AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #41 Skrevet i går, 06:11 Soft mann skrev (1 time siden): Nei de kan en ikke si. Helt ufaglært og 230kr/tim, er jo bedre en en butikkansatt som har jobbet mange år har. å være ufør i Norge er faktisk luksus i forhold til å arbeide, beklageligvis Har vel med noen har med barne tilleg osv blir da høyt Jeg har ca 22.000 utbetalt. Mannen har med ekstra pga arbeidsulykke 26 000 utbetalt. Vil ikke si det er akurat fett. Men vi klarer oss, klarer ikke å spare. Som eks kan jeg si at ene ungdommen som er lærling som startet nå i august har utbetalt 21.500 kr i mnd, den andre som går opp til fagprøven nå har utbetalt 49.000 pluss i mnd. Så vil jo si at da burde ikke første års lærlinger i noen yrker får mer en en som er blitt ufør etter 20 år i arbeidslivet Anonymkode: bfd81...de5 1
Soft mann Skrevet i går, 06:48 #42 Skrevet i går, 06:48 Eg jobber som senior Engineer så en kan si at den lærlingen din har mer utbetalt en svært mange seniorer . En lærling i industrien har under 30 k utbetalt, de aller aller fleste. 49k utbetalt……….dvs ca 75000kr i mnd brutto……… ca 460kr/timen. dette høres jo litt vilt ut da
AnonymBruker Skrevet i går, 07:50 #43 Skrevet i går, 07:50 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er mer enn hva jeg med doktograd tjener infull stilling Anonymkode: 2f787...5ed Husk at uføre er like ulike som friske og har like ulik økonomi. Har man god økonomi og kanskje flere inntektskilder som frisk, så får man ok med inntekt som ufør, selvom trygden fra NAV ikke er så høy som 43K netto. Det at man blir syk eller havner i en ulykke betyr jo ikke at man feks mister leieinntekter osv. Mange av oss hadde også forsikring, det har nok du også. Jeg har inntekt fra NAV, forsikring og jobber det jeg klarer og kommer oppi inntekten til den du siterer. Men sykdommen/helsa har også kostet meg enormt med penger og det var mange år jeg ikke kunne klart å jobbe litt, det er først nå. Anonymkode: 5a342...39e
AnonymBruker Skrevet i går, 07:56 #44 Skrevet i går, 07:56 Soft mann skrev (4 timer siden): Ja eg ser de samme som du. Er ikke løye at folk heller velger å være uføretrygdede. Svært mange av de uføretrygdede vil gå ned i lønn ved å gå på arbeid mange er nok reelt syke. Men er nok mange som utnytter systemet og Jeg har god trygd jeg, men går jo ikke NED av å komme meg tilbake i jobb.. Jeg ville gått en god del opp, hadde tjent rundt 900K om jeg var i full jobb, og de summene klarer jeg ikke komme opp i så lenge jeg er ufør/for syk til å forsørge meg selv. Det at det ikke lønner seg gjelder nok kun de som har minst som får bostøtte osv? Anonymkode: 5a342...39e
Soft mann Skrevet i går, 08:05 #45 Skrevet i går, 08:05 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har god trygd jeg, men går jo ikke NED av å komme meg tilbake i jobb.. Jeg ville gått en god del opp, hadde tjent rundt 900K om jeg var i full jobb, og de summene klarer jeg ikke komme opp i så lenge jeg er ufør/for syk til å forsørge meg selv. Det at det ikke lønner seg gjelder nok kun de som har minst som får bostøtte osv? Anonymkode: 5a342...39e Flesteparten av lønnsmotakere i Norge tener nok ikke noe 900k, svært mange mellom 500-600k, men mange av de som er uføretrygdet vil nok ikke tene mer en 300k ish
AnonymBruker Skrevet i går, 08:07 #46 Skrevet i går, 08:07 Soft mann skrev (3 timer siden): Ja eg ser de, men eg ser og svært mange har ca 30k uten så mange tillegg. Dvs st de har vel 250kr timen for å ikke gå på jobb. Eg har tenkt å ta ekstra jobb i helsevesen, der er lønnen 230kr/tim. Har man 30K netto så hadde man god lønn da man ble syk. Jeg har 30K netto fra NAV nå, men da jeg ble ufør for noen år siden fikk jeg 30K brutto, så det har jo økt pga lønnsvekst- men saktere enn lønnsveksten til de som jobber. Anonymkode: 5a342...39e
AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #47 Skrevet i går, 08:08 Soft mann skrev (1 minutt siden): Flesteparten av lønnsmotakere i Norge tener nok ikke noe 900k, svært mange mellom 500-600k, men mange av de som er uføretrygdet vil nok ikke tene mer en 300k ish Men man går jo tilbake til yrket man hadde, eller får jobb med den utdannelsen man har. En ufør advokat kan komme tilbake som advokat, ikke som butikkmedarbeider. Osv. Anonymkode: 5a342...39e
Soft mann Skrevet i går, 08:15 #48 Skrevet i går, 08:15 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har man 30K netto så hadde man god lønn da man ble syk. Jeg har 30K netto fra NAV nå, men da jeg ble ufør for noen år siden fikk jeg 30K brutto, så det har jo økt pga lønnsvekst- men saktere enn lønnsveksten til de som jobber. Anonymkode: 5a342...39e Fortsatt bedre betalt en mange som er i jobb. summen er så høy at mange ikke gidder å gå tilbake til jobb. Kanskje en tener 3-4-5k ekstra i mnd. Men så får en utgifter med å være på jobb, slik at en taper på de, eller gevinsten er minimal. men det største problemet uten tvil. Er alle som misbruker systemet, men igjen når fortjenesten med å være på jobb er 2-3k i mnd. Så er det enkelt å velge å fortsatt være ufør 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:18 #49 Skrevet i går, 08:18 Soft mann skrev (1 minutt siden): Fortsatt bedre betalt en mange som er i jobb. summen er så høy at mange ikke gidder å gå tilbake til jobb. Kanskje en tener 3-4-5k ekstra i mnd. Men så får en utgifter med å være på jobb, slik at en taper på de, eller gevinsten er minimal. men det største problemet uten tvil. Er alle som misbruker systemet, men igjen når fortjenesten med å være på jobb er 2-3k i mnd. Så er det enkelt å velge å fortsatt være ufør Men den summen var jo lav sammenlignet med hva JEG hadde og hva JEG kommer til å tjene om jeg blir frisk nok til å forsørge meg selv. Har man 500K i lønn i dag får man 330K i trygd. Det lønner seg helt klar å jobbe om man er frisk nok til det. Anonymkode: 5a342...39e
Soft mann Skrevet i går, 08:22 #50 Skrevet i går, 08:22 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men man går jo tilbake til yrket man hadde, eller får jobb med den utdannelsen man har. En ufør advokat kan komme tilbake som advokat, ikke som butikkmedarbeider. Osv. Anonymkode: 5a342...39e Mange Unge i dag blir ufør nesten før de får fagbrev. det er en kamp å bli ufør før en er 25 år. Da blir du belønnet av systemet. De som tente 900k hadde nok og en veldig god forsikring, som blir løst ut i tillegg til uføretrygd. Kommer an på forsikring, noen er engansgsutbetalinger, da lønner de seg å gå tilbake til arbeid fortest mulig. Andre er livslange tillegg . Noe som gjør at de ikke er veldig lønsomt å være i arbei. Selv med en lønn på 900k
AnonymBruker Skrevet i går, 08:23 #51 Skrevet i går, 08:23 Inn: 24 621 + det jeg har igjen fra forrige mnd, så ender ofte rundt 30 000,- Husleie: 6662,- Strøm: 600 - 700,- Internett og mobil: 1334,- Sparing: 5000,- Anonymkode: aab09...599
Soft mann Skrevet i går, 08:24 #52 Skrevet i går, 08:24 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men den summen var jo lav sammenlignet med hva JEG hadde og hva JEG kommer til å tjene om jeg blir frisk nok til å forsørge meg selv. Har man 500K i lønn i dag får man 330K i trygd. Det lønner seg helt klar å jobbe om man er frisk nok til det. Anonymkode: 5a342...39e Ja men har mann 300k i lønn. Så kan de ikke gi 66 %ish i løn for du er undre fattimansgrense
AnonymBruker Skrevet i går, 08:25 #53 Skrevet i går, 08:25 Soft mann skrev (3 minutter siden): men det største problemet uten tvil. Er alle som misbruker systemet, men igjen når fortjenesten med å være på jobb er 2-3k i mnd. Så er det enkelt å velge å fortsatt være ufør Jeg tror ikke det er så mange som misbruker systemet. Sikkert noen, men de hadde jo da også gått arb.ledige eller vært hyppig sykmeldte.. Men husk at de fleste ung ufør er de med ulike syndromer, autisme, psykisk utviklingshemming, funksjonsnedsettelser eller alvorlige sykdommer - enten medfødte eller utviklet i ung alder - og mange av disse er i jobb i VTA-bedrifter. Ufør i statikken, men ofte i jobb. Man er også ufør i statikken om man er delvis ufør, så det er ikke sånn at alle uføre er 100 % ut av arb.livet. Mange som er 100 % ufør karrer seg også tilbake i en liten stilling eller som tilkallingsvikar osv. Anonymkode: 5a342...39e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:33 #54 Skrevet i går, 08:33 Soft mann skrev (1 minutt siden): Ja men har mann 300k i lønn. Så kan de ikke gi 66 %ish i løn for du er undre fattimansgrense Ja, har man 300K i lønn får man nok 300K i trygd vil jeg tro, siden ca 300K er det laveste man kan få. Men med 300K i lønn kan du ta på deg ekstravakter/spe på inntekten på en eller annen måte. Man har også ofte en raskere lønnsvekst, så om noen få år har man bedre lønn enn trygd. Man får beholde alt man tjener, får i bonus + feriepenger. Man slipper å ta hensyn til ektefelles økonomi. Med 300K i trygd får man så stort trekk ved å jobbe at det er svært vanskelig å spe på inntekten. Så man er mer stuck. Man får ikke feriepenger og dersom man jobber en del og kommer oppi 80 % ifu så kan man også få stort tilbaketalingskrav fra NAV. Det samme gjelder om man jobber med bostøtte eller barnetillegg eller om ektefellen får bonus/jobber ekstra. Da kan man få et stort tilbakebetalingskrav fra NAV. Det er galskap å gå fra 300K i lønn til å gamble med å få «det samme» i trygd istedet. Innen man får trygden - det tar år - har dine kolleger også gått opp høyere i lønnsvekst enn deg. Anonymkode: 5a342...39e 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:41 #55 Skrevet i går, 08:41 Soft mann skrev (15 minutter siden): Fortsatt bedre betalt en mange som er i jobb. summen er så høy at mange ikke gidder å gå tilbake til jobb. Kanskje en tener 3-4-5k ekstra i mnd. Men så får en utgifter med å være på jobb, slik at en taper på de, eller gevinsten er minimal. men det største problemet uten tvil. Er alle som misbruker systemet, men igjen når fortjenesten med å være på jobb er 2-3k i mnd. Så er det enkelt å velge å fortsatt være ufør Kan ta mannen her med at skadden er etter arbeidsulykke får han utbetalt 26500, da med knapt 1000kr ekstra ut pga det er arbeidsulykke som er årsak. Før skadden hadde han utbetalt ca 57.000kr, fordi han ønsket å jobbe sa han ja til å prøve seg ut i andre yrker, fant et sted han fungerte i en periode, men da med mye dårligere lønn. Pga den perioden i den jobben fikk han dårligere utbetaling på uføretrygd. Han gikk da i den fella mange prater om at hvis en blir skadet og velger å prøve å jobbe med lavere lønn, så taper en videre den dagen kroppen sier stopp pga skaddene en har hatt. Og ja du tenker da kommer forsikring inn. Mannen har drevet siden 2019 å få noe fra forsikring. Arbeidsgiver er sint på forsikring for som arbeidsgiver vi har tegnet forsikring slik at våre ansatte skulle være sikret og då nekter de å betale ut noe når noe skjer. Verken lege, advokat skjønner hvordan et selskap kan skylde på dysleksi for ,kraniet brudd, brudd i arm, brudd i rygg, kjeve knust og måtte ha inn titan plate både i overkjøre og under kjeve, skadde på hukommelse, blir nå fort sliten, orker ikke mye mennesker, lys ømfintlig, smerter i hodet,rygg,nakke. Er som gubben sier her hadde jeg kunne jobbet i skogen som før hadde det fort vært mellom 55-70.000 i mnd med det ansvaret han hadde Anonymkode: bfd81...de5
AnonymBruker Skrevet i går, 08:41 #56 Skrevet i går, 08:41 Soft mann skrev (12 minutter siden): Mange Unge i dag blir ufør nesten før de får fagbrev. det er en kamp å bli ufør før en er 25 år. Da blir du belønnet av systemet. De som tente 900k hadde nok og en veldig god forsikring, som blir løst ut i tillegg til uføretrygd. Kommer an på forsikring, noen er engansgsutbetalinger, da lønner de seg å gå tilbake til arbeid fortest mulig. Andre er livslange tillegg . Noe som gjør at de ikke er veldig lønsomt å være i arbei. Selv med en lønn på 900k Man får ikke automatisk ung ufør-tillegget bare fordi man blir ufør ung. Det lønner seg nesten alltid å jobbe fullt kontra å gå hjemme på trygd, også med forsikring. Jeg har god trygd med månedlig forsikring, men er godt under 900K, selv om jeg altså også jobber litt. Om jeg kan jobbe 100 % så mister jeg all trygd/forsikring, men vil gå drastisk opp i lønn. Om jeg derimot begynner å jobbe i et dårligere betalt yrke enn jeg gjorde før jeg ble ufør så vil det lønne seg for meg å forbli ufør, men det vil uansett lønne seg å jobbe opp mot 80 %. (Men det har jeg altså ikke helse til) Anonymkode: 5a342...39e
Soft mann Skrevet i går, 08:46 #57 Skrevet i går, 08:46 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, har man 300K i lønn får man nok 300K i trygd vil jeg tro, siden ca 300K er det laveste man kan få. Men med 300K i lønn kan du ta på deg ekstravakter/spe på inntekten på en eller annen måte. Man har også ofte en raskere lønnsvekst, så om noen få år har man bedre lønn enn trygd. Man får beholde alt man tjener, får i bonus + feriepenger. Man slipper å ta hensyn til ektefelles økonomi. Med 300K i trygd får man så stort trekk ved å jobbe at det er svært vanskelig å spe på inntekten. Så man er mer stuck. Man får ikke feriepenger og dersom man jobber en del og kommer oppi 80 % ifu så kan man også få stort tilbaketalingskrav fra NAV. Det samme gjelder om man jobber med bostøtte eller barnetillegg eller om ektefellen får bonus/jobber ekstra. Da kan man få et stort tilbakebetalingskrav fra NAV. Det er galskap å gå fra 300K i lønn til å gamble med å få «det samme» i trygd istedet. Innen man får trygden - det tar år - har dine kolleger også gått opp høyere i lønnsvekst enn deg. Anonymkode: 5a342...39e Butikkansatte og mange i helse tener ikke mer enn 300k. De jobber ikke 7-15 sp det er vanskelig å ha flere jobber. som du selv skriver, så gjør systemet at flere ikke gidder å gå tilbake på jobb, for det taper penger😳😳😳😳 det er jo akkurat de eg prøver å si. Systemet lager uføretrygdede personer til noe livslangt
Soft mann Skrevet i går, 08:49 #58 Skrevet i går, 08:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan ta mannen her med at skadden er etter arbeidsulykke får han utbetalt 26500, da med knapt 1000kr ekstra ut pga det er arbeidsulykke som er årsak. Før skadden hadde han utbetalt ca 57.000kr, fordi han ønsket å jobbe sa han ja til å prøve seg ut i andre yrker, fant et sted han fungerte i en periode, men da med mye dårligere lønn. Pga den perioden i den jobben fikk han dårligere utbetaling på uføretrygd. Han gikk da i den fella mange prater om at hvis en blir skadet og velger å prøve å jobbe med lavere lønn, så taper en videre den dagen kroppen sier stopp pga skaddene en har hatt. Og ja du tenker da kommer forsikring inn. Mannen har drevet siden 2019 å få noe fra forsikring. Arbeidsgiver er sint på forsikring for som arbeidsgiver vi har tegnet forsikring slik at våre ansatte skulle være sikret og då nekter de å betale ut noe når noe skjer. Verken lege, advokat skjønner hvordan et selskap kan skylde på dysleksi for ,kraniet brudd, brudd i arm, brudd i rygg, kjeve knust og måtte ha inn titan plate både i overkjøre og under kjeve, skadde på hukommelse, blir nå fort sliten, orker ikke mye mennesker, lys ømfintlig, smerter i hodet,rygg,nakke. Er som gubben sier her hadde jeg kunne jobbet i skogen som før hadde det fort vært mellom 55-70.000 i mnd med det ansvaret han hadde Anonymkode: bfd81...de5 Med lønn på over 100 k i mnd. så må han ha hatt ei forsikring som ga en utbetaling på 4-6 mill svært få som tener 1,2-1,5 mill i året har dårlig forsikring
Soft mann Skrevet i går, 08:54 #59 Skrevet i går, 08:54 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man får ikke automatisk ung ufør-tillegget bare fordi man blir ufør ung. Det lønner seg nesten alltid å jobbe fullt kontra å gå hjemme på trygd, også med forsikring. Jeg har god trygd med månedlig forsikring, men er godt under 900K, selv om jeg altså også jobber litt. Om jeg kan jobbe 100 % så mister jeg all trygd/forsikring, men vil gå drastisk opp i lønn. Om jeg derimot begynner å jobbe i et dårligere betalt yrke enn jeg gjorde før jeg ble ufør så vil det lønne seg for meg å forbli ufør, men det vil uansett lønne seg å jobbe opp mot 80 %. (Men det har jeg altså ikke helse til) Anonymkode: 5a342...39e Snittlønna i Norge er vel ca 700k . eg vet ikke hvorfor du er ufør, men er de for jobben var for tung for deg. Så kan du ikke gå tilbake til den. Da er alternativet noe som du ikke er udannet til, men en lønn på ca 500-600 k. Selvsagt frister ikke det. men igjen så spør eg. Er de noe gale med systemet når en kan si nei til en jobb der en tener 500-600 k for da taper en for mye i forhold til trygden
AnonymBruker Skrevet i går, 08:55 #60 Skrevet i går, 08:55 Soft mann skrev (6 minutter siden): Butikkansatte og mange i helse tener ikke mer enn 300k. De jobber ikke 7-15 sp det er vanskelig å ha flere jobber. som du selv skriver, så gjør systemet at flere ikke gidder å gå tilbake på jobb, for det taper penger😳😳😳😳 det er jo akkurat de eg prøver å si. Systemet lager uføretrygdede personer til noe livslangt Ja, systemet er på trynet. Systemet gjør det vanskelig å kombinere trygd med jobb dersom man har bostøtte/barnetillegg. Men de som blir ufør har ikke noe valg. Har man ikke støtte, som mange med trygd ikke har, lønner det seg nok alltid å jobbe, delvis eller fullt. Anonymkode: 5a342...39e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå