Gå til innhold

Hvor mye gjør din 17 åring hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Friår når man er 17? Min 17-åring gjør svært lite hjemme, det samme som den yngre søsteren, rydder eget rom, vasker bad i ny og ne, må bes om alt annet ned til å sette inn i oppvaskmaskin. Men vi behandler henne også som det barnet hun er (oppfører seg som). Hun har skole og idrett og venninner og det er lite tid til annet, så det vi gjør hjemme er å spise middag sammen og se film. Hun har skjermtid og familietid og må legge seg før kl23 og legge telefonen på stua. Vi maser ikke på husarbeid, vi maser på lekser og boklesing. 
Din datters hverdag er jo helt ute av kontroll. Hun er langt fra moden nok til «friår», hva lærer hun av dette? 

Anonymkode: a2116...be7

Friår siden hun strøk på skolen, som også ble en evig kamp med lekser, komme seg opp osv. planen var at hun skulle jobbe, 50% eller mer. Men nå er det ned på 1-3 vakter i måneden… 

å din 17 åring synes det er greit at de må legge fra seg tlf?

Anonymkode: 965a7...05a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Her var det mye tenåringer som gjør mye hjemme! Blir sikkelig glad når jeg leser det. Hun til meg, det er en evig kamp. Hun rydder ikke rommet en gang, det ser ut som en søppeldynge… jeg går å maser å maser på henne, bruker sykt mye energi på vekke henne, å få henne til å evt ta ut av oppvaskmaskina.. å hvis jeg spør om en ting en gang, da maser jeg å blir kaldt mye stygt. Noen ganger holder det at jeg sier navnet hennes for å si en ting, så får jeg så ørene flagrer.. 

aner ikke hvordan jeg kan snu om!

Dropp å mas. La henne få holde på som hun selv vil og la henne ta konsekvensene av dette. 

Vil hun bestemme over seg selv, ja, da får hun gjøre det. Tjene egne penger, betale egne regninger (mobil, buss, trening o.l.)

Ikke vask klærne hennes, ikke lag middag til henne, ikke rydd rommet eller kjøp inn ting du vet hun liker. Vær god og kjærlig, men ikke løft en finger mer for det hun selv kan gjøre. 

Anonymkode: 5839e...d3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun får for mange goder, hun SKAL opp på jobb. Og at hun får 8-10k på å bruke på tull? Hårreisende. 
Dra ut internett, bråk når klokka er mer enn 9 for eksempel.

Anonymkode: 8421b...d82

Ok.. hun SKAL på jobb? Hun har ikke fast jobb så kan ikke bare sende henne dit heller…

AnonymBruker
Skrevet

Hun går på videregående og har ekstrajobb, som hun har hatt siden hun var 15 år, annenhver lørdag og 1-2 ettermiddager i uka.

Hun har ansvar for eget rom og sitt eget bad, så det vasker hun 1 gang i uka og hun skifter på senga si 1 gang i uka og tømmer egen søppel. Kommer hun hjem før meg så må hun mate kattene og sette på middag (hun lager ikke alt, men setter på det som skal kokes / stekes i ovnen).

Vi har fast avtale at hun er den som i hovedsak måker snø, både på veranda og på gårdplassen.

Utover det så hjelper hun til på forespørsel og ved behov. Som å ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuger, vaske klær (egne treningsklær vasker hun alltid selv) etc. 

Anonymkode: 9017c...e60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun går på videregående og har ekstrajobb, som hun har hatt siden hun var 15 år, annenhver lørdag og 1-2 ettermiddager i uka.

Hun har ansvar for eget rom og sitt eget bad, så det vasker hun 1 gang i uka og hun skifter på senga si 1 gang i uka og tømmer egen søppel. Kommer hun hjem før meg så må hun mate kattene og sette på middag (hun lager ikke alt, men setter på det som skal kokes / stekes i ovnen).

Vi har fast avtale at hun er den som i hovedsak måker snø, både på veranda og på gårdplassen.

Utover det så hjelper hun til på forespørsel og ved behov. Som å ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuger, vaske klær (egne treningsklær vasker hun alltid selv) etc. 

Anonymkode: 9017c...e60

Jeg har spurt om hun kan måke snø siden jeg jobber og hun er hjemme. Får beskjed om at jeg er lat, at jeg kan gjøre det selv.

flink datter du har❤️

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dropp å mas. La henne få holde på som hun selv vil og la henne ta konsekvensene av dette. 

Vil hun bestemme over seg selv, ja, da får hun gjøre det. Tjene egne penger, betale egne regninger (mobil, buss, trening o.l.)

Ikke vask klærne hennes, ikke lag middag til henne, ikke rydd rommet eller kjøp inn ting du vet hun liker. Vær god og kjærlig, men ikke løft en finger mer for det hun selv kan gjøre. 

Anonymkode: 5839e...d3e

Vet du, jeg har prøvd dette. Å da klikker hun på meg. Har virkelig prøvd. Å nå er en henvist til bup for spiseforstyrrelser, så jeg kan ikke… jeg kan ikke nekte å ordne mat, kan ikke  ikke vaske klærne, da blir det helvette på jord her hjemme.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

har ei datter på 17 år, hun bor kun hjemme hos meg. Har et «friår» der hun jobber. Men dessverre ikke veldig interessert i jobbe sånn egentlig. Heller ikke tidlig vakter da hun ikke legger seg før 5-6 om morgenen. Så de siste månedene har det blitt lite jobb, går selvsagt ikke bare på henne men om det er ledig også. 
Når hun får lønn har hun alt mellom 8000-10000 å rutte med å resten settes på sparekonto. 
har rutiner slik at hun ikke får sove lengre enn 11, bruker enormt mye tid å energi på å følge med om hun er våken. Har ingen oppgaver hjemme annet en at hun tar ut av oppvaskmaskina en gang i bland. Har innetid siden jeg jobber å våkner lett. 
kjenner det tar mye energi å gå å mase på en ungdom slik.. når hun ikke vil! Aner ikke hva jeg skal gjøre😩

noen som har tips? Og hva gjør deres 17 åring i huset?

Da vår sønn var 17 så bidro han med husvask, vindusvask, henge opp og bretting av klær, matlaging, snømåking, gressklipping, vedlikehold av busker og trær, felling og kløyving av trær, maling av hus osv. Han hadde ca 5 i snitt på allmennfaglig linje, hadde deltidsjobb, og spilte på elitenivå i lagidretten sin. Da han var ferdig med VGS hadde han et friår der han gjorde det samme hjemme og jobbet fulltid på en matbutikk. Etter friåret startet han på en master.

Din ungdom hørtes veldig lat ut.

Anonymkode: 7fbb8...a4f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må stille krav før de blir 17. 

Har en på 16 og en på 19 her. De har ansvar for å støvsuge hver sin etasje og vaske hvert sitt bad. For 16-åringen er det forutsetning for å få lommepenger. 19-åringen får ikke lommepenger når hun jobber fullt i friår. 

Anonymkode: 1029b...f11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok.. hun SKAL på jobb? Hun har ikke fast jobb så kan ikke bare sende henne dit heller…

Selvfølgelig skal hun på jobb, når hun ikke går skole. 
Det er jo veldig behagelig å få viljen sin, bare man er vanskelig nok. Fordi mor? Ikke orker «et helvete».

Hun får vaske sine egne klær om hun vil ha rene klær, så enkelt er det. 
Og om hun er hjemme, kan hun måke snø selvfølgelig. Du har vært på jobb, så det er hun som er den late.

Anonymkode: 8421b...d82

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

har ei datter på 17 år, hun bor kun hjemme hos meg. Har et «friår» der hun jobber. Men dessverre ikke veldig interessert i jobbe sånn egentlig. Heller ikke tidlig vakter da hun ikke legger seg før 5-6 om morgenen. Så de siste månedene har det blitt lite jobb, går selvsagt ikke bare på henne men om det er ledig også. 
Når hun får lønn har hun alt mellom 8000-10000 å rutte med å resten settes på sparekonto. 
har rutiner slik at hun ikke får sove lengre enn 11, bruker enormt mye tid å energi på å følge med om hun er våken. Har ingen oppgaver hjemme annet en at hun tar ut av oppvaskmaskina en gang i bland. Har innetid siden jeg jobber å våkner lett. 
kjenner det tar mye energi å gå å mase på en ungdom slik.. når hun ikke vil! Aner ikke hva jeg skal gjøre😩

noen som har tips? Og hva gjør deres 17 åring i huset?

Stort sett nada da de da er utenlands på skole, men kan ta en 15 åring.

15 åring

Ansvar for å komme seg til og fra skole og fritidsaktiviteter 

Lage middag en dag i uken, og vi kjører 3 retter hver dag.

Siden de da trener på å flytte ut enten i leiligheten eller hybelleiligheten så har de ansvar for å holde det rent og ryddig

Vaske sine egne klær

Hver lørdag være med på fellesskapet sin rydding og prepping

En dag i mnd handler vi inn mat og da er alle med for å fylle opp igjen fryserene og kjøleskapene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Friår siden hun strøk på skolen, som også ble en evig kamp med lekser, komme seg opp osv. planen var at hun skulle jobbe, 50% eller mer. Men nå er det ned på 1-3 vakter i måneden… 

å din 17 åring synes det er greit at de må legge fra seg tlf?

Nei, absolutt ikke, det er stadig noen sure miner og småkrangling rundt den telefonen selvfølgelig. Hun syns ikke «det er greit» å gjøre lekser heller. Eller stå opp om morgenen. 

AnonymBruker
Skrevet

17-åringen har skole og jobb og flere fritidsaktiviteter. Så han rydder rommet sitt og rydder etter seg hvis han lager seg mat f.eks, men ikke noe mer enn det.

Anonymkode: 9eb9e...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, absolutt ikke, det er stadig noen sure miner og småkrangling rundt den telefonen selvfølgelig. Hun syns ikke «det er greit» å gjøre lekser heller. Eller stå opp om morgenen. 

I alle fall sikkelig bra gjort!🙌🏼

AnonymBruker
Skrevet

Min 17-åring gjør ikke veldig mye, hun bruker mye tid på å øve på et instrument og spiller i flere orkestre så jeg prioriterer at hun får bruke tid til det. 

Det eneste faste er at hun vasker egne klær, rydder eget rom og egne ting i fellesområder. Så blir det ellers ad hoc, vaske bad innimellom, lage middag, rydde kjøkken. Hun kan alt, vi har vært nøye på at hun skal lære ordentlig renhold osv, så jeg er trygg på at hun kommer til å klare seg fint når hun flytter. 
Vi er en familie med nevrodivergente, og har etterhvert bare akseptert at rutiner er ikke vår sterkeste side. Det er stort sett ryddig her, men vi har ingen fast skjema for vasking osv. Og jeg tror egentlig ingen av dem hadde fått til å videreføre faste rutiner på dette selv om jeg hadde klart å innføre det. 

Anonymkode: a4062...169

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen 17 åring, men en 19 åring som jobber sesongbasert. Han har en liste på telefonen sin. Det er et krav om at han står opp før kl 11 på hverdager. Dette for at han ikke skal snu døgnet totalt og sove bort livet sitt.

Han skal bidra med:

- rydde kjøkken hver dag, så det er klart når jeg kommer hjem fra jobb

- Gå en time med hunden kl 12

- Støvsuge en dag pr uke

- Vaske badet en gang pr uke. 

- rydde, vaske rommet sitt hver uke

- Vaske klær - en maskin pr dag og rydde inn sine egne klær. 

Anonymkode: 6c2dc...ad8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du, jeg har prøvd dette. Å da klikker hun på meg. Har virkelig prøvd. Å nå er en henvist til bup for spiseforstyrrelser, så jeg kan ikke… jeg kan ikke nekte å ordne mat, kan ikke  ikke vaske klærne, da blir det helvette på jord her hjemme.. 

ts

Noen ganger må man stå i helvete på jord, for at det skal bli bedre. 

Siden hun har et spiseproblem, ville jeg ikke gått på maten. Men annen service hadde jeg kuttet ut. Du gjør henne en bjørnetjeneste ved å gi etter. Hun er snart voksen. 

Anonymkode: 6c2dc...ad8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min 17-åring går på vgs, har ikke jobb utover at han er barnevakt for yngre søskenbarn i blant. Han har ansvar for alt på eget rom - rydding, støvsuging, sengeskift samt å tømme egen kleskurv (som han har på rommet) med skittentøy på vaskerommet. Hvis ikke blir ikke klærne hans vaska. Han har også fast kjøkkentjeneste to ganger i uka - ta ut og sette inn i oppvaskmaskin, rydde etter middag, vaske spisebord og benker osv. Nå om vinteren har han også ansvar for å hente ved i kjelleren (sammen med søsken), og om sommeren har han ansvar for å klippe plenen (også sammen med søsken). Han vasker badet to ganger i måneden.

Ser at dette er mye i forhold til hva andres tenåringer i tråden her gjør, synes det høres ut som om det er mange slappe tenåringsforeldre. 

Det skal sies at selv om min 17-åring har en del faste oppgaver, så må han som regel minnes på dem, spesielt det som gjelder eget rom (han tenker vel at han kan ha det rotete og fælt der hvor ingen andre i familien pleier å oppholde seg). Ikke alltid oppgavene blir gjort like godt som jeg ville gjort dem selv heller, men det tenker jeg at jeg får leve med - det viktigste er at han faktisk blir vant til å gjøre ting. 

Jeg ville ikke latt min tenåring bruke 8-10 000 på seg selv hver måned slik datteren din får gjøre, TS - da venner hun seg til et skyhøyt forbruk. Innfør husleie/"tvangssparing" (avhengig av din økonomiske situasjon), og begynn å stille krav til at hun skal bidra i huset.

Endret av Uanonym bruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts

Jo, det kan du. Du må faktisk stå i helvete for at det skal bli bedre. Du har jo mat i huset. 

Anonymkode: bdd11...79c

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (4 timer siden):

Hvor jobber deres 17 åringer? Jeg har prøvd å finne jobb til min 17 åring, men får bare beskjed om de ikke ansetter under 18. Både på storsenter, butikker, gardermoen

Min jobber på ObsBygg og har hatt sommerjobb i kantina på Sykehuset.

Anonymkode: 68acd...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Da mine var 17. De er nå 19 og 21

Gjør det samme nå: lager middag 1 dag i uka, vasker eget rim, hjelper til å dekke på og av bordet, gikk ut med søppel, satte på klesvask og hang opp, hjelper til å klippe plenen, måke snø, hjelper til å vasker hus. Ellers vedkapping, 

I tilleg jobbet fra 13 års alder hver sommer, og noe i helger.

Betalte og litt hjemme da de ble lærling, pluss Betalte tlf selv, forsikring på bilen og drivstoff 

Anonymkode: 015da...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...