Gå til innhold

Kan noen anbefale et avføringsmiddel som IKKE gir diare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dulcolax, Duphalac og Movicol har jeg prøvd mot forstoppelse pga medisin, disse nevnte gir eksplosiv diare og magevondt.

Til den grad at jeg ikke kan gå på jobb!

Jeg vil ikke høre om chia, linsefrø eller andre frø som skal hjelpe, det er uinteressant.

Hvilke produkter på APOTEKET har dere prøvd, som jeg kan bruke som bare gjør avføringen myk (ikke vanndiare), men myk så den kommer ut? Gjerne fibertabletter eller noe?

Har trodd jeg spiser nok fiber, men gjør nok antagelig ikke det. Skal prøve Wasa Fiber Balance, gulrøtter og drikker mer biola. Har sett på andre matvarer, men det meste av de med mye fiber liker jeg ikke.

Anonymkode: e0375...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tran og olivenolje. Begge veldig sunne, og fikser ofte mageproblemer

AnonymBruker
Skrevet

For min del, hjalp det veldig å drikke oppimot 4 liter vann i døgnet, så sette en tube med Microlax fra apoteket inn bak. Da løsnet proppen. Dette gjorde jeg daglig i flere måneder, til jeg fant en rutine på hvilken mat som funket.

Anonymkode: 34dde...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd Visiblin?

Anonymkode: cbc9f...56e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For mye fiber kan også gi forstoppelse. Kanskje du spiser for mye fiber? 

Uansett skal Movicol og Duphalac gi mykere avføring, ikke diaré. Du tar antagelig for mye.

Anonymkode: ab088...4eb

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

6-8 svisker morgen og kveld daglig. Et rent mirakelprodukt

Anonymkode: 031f4...ce4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Laktulose.

Anonymkode: ac87d...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøvd Visiblin?

Anonymkode: cbc9f...56e

Nei, den så jeg på apoteket og tenkte over om jeg skulle prøve. Men så anbefalte apotekdamen altså noe annet.

Men kanskje det er den som vil virke best på meg. Du fikk ikke diare av den?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For min del, hjalp det veldig å drikke oppimot 4 liter vann i døgnet, så sette en tube med Microlax fra apoteket inn bak. Da løsnet proppen. Dette gjorde jeg daglig i flere måneder, til jeg fant en rutine på hvilken mat som funket.

Så mye vann klarer jeg ikke drikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

6-8 svisker morgen og kveld daglig. Et rent mirakelprodukt

Funker det like greit om det er de sviskene med ulike smak på (som er så i vinden nå)? Er ikke så glad i svisker, men kan spise dem med smak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Laktulose.

Anonymkode: ac87d...2b3

Ja skulle kjøpe Metode Laktulose som en får på Apotek 1, men var på Vitus og de mente at Duphalac var akkurat samme produktet?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Funker det like greit om det er de sviskene med ulike smak på (som er så i vinden nå)? Er ikke så glad i svisker, men kan spise dem med smak.

Jeg holder meg til de "vanlige" i butikken. Men de utgjør en himmelvid forskjell.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dadler med smak gjør samme susen som svisker.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dulcolax, Duphalac og Movicol har jeg prøvd mot forstoppelse pga medisin, disse nevnte gir eksplosiv diare og magevondt.

Til den grad at jeg ikke kan gå på jobb!

Jeg vil ikke høre om chia, linsefrø eller andre frø som skal hjelpe, det er uinteressant.

Hvilke produkter på APOTEKET har dere prøvd, som jeg kan bruke som bare gjør avføringen myk (ikke vanndiare), men myk så den kommer ut? Gjerne fibertabletter eller noe?

Har trodd jeg spiser nok fiber, men gjør nok antagelig ikke det. Skal prøve Wasa Fiber Balance, gulrøtter og drikker mer biola. Har sett på andre matvarer, men det meste av de med mye fiber liker jeg ikke.

Her tenker jeg du bør snakke  med din lege.  Laktulose, skal bare myke opp. Men det skal  vel mobikol også, så spm er jo litt hva tåler du å ikke. Så snakk med lege du

Anonymkode: a781c...0eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dadler med smak gjør samme susen som svisker.

Flott, da prøver jeg det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, ser på dette som noe forbigående som jeg ikke trenger å mase på legen for. Det er forstoppelse av en medisin jeg tar, som ikke pleier å skje, men nå har skjedd. Det skal litt mer til for at jeg skal løpe med legen for dette.

Jeg har avføring hver morgen så er ikke slik at det har gått flere dager uten. Men har smerter pga det og vil jo helst slippe å sitte å presse sånn når jeg vet det ikke er bra.

Bedre å få rett anbefaling av legen din, enn å tulle med fordøyelsen på egenhånd. Du kan jo få varige problemer om du tukler med medikamenter du tydeligvis ikke tåler, eller tar for mye av. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ser på dette som noe forbigående som jeg ikke trenger å mase på legen for. Det er forstoppelse av en medisin jeg tar, som ikke pleier å skje, men nå har skjedd. Det skal litt mer til for at jeg skal løpe med legen for dette.

Jeg har avføring hver morgen så er ikke slik at det har gått flere dager uten. Men har smerter pga det og vil jo helst slippe å sitte å presse sånn når jeg vet det ikke er bra.

Slik pressing ender bare med Hemorioder, halver dosen på Movicol.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik pressing ender bare med Hemorioder, halver dosen på Movicol.

Hemorioder har jeg nok hatt i mange år, så det er jeg vant med. Har alltid hatt litt hard avføring, men nå er den helt umulig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bedre å få rett anbefaling av legen din, enn å tulle med fordøyelsen på egenhånd. Du kan jo få varige problemer om du tukler med medikamenter du tydeligvis ikke tåler, eller tar for mye av. 

Faren er nok ikke å ta for mye for jeg tar minste dose av alt, men jeg må tydeligvis ta enda mindre dose en anbefalt og se om det gjør susen da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså, Movicol skal gjøre det du spør om - mykgjøre avføringen så den kommer lettere ut.

Men - om du alt er forstoppet, så må du jo først få ut den proppen som ligger der.

Høres for meg ut som om du trenger en runde med klyster - altså mykgjøring nedenfra.

For Movicol vil bare mykgjøre den nye avføringen på vei inn i tarmen. Og tipper du opplever diaré fordi Movicol gir bedre tarmbevegelser, så magen prøver å flushe ut den harde avføringen som ligger nederst i tarmen. Da får du diaré som går rundt ‘proppen’ liksom.

Vært gjennom en runde med dette selv, og det som gjorde susen var en runde med klyster + å ta Movicol regelmessig når proppen var ute.

Og husk å drikke rikelig når du tar Movicol (eller liknende middel) - ellers kan de virke mot sin hensikt. Middelet skal dra vann inn i tarmen, og drikker du for lite kan den geléen bli for hard. Så drikk godt!

Anonymkode: 8c901...102

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...