Gå til innhold

Perimenopause og forferdelig kløe.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg bare lurte på hva gjorde dere mot kløen? Funket det? 

Jeg holder på å klø av meg hendene. Det klør hele tiden,jeg er rød på hendene av kløe, hjelp hva gjør jeg? 

Anonymkode: 6d23d...18a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være leveren din som er problemet her.

Anonymkode: 8d96d...7b6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har tatt alle tester som går an å ta i de siste ukene,og hvis det var problemer ville de ha sagt det. Så det er desverre ikke det som feiler meg. 

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd allergimedisin? 

Skrevet
Ulven skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd allergimedisin? 

Har gått på allergimedisin i 22 år. 

Skrevet

Er du sikker på at det er perimenopause og ikke eksem e.l.?

Jeg har aldri klødd på fingre eller andre steder. 
Bare masse andre plager

Anonymkode: dab43...fb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ville man ikke hatt andre symptomer i tillegg? 

Anonymkode: bc996...305

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gått på allergimedisin i 22 år. 

Personlig ville jeg da ha sjekket ut en ny type allergimedisin en ukes tid, slik at du kan krysse av det på listen. Er det gjort undersøkelser for skabb? Vet du hva slags prøver som er tatt for lever og galleganger?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at det er perimenopause og ikke eksem e.l.?

Jeg har aldri klødd på fingre eller andre steder. 
Bare masse andre plager

Anonymkode: dab43...fb2

Jeg har blitt fortalt at jeg er i perimenopause,jeg har allergi så derfor tar jeg allergitabletter hver dag. Jeg har en sensitiv hud,men har ikke eksem. Har siste ukene klødd helt forferdelig på hendene og av og til på leggene. Noen ganger klør det så mye at jeg får merker i huden av at jeg klør. Har begynt med allergi vaskemidler på klærne og det hjalp litt,men av og til klør det. Er værst når det er kaldt ute. 

Og jeg har mange andre overgangsplager,men dette tar kaka. 

• Hjerte 2
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Personlig ville jeg da ha sjekket ut en ny type allergimedisin en ukes tid, slik at du kan krysse av det på listen. Er det gjort undersøkelser for skabb? Vet du hva slags prøver som er tatt for lever og galleganger?

Jeg skal sjekke med legen om en annen type allergimedisin, jeg har tatt prøver overalt,og det er ikke skabb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal sjekke med legen om en annen type allergimedisin, jeg har tatt prøver overalt,og det er ikke skabb. 

Er det kun kløen du plages av eller har du andre symptomer fra feks mage-tarm? 

Hvis det er menopause som utløser kløen skulle man jo tenke seg at HRT vil avhjelpe problemet, så du kan jo diskutere det med legen hvis man står igjen med menopause som årsak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har blitt fortalt at jeg er i perimenopause,jeg har allergi så derfor tar jeg allergitabletter hver dag. Jeg har en sensitiv hud,men har ikke eksem. Har siste ukene klødd helt forferdelig på hendene og av og til på leggene. Noen ganger klør det så mye at jeg får merker i huden av at jeg klør. Har begynt med allergi vaskemidler på klærne og det hjalp litt,men av og til klør det. Er værst når det er kaldt ute. 

Og jeg har mange andre overgangsplager,men dette tar kaka. 

Dropp vanlig håndsåpe, og vask hendene med en dusjolje/oljebasert håndsåpe fra Sebamed, og smør inn med tykk krem mot eksem. Pass også på at ikke alle plager du får det neste tiåret plasseres under paraplyen menopause, mange har gått på en smell der.

Anonymkode: d8d6b...63a

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg ble allergisk mot ull, viskose og akryl da jeg kom i overgangsalderen. Nå kan jeg bare bruke bomull og polyester. Det kan være det samme som skjer med deg. Jeg har og en del andre kontaktallergier.

Anonymkode: 6c3e8...9c3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er i slutten av perimenopause nå. 

Tidlig i overgangen var jeg plaget med kløe inne i øregangene, på hender, under føtter, armhulen, brystvortene og lysken. Fryktet leverproblemer eller verre.

Har blitt undersøkt i flere runder, legene finner ikke noen annen forklaring enn overgangsplager.

Har vært plaget med pollen- og støvallergi så lenge jeg kan huske. Og har fått antihistaminer for dette i mange år. Nå måtte jeg bytte preparat, har brukt et som funket i over 10 år som "plutselig" ikke gjør jobben lengre. Fikk høre av lege at hormonelle endringer kan påvirke immunresponsen og dermed setter i gang overproduksjon av histamin i kroppen. Gir mening for meg.

Bruker helsekostprodukter som femarelle, da jeg ikke kvalifiserer til medisinsk hormonbehandling. Forskjellen var natt og dag for meg, sverger til disse for energi, søvn og hetetokter.

Min erfaring er at kløen står i sammenheng med hormonelle endringer. Huden er også blitt merkbart tynnere på kroppen, spesielt på hendene. Går med hansker allerede nå pga den tørre luften. Føler det hjelper, men smører som bare det. Har tidligere aldri hatt behov for håndkrem.

Mentalt hjalp det å få undersøkt og stadfestet at det ikke var noe alvorlig. Det senket stresset en del.

Kroppslig hjalp det å sørge for å holde ørene tørre etter dusj/bading, bytte til baby-produkter(!) for mer skånsom dusjsåpe. Sørge for at huden blir tørket godt etter vask, smurt inn og holdes hydrert.

Som sagt, opplever jeg at det går i sykluser og perioder. Hadde en nesten uutholdelig periode over ett år, og nå har det roet seg betraktelig og er til å tåle når jeg vet det roer seg.

Min erfaring er at det totale stresset i hverdagen påvirker symptomene mine og har lagt om livet deretter.

K46

Anonymkode: 07e6f...aee

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Ulven skrev (15 minutter siden):

Er det kun kløen du plages av eller har du andre symptomer fra feks mage-tarm? 

Hvis det er menopause som utløser kløen skulle man jo tenke seg at HRT vil avhjelpe problemet, så du kan jo diskutere det med legen hvis man står igjen med menopause som årsak. 

Jeg er plaget av ibs, men ikke noe annet. Det kan være pga jeg er nylig operert i hendene, og det er det som plager meg. Har skåret av senen ved et uhell. Det klør spesielt der som er jeg operert, har aldri før opplevd en slik kløe,men så har jeg aldri før vært operert i fingrene. Skal høre med ergoterapeut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dropp vanlig håndsåpe, og vask hendene med en dusjolje/oljebasert håndsåpe fra Sebamed, og smør inn med tykk krem mot eksem. Pass også på at ikke alle plager du får det neste tiåret plasseres under paraplyen menopause, mange har gått på en smell der.

Anonymkode: d8d6b...63a

Tusen takk❤️ Jeg skal kjøpe inn jeg har, regner med de har på apoteket. Jeg er "fæl" med å stå med hendene i vatten å vaske overalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er i slutten av perimenopause nå. 

Tidlig i overgangen var jeg plaget med kløe inne i øregangene, på hender, under føtter, armhulen, brystvortene og lysken. Fryktet leverproblemer eller verre.

Har blitt undersøkt i flere runder, legene finner ikke noen annen forklaring enn overgangsplager.

Har vært plaget med pollen- og støvallergi så lenge jeg kan huske. Og har fått antihistaminer for dette i mange år. Nå måtte jeg bytte preparat, har brukt et som funket i over 10 år som "plutselig" ikke gjør jobben lengre. Fikk høre av lege at hormonelle endringer kan påvirke immunresponsen og dermed setter i gang overproduksjon av histamin i kroppen. Gir mening for meg.

Bruker helsekostprodukter som femarelle, da jeg ikke kvalifiserer til medisinsk hormonbehandling. Forskjellen var natt og dag for meg, sverger til disse for energi, søvn og hetetokter.

Min erfaring er at kløen står i sammenheng med hormonelle endringer. Huden er også blitt merkbart tynnere på kroppen, spesielt på hendene. Går med hansker allerede nå pga den tørre luften. Føler det hjelper, men smører som bare det. Har tidligere aldri hatt behov for håndkrem.

Mentalt hjalp det å få undersøkt og stadfestet at det ikke var noe alvorlig. Det senket stresset en del.

Kroppslig hjalp det å sørge for å holde ørene tørre etter dusj/bading, bytte til baby-produkter(!) for mer skånsom dusjsåpe. Sørge for at huden blir tørket godt etter vask, smurt inn og holdes hydrert.

Som sagt, opplever jeg at det går i sykluser og perioder. Hadde en nesten uutholdelig periode over ett år, og nå har det roet seg betraktelig og er til å tåle når jeg vet det roer seg.

Min erfaring er at det totale stresset i hverdagen påvirker symptomene mine og har lagt om livet deretter.

K46

Anonymkode: 07e6f...aee

Ja det ikke bare bare dette med overgangsalder. Men man må vell bare lytte til andre som har gått igjennom det og få litt erfaring via andres opplevelser. 

Har selv aldri brukt hudkrem,men de siste 5 årene har det bare tatt seg opp pga tørre hender. Og øynene er helt forferdelig, serut som at jeg skriker bare jeg går ut å henter posten. De er så tørre så jeg må bruke øyedråper hele tiden nå. Og pollenallergi har jeg,støv allergi, ja alt av allergi har jeg. Mat,dyr,pollen,frukt,etc....

Det er vell bare å holde ut og håpe at det er vakker dag gir seg❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble allergisk mot ull, viskose og akryl da jeg kom i overgangsalderen. Nå kan jeg bare bruke bomull og polyester. Det kan være det samme som skjer med deg. Jeg har og en del andre kontaktallergier.

Oyda,det viste jeg ikke. Hvordan kan jeg finne ut det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oyda,det viste jeg ikke. Hvordan kan jeg finne ut det? 

Jeg merket det bare gradvis, det ble helt ekstremt til slutt, mistet jo all huden i ansiktet og lepper. Tok tid før jeg skjønte det var klærne. Prøv å smør litt hydrokortison på, det hjelper

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg merket det bare gradvis, det ble helt ekstremt til slutt, mistet jo all huden i ansiktet og lepper. Tok tid før jeg skjønte det var klærne. Prøv å smør litt hydrokortison på, det hjelper

Det har jeg i skapet,takk det skal jeg gjøre❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...