Gå til innhold

"Utsette" pubertet til jente på 10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på dette da jeg leste tråden om pubertet. Da jeg gikk i 9. klasse var det en yngre jente på skolen, 10 år gammel som ble mobbet endel. Jeg tok personlig "tak i" de som plaga henne mange ganger, og tok også problemet opp med både lærere og rektor flere ganger. Da hun var 10 år begynte hun å komme i puberteten. Begynte så smått å utvikle bryster, og begynte også så smått å få hår under armene. Hun var den første i klassen, og dette hjalp selvsagt ikke når hun allerede ble mobbet fra før.

Så en gang jeg hadde vært ute å reist møtte jeg hun og moren på flyet når jeg skulle hjem. Jeg satte meg sammen med dem, og vi småpratet litt. Jeg spurte hvorfor hun hadde vært ute å reist, og hun nølte litt, men kunne fortelle at de hadde vært på sykehuset å tatt sprøyte for å stoppe utviklingen hennes, fordi hun var for tidlig utviklet. Min første tanke var at hun ikke var for tidlig ute i det hele tatt. Jeg fikk mensen da jeg var 12, men jeg husker at jeg begynte å få hår under armene lenge før det. Tror jeg var 10 eller 11. Og da var det allerede flere i klassen som hadde vært "mye" tidligere ute enn meg. Jeg sa selvsagt ingenting av dette til henne.

Jeg kan jo på en måte skjønne henne godt, for det er ikke lett å være "den første" i klassen - bestevenninna mi var den første i vår klasse, og hun ble ofte utsatt for erting i den forbindelse. Og når jenta det er snakk om i tillegg var et mobbeoffer fra før ble det jo ikke akkurat bedre når hun begynte å utvikle seg før de andre. Men samtidig føler jeg at å reise til sykehus og stoppe utviklingen på en måte sender signaler om at mobberne har rett, hvis dere skjønner? Signaler om at hun er "unormal"... For ikke å snakke om at jeg ikke definerer 10 år som "for tidlig utviklet" i utgangspunktet. Er jeg på bærtur som synes det? Hva tenker dere om emnet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg vil vel tro at hun hadde utsatt den av andre grunner enn mobbing.

Skrevet
Jeg vil vel tro at hun hadde utsatt den av andre grunner enn mobbing.

Jeg og.

Jeg skulle egentlig utsette puberteten selv jeg, for å øke høyden min, siden jeg sluttet å vokse i åttende klasse. Jeg slo det fra meg fordi det var for mange bivirkninger å regne med, men det er fullt mulig å utsette puberteten av andre årsaker altså.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg fikk utsatt puberteten pga høyden.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Ja, vi vet jo ikke noe om grunnene til at det ble gjort.

Men viss vi tar utgangspunkt i at det var pga mobbing, noe vi altså ikke vet, blir det feil. En må være den første til å komme i puberteten også.

Skrevet

Ja, det kan hende det var andre årsaker med i spillet også. Jeg pratet litt med henne noen dager senere enn flyturen, men vi gikk ikke så langt "inn i" temaet. Den eneste grunnen hun nevnte til at hun fikk den utsatt var bare at hun var kommet for tidlig i puberteten. Så hun sa ikke egentlig at hun utsatte den pga mobbingen, men hun hadde tidligere fortalt at det var vanskelig å være den første, særlig siden hun allerede ble mobbet fra før..

Jeg ser at Bellatrix fikk utsatt den og at Rhiakath egenltlig skulle det... Kanskje det er mer vanlig enn jeg har inntrykk av?

Men uavhenging av om det var pga av mobbingen eller ikke - er det ikke litt drastisk? Som jeg sa kom jeg og de fleste venninnene mine i puberteten i 10-11-års alderen. Var det bare en tilfeldighet? Er de fleste senere ute enn det? Det jeg reagerte mest på var egentlig det at det virket som hun trodde hun var helt unormal som var kommet i puberteten allerede.. Og det syntes jeg var litt trist...

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk mens som 10åring jeg. Hadde begynt puberteten allerede som 8-9 åring. Litt flaut i noen sammenhenger (være førstemann som ikke kunne være med i svømmeunderv. osv.), men har ikke hatt negative opplevelser av den grunn. Mitt inntrykk er at det er blitt mer vanlig å "blande seg inn" i naturen i medisinsk sammenheng, ikke bare når det gjelder sen eller tidlig pubertet, men generellt. Jeg fikk beskjed om at jeg var veldig tidlig ute, men det var aldri snakk om noen form for medisinsk behandling.

Uansett, håper jeg det går greit med jenta. Ikke så mye pga behandlingen, men mobbing gjør meg rasende...

Skrevet
Jeg ser at Bellatrix fikk utsatt den og at Rhiakath egenltlig skulle det... Kanskje det er mer vanlig enn jeg har inntrykk av?

Det er godt mulig.

Du spør om det ikke er litt drastisk å utsette puberteten, men jeg vil ikke ta standpunkt til hvorvidt det er drastisk fordi ingen av oss vet grunnene bak å utsette puberteten hennes. Det kan være mange grunner til det og det er vel egentlig opp til en selv (og foreldre såklart) om bivirkningene er verdt det. I noen situasjoner burde det kanskje ikke ha skjedd, i andre situasjoner ser jeg ikke noe problem med det.

Selv skulle jeg egentlig gjort det pga høyden, men legen skremte meg vekk fra tanken med å fortelle meg om alle bivirkningene jeg kunne få. Veldig glad for at jeg ikke gjorde det når jeg tenker på det nå, for jeg er fornøyd med å være 157, selv om jeg ikke var fornøyd med det på ungdomsskolen.

Skrevet
Fikk mens som 10åring jeg. Hadde begynt puberteten allerede som 8-9 åring. Litt flaut i noen sammenhenger (være førstemann som ikke kunne være med i svømmeunderv. osv.), men har ikke hatt negative opplevelser av den grunn. Mitt inntrykk er at det er blitt mer vanlig å "blande seg inn" i naturen i medisinsk sammenheng, ikke bare når det gjelder sen eller tidlig pubertet, men generellt. Jeg fikk beskjed om at jeg var veldig tidlig ute, men det var aldri snakk om noen form for medisinsk behandling.

Uansett, håper jeg det går greit med jenta. Ikke så mye pga behandlingen, men mobbing gjør meg rasende...

Ja, mobbingen gjorde meg også rasende. Jeg bor på en liten plass, og det var vel ikke mer enn ca 100 elever på skolen (1. til 10. klasse), men likevel hendte det ofte at visse lærere "ikke så" hva som skjedde. Selv bodde jeg like ved skolen, så i matfri spiste jeg alltid hjemme. En dag når jeg dro tilbake til skolen sto kanskje så mye som 7 elever rundt henne, hun sto med ryggen opp mot en vegg. Jeg ble kjempesint, tok tak i "lederne" av flokken, og kjefta alle skikkelig opp. Da neste time begynte spurte jeg hvem som hadde hatt inspeksjon, og tok det som hadde skjedd opp med den læreren som hadde vært ute i friminuttet. Jeg spurte hvorfor hun ikke gjorde noe når de helt åpenbart mobbet henne. Nei, det hadde ikke hun sett.. Jeg ble kjempeforbanna. Jenta som ble mobbet begynte å røyke da hun var 11, og begynte å drikke da hun var 12. Først da begynte folk å innse at det virkelig var et problem på gang. Det ble satt i gang tiltak for å få slutt på mobbingen, men de klarte det også. Det ble helt slutt, og hun har det mye bedre nå, heldigvis! :)

(vet at dette egentlig ikke har så mye med tråden å gjøre, men ville bare fortelle hvordan det gikk med henne etterhvert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...