for det var ikke sååå farlig. Så joda, de finnes. Anonymkode: 7d8e9...0f0 Gaaah det er jo umulig å vite hvordan man skal gjøre det riktig 😂 Mulig hun ikke tåler GJÆR 😂 jeg har så lyst til å si "men BESTEM deg da!" Når allergikere vingler… De ødelegger faktisk veldig for de som FAKTISK ikke tåler. Anonymkode: b875f...db2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå