AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:07 #41 Skrevet fredag kl. 13:07 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 7.18): De fleste får A om de har et minimum av oppmerksomhet på studiene. Kravene er ikke så store. Husk at du får E (bestått) bare av å stave navnet ditt rett. Da sier det selv at det ikke krever stort å få A Anonymkode: 832cb...6e9 Hvorfor skriver du sånn tull? Du vet åpenbart ikke noe om dette, du bare lirer av deg fjas. Selvfølgelig får man ikke bestått uten å gjøre en jobb. Anonymkode: db41c...009 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:16 #42 Skrevet lørdag kl. 13:16 AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 13.51): jeg tipper dere begge tror på en test dere tok online.. 🙈 Ellers så har dere diagnoser som gjør at dere ikke klarte dere på skolen. For skolen er LETT for de med høyre IQ. Det er ingenting spesielt vanskelig i norsk skole, er man oppegående nok, klarer man seg lett uten spesielt innsats, ganske langt oppi bachelor studier. jeg er bare lei å høre den myten om at smarte, evnerike barn sliter på skolen, nei, de gjør selvfølgelig ikke det. Anonymkode: de9c5...51d Det er vanlig at evnerike barn sliter på skolen jo. Fordi det er for lett. De blir ukonsentrerte, kjeder seg og faller utenfor. Også noen ganger i konflikt med lærere. det er jo en grunn til at man tester barn som skiller seg ut i barnehagen . Da kan de få tilpasset undervisning på skolen. Anonymkode: 114eb...a10 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:19 #43 Skrevet lørdag kl. 13:19 AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 17.45): Slike onlinetester er ikke pålitelige. Anonymkode: b444f...980 Mensa sin jo. Ikke de på fb. Anonymkode: 114eb...a10
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:22 #44 Skrevet lørdag kl. 13:22 AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 18.44): Professoren min med phd i kunstig intelligens har iq på 70-tallet, i følge henne selv (hun har tatt ordentlig test). Anonymkode: c28fe...e97 Psykis utviklingshemmet ? Anonymkode: 114eb...a10
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:30 #45 Skrevet lørdag kl. 13:30 Jeg har også gjennomført masse studier ved siden av jobb, og har både A-er og B-er på flere årsstudium og Master. Jeg scorer greit på online Mensatester, men min sans for logikk er sikkert ikke helt der at jeg scorer bra nok til å bli medlem hos Mensa. Det finnes mange ulike former for IQ, og min evne til deduksjon og det å forstå kompliserte sammenhenger ut fra det jeg leser, henge rnok ikke sammen bare med IQ. Så ta det helt med ro. Hvis du har oppnådd det du beskriver ved siden av å ikke være født i dette landet, har studert ved siden av jobb og med flere barn, er det intet mindre enn imponerende! ❤️👏 Anonymkode: 7104d...612
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:11 #46 Skrevet søndag kl. 11:11 Jeg er vurdert til å ha høy intelligens, og det stod senest i noen notater fra psykisk helsetjeneste i forrige uke. Jeg er smart, har gode karakterer på elitestudie og på evnetester som kombinerer språkforståelse og en annen form for resonnering enn bare disse oppgavene som går på figurer, så kan jeg score høyt. Men på en ren mensatest nå hadde jeg sikkert scoret til moderat psykisk utviklingshemming 😅 Og det er ikke tull engang. De testene favner ikke alle måter man kan måle intelligens på, og det treffer bedre for de som er gode i tall, matematikk, fysikk osv. Og dette er algoritmer og mønster du kan trene deg opp i. Jeg ville nok definitivt gjort det bedre i slike tester i de periodene jeg drev mer med matte og slike ting. Men det gjør jeg jo absolutt ikke nå, jeg hater tall. Så en slik IQ-test tar jeg absolutt ikke tungt på noen som helst slags måte, og det skal ikke du TS heller gjøre. Om du kjeder deg og har lyst kan du jo begynne med å øve og lese deg opp på disse algoritmene og rett og slett ha det å lære å forstå den form for logikk som hobby. Og så kan du prøve igjen. Anonymkode: 46263...0b5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:14 #47 Skrevet søndag kl. 11:14 https://iqtest.illvit.no/#!/intro Denne testen mener jeg å ha tatt for mange herrens år siden. Og mener at denne inneholdt andre oppgaver en kun disse figurene. Her scoret jeg høyt. Men om dette er en greit nok anerkjent form for test, og om den fortsatt er mulig å ta vet jeg ikke. Anonymkode: 46263...0b5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:19 #48 Skrevet søndag kl. 11:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er vurdert til å ha høy intelligens, og det stod senest i noen notater fra psykisk helsetjeneste i forrige uke. Jeg er smart, har gode karakterer på elitestudie og på evnetester som kombinerer språkforståelse og en annen form for resonnering enn bare disse oppgavene som går på figurer, så kan jeg score høyt. Men på en ren mensatest nå hadde jeg sikkert scoret til moderat psykisk utviklingshemming 😅 Og det er ikke tull engang. De testene favner ikke alle måter man kan måle intelligens på, og det treffer bedre for de som er gode i tall, matematikk, fysikk osv. Og dette er algoritmer og mønster du kan trene deg opp i. Jeg ville nok definitivt gjort det bedre i slike tester i de periodene jeg drev mer med matte og slike ting. Men det gjør jeg jo absolutt ikke nå, jeg hater tall. Så en slik IQ-test tar jeg absolutt ikke tungt på noen som helst slags måte, og det skal ikke du TS heller gjøre. Om du kjeder deg og har lyst kan du jo begynne med å øve og lese deg opp på disse algoritmene og rett og slett ha det å lære å forstå den form for logikk som hobby. Og så kan du prøve igjen. Anonymkode: 46263...0b5 Du har høy intelligens, men ville ha skårt lavt på iq-test? Det betyr at du sannsynligvis har lav/middels iq. Anonymkode: aef50...45e 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:27 #49 Skrevet søndag kl. 11:27 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 9.18): Takk for mange svar. Til dem som skriver at man får kastet A etter seg: jeg tok en krevende master (juss), ble ferdig i 2007. Så det er ikke snakk om de siste 10-15 årene. Husker at mange strøk, og at studiene var krevende for en del medstudenter. TS Anonymkode: c33e6...48b Jeg studerte juss og var ferdig i 2021. Studiet da var enkelt å bestå, men det var vanskelig å få A og B. Da måtte man jobbe godt. Har hørt at kullene etter korona er svakere, men likevel har karaktersnittet heller gått opp enn ned, fordi sensorene sammenlignet studentene med hverandre og ikke over flere år. Jeg fikk selv C-snitt. Tror jeg har litt over norsk gjennomsnitt på IQ, men ikke Mensa-smart. Hadde jeg fokusert mer på studiene og vært litt mindre lat hadde jeg nok fått bedre karakterer. Og ei venninne er nok mensa-smart, men fikk D-snitt fordi hun ikke la med så mye tid. En jeg kjenner som virker sånn passe på jordet på smarthetsskalaen fikk veldig gode karakterer fordi han la ned ekstremt mye arbeid. Men skal sies at akkurat han sliter litt jobbmessig ved nye problemstillinger fordi han trenger mye tid på å lære nye ting. Som andre skriver handler det nok om hvor strukturert man jobber og jeg tror også det er av betydning hvilket studie man går. Har man et fast pensum er det lettere å få gode karakterer enn i drøftingsfag . Anonymkode: 651d5...533 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:00 #50 Skrevet søndag kl. 12:00 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Som andre skriver handler det nok om hvor strukturert man jobber og jeg tror også det er av betydning hvilket studie man går. Har man et fast pensum er det lettere å få gode karakterer enn i drøftingsfag . Anonymkode: 651d5...533 Nja... uten å spore av for mye, men akkurat det der er jeg ikke udelt enig i. Man kan også se det andre veien: Har man et drøftingsfag så er det mye lettere å ro i land en grei karakter selv om man ikke har stålkontroll på pensumet. Anonymkode: 30cb8...de5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:31 #51 Skrevet søndag kl. 12:31 Tester du tar på nett er ikke pålitelige. Selv ikke de fra Mensa. Anonymkode: 3efa5...7e2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:43 #52 Skrevet søndag kl. 14:43 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har høy intelligens, men ville ha skårt lavt på iq-test? Det betyr at du sannsynligvis har lav/middels iq. Anonymkode: aef50...45e Nei det er ikke nødvendigvis en sammenheng. Og jeg overdrev og ville jo selvfølgelig ha scoret innen normalområdet. Men jeg driver ikke med noe som er relatert til den formen for logisk tenking som de figurene krever. Det passer bedre for folk som har anlegg for type mattefag og slike ting. Og så er det rett og slett en øvingssak der man må lære seg å se denne formen for logiske mønstre. Så det ville vært stor forskjell om jeg tok en slik test i dag, og så deretter øvde, leste meg opp og lærte meg den måten å tenke på og tok en ny om for eksempel tre måneder. Jeg er høyt utdannet og driver med krevende resonnering hver dag på jobb, men ikke på slike måter som øker kompetansen for den type iq-tester. Det er tenking og bruk av hjernen på en helt annen måte. Mens min samboer som driver mer med matte og tegninger som krever mønsterforståelse på en annen måte ville nok gjort det bedre enn meg i dag. Anonymkode: 46263...0b5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:42 #53 Skrevet mandag kl. 07:42 AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 17.40): Jeg og mannen har tatt wisc-test gjennom ppt og regnes som evnerik og begge var dårlige på skolen. 1 av 5 evnerike er skolesluttere. Det er absolutt ikke en myte. Puggeskolen vår gjør at barn blir så lei at de tilslutt henger bakpå faglig og mister mye av grunnmuren. Skoleflink er ikke det samme som evnerik og du kan blant annet søke opp for å finne lister med forskjellen. Anonymkode: 4c572...1d4 Når og i hvilken anledning tok du og mannen «wisc-test»? Anonymkode: db41c...009
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:14 #54 Skrevet mandag kl. 08:14 IQ-test måler den strategiske og logiske delen av intelligens. Din evne til å reflektere omfatter så mye mer. Fag som retorikk krever ikke at du lett ser logiske mønstre, det krever refleksjon som ikke er mulig å måle på samme måte. Vi er alle forskjellige, IQ er enkelt å måle, men den er bare en liten del av den komplekse hjernen til et menneske. Føler du at du må bevise noe? Virker som du sliter deg litt ut med alle studiene på toppen av mer enn nok (tre barn er mye oppfølging med full jobb). Du vet at du er mer enn god nok? Folk som retter på andre, dekker ofte over egen usikkerhet. Ikke lytt til det, du er opplagt ikke dum. Anonymkode: 9786c...da8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:55 #55 Skrevet mandag kl. 12:55 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når og i hvilken anledning tok du og mannen «wisc-test»? Anonymkode: db41c...009 Jeg måtte ta den på ungdomsskolen hos ppt. Samboeren min har vært med i et forskningsprosjekt helt fra han var et lite barn og har blitt testet jevnlig både med wisc-testen og andre tester. Jeg vil ikke gå mer i detaljer enn det. Anonymkode: 4c572...1d4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:00 #56 Skrevet mandag kl. 13:00 AnonymBruker skrev (4 timer siden): IQ-test måler den strategiske og logiske delen av intelligens. Din evne til å reflektere omfatter så mye mer. Fag som retorikk krever ikke at du lett ser logiske mønstre, det krever refleksjon som ikke er mulig å måle på samme måte. Vi er alle forskjellige, IQ er enkelt å måle, men den er bare en liten del av den komplekse hjernen til et menneske. Føler du at du må bevise noe? Virker som du sliter deg litt ut med alle studiene på toppen av mer enn nok (tre barn er mye oppfølging med full jobb). Du vet at du er mer enn god nok? Folk som retter på andre, dekker ofte over egen usikkerhet. Ikke lytt til det, du er opplagt ikke dum. Anonymkode: 9786c...da8 Jeg er til dels enig i innlegget, men jeg ville bare påpeke dette at en IQ på 90 er jo ikke dum. Det er innenfor normalen. Jeg syns vi har laget et for stort stigma for å ha under 100 i IQ når dette er helt normalt og ikke noe å skamme seg over. Det er som du skriver at vi er mer komplekse enn som så. Anonymkode: 4c572...1d4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #57 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 13.43): Slikt henger ikke alltid sammen. Jeg har godt over gjennomsnittet i IQ, men alltid slitt med skole Anonymkode: 61f4b...610 Den veien er mer forståelig. Jeg har også samme erfaring. Hos meg kommer det av at jeg ikke klarer å konsentrere meg i et klasserom, blir overstimulert av masse folk og støy og får ikke med meg noe i timene. Jeg får også mye smerter i kroppen av å sitte stille ofte på vonde stoler i timesvis slik undervisning gjerne foregår. Høres ut som at ts hadde en dårlig dag når den testen ble tatt. Anonymkode: 4b302...33f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå