Gå til innhold

Kronisk sykdom som gir smerte/fatigue & sexliv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere som lever med kroniske plager i parforhold klarer å opprettholde et sexliv/samliv med en frisk partner?

Følger noen på snap som har heftige kroniske smerter i hodet eller i leddene eller fatigue ,og de har kun korte perioder på timer eller en dag eller to, der de er symptomfri eller har symptomlette.

Resten av tiden tilbringes liggende med persiennen nede og med ørepropper, eller liggende på sofaen foran tv.

Anonymkode: 175aa...625

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så dårlig, men har kroniske smerter og lite energi. Min erfaring er at sex er smertestillende, så det går som regel uventet bra selv når jeg har problemer med å bevege meg i utgangspunktet. Jeg har mange ganger hatt problemer med bare å snu meg i senga, men så har jeg blitt kåt og vi har sex, og i situasjonen tenker jeg ikke engang på smerter. Hemmes ikke av dem. Veldig rart egentlig, men veldig bra. 

Anonymkode: 48801...231

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sengeliggende med ørepropper, da vet jeg ikke om jeg hadde greid å ha sex. Jeg har en del smerter som varierer og er tidvis veldig sliten. Vi pleier å sette av tid til sex, siden det er viktig for oss begge. Jeg kan da hvile litt på forhånd. En lang, varm dusj kan myke opp kroppen. Hvis jeg har smerter den dagen tar jeg smertestillende. Vi kan tilrettelegge en del, bygge opp med puter, velge stillinger som er komfortable for meg. Som AB over her kan jeg skrive under på at sex har en viss smertestillende effekt der og da. Kan få økte smerter i etterkant.

Anonymkode: 0e907...bc5

AnonymBruker
Skrevet

I perioder med mye fatigue der jeg knapt får i meg mat, så er ikke sosialt samvær ei heller kos prioritet. I perioder med litt til kan kjæresten ligge inntil, og da har det hendt at det har føltes godt og jeg slapper av og får lyst. Men ofte er det jo at jeg rett og slett ikke har lyst. Partner har vært veldig tålmodig. 

Som oftest er ikke formen så dårlig at sex er uaktuelt. Det er ikke hurramegrundt, men nært og fint er det. Men jeg blir ganske tappet etterpå, men merker at det frigjør positive hormoner da. 

Anonymkode: e3afa...ae9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter noe voldsomt med fibromyalgi, og mange dager orker jeg ikke bli pusa på for eksempel fordi alt er bare vondt og sårt, og dette gir meg naturligvis utmattelse.

MEN, vi har masse sex. Jeg vet ikke hva sex gjør med meg, men det hjelper meg veldig der og da. Han vet hva jeg liker, og når ting av og til er tungt og vondt så endrer vi bare posisjon. Jeg er riktig nok helt kaputt etter endt økt, så da er det digg å legga seg for kvelden. Men sex = fri tid.

Anonymkode: b0d26...bfe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 15.06):

Jeg lurer på hvordan dere som lever med kroniske plager i parforhold klarer å opprettholde et sexliv/samliv med en frisk partner?

Følger noen på snap som har heftige kroniske smerter i hodet eller i leddene eller fatigue ,og de har kun korte perioder på timer eller en dag eller to, der de er symptomfri eller har symptomlette.

Resten av tiden tilbringes liggende med persiennen nede og med ørepropper, eller liggende på sofaen foran tv.

Anonymkode: 175aa...625

Har hatt alvorlig ME i mange år. 7 år og Det har blitt like mange år uten. Ikke sjangs eller overhode det man tenker på at man ønsker når man kaldsvetter og nesten svimer av ved å stå på bena eller prøve gå på do og man har skyhøyt symptomtrykk 24/7. Nå med årene litt bedre kommet meg kanskje over på moderat grad og nå begynt på hormontilskudd så begynner kroppen våkne litt igjen, så har hatt sex 2 ggr på 2 mndr. nå. At mannen min har holdt ut med meg er jo beundringsverdig, jeg hadde ikke holdt det mot han om han hadde gått❤️ Det å være pårørende til alvorlig syke er ingen dans på roser og ikke for alle. 

Anonymkode: 27706...95f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...