AnonymBruker Skrevet 19. november #1 Skrevet 19. november Har en baby på 2 mnd som ikke vil amme. Han har hele tiden vært glad i mat, men de siste par ukene har han plutselig nektet å bli lagt til brystet. Det startet med noen få av gangene han skulle mates, men har bare blitt verre. De tre siste dagene har det vært hylgråt hver eneste gang jeg har forsøkt å mate han. Han tar ikke tak engang. Jeg prøver å roe han ned, tar en pause, for så å forsøke igjen, men det kan ta alt fra 3 og helt opp til 8 runder med dette før han faktisk tar tak og spiser. Det kan ta flere timer bare med roing og prøving. Når jeg roer han ned sutter han på halsen/armen min eller smatter og sutter på sin egen hånd. Har forsøkt når han er trøtt, når han er våken og i godt humør, når han nettopp har våknet osv, men er umiddelbar gråt med en gang han blir lagt til, selv om han viser tegn på sult. Har prøvd forskjellige ammestillinger. Han har hele veien hatt bra sugetak, har sjekket tungebånd og vært hos kiropraktor og sjekket for låsninger. Har slitt med overproduksjon tidligere som stabiliserte seg etter intervallamming, og har nå begynt med dette igjen i tilfelle det er det som har vært problemet nå også. Han tar ingen type smokk, og vi har aldri forsøkt å gi flaske, så er ikke sugeforvirring. Er det noen andre som har opplevd det samme? Gikk det over av seg selv eller måtte dere «gi opp» ammingen og pumpe istedenfor? Hvor lenge bør jeg fortsette å prøve? Har virkelig lyst å amme, men om dette ikke går over så virker det umulig å få til. Anonymkode: f6754...00b 1
AnonymBruker Skrevet 19. november #2 Skrevet 19. november Har du prøvd å amme gående? Det hjalp for meg da barnet nektet å ta det ene brystet. Gikk over etter hvert, kunne da amme sittende på begge bryst. En venninne måtte amme gående i trapp for at babyen skulle die. Anonymkode: 1bebb...561
AnonymBruker Skrevet 19. november #3 Skrevet 19. november Jeg amma rett etter at han hadde sovna, slik at han sov mens han spiste. Gjorde det både med nåværende baby og eldste søstera hans da de begge hadde en periode med brystvegring. Var veldig stress og begrensende, for de måtte sove i senga mi slik at jeg kjapt fikk kobla de på, men de fikk i seg mat. Anonymkode: b2457...c7e
AnonymBruker Skrevet 19. november #4 Skrevet 19. november Min hadde det pga magesmerter pga forstoppelse. Min var altså forstoppet selv om han fullammet, så det er mulig. Min er nå 1 år og ammes fortsatt, og nå er det uproblematisk, men det var mye styr når det stod på og han aksepterte kun å bli ammet liggende i flere måneder, så jeg lå overalt; på gulvet på flyplassen, i busker og kratt utendørs osv. Hvordan er avføringen til barnet ditt? Hyppighet, konsistens? Anonymkode: f1709...3a4
AnonymBruker Skrevet 19. november #5 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvd å amme gående? Det hjalp for meg da barnet nektet å ta det ene brystet. Gikk over etter hvert, kunne da amme sittende på begge bryst. En venninne måtte amme gående i trapp for at babyen skulle die. Anonymkode: 1bebb...561 Takk for svarene deres, det er motiverende å høre at det går over. Jeg har ikke prøvd gående, skal forsøke det neste gang! Hadde hell i går med å humpe på yogaballen og lurte inn brystet når han suttet på armen min, så gåing kan kanskje funke. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg amma rett etter at han hadde sovna, slik at han sov mens han spiste. Gjorde det både med nåværende baby og eldste søstera hans da de begge hadde en periode med brystvegring. Var veldig stress og begrensende, for de måtte sove i senga mi slik at jeg kjapt fikk kobla de på, men de fikk i seg mat. Anonymkode: b2457...c7e Ja, det viktigste er jo at de får i seg mat. Er bare tungt når veien dit er så kronglete.. Det funker av og til å mate når han har sovnet, men de fleste gangene våkner han av at jeg prøver. Husker du hvor lang perioden var hos dere? AnonymBruker skrev (1 time siden): Min hadde det pga magesmerter pga forstoppelse. Min var altså forstoppet selv om han fullammet, så det er mulig. Min er nå 1 år og ammes fortsatt, og nå er det uproblematisk, men det var mye styr når det stod på og han aksepterte kun å bli ammet liggende i flere måneder, så jeg lå overalt; på gulvet på flyplassen, i busker og kratt utendørs osv. Hvordan er avføringen til barnet ditt? Hyppighet, konsistens? Anonymkode: f1709...3a4 Huff, det hørtes ikke så greit ut, all ære til deg for at du klarte det! Han har slitt med luft (det er vanskelig å få han til å rape), men dette føler jeg har blitt bedre etter at produksjonen min stabiliserte seg. Han har mange bæsjebleier om dagen og de ser tilsynelatende normal ut, så jeg mistenker ikke at han er forstoppet. Men magevondt pga luft kan jo være en mulig årsak.. TS Anonymkode: f6754...00b
AnonymBruker Skrevet 21. november #6 Skrevet 21. november Hadde brystvegring fra 6-12 uker. For meg fungerte det stort sett å amme rett etter hun våknet. Ble også en del gående/byssende amming. Var hos fysioterapeut som ikke fant noe galt og som mente det var babyens personlighet. Begynte etter hvert å amme liggende på et mørkt rom, og føler at det hjalp en del. Nå er barnet over ett år og vi ammer fremdeles (og nå elsker hun det!) Anonymkode: 74121...50c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #7 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 15.38): Takk for svarene deres, det er motiverende å høre at det går over. Jeg har ikke prøvd gående, skal forsøke det neste gang! Hadde hell i går med å humpe på yogaballen og lurte inn brystet når han suttet på armen min, så gåing kan kanskje funke. Ja, det viktigste er jo at de får i seg mat. Er bare tungt når veien dit er så kronglete.. Det funker av og til å mate når han har sovnet, men de fleste gangene våkner han av at jeg prøver. Husker du hvor lang perioden var hos dere? Huff, det hørtes ikke så greit ut, all ære til deg for at du klarte det! Han har slitt med luft (det er vanskelig å få han til å rape), men dette føler jeg har blitt bedre etter at produksjonen min stabiliserte seg. Han har mange bæsjebleier om dagen og de ser tilsynelatende normal ut, så jeg mistenker ikke at han er forstoppet. Men magevondt pga luft kan jo være en mulig årsak.. TS Anonymkode: f6754...00b Bare rundt en uke med hver. Men jeg var kjempestressa, for jeg ville helst fullamme og var redd amminga skulle gå i dass. Pluss at det var før de begynte med fast føde, og de tok ikke flaske, så jeg hadde bare amminga som alternativ. Anonymkode: b2457...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #8 Skrevet 23. november Hadde 6-8 uker med vegring, hvor det løsnet når vi fant ut at babyen hadde melkeproteinallergi og fikk vondt i magen. Amming gående i bæresele og i mørket mens hu var i halvsøvne var det som funket best. Samt at pappaen tok over og trøstet baby når babyen hylte skikkelig. Var god støtte når man følte seg maktesløs. Ble så bekymret for at babyen skulle være sulten og ikke vokse og utvikle seg som den skulle. Jordmoren min trygget heldigvis. Hun sa at det var ganske kontroversielt og hardt å si om en baby, men hvis babyen er sulten nok, så spiser den. Det gjorde at jeg slappet mer av rundt ammingene, som om det ikke var om død og liv hver gang. Gikk heldigvis over etterhvert, og nå etter 1,5 år er amming fortsatt det beste hun vet. Anonymkode: 37b9d...cb5 2
AnonymBruker Skrevet 23. november #9 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 12.38): Hadde brystvegring fra 6-12 uker. For meg fungerte det stort sett å amme rett etter hun våknet. Ble også en del gående/byssende amming. Var hos fysioterapeut som ikke fant noe galt og som mente det var babyens personlighet. Begynte etter hvert å amme liggende på et mørkt rom, og føler at det hjalp en del. Nå er barnet over ett år og vi ammer fremdeles (og nå elsker hun det!) Anonymkode: 74121...50c Ja, det høres ganske likt ut som her. Har prøvd å få han til å sove oppå meg og snike brystet til han med en gang han gir litt tegn til å våkne. Det har for det meste funket de siste dagene. AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 16.00): Bare rundt en uke med hver. Men jeg var kjempestressa, for jeg ville helst fullamme og var redd amminga skulle gå i dass. Pluss at det var før de begynte med fast føde, og de tok ikke flaske, så jeg hadde bare amminga som alternativ. Anonymkode: b2457...c7e Kjenner følelsen, jeg er også redd for at jeg må gi opp ammingen.. enn så lenge får han i seg mat (til slutt) så da fortsetter jeg å prøve. Har aldri prøvd flaske her fordi ammingen har gått bra frem til dette, men har skjønt at man ikke bør introdusere det når babyen har brystvegring da det kan forverre. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde 6-8 uker med vegring, hvor det løsnet når vi fant ut at babyen hadde melkeproteinallergi og fikk vondt i magen. Amming gående i bæresele og i mørket mens hu var i halvsøvne var det som funket best. Samt at pappaen tok over og trøstet baby når babyen hylte skikkelig. Var god støtte når man følte seg maktesløs. Ble så bekymret for at babyen skulle være sulten og ikke vokse og utvikle seg som den skulle. Jordmoren min trygget heldigvis. Hun sa at det var ganske kontroversielt og hardt å si om en baby, men hvis babyen er sulten nok, så spiser den. Det gjorde at jeg slappet mer av rundt ammingene, som om det ikke var om død og liv hver gang. Gikk heldigvis over etterhvert, og nå etter 1,5 år er amming fortsatt det beste hun vet. Anonymkode: 37b9d...cb5 Så bra at det ordnet seg for dere til slutt, håper på det samme her. Har prøvd å kutte ut melkeprodukter den siste uken og har ikke merket noe stor forskjell, men mulig man må prøve en lengre periode for å se resultat? Mistenker at for sterk utdrivning er hovedårsaken her, det gir han nok ubehag og gjør at han svelger luft. Må bare fortsette å prøve få ned produksjonen, så får vi se om det løser noe. TS Anonymkode: f6754...00b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå