Gå til innhold

Hvordan legger dere tilrette for personer med mange allergier i jula?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Trenger noen råd.

Skal ha besøk av en som «ikke tåler noen ting»

- Gluten

- Melk ( Heller ikke laktosefri-melkeprodukter )

- Sukker ( Heller ikke sukker-erstatninger )

Vedkommende spiser heller ikke kjøtt

Julen er jo gjerne fylt av alt slikt.

Kommer jo et stykke med fisk og potet, og fisk og eggerøre til frokost, men synes det er litt stusslig? 

Er det innafor å be vedkommende om å ta litt ansvar for deler av egen mat? 

Anonymkode: e9542...f4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber de enten ta med noe, ellers så ber jeg om oppskrifter de selv bruker. Det er så fort gjort å gjøre feil. 

Snakk med den det gjelder og bli enig. 

Anonymkode: 90164...6e1

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr besøk, er det et middagsselskap med dessert og julekaker, eller er det bo hos dere fra 22.-02. januar?

Gluten er lett når det gjelder middagsmat, bare vær veldig nøye med sauser og buljonger. Grønnsaker tåler h'n jo. 
Kjøp glutenfrie rundtstykker selvfølgelig, til den eggerøra med røkelaks (fin julefrokost det.) Egg, ost hvis det er laktose som er problemet med melk, sild. Frukt, bær og grønnsaker. Juice, te og kaffe.
Melk og sukker: en utfordring når det gjelder desserter og kaker. Sjekk om det er melk(-eprotein) eller laktose h*n ikke tåler. Laktose er mye enklere. Det finns en del sukkererstatninger. Er det flere tilstede, kan dere ha en eller to kaker h*n tåler, men sette andre julekaker på bordet. 
Men vedkommende kan sikkert bes om å komme med noen forslag. Og spør chatgpd om oppskrifter. 

Anonymkode: 055a9...b92

AnonymBruker
Skrevet

Da får de ta med sin egen mat og lage den. Disse "allergiene" et bare tull.

Anonymkode: 5d7f6...84e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei!

Trenger noen råd.

- Gluten

Kommer jo et stykke med fisk og potet, og fisk og eggerøre til frokost, men synes det er litt stusslig? 

Nut roast fåes i helsekostbutikker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse allergiene er så absolutt ikke tull, religiøse og politiske begrensninger kan jeg gå med på at enkelte føler er tull men allergier er reelle

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så når folk får utslett, pustevansker og blodtrykksfall når de spiser noe så er det bare tull?

Anonymkode: d61bd...54e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ber de holde seg hjemme / ikke slippe de inn. 

Anonymkode: 8c6bd...3c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Disse allergiene er så absolutt ikke tull, religiøse og politiske begrensninger kan jeg gå med på at enkelte føler er tull men allergier er reelle

Noen, ja. Problemet er jo at mange ikke skiller mellom allergi og sensitivitet, det er derfor andre avfeier det som tull og hysteri. Når en som blir litt oppblåst i magen av noe, fremstiller det som like alvorlig som reelle allergier der folk kan dø av noe, er det jo ikke rart at det oppstår sånne holdninger som hos den du svarer.

Anonymkode: 817ac...0c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare tull. Gluten (cøliaki) var jo dødelig en gang. Men nå med å holde seg unna gluten kan de leve som normalt. Det finnes de som er superallergisk i mot melk, egg, nøtter og fisk. Det finnes sikkert mer folk kan dø av å få i seg. Så det er ikke tull. 

ts be vedkommende om å enten ta med noe mat eller gi deg oppskrift på noe mat. Vi med alvorlige allergier tar selvfølgelig hensyn tilbake og kan selvfølgelig ta med mat selv eller dele oppskrifter. 

Anonymkode: e1bd7...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med vedkommende. Vi har en med glutenallergi, hun baker med brød selv men jeg kjøper gjerne og inn glutenfritt. Vi har og en med melkeallergi , som bruker litt mandelmelk i kaffen i hvert fall. 
det finnes jo mye i allergihylla i vanlige butikker og få kjøpt, men er jo ikke vits i og kjøpe inn ting som ikke blir spist. 

Anonymkode: 8559b...a3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei!

Trenger noen råd.

- Gluten

Da får de ta med egen mat! Du har det helt sikkert travelt nok med all annen julemat som skal lages og alt det andre arbeidet som skjer før jul. Tilby gjerne fisk, potet og eggerøre (som du må steke i olje), men be vedkommende ta med resten. Det hadde vært en selvfølge for meg om jeg hadde samme utfordringer som denne personen, jeg hadde faktisk tilbudt meg det helt av meg selv. 

Anonymkode: 7d8e9...0f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har god innsikt, skjønner jeg? Cøliaki er en autoimmun sykdom, det kødder man ikke med.

Jeg tilbyr ofte å ta med meg erstatningsvarer eller gir tips om oppskrifter. De aller fleste mestrer dette. Det viktigste er å ha kunnskap nok. 

• Liker 3
Skrevet

Må si jeg mister litt trua på menneskeheten når jeg leser denne tråden. Heldigvis har jeg et mer oppegående nettverk. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan jo ikke si det. Jeg har et familiemedlem med cøliaki, melkeproteinallergi og også noe med at hun tåler veldig dårlig sukker/alt som høyner blodsukkeret, pga en sykdom med blodsukkeret som jeg ikke husker navnet på. Hun har hatt så mye problemer med tarmene og flere operasjoner, så om hun sier hun ikke tåler noe, så tror jeg på det. Hun spiser heldigvis kjøtt og er flink å bidra med egen mat også.

Anonymkode: 95bf3...6ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gluten er "enkelt". Men jeg ville bedt personen komme med tips og forslag til hva h'n tåler, og hvordan tilrettelegge når det gjelder melk og sukker. For det er ikke så lett om man ikke er god kjent med de allergiene. 

Fisk og eggerøre til frokost er greit nok, men husk at du ikke kan steke i smør... Fisk og potet til middag er ypperlig, men det kan være utfordrende finne gode sauser uten melkeprotein eller søtning. Men personen er garantert vant til at folk ber om tips til hva h'n kan spise. 

Anonymkode: 02813...ece

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen, ja. Problemet er jo at mange ikke skiller mellom allergi og sensitivitet, det er derfor andre avfeier det som tull og hysteri. Når en som blir litt oppblåst i magen av noe, fremstiller det som like alvorlig som reelle allergier der folk kan dø av noe, er det jo ikke rart at det oppstår sånne holdninger som hos den du svarer.

Anonymkode: 817ac...0c6

Hva har det med saken å gjøre? Man avgjør jo selv om plagene man får er verdt det eller ikke. Ikke alle allergier er dødelige, men de kan fortsatt være utrolig plagsomme - lenge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så når folk får utslett, pustevansker og blodtrykksfall når de spiser noe så er det bare tull?

Anonymkode: d61bd...54e

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke bare tull. Gluten (cøliaki) var jo dødelig en gang. Men nå med å holde seg unna gluten kan de leve som normalt. Det finnes de som er superallergisk i mot melk, egg, nøtter og fisk. Det finnes sikkert mer folk kan dø av å få i seg. Så det er ikke tull. 

ts be vedkommende om å enten ta med noe mat eller gi deg oppskrift på noe mat. Vi med alvorlige allergier tar selvfølgelig hensyn tilbake og kan selvfølgelig ta med mat selv eller dele oppskrifter. 

Anonymkode: e1bd7...0db

Kålrota skrev (7 minutter siden):

Du har god innsikt, skjønner jeg? Cøliaki er en autoimmun sykdom, det kødder man ikke med.

Jeg tilbyr ofte å ta med meg erstatningsvarer eller gir tips om oppskrifter. De aller fleste mestrer dette. Det viktigste er å ha kunnskap nok. 

Du kan jo ikke si det. Jeg har et familiemedlem med cøliaki, melkeproteinallergi og også noe med at hun tåler veldig dårlig sukker/alt som høyner blodsukkeret, pga en sykdom med blodsukkeret som jeg ikke husker navnet på. Hun har hatt så mye problemer med tarmene og flere operasjoner, så om hun sier hun ikke tåler noe, så tror jeg på det. Hun spiser heldigvis kjøtt og er flink å bidra med egen mat også.

Men slutt nå, skjønner dere ikke at vedkommende dere svarer provoserer/troller?  Svar heller TS. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Som en som tåler lite mat, så må jeg bare si jeg har det ofte helt fint, de rundt meg pleier å ha det verre, jeg syntes eks kokt torsk med masse grønnsaker og salt og pepper er knallgodt. Eller salat med kokt egg og reker og en liten dert majones er helt supert.  Når det gjelder middager hos andre som jul pleier jeg å spise masse gode grønnsaker ovnsbakt rødbeter, rosenkål med mandler i ovnen med en go saus er helt topp. Det er det som er litt kjipt at noen ganger stresser folk for at jeg skal ha det fint og ha mye mat mens jeg er fornøyd med tilbehøret til middagen. Så senk skuldrene og snakk med personen om dere skal lage en liten meny sammen så får du slappet litt mere av. Da blir det mindre stress for alle parter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Men slutt nå, skjønner dere ikke at vedkommende dere svarer provoserer/troller?  Svar heller TS. 

Jeg får slike uttalelser slengt jevnlig, så jeg tror dessverre det er reelt.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...