Fru Uperfekt Skrevet 23 timer siden #21 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men slutt nå, skjønner dere ikke at vedkommende dere svarer provoserer/troller? Svar heller TS. Anonymkode: 7d8e9...0f0 Skulle ønske det var en provokasjon, men det er nok av de som reellt mener at allergier er tøys og tull. Ts jeg har en veganer som og er nøtteallergiker på besøk i julen og har funnet at Rema faktisk hadde endel ferdig julemat hen kan spise 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #22 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei! Trenger noen råd. Skal ha besøk av en som «ikke tåler noen ting» - Gluten - Melk ( Heller ikke laktosefri-melkeprodukter ) - Sukker ( Heller ikke sukker-erstatninger ) Vedkommende spiser heller ikke kjøtt Julen er jo gjerne fylt av alt slikt. Kommer jo et stykke med fisk og potet, og fisk og eggerøre til frokost, men synes det er litt stusslig? Er det innafor å be vedkommende om å ta litt ansvar for deler av egen mat? Anonymkode: e9542...f4a Når det er så mange ting så tenker jeg det skulle bare mangle at vedkommende tar ansvar for mat. Melkeprotein og gluten er uproblematisk, men når vedkommende er allergisk mot sukker og er vegetarianer i tillegg så blir det veldig utfordrende tenker jeg. Anonymkode: 3020e...efa 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #23 Skrevet 23 timer siden Hvis du har veldig lyst å lage noe vedkommende kan spise TS, så kan du lage denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/vegetarisk-nottestek/ Da bruker du f.eks havremelk (bruker den blå fra Oatly i matlaging) i stedet for kumelk. Til dessert ville jeg laget en fruktsalat (uten sukkerlake selvfølgelig) og pisket en krem på gryr helt uten å tilsette sukker eller søtning. Anonymkode: 3020e...efa 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Skrevet 23 timer siden Frukt salat er fri for slike allergener. Til mat bytt ut melk med kokos eller soya melk. Det selges også ofte ferdige sauser eller pose sauser i allergi avdelingen. Jo større butikkene jo større utvalg. Samme med margarin og matolje. Til middag kan vedkommende f.eks spise fisk tilberedt i ovnen. Det er lett og raskt. Viss vedkommende ikke tåler melkeprotein så hjelper ikke laktose redusert. Det er kun for de med laktoseintoleranse. Jeg antar det vil være ulikt tilbehør som poteter, grønsaker, salat i tillegg. Har en veganer, 2 melke allergikere og en vegetarianer til julemiddag i tillegg til de vanlige alt ettende. Går helt fint. Vi har da 2 sauser. Et alternativ fra kjøttet og alt tilbehør lages slik at det passer til alle. Anonymkode: 3fe7a...dc8
Natttåke Skrevet 23 timer siden #25 Skrevet 23 timer siden Ingen av oss har allergier, men vi har særkost og denne gjesten tar jeg hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #26 Skrevet 23 timer siden Ville bare tipse deg om npe som heter Gryr matfløyel. Er melkefri og brukes som fløte. Jeg har selv familie som ikke tåler gluten og i tillegg er veganer (altså hverken melk eller egg eller fisk), det er ganske vanskelig å tilpasse når man er vanlig husmor uten særlig erfaring, og gjerne vil lage noe som alle kan spise, og som er litt mer fancy enn hverdagsmat. Det finnes også vegansk philadelphia-ost. Fordelen med å se på veganske produlter er jo at de autimatisk er melkefrie. Til dessert er vel eneste alternativ fruktsalat uten sukkerlake, med krem av Gryr. Eller bare sette fram noen ulike nøtter. Anonymkode: 25461...477
Kålrota Skrevet 22 timer siden #27 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis du har veldig lyst å lage noe vedkommende kan spise TS, så kan du lage denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/vegetarisk-nottestek/ Da bruker du f.eks havremelk (bruker den blå fra Oatly i matlaging) i stedet for kumelk. Til dessert ville jeg laget en fruktsalat (uten sukkerlake selvfølgelig) og pisket en krem på gryr helt uten å tilsette sukker eller søtning. Anonymkode: 3020e...efa Oatly har for mye gluten i seg for at den er trygg med cøliaki, så her må det sjekkes med den som skal spise. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #28 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Man avgjør jo selv om plagene man får er verdt det eller ikke. Ikke alle allergier er dødelige, men de kan fortsatt være utrolig plagsomme - lenge. Anonymkode: 95bf3...6ab Hva det har med saken å gjøre? Jo, det skal jeg fortelle deg. Det er veldig frustrerende å bruke tid og penger på å måtte tilpasse og spesiallage mat til den ene personen som påstår at hen ikke tåler ditt og datt, og så, når de samme allergenene er i søtsaker, kaker, desserter osv, er det plutselig ikke så nøye lenger. Skjønner du ikke at det er irriterende for den som lager til, at "allergikeren" plutselig synes det er verdt plagene etter å ha påført den som lager maten mye ekstra arbeid og utgifter. Det har til og med blitt tatt opp i media av kokker på restauranter at det er frustrerende for dem at folk er kjempekresne på allergenene i middagen, men når desserten kommer, med de samme allergenene, er ikke "allergien" så alvorlig likevel. Anonymkode: 817ac...0c6 3 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #29 Skrevet 22 timer siden Mamma er sånn…. Vi må lage lavkarbo middag! Hvis ikke blir hun vonbråten og føler seg ekskludert … men jaggu forsyner hun seg av sjokoladen på bordet. Anonymkode: b875f...db2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #30 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får de ta med sin egen mat og lage den. Disse "allergiene" et bare tull. Anonymkode: 5d7f6...84e Ok, jeg får si det til mine manglende tarmtotter som ble ødelagt av gluten. Er veldig gøy med Cøliaki skal du vite. 🙄😒 Anonymkode: e4bf8...bef 3 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #31 Skrevet 22 timer siden misforstå meg rett - det er NULL problem for meg å inkludere. Men følg i det minste opp egne særheter da……… Anonymkode: b875f...db2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #32 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva det har med saken å gjøre? Jo, det skal jeg fortelle deg. Det er veldig frustrerende å bruke tid og penger på å måtte tilpasse og spesiallage mat til den ene personen som påstår at hen ikke tåler ditt og datt, og så, når de samme allergenene er i søtsaker, kaker, desserter osv, er det plutselig ikke så nøye lenger. Skjønner du ikke at det er irriterende for den som lager til, at "allergikeren" plutselig synes det er verdt plagene etter å ha påført den som lager maten mye ekstra arbeid og utgifter. Det har til og med blitt tatt opp i media av kokker på restauranter at det er frustrerende for dem at folk er kjempekresne på allergenene i middagen, men når desserten kommer, med de samme allergenene, er ikke "allergien" så alvorlig likevel. Anonymkode: 817ac...0c6 Jeg kjenner ingen sånne. De som sier de ikke tåler noe... de spiser det ikke. Anonymkode: 95bf3...6ab 4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #33 Skrevet 22 timer siden Hvis det er en så nær person at dere feirer jul sammen, så må det vel gå an å spørre rett ut? Jeg tåler dårlug laktose (diare+++), og stoler egentlig ikke at folk husker på det. Så jeg tilbyr meg å lage saus, eller har med egen. Anonymkode: 51f7a...bea
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #34 Skrevet 22 timer siden Kålrota skrev (19 minutter siden): Oatly har for mye gluten i seg for at den er trygg med cøliaki, så her må det sjekkes med den som skal spise. NCF har testet og funnet at produktene har mindre enn 10ppm gluten. De er altså glutenfri selv om de ikke er sertifisert som det. Selv tåler jeg Oatly helt fint (har brukt det i lang tid) og har cøliaki. https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter/arkiv/unni-helgesen_-30.jan-2023-13-14 Anonymkode: 3020e...efa
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #35 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får de ta med sin egen mat og lage den. Disse "allergiene" et bare tull. Anonymkode: 5d7f6...84e Det er sånne folk som deg som pleide å gi meg mat jeg var allergisk mot da jeg var mindre. Har ikke tall på mange turer til akutten det ble på meg da jeg var liten pga at folk tenkte som deg på 80 tallet. Ts: be om en liste med "ja- mat" og se hvor langt du kommer med det på en enkel måte. Trenger du noe "mer" så er det fritt frem å be gjesten om å ta med seg noe, særlig om det gjelder lengre besøk og ikke bare middagsselskap. Anonymkode: e48c3...881
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #36 Skrevet 22 timer siden Vi har et barn som er multiallergisk, og tar alltid med mat til han. Kan da ikke legge dette på andre, det er jo nervepirrende og masete for den som skal lage maten om man ikke er vant med det! Spesielt når kjøtt utgår.. Her går det mye i kokosgryter med bønner og linser for å få fett og protein, og jern. Vår tåler ikke egg, nøtter, gluten, glutenfritt korn i tillegg til det du nevner. Altså melkeproteinallergi og sukkerallergi. Blir også servert mye grønnsaker, spesielt ovnsbakte. Anonymkode: e4cb4...6f3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #37 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvis du har veldig lyst å lage noe vedkommende kan spise TS, så kan du lage denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/vegetarisk-nottestek/ Da bruker du f.eks havremelk (bruker den blå fra Oatly i matlaging) i stedet for kumelk. Til dessert ville jeg laget en fruktsalat (uten sukkerlake selvfølgelig) og pisket en krem på gryr helt uten å tilsette sukker eller søtning. Anonymkode: 3020e...efa Den har bare en -en dårlig- anmeldelse 🙈 Anonymkode: 95bf3...6ab
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #38 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får de ta med sin egen mat og lage den. Disse "allergiene" et bare tull. Anonymkode: 5d7f6...84e Jeg håper du bare prøver å være morsom nå. Med sånne holdninger kan du risikere å ta livet av noen med allergi! Jeg har «bare» IBS, men om du ikke hadde tatt hensyn til mitt kosthold, så hadde jeg tilbragt hele besøket hos deg på toalettet. Anonymkode: 8ec20...af0
Fru Uperfekt Skrevet 22 timer siden #39 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har et barn som er multiallergisk, og tar alltid med mat til han. Kan da ikke legge dette på andre, det er jo nervepirrende og masete for den som skal lage maten om man ikke er vant med det! Spesielt når kjøtt utgår.. Her går det mye i kokosgryter med bønner og linser for å få fett og protein, og jern. Vår tåler ikke egg, nøtter, gluten, glutenfritt korn i tillegg til det du nevner. Altså melkeproteinallergi og sukkerallergi. Blir også servert mye grønnsaker, spesielt ovnsbakte. Anonymkode: e4cb4...6f3 En kan ikke ha sukker allergi men en kan ha en form for intoleranse melkeprotein er allergi
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #40 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg håper du bare prøver å være morsom nå. Med sånne holdninger kan du risikere å ta livet av noen med allergi! Jeg har «bare» IBS, men om du ikke hadde tatt hensyn til mitt kosthold, så hadde jeg tilbragt hele besøket hos deg på toalettet. Anonymkode: 8ec20...af0 Uff. Det er så fælt, jeg hadde virkelig følt meg lumpen om jeg gjorde dette mot en gjest! Tenk at noen oppriktig ikke tror på allergier og sensitivitet eller IBS feks. Jeg er veldig glad i å bake og mannen lager mye god mat. Vi tar alltid hensyn, og husker hvilke behov de ulike gjestene har. Det er derfor såå frustrerende med mamma som har masse regler rundt mat. Ikke gluten, ikke karbo, ikke lårfilet av kylling, kun vanlig filet ( ), ikke margarin, ikke den type olje, det må være riktig vin til, det må ikke være noe som lukter sterkt bla bla bla. Vi tar alle hensyn - og så forsyner hun seg grovt av alt hun liksom IKKE spiser… så da sitter vi igjen med en enorm porsjon jordskokkpure som var beregnet på henne (og NÅDE OSS om vi ikke lager noe for henne!) men så ender hun opp med å spise det som er beregnet til oss…. Så det blir mindre til oss Og etter å ha messet om hvor hun får i magen av potet (les: karbo) gomler hun på en medbrakt Nidar Stratos-sjokoladeplate vi andre ikke får smake på. GÅDD. Anonymkode: b875f...db2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå