Gå til innhold

Dere som har vært i kaloriunderskudd - hvor fort merket dere resultater?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å gå ned i vekt, og ligger da i kaloriunderskudd. Fra å spise mellom 2200-2100 kcal per dag, har jeg gått ned til 1600 kcal. Det merkes i form av sult og matstøy i hodet, men jeg holder ut. I tillegg økte jeg aktivitet - både hverdagsaktivitet (tar mer trapper/går osv) og på treningssenter. 

Hva er deres opplevelse mht. det å ligge i kaloriunderskudd over tid? Hvor fort gikk vektnedgangen for dere? Jeg er forberedt på å være tålmodig, men er bare nysgjerrig på hvordan folk opplever det. Jeg har i dag BMI på 27,2, skal ned på rundt 22. Må ned ca. 12 kilo totalt.

Anonymkode: 74494...1cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ligger på 500 kcal i underskudd pr dag så vil du gå ned ca 0,5 kg i uka. 

Men det er alltid mange ting som spiller inn - hormoner, syklus, væske i kroppen, tarminnhold osv, som gjør at dette er ikke en matematisk fasit som vil skje hver uke. Noen ganger går man ned raskere, noen ganger går man litt opp og noen ganger stopper det opp i perioder. Alt det er helt normalt og en del av prosessen.

Anonymkode: fb194...dde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ligger på 500 kcal i underskudd pr dag så vil du gå ned ca 0,5 kg i uka. 

Men det er alltid mange ting som spiller inn - hormoner, syklus, væske i kroppen, tarminnhold osv, som gjør at dette er ikke en matematisk fasit som vil skje hver uke. Noen ganger går man ned raskere, noen ganger går man litt opp og noen ganger stopper det opp i perioder. Alt det er helt normalt og en del av prosessen.

Anonymkode: fb194...dde

Takk for svar. Siste gang jeg lå i lignende kaloriunderskudd, gikk jeg ned 1 kilo på 4 måneder, og ga derfor opp. Håper det blir mer effektivt denne gangen.

Anonymkode: 74494...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger også ca. 500 kcal under, men totalt sett noe lavere enn deg. Hvordan kom du fram til hva du behøver for å opprettholde vekten?

Jeg har gått ned 13 kg på 15 uker. Jeg har økt aktivitetsnivået (begynte med det før jeg aktivt begynte å gå ned i vekt), og tok så grep om kosthold. Jeg velger matvarer som gir metthetsfølelse og volum, som mye grønnsaker og ellers rene råvarer. Så sultfølelse er ikke noe problem 

Anonymkode: d771c...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig du allerede vet dette, men litt nyttig info: 1kg tilsvarer 7000kalorier. Så du kan regne deg frem til hvor fort du blir å gå ned, så lenge du vet hva du ligger på i kaloriinntak når vekta er stabil. Som noen har nevnt er 500kcal i underskudd per dag = 0,5kg i uka. Ligger du med 1000kcal i underskudd vil du gå ned 1kg per uke.

Anonymkode: b6942...1ef

Skrevet

Jeg teller ikke kalorier. Men har gått ned 9,5 kg på litt under tre måneder. Har mange kg jeg må ned. Men jeg merket det altså første uken jeg spiste mindre. Har vært en jevn vektnedgang hele veien hittil. 

AnonymBruker
Skrevet

Merket at jeg gikk ned etter ca. 1 uke. Gikk fra 2100 kcal til 1600 kcal i døgnet. 

Anonymkode: 2bddf...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...