AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #61 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Trenger noen råd. Skal ha besøk av en som «ikke tåler noen ting» - Gluten - Melk ( Heller ikke laktosefri-melkeprodukter ) - Sukker ( Heller ikke sukker-erstatninger ) Vedkommende spiser heller ikke kjøtt Julen er jo gjerne fylt av alt slikt. Kommer jo et stykke med fisk og potet, og fisk og eggerøre til frokost, men synes det er litt stusslig? Er det innafor å be vedkommende om å ta litt ansvar for deler av egen mat? Anonymkode: e9542...f4a Ja det er innafor å spørre om vedkommende kan ta litt ansvar for deler av egen mat, men som vertinne så trenger ikke du å gjøre det så veldig komplisert F.eks er Go’vegan sine vegisterkaker glutenfrie,sjysaus kan lages med potetmel og melkefri margarin og så regner jeg med at du kommer til å servere poteter eventuelt grønnsaker ved siden av det dere andre skal spise. Disse er også gode og kuttet opp i biter dagen etter og steke i panna sammen sopp, løk,evt rester av grønnsaker og potet. Det kan enten spises for seg selv eller for eksempel som fyll glutenfri lomper. Anonymkode: bc45a...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #62 Skrevet 20 timer siden Jeg legger ikke tilrette for de. Ønsker de spesielle ting så får de sørge for det selv Anonymkode: 7eede...718 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #63 Skrevet 19 timer siden Her er veganoppskrifter, velg de uten gluten, eller bruk glutenfri pasta: http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html Absolutt alt på denne siden er uten kjøtt, melkeprodukter, sukker og gluten: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-categories/recipes Men det blir i grunn mye å lage en hel oppskrift til en person. Det du har planlagt er jo også helt greit. Anonymkode: 9eb43...210
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #64 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): NCF har testet og funnet at produktene har mindre enn 10ppm gluten. De er altså glutenfri selv om de ikke er sertifisert som det. Selv tåler jeg Oatly helt fint (har brukt det i lang tid) og har cøliaki. https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter/arkiv/unni-helgesen_-30.jan-2023-13-14 Anonymkode: 3020e...efa Men ts må spørre gjesten sin om hvor sensitiv h’n er. Min datter har cøliaki, og tåler det ikke. Anonymkode: 055a9...b92
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #65 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Å være allergisk mot både sukker og alle sukkererstatninger, er ekstremt usannsynlig altså. Anonymkode: b780f...45d Allergisk i ordets rette forstand, kanskje. Men ved en lang rekke nedbrytingslidelser kan det være reellt. Og potensielt svært skadelig. Det kan også forklare at vedkommende ikke kan spise noen formfor melkeprodukter. Anonymkode: 82b08...44c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå