AnonymBruker Skrevet 19. november #1 Skrevet 19. november Jeg føler meg ofte dum, ikke fordi jeg vet lite, men det er bare en følelse jeg har. Folk retter på meg ofte, men det gjelder gjerne subjektive ting, ikke objektiv kunnskap. Jeg kom til Norge i voksen alder og gjennomførte to krevende studier (en master og en bachelor), den ene med B i snitt mens jeg fikk to barn, det ene med kolikk, jobbet og ikke tok noe studiepermisjon; den andre med A i snitt, der jeg ikke engang trengte å anstrenge meg så mye. Så fikk jeg en alvorlig lungesykdom med hyppige anfall der jeg sluttet å puste, slik at hjernen fikk oksygenmangel. Jeg har merket at etter å ha blitt bedre av sykdommen, så har jeg fortsatt hjernetåke, konsentrasjonsvansker og lignende symptomer som jeg ikke hadde før jeg ble syk. Jeg tok et årsemne i fjor med A i snitt, det også, mens jeg holdt på med full jobb, hobby, tre aktive idrettsbarn, verv osv - altså, lite tid til å studere. I dag tok jeg IQ-test (Mensa sin), for å sjekke hvordan det sto til med intellektet. Fikk da en score på 91. Det stemmer overhodet ikke med hvor lett jeg gjennomfører høyere utdanning, og heller ikke med hvordan jeg løser ting på jobb. Hvordan kunne jeg ha vært en så god student med så lav IQ, egentlig? Og kan hjernetåka komme av at oppgavene egentlig er over min intellektuelle kapasitet? Anonymkode: c33e6...48b 1 2
Abra Skrevet 19. november #2 Skrevet 19. november Jeg fikk 131 på mensa sin test. Men har alltid vært dårlig på skolen. Bortsett fra i gym 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. november #3 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg føler meg ofte dum, ikke fordi jeg vet lite, men det er bare en følelse jeg har. Folk retter på meg ofte, men det gjelder gjerne subjektive ting, ikke objektiv kunnskap. Jeg kom til Norge i voksen alder og gjennomførte to krevende studier (en master og en bachelor), den ene med B i snitt mens jeg fikk to barn, det ene med kolikk, jobbet og ikke tok noe studiepermisjon; den andre med A i snitt, der jeg ikke engang trengte å anstrenge meg så mye. Så fikk jeg en alvorlig lungesykdom med hyppige anfall der jeg sluttet å puste, slik at hjernen fikk oksygenmangel. Jeg har merket at etter å ha blitt bedre av sykdommen, så har jeg fortsatt hjernetåke, konsentrasjonsvansker og lignende symptomer som jeg ikke hadde før jeg ble syk. Jeg tok et årsemne i fjor med A i snitt, det også, mens jeg holdt på med full jobb, hobby, tre aktive idrettsbarn, verv osv - altså, lite tid til å studere. I dag tok jeg IQ-test (Mensa sin), for å sjekke hvordan det sto til med intellektet. Fikk da en score på 91. Det stemmer overhodet ikke med hvor lett jeg gjennomfører høyere utdanning, og heller ikke med hvordan jeg løser ting på jobb. Hvordan kunne jeg ha vært en så god student med så lav IQ, egentlig? Og kan hjernetåka komme av at oppgavene egentlig er over min intellektuelle kapasitet? Anonymkode: c33e6...48b Du er sikkert strukturert og fokusert. Det teller enormt mye. Jeg har litt over snittet IQ, og har alltid fått høre at jeg er veldig smart. Men var såvidt jeg kom meg igjennom en bachelor i et enkelt felt fordi jeg er veldig surrete og svært uorganisert av meg. Skjønner pensum kjapt, i grove trekk, og satset på skippertak og klistermerker. Vel, det funka t.o.m. vgs, men ikke på høyskole-og universistetsnivå. Hardt arbeid, jevnt arbeid og evne til å organisere seg teller mer enn ren IQ. Det er mange med mensa-nivå i IQ som er trygda, for bare IQ holder ikke. Anonymkode: 89369...2c4 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. november #4 Skrevet 19. november Tok du den offisiele Mensa test, altså på en lokasjon hos de, og ikke på nett? Var du trøtt, sov du dårlig i natt? Brukte du for lang tid til å lese oppgavene, trodde du du hadde bere tid enn du hadde? Den testen er presset på tid, du må klare å holde konsentrasjon og effektivitet høyt oppe i en time, mens oppgavene blir vanskeligere og vanskeligere, det er trikset. Hvis du var trøtt, sliten, sulten, tørst, tissetrengt, hvis du ikke var forberedt på at oppgavene ble plutselig vanskelig, hvis du ble sittende med en oppgave du ikke skjønte - istendefor bare gå videre, heller komme tilbake senere, ja, da får du jo lavere score. men dessverre ja, hvis du mistenker det, du kan få dårligere hjernekapasitet som følge av sykdom også. Det skal jo også være mulig å trene seg opp igjen, til en viss grad. Gitt at du er relativt ung, spesielt. Selv folk etter hjerneblødninger kan klare å trene seg opp for å gjenvinne noen av tapte funksjoner.. men først og fremst, før du tenker at nå er jeg dum, tenk, var du i toppform den morgenen i dag? Testresultater kan varierre så mye som 10-12% basert på dagsform, og det er mye i poeng! Anonymkode: de9c5...51d 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. november #5 Skrevet 19. november Slikt henger ikke alltid sammen. Jeg har godt over gjennomsnittet i IQ, men alltid slitt med skole Anonymkode: 61f4b...610 3 1
Soft mann Skrevet 19. november #6 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg føler meg ofte dum, ikke fordi jeg vet lite, men det er bare en følelse jeg har. Folk retter på meg ofte, men det gjelder gjerne subjektive ting, ikke objektiv kunnskap. Jeg kom til Norge i voksen alder og gjennomførte to krevende studier (en master og en bachelor), den ene med B i snitt mens jeg fikk to barn, det ene med kolikk, jobbet og ikke tok noe studiepermisjon; den andre med A i snitt, der jeg ikke engang trengte å anstrenge meg så mye. Så fikk jeg en alvorlig lungesykdom med hyppige anfall der jeg sluttet å puste, slik at hjernen fikk oksygenmangel. Jeg har merket at etter å ha blitt bedre av sykdommen, så har jeg fortsatt hjernetåke, konsentrasjonsvansker og lignende symptomer som jeg ikke hadde før jeg ble syk. Jeg tok et årsemne i fjor med A i snitt, det også, mens jeg holdt på med full jobb, hobby, tre aktive idrettsbarn, verv osv - altså, lite tid til å studere. I dag tok jeg IQ-test (Mensa sin), for å sjekke hvordan det sto til med intellektet. Fikk da en score på 91. Det stemmer overhodet ikke med hvor lett jeg gjennomfører høyere utdanning, og heller ikke med hvordan jeg løser ting på jobb. Hvordan kunne jeg ha vært en så god student med så lav IQ, egentlig? Og kan hjernetåka komme av at oppgavene egentlig er over min intellektuelle kapasitet? Anonymkode: c33e6...48b Det er mange forskjellige intelligenser, mensa sin er bare en type. det er med tall og mange anre og. den viktigste vet eg ikke om det er tester for. Sosial intelligens, den kommer du lengst med i livet. Men de andre gir best lønn 2
AnonymBruker Skrevet 19. november #7 Skrevet 19. november Abra skrev (15 minutter siden): Jeg fikk 131 på mensa sin test. Men har alltid vært dårlig på skolen. Bortsett fra i gym AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slikt henger ikke alltid sammen. Jeg har godt over gjennomsnittet i IQ, men alltid slitt med skole Anonymkode: 61f4b...610 jeg tipper dere begge tror på en test dere tok online.. 🙈 Ellers så har dere diagnoser som gjør at dere ikke klarte dere på skolen. For skolen er LETT for de med høyre IQ. Det er ingenting spesielt vanskelig i norsk skole, er man oppegående nok, klarer man seg lett uten spesielt innsats, ganske langt oppi bachelor studier. jeg er bare lei å høre den myten om at smarte, evnerike barn sliter på skolen, nei, de gjør selvfølgelig ikke det. Anonymkode: de9c5...51d
Teknoil Skrevet 19. november #8 Skrevet 19. november Hehe mensa test ja, alltid morsomt å høre på de som vifter med Mensapin eller noe lignede som om det betyr noe. Jeg tok noen slike i tenårene, fikk bekreftet at jeg tok ting raskt av en grunn, men det visste jeg jo fra før. Du kan trene deg til gode resultater, og mønstergjenkjenning, som er sentralt i disse testene. Jeg tok realfagslinjen den gang, og merket at jeg var "trent" for dette en del. Jeg var også eksponert for en av spørsmålene via medier fra før, så jeg var kjent med en del av de ulike vinklene til mønsteroppgaver. Tviler på jeg hadde oppnådd lignende resultat i dag. De virkelig smarte trenger ikke trening på dette, de bare ser det. De vet selv at de ser det, de merker det jo gjennom livet at de tar ting fort i forhold til andre. Å score høyt på en slik test og være mensamedlem er ikke alltid samsvarende med å være særlig smart, kan det virke som (har erfaring med et par stk som hevder de er medlemmer, i mine øyne virker de stokk dumme ). Du har nok trent deg selv til å følge mønsteret i studiene, som er kjent for deg fra før (alle studier i norge har identiske strukturer, gjør dem enkle å følge). Mest sannsynligvis har du også en strukturert og effektiv tilnærming til hvordan du gjennomfører. Lignende har du ikke etablert for "iq tester", så jeg antar det var nytt og fjernt for deg. 3
Granskudd Skrevet 19. november #9 Skrevet 19. november En digresjon - Men historien din minner meg om ei jeg gikk på skole med. Hun hadde kommet til Norge som flyktning i voksen alder. Hun hadde tre (3!) unger, lærte seg norsk, gikk på skole OG jobbet nattevakter i helsevesnet på siden! Hun er min store helt i livet, en fantastisk, drivende dyktig dame som jeg har all respekt og ære for! Kudos til deg, med eller uten høy IQ 2
Abra Skrevet 19. november #10 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (33 minutter siden): jeg tipper dere begge tror på en test dere tok online.. 🙈 Ellers så har dere diagnoser som gjør at dere ikke klarte dere på skolen. For skolen er LETT for de med høyre IQ. Det er ingenting spesielt vanskelig i norsk skole, er man oppegående nok, klarer man seg lett uten spesielt innsats, ganske langt oppi bachelor studier. jeg er bare lei å høre den myten om at smarte, evnerike barn sliter på skolen, nei, de gjør selvfølgelig ikke det. Anonymkode: de9c5...51d Tror og tror fru blom. Det var da det resultatet som kom på mensa sin online test. Tok den et par ganger til, laveste jeg fikk var 128. Men du har rett i det du sier om diagnose, er autist. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november #11 Skrevet 19. november Har middels karakterer i de fleste fag, 5og 6 samt A og B i de fagene jeg liker. Fikk høyeste karakter og pris for beste masteroppgave. Føler meg stokk dum på jevnlig basis, så har tatt flere seriøse IQ-tester hvor jeg konsekvent havner på 124. Så fikk jeg ADHD-diagnose i voksen alder og jeg begynte å skjønne hvordan alt hang sammen. Nekter å tro du har IQ på 91, TS. Anonymkode: 19431...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. november #12 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg tipper dere begge tror på en test dere tok online.. 🙈 Ellers så har dere diagnoser som gjør at dere ikke klarte dere på skolen. For skolen er LETT for de med høyre IQ. Det er ingenting spesielt vanskelig i norsk skole, er man oppegående nok, klarer man seg lett uten spesielt innsats, ganske langt oppi bachelor studier. jeg er bare lei å høre den myten om at smarte, evnerike barn sliter på skolen, nei, de gjør selvfølgelig ikke det. Anonymkode: de9c5...51d Jeg og mannen har tatt wisc-test gjennom ppt og regnes som evnerik og begge var dårlige på skolen. 1 av 5 evnerike er skolesluttere. Det er absolutt ikke en myte. Puggeskolen vår gjør at barn blir så lei at de tilslutt henger bakpå faglig og mister mye av grunnmuren. Skoleflink er ikke det samme som evnerik og du kan blant annet søke opp for å finne lister med forskjellen. Anonymkode: 4c572...1d4 4 7
AnonymBruker Skrevet 19. november #13 Skrevet 19. november Slike onlinetester er ikke pålitelige. Anonymkode: b444f...980 3
AnonymBruker Skrevet 19. november #14 Skrevet 19. november Soft mann skrev (3 timer siden): Det er mange forskjellige intelligenser, mensa sin er bare en type. det er med tall og mange anre og. den viktigste vet eg ikke om det er tester for. Sosial intelligens, den kommer du lengst med i livet. Men de andre gir best lønn Det er ikke mange forskjellige intelligenser. Dette er en myte. Det vi vet er derimot at vi har en generell G-faktor som henger sammen med det meste av kognitive evner (hukommelse, arbeidsminne, problemløsing, romforståelse, verbal forståelse osv). Anonymkode: aef50...45e 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november #15 Skrevet 19. november Jeg tror på at du kan ha 91 i IQ. Selvfølgelig kommer det an på både studie og hvilken skole du går på, men min erfaring er at kravene til studenter de siste 10-15 årene har gått betraktelig ned og jeg er ganske sjokkert over mange som har tatt både bachelor og master. 91 i IQ er normalt. For en lege må man ha 110 i IQ for å gjennomføre studie. Altså er det ikke helt urealistisk at en med 91 klarer å gjennomføre et enklere studium. Jeg kjenner til noen med IQ under 70 som har det samme politiske synet og refleksjonene som de mange nordmenn man møter i jobb. Da snakker jeg ikke om rasister, men helt normale politiske meninger fra venstresiden. Anonymkode: 4c572...1d4 1
Wilma89 Skrevet 19. november #16 Skrevet 19. november Var du helt avslappet, uthvilt og hadde ro rundt deg da du tok testen? Tok den selv litt i forbifarten. Fikk da betydelig lavere skår enn da jeg satt meg ned og gjorde det «ordentlig»
Soft mann Skrevet 19. november #17 Skrevet 19. november Ja var kanskje en vel enkel måte å forklare det på. men essensen var at sosial intelligens kommer en lengst med. 150 i iq så er de sjelden veldig tilpasset vanlig sosialt liv . Bare sette de litt på spissen
AnonymBruker Skrevet 19. november #18 Skrevet 19. november IQ og hvorvidt du er god på å tilegne deg faglig kunnskap i skolesetting er ikke 1:1 TS. Anonymkode: 369c7...f6e 4 1
Flintis Skrevet 19. november #19 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg føler meg ofte dum, ikke fordi jeg vet lite, men det er bare en følelse jeg har. Folk retter på meg ofte, men det gjelder gjerne subjektive ting, ikke objektiv kunnskap. Jeg kom til Norge i voksen alder og gjennomførte to krevende studier (en master og en bachelor), den ene med B i snitt mens jeg fikk to barn, det ene med kolikk, jobbet og ikke tok noe studiepermisjon; den andre med A i snitt, der jeg ikke engang trengte å anstrenge meg så mye. Så fikk jeg en alvorlig lungesykdom med hyppige anfall der jeg sluttet å puste, slik at hjernen fikk oksygenmangel. Jeg har merket at etter å ha blitt bedre av sykdommen, så har jeg fortsatt hjernetåke, konsentrasjonsvansker og lignende symptomer som jeg ikke hadde før jeg ble syk. Jeg tok et årsemne i fjor med A i snitt, det også, mens jeg holdt på med full jobb, hobby, tre aktive idrettsbarn, verv osv - altså, lite tid til å studere. I dag tok jeg IQ-test (Mensa sin), for å sjekke hvordan det sto til med intellektet. Fikk da en score på 91. Det stemmer overhodet ikke med hvor lett jeg gjennomfører høyere utdanning, og heller ikke med hvordan jeg løser ting på jobb. Hvordan kunne jeg ha vært en så god student med så lav IQ, egentlig? Og kan hjernetåka komme av at oppgavene egentlig er over min intellektuelle kapasitet? Anonymkode: c33e6...48b Fikk du A etter oksygenmangelen? Kom på at en notabilitet på området hevdet at en kunne bli ingeniør med en iq som du har beskrevet mulig det var lavere også.
AnonymBruker Skrevet 19. november #20 Skrevet 19. november Enkel forklaring, i dag så får du kastet gode karakterer etter deg sammenlignet med bare 15 år tilbake.. Anonymkode: 05317...e85 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå