AnonymBruker Skrevet i går, 06:58 #61 Skrevet i går, 06:58 En 17-åring med friår? Med sånne holdninger? Hadde strammet kraftig inn, og servicenivået hadde gått kraftig ned fra min side! Hun eier jo ikke respekt for deg! (Og nå mener jeg ikke sånn frykt-respekt, men medmenneskelig respekt for folk man er glad i). Anonymkode: 5b3a3...344 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:59 #62 Skrevet i går, 06:59 Min 12-åring tar ut og inn av oppvaskmaskinen, rydder når jeg ber om det, har ansvar for eget rom, lager middag 2-3 dager i uka. Hennes belønning er er uthvilt mamma, som på grunn av at hun hjelper familien, orker å trene laget hennes, kjøre henne til alle 3 aktiviteter hun har, hjelpe henne med lekser, ta henne med på ferier, jobbe ekstra i perioder for å kunne ta barna med på ferie. Skulle alle ungene bare gjort som de ville måtte jeg nok brukt mesteparten av fritiden på å vaske og rydde. Jeg ville begynt å ta betalt husleie siden hun gjør liten innsats. Så kan du bruke de pengene på vaskehjelp. Anonymkode: e25d0...86d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:10 #63 Skrevet i går, 07:10 Problemet ditt er at 17-åringen ikke respekterer deg og ser på deg som et ekte menneske, men som en tjener, en banktjeneste, en vaktmester og kokk. Slutt med dullingen! Spiseforstyrret eller ei! Slik oppførsel ER IKKE GREIT! Eier du ingen grenser?!?!? Hvorfor lar du deg bli tråkket på sånn? Du er MOR! Anonymkode: 2669f...865
AnonymBruker Skrevet i går, 09:22 #64 Skrevet i går, 09:22 Føler jeg prøver alt. Prøver å pushe. Til tider får jeg lyst å gi opp å bare la henne holde på.. jeg blir så frustrert og lei meg! I dag er det 2 ledige vakter, men hun ønsker ikke å jobbe for da må hun gå. Det blir kaldt.. men å gå når det er ting hun vil, 0 problem. Skjønner jo at tydelig jeg er problemet her. Men jeg kan jo ikke tvinge henne til å jobbe, slik at hun jobber med dårlig holding heller.. hun tar ut av oppvaskmaskinen å setter inn engang i blandt, men ellers er jeg hushjelp ja. Penger får hun ikke av meg siden hun tjener penger selv. ts Anonymkode: 965a7...05a
AnonymBruker Skrevet i går, 09:27 #65 Skrevet i går, 09:27 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min 17-åring går andre året på studiespes. Han jobber i tillegg en dag i uka + annenhver helg. Jeg krever ikke at han gjør husarbeid, annet enn at han rydder opp etter seg selv på kjøkken og bad, han holder rommet sitt i orden og han leverer skittentøy til vask. Skifter på egen seng og legger på plass egne klær og eget sengetøy. Alt annet gjør jeg. Han sitter barnevakt for yngre søsken hvis jeg ber om det, han drikker ikke og han ber aldri om ekstra penger. Det jeg er mest opptatt av, er at han har tid og energi til skole, samt at han er et godt forbilde for yngre søsken. Så lenge han gjør det orker jeg ikke å mase om at jeg jo skulle ønske at han shinet kjøkkenet innimellom. Jeg har en 17 år gammel gutt som gjerne spiller brettspill en fredagskveld eller ser film med familien, og det vet jeg jo at svært mange unge på hans alder aldri gjør. Så da får jeg vaska kjøkkenet mitt selv da 😊 Anonymkode: 359e5...dbb Å lære 17-åringer husarbeid handler like mye om at de skal klare seg selv dersom de vil studere i en annen by og flytte ut som 18-19-åring. Eller at de er selvstendige i tilfelle noe skjer med foreldrene, evt. den forelderen som tar seg av husarbeidet. Mange foreldre gjør ungdommen en bjørnetjeneste med å "la de slippe". Anonymkode: cfda2...ffe
AnonymBruker Skrevet i går, 09:27 #66 Skrevet i går, 09:27 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min 17-åring går andre året på studiespes. Han jobber i tillegg en dag i uka + annenhver helg. Jeg krever ikke at han gjør husarbeid, annet enn at han rydder opp etter seg selv på kjøkken og bad, han holder rommet sitt i orden og han leverer skittentøy til vask. Skifter på egen seng og legger på plass egne klær og eget sengetøy. Alt annet gjør jeg. Han sitter barnevakt for yngre søsken hvis jeg ber om det, han drikker ikke og han ber aldri om ekstra penger. Det jeg er mest opptatt av, er at han har tid og energi til skole, samt at han er et godt forbilde for yngre søsken. Så lenge han gjør det orker jeg ikke å mase om at jeg jo skulle ønske at han shinet kjøkkenet innimellom. Jeg har en 17 år gammel gutt som gjerne spiller brettspill en fredagskveld eller ser film med familien, og det vet jeg jo at svært mange unge på hans alder aldri gjør. Så da får jeg vaska kjøkkenet mitt selv da 😊 Anonymkode: 359e5...dbb Å lære 17-åringer husarbeid handler like mye om at de skal klare seg selv dersom de vil studere i en annen by og flytte ut som 18-19-åring. Eller at de er selvstendige i tilfelle noe skjer med foreldrene, evt. den forelderen som tar seg av husarbeidet. Mange foreldre gjør ungdommen en bjørnetjeneste med å "la de slippe". Anonymkode: cfda2...ffe
AnonymBruker Skrevet i går, 09:28 #67 Skrevet i går, 09:28 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min 17-åring går andre året på studiespes. Han jobber i tillegg en dag i uka + annenhver helg. Jeg krever ikke at han gjør husarbeid, annet enn at han rydder opp etter seg selv på kjøkken og bad, han holder rommet sitt i orden og han leverer skittentøy til vask. Skifter på egen seng og legger på plass egne klær og eget sengetøy. Alt annet gjør jeg. Han sitter barnevakt for yngre søsken hvis jeg ber om det, han drikker ikke og han ber aldri om ekstra penger. Det jeg er mest opptatt av, er at han har tid og energi til skole, samt at han er et godt forbilde for yngre søsken. Så lenge han gjør det orker jeg ikke å mase om at jeg jo skulle ønske at han shinet kjøkkenet innimellom. Jeg har en 17 år gammel gutt som gjerne spiller brettspill en fredagskveld eller ser film med familien, og det vet jeg jo at svært mange unge på hans alder aldri gjør. Så da får jeg vaska kjøkkenet mitt selv da 😊 Anonymkode: 359e5...dbb Å lære 17-åringer husarbeid handler like mye om at de skal klare seg selv dersom de vil studere i en annen by og flytte ut som 18-19-åring. Eller at de er selvstendige i tilfelle noe skjer med foreldrene, evt. den forelderen som tar seg av husarbeidet. Mange foreldre gjør ungdommen en bjørnetjeneste med å "la de slippe". Anonymkode: cfda2...ffe
AnonymBruker Skrevet i går, 09:31 #68 Skrevet i går, 09:31 17 åringer skal ikke ha friår, de skal gå på skole! Anonymkode: 95092...9c9 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:34 #69 Skrevet i går, 09:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 17 åringer skal ikke ha friår, de skal gå på skole! Anonymkode: 95092...9c9 Jeg er enig! Men grunnen var, at hun strøk i fjor. Ja, hun kan ta opp fag, men hun hadde kun 3 i fjor å strøk på de. Skole er ikke for alle dessverre. Hun er veldig flink og profesjonell i jobben, men hun ser tydligvis ikke viktigheten med å jobbe😩 Anonymkode: 965a7...05a
AnonymBruker Skrevet i går, 14:13 #70 Skrevet i går, 14:13 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er enig! Men grunnen var, at hun strøk i fjor. Ja, hun kan ta opp fag, men hun hadde kun 3 i fjor å strøk på de. Skole er ikke for alle dessverre. Hun er veldig flink og profesjonell i jobben, men hun ser tydligvis ikke viktigheten med å jobbe😩 Anonymkode: 965a7...05a Men hva skal hun gjøre til neste år? Anonymkode: a2116...be7
AnonymBruker Skrevet i går, 17:24 #71 Skrevet i går, 17:24 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hva skal hun gjøre til neste år? Anonymkode: a2116...be7 Jeg hadde jo håpt hun kunne fortsette å jobbe, få fast så ta fagbrev. Men virker ikke som om hun skjønner viktigheten med å jobbe… Anonymkode: 965a7...05a
AnonymBruker Skrevet i går, 17:35 #72 Skrevet i går, 17:35 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde jo håpt hun kunne fortsette å jobbe, få fast så ta fagbrev. Men virker ikke som om hun skjønner viktigheten med å jobbe… Anonymkode: 965a7...05a Så hva skal du gjøre da? La henne leve som bortskjemt, eller kaste henne ut? Anonymkode: 7fbb8...a4f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:40 #73 Skrevet i går, 17:40 AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 8.05): Vet du, jeg har prøvd dette. Å da klikker hun på meg. Har virkelig prøvd. Å nå er en henvist til bup for spiseforstyrrelser, så jeg kan ikke… jeg kan ikke nekte å ordne mat, kan ikke ikke vaske klærne, da blir det helvette på jord her hjemme.. ts Anonymkode: 965a7...05a Jo det kan du faktisk. jeg var selv en tenåring som hadde det veldig tøft psykisk(k-PTSD,OCD, alvorlig anoreksi,selvskading og suicidalitet),men jeg måtte fortsatt ha ansvar hjemme og hadde mamma gitt etter slik som du gjør hadde hun gjort meg en enorm bjørnetjeneste. Det er også veldig viktig at datteren din lærer seg at sykdom ikke skal fungere som en unnskylding for dårlig adferd eller som en utpressingmetode for å få det som hun vil. Og jeg kan garantere deg at terapeutene på Bup vil si akkurat det samme. Anonymkode: 145e8...aa9 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:45 #74 Skrevet i går, 17:45 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg hadde jo håpt hun kunne fortsette å jobbe, få fast så ta fagbrev. Men virker ikke som om hun skjønner viktigheten med å jobbe… Anonymkode: 965a7...05a Nei hun får jo alt servert på sølvfat hjemme - så det er jo ikke så rart! Anonymkode: 2669f...865
Vibelator Skrevet i går, 17:48 #75 Skrevet i går, 17:48 AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 6.46): Enig! Problemet ligger i hvert fall ikke hos barna! Så mange sløve foreldre som har oppdratt barna sine de siste 25 åra at jeg blir helt matt. Ingen krav, ingen rutiner og ingen grenser. De beskytter i tillegg ungen sine mot absolutt alt og kjører de rundt hver eneste meter. Og når ungen blir stor tenåring, da klager mor og far over at ungene ikke gjør en dritt. Vel, hvem sin feil er det? Siden jeg er på KG, så legger jeg til at dette handler om vanlig ungdom. For angrep er det beste forsvar og sjelden vil en forelder innrømme at den har sviktet totalt i oppdragelsen for å få en ungdom som orker å "ta i et tak" eller stå opp i normal tid. Hvem i helvete lar en unge bo gratis, være oppe hele natta, ikke gjøre en dritt for verken mor eller far, snarere tvert i mot. De rydder til og med dritten etter ungene sine. Fordi ungene blir så sure hvis de må gjøre det selv?? Hallo!!! Våkne opp! Dette må læres fra de er små. Når de er tre år gamle, klarer de faktisk å sette skoene sine på plass, være med å ta ut av oppvasken, gå med søpla osv... Ungene må innarbeides med plikter og gjøremål, de skal lære at ting ikke blir gjort av selv selv. Anonymkode: 5839e...d3e Så enig så enig.Man høster som man sår
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #76 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her må du stramme kraftig inn Har en ungdom har inntekt er det tre valg: 1) betal inn husleie til BSU 2) betal inn husleie delvis til deg og delvis til bsu 3) betal inn husleie helt til deg og deretter kan du selv velge om du skal spare noe av det. H du inntekt så skal du betale for å bo. Hun bruker strøm, internett, får mat og har et tak over hodet. Min 17 gjorde følgende: 1) ta seg av kjæledyr hver dag 2) bytte på alle sengene en gang i uka 3) støvsuge boligen en gang i uka 4) lage mat minst 2 ganger i uka 5) passe på mindre søsken om vi skulle ut på butikken 6) ta med seg små søsken fra sfo hver skoledag 7) vaske tøy minst 2 ganger i uka, henge opp og brette. Så kom det et ufrivillig år uten jobb som 18-åring. Da måtte hen ta alt av husarbeid på ukedager da vi voksne hadde fulltidsjobber og han bodde gratis. Begynne å stelle seg kl 21.30 eller 22 og da er hen ferdig en time senere. Skal være oppe til kl 10 om morgenen på helgene og på ukedagene er det opp senest 8 om det ikke er skole. Friår er ikke fri fra livet og ansvar! Dette er året hvor de skal bygge opp rutine og bli klare for en 100% jobb. Anonymkode: 4ca6f...5b2 Å gode Gud 😢 Anonymkode: 91acf...58b
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #77 Skrevet 8 timer siden Så må prøve å sette enda mer grenser da? Selv om jeg virkelig føler jeg prøver.. mange gode tips her i alle fall! Anonymkode: 965a7...05a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå