Gå til innhold

Hvordan har jeg klart å få A i gjennomsnitt på de fleste studiene med så lav IQ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Professoren min med phd i kunstig intelligens har iq på 70-tallet, i følge henne selv (hun har tatt ordentlig test). 

Anonymkode: c28fe...e97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Professoren min med phd i kunstig intelligens har iq på 70-tallet, i følge henne selv (hun har tatt ordentlig test). 

Anonymkode: c28fe...e97

Du skal ha veldig lav IQ for å tro at hun var seriøs. 

Anonymkode: aef50...45e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg føler meg ofte dum, ikke fordi jeg vet lite, men det er bare en følelse jeg har. Folk retter på meg ofte, men det gjelder gjerne subjektive ting, ikke objektiv kunnskap. Jeg kom til Norge i voksen alder og gjennomførte to krevende studier (en master og en bachelor), den ene med B i snitt mens jeg fikk to barn, det ene med kolikk, jobbet og ikke tok noe studiepermisjon; den andre med A i snitt, der jeg ikke engang trengte å anstrenge meg så mye. Så fikk jeg en alvorlig lungesykdom med hyppige anfall der jeg sluttet å puste, slik at hjernen fikk oksygenmangel. Jeg har merket at etter å ha blitt bedre av sykdommen, så har jeg fortsatt hjernetåke, konsentrasjonsvansker og lignende symptomer som jeg ikke hadde før jeg ble syk. Jeg tok et årsemne i fjor med A i snitt, det også, mens jeg holdt på med full jobb, hobby, tre aktive idrettsbarn, verv osv - altså, lite tid til å studere.

I dag tok jeg IQ-test (Mensa sin), for å sjekke hvordan det sto til med intellektet. Fikk da en score på 91. Det stemmer overhodet ikke med hvor lett jeg gjennomfører høyere utdanning, og heller ikke med hvordan jeg løser ting på jobb. Hvordan kunne jeg ha vært en så god student med så lav IQ, egentlig? Og kan hjernetåka komme av at oppgavene egentlig er over min intellektuelle kapasitet?

Anonymkode: c33e6...48b

Ta den på ny når du er uthvilt og opplagt. Det er fullt mulig å skåre falskt lavt.

Anonymkode: 1c0ec...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror på at du kan ha 91 i IQ. Selvfølgelig kommer det an på både studie og hvilken skole du går på, men min erfaring er at kravene til studenter de siste 10-15 årene har gått betraktelig ned og jeg er ganske sjokkert over mange som har tatt både bachelor og master. 91 i IQ er normalt. For en lege må man ha 110 i IQ for å gjennomføre studie. Altså er det ikke helt urealistisk at en med 91 klarer å gjennomføre et enklere studium.

Jeg kjenner til noen med IQ under 70 som har det samme politiske synet og refleksjonene som de mange nordmenn man møter i jobb. Da snakker jeg ikke om rasister, men helt normale politiske meninger fra venstresiden.

Anonymkode: 4c572...1d4

Her står det mye rart - man trenger ikke 110 i iq for å gjennomføre legestudiet. Og høy iq endrer ikke at man er smart. Frank Løke har visstnok høy iq. Selv har jeg gjennomført mye studier med godt resultat og trof ganske sikkert at jeg har nokså normal iq. 

Anonymkode: f66da...c33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kravene til karakterer er mye lavere nå. De fleste unge voksne i dag klarer ikke engang regne prosent.

Anonymkode: 6ebde...5b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste får A om de har et minimum av oppmerksomhet på studiene. Kravene er ikke så store.

Husk at du får E (bestått) bare av å stave navnet ditt rett. Da sier det selv at det ikke krever stort å få A

Anonymkode: 832cb...6e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar. Til dem som skriver at man får kastet A etter seg: jeg tok en krevende master (juss), ble ferdig i 2007. Så det er ikke snakk om de siste 10-15 årene. Husker at mange strøk, og at studiene var krevende for en del medstudenter. 
TS

• Liker 5
Skrevet

En matematiker har gjerne høye logiske evner, men kan være noen av de ikke skårer så høyt språklig. 

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet av IQ-testen er uvesentlig. Hvordan du klarer deg i livet, inkludert studier og arbeidsliv, er det som er viktig. 

Anonymkode: 418a6...378

AnonymBruker
Skrevet

Utdanning er 99% konsentrasjon. IQ test er mønstergjenkjenning og abstrakt logikk. 

Om du klarer å konsentrere deg i 8 timer med skolearbeid, så kan IQ'en din være hva den vil. 

Anonymkode: 74b27...2e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utdanning er 99% konsentrasjon. IQ test er mønstergjenkjenning og abstrakt logikk. 

Om du klarer å konsentrere deg i 8 timer med skolearbeid, så kan IQ'en din være hva den vil. 

Anonymkode: 74b27...2e7

Utdanning er ikke kun konsentrasjon. I enkelte studier er det kjapp tenking i pressede situasjoner, abstrakt/kreativ tenking og lignende. Jeg har for øvrig aldri brukt 8 timer til skolearbeid per dag, max 3-4. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

jeg tipper dere begge tror på en test dere tok online.. 🙈 Ellers så har dere diagnoser som gjør at dere ikke klarte dere på skolen. For skolen er LETT for de med høyre IQ. Det er ingenting spesielt vanskelig i norsk skole, er man oppegående nok, klarer man seg lett uten spesielt innsats, ganske langt oppi bachelor studier.

jeg er bare lei å høre den myten om at smarte, evnerike barn sliter på skolen, nei, de gjør selvfølgelig ikke det. 

Anonymkode: de9c5...51d

Du er så lei av å høre om en faktabasert myte at du sprer feilinformasjon. Gratulerer.

Jeg slet som et uvær på barne og ungdomsskolen, mens jeg i voksen alder tok videregående og fikk toppkarakterer. 

Har forøvrig alltid scoret høyt på div tester og startet på skolen tidlig, da jeg ble erklært skolemoden..

Anonymkode: 9f5ee...7c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tok du den offisiele Mensa test, altså på en lokasjon hos de, og ikke på nett? Var du trøtt, sov du dårlig i natt? Brukte du for lang tid til å lese oppgavene, trodde du du hadde bere tid enn du hadde? Den testen er presset på tid, du må klare å holde konsentrasjon og effektivitet høyt oppe i en time, mens oppgavene blir vanskeligere og vanskeligere, det er trikset. Hvis du var trøtt, sliten, sulten, tørst, tissetrengt, hvis du ikke var forberedt på at oppgavene ble plutselig vanskelig, hvis du ble sittende med en oppgave du ikke skjønte - istendefor bare gå videre, heller komme tilbake senere, ja, da får du jo lavere score. 

men dessverre ja, hvis du mistenker det, du kan få dårligere hjernekapasitet som følge av sykdom også. Det skal jo også være mulig å trene seg opp igjen, til en viss grad. Gitt at du er relativt ung, spesielt. Selv folk etter hjerneblødninger kan klare å trene seg opp for å gjenvinne noen av tapte funksjoner..

men først og fremst, før du tenker at nå er jeg dum, tenk, var du i toppform den morgenen i dag? Testresultater kan varierre så mye som 10-12% basert på dagsform, og det er mye i poeng!

Det må ha vært den digitale testen, for papirtesten får man svar på etter et par uker (men mindre det er ekstremt spesielle situasjoner, som da Frank Løke ble testet i forbindelse med "boksekampen" nå nylig, da stod et apparat klar i bakgrunnen, med blant annet testpsykologen, som gjorde resultatet klart på få minutter).
Men ja, dagsform kan ha mye å si. Ta den igjen når du er uthvilt og ikke stresset/sulten/syk.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Slike onlinetester er ikke pålitelige. 

Anonymkode: b444f...980

Akkurat denne er av de mest pålitelige du finner av nettester. Den er grundig testet og normert. Den har oppgaver som mange oppfatter som bittelitt vanskeligere enn den offisielle testen, men man har ikke helt det samme tidspresset. 

Anonymkode: f27ca...3d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Enkel forklaring, i dag så får du kastet gode karakterer etter deg sammenlignet med bare 15 år tilbake..

Anonymkode: 05317...e85

Og enda lenger tilbake sa de at for å bestå ex.phil. så måtte man ha en IQ på 125. 
Nå er ikke ex.phil. det det engang var, og det er mye enklere å få bedre karakterer. En del studier baserer seg på Gauss-kurven – ikke etter lang tid, men etter hver eksamen. 

Anonymkode: 3ec22...3e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og enda lenger tilbake sa de at for å bestå ex.phil. så måtte man ha en IQ på 125. 
Nå er ikke ex.phil. det det engang var, og det er mye enklere å få bedre karakterer. En del studier baserer seg på Gauss-kurven – ikke etter lang tid, men etter hver eksamen. 

Man har da aldri måtte ha en IQ på 125 for å ta exphil. Kanskje filosofistudie en gang i tiden, men det og er betraktelig lettere i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har da aldri måtte ha en IQ på 125 for å ta exphil.

Nei, men det ble sagt at for å klare det før, så måtte man ha 125. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 13.51):

jeg tipper dere begge tror på en test dere tok online.. 🙈 Ellers så har dere diagnoser som gjør at dere ikke klarte dere på skolen. For skolen er LETT for de med høyre IQ. Det er ingenting spesielt vanskelig i norsk skole, er man oppegående nok, klarer man seg lett uten spesielt innsats, ganske langt oppi bachelor studier.

jeg er bare lei å høre den myten om at smarte, evnerike barn sliter på skolen, nei, de gjør selvfølgelig ikke det. 

Online har jeg også tatt, men den jeg sikter til er tatt fysisk. En mye mer omfattende test enn hva en kan ta online. Poenget står fortsatt, høy IQ og å være god på skolen går ikke alltid hånd i hånd. Å være intelligent er ikke nødvendigvis nok til å lykkes i skole og arbeidsliv, dette finnes det uendelige eksempler på. Så det er en faktaopplysning, ikke en personlig mening 

Anonymkode: 61f4b...610

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 13.51):

Evne til å gjennomføre krevende studie korrelerer med IQ, men en vesentlig faktor er adferd. Evnen til å delegere tid og oppmerksomhet til studie er som en multiplikator for dine kongentive evner.  Det finnes selvsagt ytterpunkter der for lav IQ ikke lenger er forenlig med studie, men svært mye av dette kan kompenseres ved mer tidsbruk på studie.

Person A : Høy arbeidsinnsats lav IQ.
Person B : Lav arbeidsinnsats høy IQ.
Det er etter mitt syn ikke gitt at person B vil mestre studiene vesentlig bedre enn person A.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, men det ble sagt at for å klare det før, så måtte man ha 125. 

Tror du skjønte hva jeg mente. Her er det nok en foreleser som har tullet litt. Exphil har vært et obligatorisk fag for nærmest alle utdanninger på universitetet. Det er et innføringsemne for å lære vitenskapelig reflektsjon og kritisk tenkning. Ingenting som tilsier at alle som tok utdanning i Norge for 50 år eller mer siden hadde over 125 i IQ. Derimot har filosofi vært et vanskelig fag tidligere, men selv der vil jeg si at nivået har gått betraktelig ned. Jeg har selv studert filosofi på UiO.

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er vel at mange høyere studier ikke er så sjukt vanskelig at du må være olympisk mester i IQ for å gjøre det bra. Det man derimot trenger er struktur, motivasjon, rutiner og gode arbeidsvaner. Det er stort sett det som fører til gode karakterer. 

Anonymkode: 30cb8...de5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...